Överbokade flighter
Vi kom hem från Bangkok för två dagar sedan. Det var 35 h senare än beräknat. Vid incheckningen -Lufthansa till Frankfurt - var det överbokat med 30 platser.
Vi fick 600 euro/person + övernattning/mat/taxi för att flyga nästa dag. Jag kontrollerade med SAS, Austria och Finnair, alla var överbokade!
Dagen efter fick vi flyga hem via Athen/Munchen/Göteborg med Thai, vlket var ett jäkla bra byte!. Extra 7h restid. Även nu fick vi 600 euro/person för besväret.
I och för sig inte dumt att få nästan 22.000 kr som ersättning men min fråga är;
Hur vanligt är detta? Är 600 euro standardersättning? Är det först till kvarn som gäller om man måste tillbaka hem till Sverige?
Vi fick 600 euro/person + övernattning/mat/taxi för att flyga nästa dag. Jag kontrollerade med SAS, Austria och Finnair, alla var överbokade!
Dagen efter fick vi flyga hem via Athen/Munchen/Göteborg med Thai, vlket var ett jäkla bra byte!. Extra 7h restid. Även nu fick vi 600 euro/person för besväret.
I och för sig inte dumt att få nästan 22.000 kr som ersättning men min fråga är;
Hur vanligt är detta? Är 600 euro standardersättning? Är det först till kvarn som gäller om man måste tillbaka hem till Sverige?
Tyvärr så är det ofta överbokat och flygbolagen räknar med att inte alla kommer. Om nu alla kommer som i ert fall, så får man kompensation. Det blir billigare för flygbolagen. Kommer du till incheckningen i mycket god tid så får du åka med och de som kommer senare blir ombokade. Ibland så checkas det in för många och man försöker då på frivillig basis och med bra kompensation få folk att åka senare. Så om man inte har bråttom hem, så kan man tjäna en slant.
2009 flög vi med Finnair till Bangkok och när vi skulle checka in för återresan till Landvetter visade det sig att det var överbokat och vi skulle få 800 €/pers om vi accepterade att stanna till nästa dag.
Tyvärr var vi tvungna att åka hem, men vi blev i alla fall uppgraderade till Business Class. Det kan ha att göra med att vi är med i deras bonusprogram "Finnair Plus" :-)
Tyvärr var vi tvungna att åka hem, men vi blev i alla fall uppgraderade till Business Class. Det kan ha att göra med att vi är med i deras bonusprogram "Finnair Plus" :-)
Citerat från skeppohoj:
Det betyder alltså att man inte ska boka in och skaffa sittplats i förväg via nätet.....eller?
...om man vill chansa på att "bli över"!
I mitt fall innebar det att de som kom "sent" till incheckningen inte fick något erbjudande. Två resenärer från vårt hotell kom ca 1 h efter oss - och fick plats. Jag tror att är man intresserad så ska man undvika eatt checka in via nätett - men det är bara en gissning.Det betyder alltså att man inte ska boka in och skaffa sittplats i förväg via nätet.....eller?
...om man vill chansa på att "bli över"!
Kahog
Man kan ju anmäla sig som frivillig redan i check-in, det uppskattas! Även om man checkat in online, alltså.
Gött med 22000 i fickan!
Vanligtvis så springer jag på flygplatserna för att hinna med mina plan. Av någon anledning så brukar det plan jag flyger med ALLTID vara försenat. För 2 år sedan när jag skulle åka hem ifrån bangkok, så var jag för en gångs skull 4 timmar TIDIG! Jag gick upp till check-in och där sade de att planet var överbokat. Hon undrade om jag kunde åka dagen därpå istället OM det var full, och dessutom få 300 Euro för besväret. Att planet dessutom skulle också gå direkt till Stockholm istället för Zurich med ett stressigt 30 minuters byte gjorde ju inte saken mindre attraktiv! =D
Sagt och gjort, jag fick sitta och vänta, och om och om igen sade de "vi vet inte om det verkligen ÄR fullt ännu, du får vänta lite till". Till sist så var det bara ca 10 minuter kvar till avgång och de sade: "Det blev visst inte fullt. Nu får du springa om du skall hinna med!" :S
Så där var jag , återigen, springandes på flygplatsen, trots att jag varit där 4 timmar före avgång!
Frågan är ju vad som hänt om jag missat planet efter att ha dröjt in i det sista på deras förslag?
(pengar fick jag såklart inte heller)
Då jag är väldigt flexibel i mina resor så undrar jag med vad som är bäst att göra för att ha en chans på slantarna/kunna hjälpa mina medmänniskor som MÅSTE hem i tid, vilket som nu låter bäst! :)
Vanligtvis så springer jag på flygplatserna för att hinna med mina plan. Av någon anledning så brukar det plan jag flyger med ALLTID vara försenat. För 2 år sedan när jag skulle åka hem ifrån bangkok, så var jag för en gångs skull 4 timmar TIDIG! Jag gick upp till check-in och där sade de att planet var överbokat. Hon undrade om jag kunde åka dagen därpå istället OM det var full, och dessutom få 300 Euro för besväret. Att planet dessutom skulle också gå direkt till Stockholm istället för Zurich med ett stressigt 30 minuters byte gjorde ju inte saken mindre attraktiv! =D
Sagt och gjort, jag fick sitta och vänta, och om och om igen sade de "vi vet inte om det verkligen ÄR fullt ännu, du får vänta lite till". Till sist så var det bara ca 10 minuter kvar till avgång och de sade: "Det blev visst inte fullt. Nu får du springa om du skall hinna med!" :S
Så där var jag , återigen, springandes på flygplatsen, trots att jag varit där 4 timmar före avgång!
Frågan är ju vad som hänt om jag missat planet efter att ha dröjt in i det sista på deras förslag?
(pengar fick jag såklart inte heller)
Då jag är väldigt flexibel i mina resor så undrar jag med vad som är bäst att göra för att ha en chans på slantarna/kunna hjälpa mina medmänniskor som MÅSTE hem i tid, vilket som nu låter bäst! :)
- Det är vanligt att man överbokar flighter. Många flygbolag gör det, det är lönsamt helt enkelt
- €600 är inte en standard ersättning. Det är visserligen en vanlig ersättning för flighter från Sydostasien till Europa, men allt handlar om avstånd, hur pass senare du kommer fram, om du får villig eller ofrivillig "denied boarding", etc.
- Först till kvarn gäller inte. Många tror det, vilket är felaktigt. Man prioriterar det som är billigast och enklast för flygbolaget att hantera. Slutdestination, ev anslutningar, klass på biljetten, ev incheckad bagage, total ersättning, etc, har större betydelse än att du var "först till kvarn"...
Sedan är alla situationer olika och vad som helst kan hända...
/M
- €600 är inte en standard ersättning. Det är visserligen en vanlig ersättning för flighter från Sydostasien till Europa, men allt handlar om avstånd, hur pass senare du kommer fram, om du får villig eller ofrivillig "denied boarding", etc.
- Först till kvarn gäller inte. Många tror det, vilket är felaktigt. Man prioriterar det som är billigast och enklast för flygbolaget att hantera. Slutdestination, ev anslutningar, klass på biljetten, ev incheckad bagage, total ersättning, etc, har större betydelse än att du var "först till kvarn"...
Sedan är alla situationer olika och vad som helst kan hända...
/M