Orlandoparker över jul - köer?

19 dec. 2012 12:10
Visningar: 1651
Hej! Vi har valt att åka till Orlando över jul - kanske mindre väl genomtänkt? Hur är köläget 25-28 december? Det går att köpa sig förbi köerna och är de jättelånga är det kanske värt det. Några erfarenheter att dela med sig?
MVH
Av Pebles
19 dec. 2012 19:10
Jag var i Florida under förra julhelgen. Klarade dock av parkerna innan själva julhelgen startade, vilket var toppen för vi slapp köa!
Hörde på nyheterna där att man fick stänga både Magic Kingdom och Sea World under själva julhelgen för där var fullt!
På Universals parker kan man köpa Express Pass för att slippa köerna. Kolla upp vad det kostar (när vi var där höjdes priserna rejält över julhelgen).
Hoppas ni får en toppenresa!
Av Annl
21 dec. 2012 11:13
Vi var i Orlando på ett jullov och besökte då parkerna. Det var förvisso några år sedan men jag minns att vi hade betalat och köpt biljetterna via Internet och även skrivit ut dem i förväg så det var smidigt att komma in i parken genom någon speciell kassa.

Sen väl inne i parken kan man ju köpa express-pass men det gjorde inte vi och det funkade bra ändå. men barnen var rätt små och det var därför inte någon option om att åka en massa häftiga attraktioner.

Trevlig resa!
21 dec. 2012 11:29
Tack för svaren!

Annl, har du något minne av långa köer till de häftiga attraktionerna?

Unlimited express pass är nära dubbelt så dyrt som en vanlig tvådagarsbiljett för Universal/Islands of Adventures. Skulle ju vara lite snopet om det ändå inte är några köer att tala om. Jag har nog sett tillräckligt många kommentarer om köläget för att kunna anta att den "risken" är rätt liten. Det blir nog dyrt det här...
Av Pebles
21 dec. 2012 13:26
Mitt råd är att gå in i parken först och se hur långa köerna är innan du köper expresspass.
ca kötider står utanför alla åkattraktioner.

Kom till parken när de öppnar och åk de attraktioner ni är mest intresserad av först!

Den 25 december som är deras julafton är det tydligen väldigt poppis att gå i parkerna enligt personalen på Busch Garens som vi pratade med.

Trots köer hoppas jag att ni får det trevligt i parkerna!
21 dec. 2012 16:06
Kruxet är att det nog bara går att köpa ett unlimited express tickets på förhand, och dessutom betalar man olika beroende på vilken dag det börjar gälla. Så det är billigare att köpa det med julafton som första dag, än med juldagen, den dag vi kommer dit, som första dag. Sedan gäller biljetten 14 dagar framåt och vi stannar inte mer än fyra dagar så det funkar.

Det som heter Express Plus är ett tillägg till den vanliga biljetten. Eftersom detta tillägg kostar 70 usd för juldagen och 90 för annandagen, per person, blir totalpriset faktiskt högre än en unlimited express ticket.

Konstigt nog. Har jag fattat fel?
Av Pebles
21 dec. 2012 19:40
Ja, den biljett du skriver om går nog bara att köpa som förköp. Det är de "vanliga" expresspassen som man kan köpa i parkerna.
En fråga är ju: om du nu köper för den 24 december, måste du inte ha det som första dag då?

Det blir en hel del pengar i alla fall.....
Är ni intresserade av att åka allt som finns i parkerna eller är det bara ett par utvalda ni vill prova?

Det är mycket att tänka på när man planerar sina parkbesök!
22 dec. 2012 10:32
Det är den här meningen i villkoren för unlimited express plus som jag fastnat på:

"Ticket is valid for any two (2) calendar days during a fourteen (14) consecutive calendar day period which includes the first day any portion of the ticket is used."

... "som inkluderar den första dag någon del av biljetten används" ??? Eftersom biljetten gäller under 14 dagar, kan man självklart bara använda den under dessa 14 dagar. Bisatsen verkar meningslös. Så varför har man lagt till den? Misstänkt.

Kruxfrågan är: Om jag köper en biljett som börjar gälla den 24 december, måste jag då vara där den 24 december eller kan jag börja använda biljetten först den 25 december?

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?
22 dec. 2012 12:00
Citerat från eklektikern:
Det är den här meningen i villkoren för unlimited express plus som jag fastnat på:

"Ticket is valid for any two (2) calendar days during a fourteen (14) consecutive calendar day period which includes the first day any portion of the ticket is used."

... "som inkluderar den första dag någon del av biljetten används" ??? Eftersom biljetten gäller under 14 dagar, kan man självklart bara använda den under dessa 14 dagar. Bisatsen verkar meningslös. Så varför har man lagt till den? Misstänkt.

Kruxfrågan är: Om jag köper en biljett som börjar gälla den 24 december, måste jag då vara där den 24 december eller kan jag börja använda biljetten först den 25 december?

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?
Du kan använda vilka dagar som helst under en fjortondagarsperiod, Du behöver inta använda just första dagen. Flexbiten menar de att Du måste använda dessa dagar under samma period, Du kan inte spara dagar av dessa till ett senare tillfälle. Anledningen att de ofta är övertydliga är så klart för att undvika tvister då folk gärna "missförstår" om det går och är till deras fördel ;-)

Som en parentes kan jag säga att vi varit i olika parker i USA många gånger (inte på Julafton) och aldrig haft något "gå före i kön" "ll mat ingår" eller liknande och har aldrig ångrat det eller tyckt att det hade varit värt det och jag åker helst allt och lite till.
22 dec. 2012 13:50
Jag ringde dem, helt enkelt. Damen jag talade med var väldigt tydlig på punkten att biljetten måste gälla från den första dagen man skall vara på någon av parkerna. Dvs om man tänker besöka dem första dagen den 25 december, måste biljetten gälla från detta datum. "Otherwise, the ticket is not valid."

För att vara riktigt säker (litar inte på folk) ringde jag två gånger, pratade med två olika damer. Båda gångerna samma bestämda och konsekventa svar.

Så de skrivna villkoren på deras sajt är inte särskilt tydliga. Grrr.

Så då har vi alternativen för ett tvådagarsbesök på Universal Studios och Islands of Adventure:

- Vanlig park-to-park ticket: 4*140 = 560 usd
- Express pass som tillägg: 560 + 4*65 + 4*50 = 1019 usd
- Unlimited express pass: 4*305 = 1220 usd

Grova pengar, stora skillnader. Frågan är om express behövs, får minst sagt olika intryck om detta.

Kanske skulle ha åkt till svärmor i Värmland?
22 dec. 2012 14:06
Citerat från eklektikern:
Jag ringde dem, helt enkelt. Damen jag talade med var väldigt tydlig på punkten att biljetten måste gälla från den första dagen man skall vara på någon av parkerna. Dvs om man tänker besöka dem första dagen den 25 december, måste biljetten gälla från detta datum. "Otherwise, the ticket is not valid."

För att vara riktigt säker (litar inte på folk) ringde jag två gånger, pratade med två olika damer. Båda gångerna samma bestämda och konsekventa svar.

Så de skrivna villkoren på deras sajt är inte särskilt tydliga. Grrr.

Så då har vi alternativen för ett tvådagarsbesök på Universal Studios och Islands of Adventure:

- Vanlig park-to-park ticket: 4*140 = 560 usd
- Express pass som tillägg: 560 + 4*65 + 4*50 = 1019 usd
- Unlimited express pass: 4*305 = 1220 usd

Grova pengar, stora skillnader. Frågan är om express behövs, får minst sagt olika intryck om detta.

Kanske skulle ha åkt till svärmor i Värmland?
Ganska säker på att de missförstått dig. Självklart måste en biljett var giltig den dag man besöker men har man en biljett som t.ex. ger två dagars besök under en 14-dagarsperiod så måste man kunna besöka parkerna vilka två gagar man vill under perioden, de kan väl rimligtvis inte tvinga en att gå vissa bestämda dagar eller alla dagar man betalt för???? Själv har jag aldrig sett eller ens funderat på att det finns biljetter som gäller från ett bestämt datum, normala biljetter gäller från den dag man börjar använda dem och sen t.ex. 14 dagar framåt, hade nog själv köpt helt vanliga biljetter faktiskt. Tycker att det hela låter mycket konstigt, eventuellt förstår jag inte alls vad Du menar ;-)
Av Daytona
22 dec. 2012 14:17
Nu har vi inte varit i parkerna kring jul, men väl under andra tider på året- tex Amerikanarnas sommarlov, springbreak, påsk etc och vi har aldrig köpt någon extra express biljett. Vi har köat till det vi velat åka, och nog var Legoland i Danmark mycket värre - kömässigt. Det är mycket pengar det handlar om, och iallafall på Magic Kingdom så finns ju fastpass.

http://allears.net/tp/fastpass.htm

Kolla på mousesavers.com- där kan man hitta tips och tricks om hur man tjänar ett par $.

http://www.mousesavers.com/discounts-and-deals-at-other-theme-parks-and-attractions/seaworld-orlando-discounts-and-deals/#fastfood
22 dec. 2012 14:44
Floridasidan:

Håller med om att det låter konstigt och dessutom anser jag att de skrivna villkoren på deras sajt säger någonting annat. Men jag är helt säker på att jag hört det jag nu refererar. Jag har frågat flera gånger, två olika personer och fått svar flera gånger: Biljetten måste köpas till den första dagen du tänker vara där. "otherwise, the ticket is not valid".

Men jag har haft fel förut, tar gärna emot en second opinion. Kan du kanske ringa dem och verifiera? Skulle faktiskt vara riktigt tacksam för det. Telefonnumret är +1 407-224-7840.

Daytona:

Kruxet är att jag precis avskyr köer. Köer dödar mig. Sämre än värdelöst. Frågan är nu varför jag då valt att åka till Orlando över just jul. Well, det kanske jag skulle ha tänkt på lite tidigare.
Av Pebles
22 dec. 2012 15:19
Jag tror tyvärr att du har fått rätt information av de 2 damerna du har pratat med.
Eftersom du måste uppge ett datum när du köper Unlimited express pass, det behöver du inte på någon annan biljett. Verkar lite för bra att man skulle kunna uppge ett tidigare datum än man har tänkt gå dit och på det viset tjäna ganska många $. Sen gäller inte Unlimited express pass på alla attraktionerna heller, tex inte Harry Potter vilken man måste åka när man är där tycker jag!
23 dec. 2012 10:36
Det är ju olika saker det pratas om, köper man något som gäller två specifika dagar så gäller det klart dessa dagar men köper man något som gäller två dagar under en fjortondagarsperiod så kan det inte rimligtvis bara gälla två speciella datum. Köper man biljetter som varar t.ex den 1a till den 14e men någon typ av pass som gäller den 8e till 9e så gäller klart passen just de dagarna.

Texten som citerades "Ticket is valid for any two (2) calendar days during a fourteen (14) consecutive calendar day period which includes the first day any portion of the ticket is used." säger ju att man kan använda det som texten omnämner vilken dag som helst inom en fjortondagarsperiod som börjar räknas från den dag någon del av biljetten börjar användas.
Inget i texten antyder att man måste använda någon del av biljetten en viss dag men jag misstänker att denna text inte handlar om "Express Pass" utan den vanliga biljetten.

Man köper ju Express Passen till bestämda datum och som sagt måste man använda dem dessa datum men jag kan inte se något som styrker eller på något vis tänka mig att dessa skulle behöva användas första dagen man besöker parkerna, skulle nästan kunna sätta hur mycket som helst på det!

Nu ligger Universals sida nere för underhåll men länka gärna till exakt den biljett Du tänkt köpa eller den kompletta texten med reglerna runt denna (Hittar ingenting som heter "unlimited express plus").
23 dec. 2012 10:54
Jag håller med dig i tolkningen av texten och logiken i resonemanget. Men likt förbannat: Damerna på Universal sade någonting annat.

Deras sajt går upp och ner mest hela tiden. Just nu är den uppe, men den sida som säger någonting om maintenance kan även användas för att boka. Antagligen blir trycket tidvis för stort på sajten och då övergår den från att visa de flashiga animerade sidorna med några miljarder rader javascript till de mycket enklare och snabbare maintenance-sidorna.

De omtalade biljetterna heter "Part-to-park tickets with unlimited express" och finns för 1-4 dagar. (Nu gick sidan visst ner mitt i alltihop, övergick plötsligen till "maintenance mode" :-D). Detaljvillkoren visas om man kllickar på frågetecknet vid rubriken för biljettalternativet, eller i maintenance mode på "Full details".

Direktlänk:
http://secure.universalstudios.com/webstore/shop/ItemDetailPopUp.aspx?SalesChannelDetailID=27260108
23 dec. 2012 11:35
Citerat från eklektikern:
Jag håller med dig i tolkningen av texten och logiken i resonemanget. Men likt förbannat: Damerna på Universal sade någonting annat.

Deras sajt går upp och ner mest hela tiden. Just nu är den uppe, men den sida som säger någonting om maintenance kan även användas för att boka. Antagligen blir trycket tidvis för stort på sajten och då övergår den från att visa de flashiga animerade sidorna med några miljarder rader javascript till de mycket enklare och snabbare maintenance-sidorna.

De omtalade biljetterna heter "Part-to-park tickets with unlimited express" och finns för 1-4 dagar. (Nu gick sidan visst ner mitt i alltihop, övergick plötsligen till "maintenance mode" :-D). Detaljvillkoren visas om man kllickar på frågetecknet vid rubriken för biljettalternativet, eller i maintenance mode på "Full details".

Direktlänk:
http://secure.universalstudios.com/webstore/shop/ItemDetailPopUp.aspx?SalesChannelDetailID=27260108
Nu kom jag in på sidan och hittade biljetten.

När jag läser den kompletta texten om biljetten så kan jag bara tolka den som att man köper en biljett som ger t.ex 2 dagar med Express Pass, dessa kan användas vilka två dagar som helst under 14 dagar, man väljer viken dag dessa 14 dagar ska börja. Jag kan inte få det till att man måste använda expresspasset just den första dagen i perioden.

Det står ingenting vad jag kan se om att man måste utnyttja den första dagen som man bokat, är det så så är verkligen informationen missvisande.
23 dec. 2012 11:45
Jag återkommer i mellandagarna med en onsite-rapport inklusive kösituationen.
23 dec. 2012 11:49
Citerat från eklektikern:
Jag återkommer i mellandagarna med en onsite-rapport inklusive kösituationen.
Det ser vi fram emot!

Ha det riktigt bra i Florida!
4 jan. 2013 14:01
OK, så då har vi bevistat Universal Studios, Islands of Adventure och Seaworld, en park per dag 25-27 december. För de två första köpte vi en "unlimited express park-to-park ticket" för två dagar. Dessvärre kunde jag inte på plats verifiera frågan om man var tvungen att vara på en av parkerna den första dagen denna biljett gällde. Men för köerna gällde att de nog inte var så illa som vi befarat. Generellt var det mycket folk på plats men vi uppfattade det inte som trångt. På Universal Studios noterade vi köer på 15-110 minuter för de med vanliga biljetter och på Islands of Adventures kortare än så. Särskilt korta var köerna till de vattenbaserade åkattraktionerna, antagligen på grund av det svala vädret. Men Harry Potter and the forbidden journey, det nyaste och hetaste åket, hade två timmars kö. Och där fanns ingen expresskö.

Ändå var det väldigt skönt att vi med våra expressbiljetter för det mesta kunde glida förbi den långa vanliga kön med trötta nunor. Om det är värt det får var och en avgöra. Själv hatar jag som sagt köer.

Nu är vi i Naples där djurlivet och bilarna imponerar stort. Delfiner och Bentleys var dag.
12 feb. 2013 12:04
Eklektikern - jag har så här efterhand läst igenom tråden, men står ändå som ett frågetecken när du avrundar den! ;)

Kan du förtydliga vilken av de två alternativen du valde :
Unlimited eller park2park+express?
13 feb. 2013 14:12
Vi köpte alltså "unlimited express park-to-park ticket" för två dagar. Dvs

- en biljett för två dagar på Universal Studios och Islands of Adventure
- giltig varje dag på båda parkerna
- med unlimited express.

Express och unlimited express är inte samma sak. Den förstnämnda gäller för expresskön EN GÅNG per attraktion. Unlimited express gäller obegränsat antal gånger per attraktion. Men alla attraktioner ingår inte i någon av dem.

http://www.universalorlando.com/Theme-Park-Tickets/Universal-Express/Express-Passes.aspx
13 feb. 2013 15:25
Tack :)
Men du fick inte klart för dig om du kunde köpa en biljett med specat startdatum (julafton som i tråden) och sedan sätta igång 14dagarspasset en dag senare (per den 25 dec i ditt fall)?
13 feb. 2013 15:36
Nej, inte mer klart än vad som tidigare nämnts i tråden. Dvs ett par olika damer sade till mig per telefon att man måste vara där första dagen biljetten börjar gälla.
13 feb. 2013 16:32
Jo jag förstod det, vad damerna sa i telefon :)

Och jag håller med dig, jag hatar också att stå i kö!