Planering av florida resa i feb

Av Milli22
4 jan. 2014 10:46
Visningar: 608
Hej

Ny reseplanering då vår andra resa inte blev av. Som tur är fick vi tillbaka alla pengar så vi tackar SAS för det.

Nu åker vi med norwegian eftersom de flyger direkt. Ångrar oss docknefter alla skriverier. Är det någon som har bra upplevelser av deras långresor?

Det blir fem nätter i ft lauderdale på bahia mar Beach, sen bil till fort myers och hotellet pink Shell i fem nätter. Sen tänkte vi ta båten till key west och hotellet pier house resort i fyra nätter. Sen båten tillbaka till fort myers och bil till Orlando och fyra nätter på floridays resort. Tillbaka till ft laudérdale i en natt då flyget tillbaka går därifrån.

Vad tycker ni låter detta bra? Vågar man annars stanna i Orlando och åka till flygplatsen därifrån samma dag, flyget går kl halv tio på kvällen.

Vad kan man hitta på i key west med barnen?
Nån som har tips om var vi kan simma med delfiner.
Av Daytona
4 jan. 2014 11:44
Vi har bokat samma resa med Norwegian i maj- hoppas den blir av ;) Verkar som att det varit minst problem med flygen till Florida. Man ska inte heller tro allt man läser i pressen, visst är informationen usel men jag tror dom jobbar så hårt dom kan på att få iväg sina resenärer. Problemet är ju att dom inte ingår i någon allians. Å andra sidan så har vi blivit försenade ett gäng gånger med andra bolag, som mest 52 h, Nu verkar det som att i alla fall aftonbladet gräver djupt i soporna för att smutskasta bolaget. Jag försöker hålla mig positiv, och enligt en "flygare" så är det dom bolagen som aldrig ställer in en flight pga tekniska problem man ska vara rädd för. Har arbetskollegor som flygit med Norwegian och dom upplevde både dreamlinern och flygningen som superbra.
Jag hoppas ni lämnar en Review av flygningen senare.

Jag har ingenting att säga om eran rutt, men ni kan lugnt åka från Orlando samma dag som flyget går hem. Åk neråt på förmiddagen i sakta mak, då har ni tid att stanna och titta på nått spännande efter vägen, och samtidigt tid på er ifall olyckan skulle vara framme.

Trevlig resa!
Av Birgere
4 jan. 2014 12:08
Härlig resa :)
Fort Myers kommer nog vara kallt i havet. (<20gr)
Key West finns ju akvariet och bad för ungarna.
Ni hinner lätt åka från Orlando till flyget samma dag
Simma med delfiner... kolla denna inkl länkarna http://traveltips.usatoday.com/places-swim-dolphins-florida-4523.html

Jag personligen skulle skippat Fort Myers i feb, kortat ner tiden i Key West och ökat på tiden i Orlando.
Om nu man vill att ungarna ska få upplevelser.
Av Birgere
4 jan. 2014 12:15
Citerat från Daytona:
Vi har bokat samma resa med Norwegian i maj- hoppas den blir av ;) Verkar som att det varit minst problem med flygen till Florida. Man ska inte heller tro allt man läser i pressen, visst är informationen usel men jag tror dom jobbar så hårt dom kan på att få iväg sina resenärer. Problemet är ju att dom inte ingår i någon allians. Å andra sidan så har vi blivit försenade ett gäng gånger med andra bolag, som mest 52 h, Nu verkar det som att i alla fall aftonbladet gräver djupt i soporna för att smutskasta bolaget. Jag försöker hålla mig positiv, och enligt en "flygare" så är det dom bolagen som aldrig ställer in en flight pga tekniska problem man ska vara rädd för. Har arbetskollegor som flygit med Norwegian och dom upplevde både dreamlinern och flygningen som superbra.
Jag hoppas ni lämnar en Review av flygningen senare.
Visst finns det risker med att åka med Norwegian men hittar man ett bra pris för ett direktflyg (inkl mat, platsbokning o bagage) så skulle jag inte tveka att åka med dom.
AB älskar att dreva mot flygbolagen, tidigare har det ju bara handlat om RyanAir och nu är det Norwegian. Man måste läsa det sakligt och kritiskt bedöma snyfthistorierna från enskilda passagerare.
4 jan. 2014 15:44
Vi har också bokat Norwegian i Mars och är också väldigt betänksamma.

Att detta kulle vara tidningsdrev o.s.v. stämmer inte, Norwegian vägrar faktiskt ersätta resenärerna och bryter alltså mot EU-reglementet och Montralkonventionen. Att de inte är med i någon allians är inget som betyder så mycket, det står Norwegian fritt att skicka resenärerna med andra bolag om man vill och hittar platser. Deras behandling med telefonköer på timmar och behandlingstider av ärenden på månader är helt oacceptabel, ersättning ska betalas ut inom 7 vardagar, nu försöker man istället trötta ut kunderna för att slippa betala.

Kjos gick just ut och bad om ursäkt för problemen men kunde inte svara på om man kommer följa lagarna och ersätta sina kunder som man är skyldiga att göra.

Själv kommer vi aldrig resa med Norwegian igen om de inte följer lagen sen spelar det ingen roll om just vår resa blir hur lyckad och problemfri som helst. Vi har alltid varit nöjda med bolaget men vi gynnar dem inte i fortsättningen om vi vet att de inte följer lagen om något går fel. Förhoppningsvis går alla felbehandlade kunder till ARN och följer inte Norwegian deras råd så diskvalificerar de sig själva slutgiltigt som seriöst företag. Vi får se vad som händer. Själv skulle jag inte kalla det snyfthistorier när folk får sitta utan assistans i dagar eller på långflyg utan möjlighet att köpa eller få mat och allt annat som hänt nu.

Vi blev just sittande på flygplatsen med över 9 timmars försening och urusel info (ingen) från varken Apollo eller Primera Air men utgår från att de kompenserar oss enligt lag även om Apollo ljuger och försöker lägga ansvaret på resenärens försäkringsbolag.
Att sen även service och hotell var uselt är bara ännu en påminnelse om varför vi undviker charter om vi kan. Nu får vi från att ha Norwegian som förstaval kanske även undvika dem så långt det går, trist att företagen tänker så kortsiktigt!
Av Birgere
4 jan. 2014 16:32
Citerat från Floridasidan:
Vi har också bokat Norwegian i Mars och är också väldigt betänksamma.

Att detta kulle vara tidningsdrev o.s.v. stämmer inte, Norwegian vägrar faktiskt ersätta resenärerna och bryter alltså mot EU-reglementet och Montralkonventionen. Att de inte är med i någon allians är inget som betyder så mycket, det står Norwegian fritt att skicka resenärerna med andra bolag om man vill och hittar platser. Deras behandling med telefonköer på timmar och behandlingstider av ärenden på månader är helt oacceptabel, ersättning ska betalas ut inom 7 vardagar, nu försöker man istället trötta ut kunderna för att slippa betala.

Kjos gick just ut och bad om ursäkt för problemen men kunde inte svara på om man kommer följa lagarna och ersätta sina kunder som man är skyldiga att göra.

Själv kommer vi aldrig resa med Norwegian igen om de inte följer lagen sen spelar det ingen roll om just vår resa blir hur lyckad och problemfri som helst. Vi har alltid varit nöjda med bolaget men vi gynnar dem inte i fortsättningen om vi vet att de inte följer lagen om något går fel. Förhoppningsvis går alla felbehandlade kunder till ARN och följer inte Norwegian deras råd så diskvalificerar de sig själva slutgiltigt som seriöst företag. Vi får se vad som händer. Själv skulle jag inte kalla det snyfthistorier när folk får sitta utan assistans i dagar eller på långflyg utan möjlighet att köpa eller få mat och allt annat som hänt nu.

Vi blev just sittande på flygplatsen med över 9 timmars försening och urusel info (ingen) från varken Apollo eller Primera Air men utgår från att de kompenserar oss enligt lag även om Apollo ljuger och försöker lägga ansvaret på resenärens försäkringsbolag.
Att sen även service och hotell var uselt är bara ännu en påminnelse om varför vi undviker charter om vi kan. Nu får vi från att ha Norwegian som förstaval kanske även undvika dem så långt det går, trist att företagen tänker så kortsiktigt!
Vad har du fått det ifrån att dom inte följer regelverket? Det enda jag sett är att deras kommunikationsansvarige har bekräftat att dom gör det.
Visst handlar det om ett drev, varje dag så finns det flygningar som blir rejält försenade till/från skandinavien men det är massmedialt enbart intressant om det handlar om RyanAir eller nu nyligen Norwegian.

Visst har alliansen som bolaget är med i stor betydelse. Vid ombokningar har partners företräde.
4 jan. 2014 16:53
Citerat från Birgere:

Vad har du fått det ifrån att dom inte följer regelverket? Det enda jag sett är att deras kommunikationsansvarige har bekräftat att dom gör det.
Visst handlar det om ett drev, varje dag så finns det flygningar som blir rejält försenade till/från skandinavien men det är massmedialt enbart intressant om det handlar om RyanAir eller nu nyligen Norwegian.

Visst har alliansen som bolaget är med i stor betydelse. Vid ombokningar har partners företräde.
Från att de vägrat ersätta folk som råkat ut för dessa förseningar.

Nej det är inget drev om man rapporterar det som hänt. Sköter man sig är risken betydligt mindre att man blir kritiserad av sina kunder och media. Även Ryan Air och t.ex. Lufthansa vägrar t.ex. följa ARNs råd och är också företag jag undviker. De behandlar sina kunder dåligt och blir kritiserade, inget drev.

Som jag sa är det inget hinder för Norwegian att boka in sina kunder på andra flyg men de verkar inte så pigga på att göra detta. Man borde i första hand se till sina kunders bästa och göra deras obehag så litet som överhuvudtaget går men det gör de uppenbarligen inte då förtjänar de kritik liksom andra företag som missköter sig.
Av Birgere
4 jan. 2014 17:49
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:

Vad har du fått det ifrån att dom inte följer regelverket? Det enda jag sett är att deras kommunikationsansvarige har bekräftat att dom gör det.
Visst handlar det om ett drev, varje dag så finns det flygningar som blir rejält försenade till/från skandinavien men det är massmedialt enbart intressant om det handlar om RyanAir eller nu nyligen Norwegian.

Visst har alliansen som bolaget är med i stor betydelse. Vid ombokningar har partners företräde.
Från att de vägrat ersätta folk som råkat ut för dessa förseningar.

Nej det är inget drev om man rapporterar det som hänt. Sköter man sig är risken betydligt mindre att man blir kritiserad av sina kunder och media. Även Ryan Air och t.ex. Lufthansa vägrar t.ex. följa ARNs råd och är också företag jag undviker. De behandlar sina kunder dåligt och blir kritiserade, inget drev.

Som jag sa är det inget hinder för Norwegian att boka in sina kunder på andra flyg men de verkar inte så pigga på att göra detta. Man borde i första hand se till sina kunders bästa och göra deras obehag så litet som överhuvudtaget går men det gör de uppenbarligen inte då förtjänar de kritik liksom andra företag som missköter sig.
Men vad har du för källor till att inte Norwegian sköter sig? Om man utgår från Råd&Röns ARN lista så är ju inte Norwegian ett bolag som sticker ut, snarare tvärt om. Ryan, BA, LH, Wizzair, AirBaltic, Thai, Virgin Atlantic mfl brukar ju poppa upp där..
Lustigt att det inte drevas efter dessa bolag, dessutom av vi ju allt charterelände men det kan vi lägga åt sidan.
4 jan. 2014 18:56
Problemen med Norwegians långdistansflyg är nya och inte med på några listor, de har nyligen skickat ut avslag och från det till svarta listan (om man nu till slut väljer att hålla fast vid att inte ersätta) via ARN-anmälningar lär ta en viss tid.

Att folk accepterar bolagens behandling är kanske förvånande men tyvärr tänker många inte så långt som att de sanktionerar det dåliga beteendet genom att fortsätta handla av dem. Många köper det billigaste utan tanke på något annat, vissa bryr sig inte alls.

Varför media tar upp vissa saker och inte andra har jag ingen aning om men något drev kallar jag det fortfarande inte. Ett drev kan det vara om en enskild person i princip blir jagad och uthängd i media inte att man rapporterar om tillkortakommanden hos företag eller myndigheter.
Av Birgere
4 jan. 2014 19:31
Nu tycker jag förvisso det är synd att gå OT i denna tråd så vi kan väl lämna detta med att:
1. Vi har olika definitioner av begreppet mediadrev
2. Du förutspår att Norwegian helt plötsligt pga Dreamlinern ska ändra policy och inte ersätta passagerarna för förseningar. Jag själv har bara läst om att bolaget har lovat i Media att följa EU-riktlinjerna och så länge något annat är motbevisat så får jag tro på detta.
5 jan. 2014 02:53
Stämmer att det är synd, men att lämna detta med att anklaga mig för att förutspå något är knappast okej.

1. Ja
2. Nej, Kom inte med sådana anklagelser, uttryck dina åsikter och låt mig sköta mina (Du bryter mot Reseguidens villkor som Du godkänt).
Det jag skriver är min åsikt, Du får gärna ha en annan och alla väljer vad de vill tro. Vill man lita blint på vad ett företag säger gör man det, litar man på missnöjda kunder gör man det, vill man som jag göra en egen bedömning utifrån allt man hör och läser samt egna erfarenheter så gör man det. Då kan man t.ex börja med att läsa vad olika parter säger här.

http://www.na24.no/article3734047.ece
https://www.facebook.com/flynorwegian
https://www.facebook.com/NorwegianSverige
https://www.facebook.com/NorwegianDanmark

Vi kommer nog inte längre i detta, som sagt avvaktar jag själv utkomsten av detta och väljer bort Norwegian i framtiden om de står fast vid sin ståndpunkt.