Nytt visakort?

Av Moth63
25 sep. 2011 18:56
Visningar: 2519
Hej alla

Japp så blev jag tvungen att skaffa ett nytt visakort och jag undrar då om man måste maila runt till alla bokade instanser och bekräfta detta nya visakort?

Tack på förhand

Jack
Av Peter_o
25 sep. 2011 19:41
Jag hade bokat hotell och biljetter via ett VISA-kort som sedan blev utbytt mot ett nytt. Jag hade med mig det ogiltiga som jag bokar med. Det var inget problem på hotellet men det blev lite trassel med biljetterna till Frihetsgudinnan, med det reddes ut. Jag tror inte det hade varit någon idé att meddela nya numret i förväg till dem.

Egentligen borde ju hotellet vara mer noga med att de har ett giltigt kortnummer eftersom de ska debitera på det om man inte dyker upp. Trots det är mitt förslag att du inte mailar ut det nya numret. Även om du inte har med det gamla kortet så har du ju i alla fall ett kort med rätt namn och det tror jag räcker.

Har du bokat föreställningar där man ska hämta ut biljetterna i maskin så kan du ju inte det utan du får gå till kassan.

Som framgår är mina erfarenheter från New York.

/PeterO
26 sep. 2011 13:55
Citerat från moth63:
Hej alla

Japp så blev jag tvungen att skaffa ett nytt visakort och jag undrar då om man måste maila runt till alla bokade instanser och bekräfta detta nya visakort?

Tack på förhand

Jack
Nej, som Peter skriver så är min erfarenhet också att det är t.ex. om man bokat biljetter där det specifikt är överenskommet att man ska hämta ut dem med kortet som det kan bli problem.

Bokar man och eller betalar t.ex. hyrbil eller hotell med ett kort räcker det att man sen har ett giltigt kort om de vill ha det som deposition (gäller nästan alltid) och det behöver inte vara samma som man bokade med. Har hänt flera gånger att vi bokat med ett kort men använt ett annat när vi checkat in eller hämtat bil.
Av Daytona
26 sep. 2011 16:04
Jag bytte mitt kort precis innan vi åkte och det var inga problem när vi skulle checka in i lgh eller hämta ut hyrbilen. Det gamla klippte jag sönder därhemma. Ditt namn står ju på kortet och dom är nog rätt vana att folk byter kort i detta kortköpens mecka. Shit happens you know

Förövrigt så kan jag hälsa till alla florida tokiga att här skiner solen på himlen den blå. 40 blygsamma grader i går , dagen verkar dock bli något svalare,,,,,
Av Bent
3 okt. 2011 11:55
Det kan bli problem när man bokat med ett kort som inte längre gäller. När vi hade bokat rum i Hollywood sa de vid ankomst att de egentligen inte skulle ha hållt på rummet eftersom de kollat kortnumret några dagar före ankomst, men eftersom vi åkte tillsammans med ett annat par som också hade bokat så höll de på rummet iallafall så allt löste sig. Vi hade bokat via Booking.com. Det kan alltså vara ide att meddela hotellet att man bytt kort.
4 okt. 2011 12:02
Bent har en poäng, för få hotell vill ligga på ett ej giltigt kort och riskera att ej kunna debba om gästen skulle gå i No-Show.

Har de överbokat är chansen hyfsat stor att ogaranterade ryker först men att ej giltiga kort står tvåa i kön på att ej få rum.
6 mars 2013 10:22
Citerat från bent:
Det kan bli problem när man bokat med ett kort som inte längre gäller. När vi hade bokat rum i Hollywood sa de vid ankomst att de egentligen inte skulle ha hållt på rummet eftersom de kollat kortnumret några dagar före ankomst, men eftersom vi åkte tillsammans med ett annat par som också hade bokat så höll de på rummet iallafall så allt löste sig. Vi hade bokat via Booking.com. Det kan alltså vara ide att meddela hotellet att man bytt kort.
Sorry för att ha väckt liv i gammal tråd, men det kändes onödigt med en ny.

Jag har bryderier kring detta. Jag har bokat 12 dagar i Thailand i sommar med mitt VISAkort och via Booking, det gjordes för flera månader sedan. Nu meddelar Swedbank att jag "snart" kommer att få ett MasterCard istället. Eftersom de (hotellet) drar beloppet i samma ögonblick som man inte längre kan avboka det (ett dygn innan ankomst oftast) så finns det ju inget kort att debitera? Å andra sidan så är jag inte sådär jättesugen på att mejla mina nya kortuppgifter heller. Att chansa och boka av och boka om kan straffa sig om det är fullt också. Verkligen Moment 22 detta...
6 mars 2013 10:46
Citerat från brandywine:
Citerat från bent:
Det kan bli problem när man bokat med ett kort som inte längre gäller. När vi hade bokat rum i Hollywood sa de vid ankomst att de egentligen inte skulle ha hållt på rummet eftersom de kollat kortnumret några dagar före ankomst, men eftersom vi åkte tillsammans med ett annat par som också hade bokat så höll de på rummet iallafall så allt löste sig. Vi hade bokat via Booking.com. Det kan alltså vara ide att meddela hotellet att man bytt kort.
Sorry för att ha väckt liv i gammal tråd, men det kändes onödigt med en ny.

Jag har bryderier kring detta. Jag har bokat 12 dagar i Thailand i sommar med mitt VISAkort och via Booking, det gjordes för flera månader sedan. Nu meddelar Swedbank att jag "snart" kommer att få ett MasterCard istället. Eftersom de (hotellet) drar beloppet i samma ögonblick som man inte längre kan avboka det (ett dygn innan ankomst oftast) så finns det ju inget kort att debitera? Å andra sidan så är jag inte sådär jättesugen på att mejla mina nya kortuppgifter heller. Att chansa och boka av och boka om kan straffa sig om det är fullt också. Verkligen Moment 22 detta...
Du kan ju kolla om de har lediga rum till samma pris, då kan Du göra en ny bokning innan Du avbokar den gamla. Jag har aldrig varit med om att de debiterar kortet innan ankomst när vi bokat med Booking.com, i regel har vi betalat vid utcheckning eller under vistelsen om vi kommit överens med värden om det.

Så här står det på Bookings hemsida: Kontakta hotellet direkt. Du hittar hotellets kontaktuppgifter i din e-postbekräftelse eller online på Mitt Booking.com. Av säkerhetsskäl ska du aldrig uppge dina kreditkortsuppgifter i ett e-postmeddelande.
http://www.booking.com/faq.sv.html?dcid=1&sid=359e19dd46669d78c3861bcca690bb1f
6 mars 2013 11:41
Jo, jag har en bokning till imorgon (Nice, Frankrike), och det drogs idag. Det var det som gjorde att jag började oroa mig. Annars hade jag tänkt att bara ta med det gamla och visa upp, men betala med nya MasterCardet.

Jaja, jag kommer att mejla hotellet när jag fått nya kortet och förklara läget, dock utan att de får kortuppgifterna. Åtminstone inte de där tre nuffrorna på baksidan...
6 mars 2013 12:23
Citerat från brandywine:
Jo, jag har en bokning till imorgon (Nice, Frankrike), och det drogs idag. Det var det som gjorde att jag började oroa mig. Annars hade jag tänkt att bara ta med det gamla och visa upp, men betala med nya MasterCardet.

Jaja, jag kommer att mejla hotellet när jag fått nya kortet och förklara läget, dock utan att de får kortuppgifterna. Åtminstone inte de där tre nuffrorna på baksidan...
Det normala hos Booking är att hotellet debiterar under eller efter vistelsen, gäller något annat ska det framgå i bokningen så titta efter vad det står om de båda hotellen i villkoren. Jag undviker i det längsta att mejla något kortnummer, hade nog också bara mejlat och frågat dem vad de tycker utan att skicka med det nya kortnumret.
Trevlig resa!