Nöjesparker i Florida?

Av Zodezo
21 jan. 2014 12:43
Visningar: 2254
Hej! Vi (två vuxna, inga barn) kommer åka till Florida i år och då vi älskar berg-och dalbanor så undrar vi givetvis vilka nöjesparker vi absolut inte får missa :-) Vilka rekommenderar ni?
21 jan. 2014 13:06
Citerat från Carolinessmyckeskrin:
Hej! Vi (två vuxna, inga barn) kommer åka till Florida i år och då vi älskar berg-och dalbanor så undrar vi givetvis vilka nöjesparker vi absolut inte får missa :-) Vilka rekommenderar ni?
Busch Gardens i Tampa, Island of Adventure (Universal), i första hand, övriga parker har även de några skapliga bergbanor men titta på respektive parks hemsidor och sök sen på Youtube så kan ni provåka det mesta där. En del hittar Du kanske i "min samling" http://www.floridasidan.se/Filmer.php
Av Ronlar
21 jan. 2014 19:33
En liten sak att tänka på. Är nyss hemkommen från Florida och besökte då Universal Studios och Island of Adventures. Vi åkte alla deras berg-o dalbanor och även om de var häftiga så måste jag slå ett slag för alla olika 3- och 4D attraktioner! Man kan tro att berg-o dalbanorna ska vara mycket häftigare men i mitt tycke så var det häftigare att uppleva 3- och 4D-attraktionerna. Många är en mix av "karusell" och 3D där man fullkomligt hamnar mitt i "äventyren", skithäftigt att bara störtdyka ner mot sjön i Harry Potter "sittande på en kvast", helt sjukt häftigt och kan inte beskrivas i ord, måste upplevas.
Så glöm inte att kolla lika mycket efter dessa attraktioner!
Av Birgere
21 jan. 2014 19:50
+1 på Harry Potter.
Man går ut o undrar.... hur f....n gick det där till, men klart häftigt.
Av Zodezo
22 jan. 2014 12:47
Tack för svaren!

Islands of Adventure är den park som känns allra mest lockande. Hur är det med deras andra park, är den också värd att besökas? Fattar det som att det är mycket 3D? Vi var på universal och disneyland i kalifornien för snart två år sedan och gillade verkligen den typen av åkattraktioner också så det vill vi absolut inte missa om de är något att ha :-) Hinner man båda dessa parker på båda dagarna eller är det ett måste med två dagar?

Pga tidsbrist så är tanken att troligen bara hålla oss till orlando-miami så bush gardens känns det som vi får utesluta även om jag hört en hel del bra om den parken.

Är sea world något att ha? Eller ska vi hellre lägga fler dagar på universal?
Av Zodezo
22 jan. 2014 12:48
Ang. youtube så vill jag helst hålla mig därifrån när det kommer till karuseller. Tycker det förtar lite av upplevelsen när man har tjuvkollat. Vill hellre åka när jag väl kommer dit och inte ha minsta aning om vad som kommer hända :-)
22 jan. 2014 13:23
Citerat från Carolinessmyckeskrin:
Tack för svaren!

Islands of Adventure är den park som känns allra mest lockande. Hur är det med deras andra park, är den också värd att besökas? Fattar det som att det är mycket 3D? Vi var på universal och disneyland i kalifornien för snart två år sedan och gillade verkligen den typen av åkattraktioner också så det vill vi absolut inte missa om de är något att ha :-) Hinner man båda dessa parker på båda dagarna eller är det ett måste med två dagar?

Pga tidsbrist så är tanken att troligen bara hålla oss till orlando-miami så bush gardens känns det som vi får utesluta även om jag hört en hel del bra om den parken.

Är sea world något att ha? Eller ska vi hellre lägga fler dagar på universal?
Gillar man 3D 4D attraktionerna, vilket jag också gör, så är Universal Studios en höjdare och där finns ju även ett par riktiga åkattraktioner som är bra, har ni varit i Kalifornien så vet ni ngefär, det är inte helt lika men ungefär, Universal Orlando upplever jag som mer välplanerad men den saknar den trevliga Backlot touren i Kaliforninenparken.
Samma med Disney en hel del av attraktionerna känner man igen mellan deras olika parker.
Om man hinner båda? Njä, ska man se parkerna ordentligt och se allt så kräver de mer än en dag styck. Vill man däremot plocka russinen och hoppa över det andra så visst går det att köra på och ta vad man hinner i två parker.
SeaWorld är fint, de bergbanor de har är riktigt bra och showerna med djur, cirkus ock allt vad det är är ju bra de med men är det bara främst för karusellerna skulle jag inte prioritera den framför de andra nämnda parkerna.
En fördel mad att ta två parker som hänger ihop, t.ex. två Disney eller två Universalparker är ju att man får ner priset per dag lite och kan välja att gå mellan dessa parker som man vill under dessa dagar, det behöver inte regel inte heller vara två dagar i följd, det finns massor av olika varianter på kombinationer, och tillägg som Express Pass, matpaket, kvällsnöjen o.s.v. så det gäller att studera och jämföra.
22 jan. 2014 14:07
Som ovanstående redan skrivit: Busch Gardens !!
Tror att deras Mantu har rankats bland de 10 bästa i USA, sen har Du Sheikra, Cheeta Hunt, Kumba och Falcons Fury som kommer under 2014. En kombobiljett med Islands of Adv. samt Universal är aldrig fel. Efter dessa tre parker är man rätt nöjd.
22 jan. 2014 14:10
Citerat från Carolinessmyckeskrin:
Tack för svaren!

Pga tidsbrist så är tanken att troligen bara hålla oss till orlando-miami så bush gardens känns det som vi får utesluta även om jag hört en hel del bra om den parken.

Är sea world något att ha? Eller ska vi hellre lägga fler dagar på universal?
Förresten, även om ni stannar i Orlando så går det utmärkt att åka till Busch Gardens över dagen.
Av Zodezo
22 jan. 2014 15:51
Åh, är det inte längre än så? Då känns det väldigt lockande med Bush Gardens också. Precis som ni skriver så brukar ju flera av deras bergochdalbanor dyka upp på diverse topplistor :-)
22 jan. 2014 16:11
Ja ni hyr väl bil, annars finns en gratis (om man har biljetter till B.G) buss.
Av Zodezo
22 jan. 2014 20:54
Toppen, jodå bil hyr vi :-)
12 feb. 2014 22:53
Caroline, vill du spara tid i parkerna så kan mdu givetvis skaffa speciella pass där man kan gå förbi de långa köerna.

På Universal kallas de för Express Pass och på Disney kallas de för FastPass (FastPass är ett registrerat trade mark och skrivs ihop i ett ord) .
Universal tar betalt för sina pass och priset beror på det förväntade besöksantalet till parkerna. Under högsäsong är dessa pass betydligt dyrare än under lågsäsong. Samma gäller vardagar vs helger. Universal begränsar alltid antalet pass de säljer per dag. Vidare så gäller de inte till Harry Potter och Forbidden Journey samt Pteranodon Flyers. Priset på passen kan variera från c:a $20.00 till $90.00 (det stämmer, bara passet kan kosta så mycket).

På Disney parkerna är FastPass gratis, i stort sett ingår de i biljettpriserna.

Det finns restriktioner vad gäller båda passen, de gäller inte för alla attraktioner och vi har märkt att reglerna ändras ganska ofta.

Jag reckommenderar att ni logger in på respective web sidor för att läsa för vad som gäller. Vi besöker ofta parkerna för att hålla oss uppdaterade vad som händer och varje gång upptäcker vi något nytt med deras regler och bestämmelser.

Med hälsningar från ett mycket kallt och blåsigt St. Augustine,
Gunnar
14 feb. 2014 22:54
Citerat från Carolinessmyckeskrin:
Åh, är det inte längre än så? Då känns det väldigt lockande med Bush Gardens också. Precis som ni skriver så brukar ju flera av deras bergochdalbanor dyka upp på diverse topplistor :-)
Vi ska bara på magic kingdom då jag har en dröm att fota mig framför slottet där!
14 feb. 2014 22:56
Citerat från Ronlar:
En liten sak att tänka på. Är nyss hemkommen från Florida och besökte då Universal Studios och Island of Adventures. Vi åkte alla deras berg-o dalbanor och även om de var häftiga så måste jag slå ett slag för alla olika 3- och 4D attraktioner! Man kan tro att berg-o dalbanorna ska vara mycket häftigare men i mitt tycke så var det häftigare att uppleva 3- och 4D-attraktionerna. Många är en mix av "karusell" och 3D där man fullkomligt hamnar mitt i "äventyren", skithäftigt att bara störtdyka ner mot sjön i Harry Potter "sittande på en kvast", helt sjukt häftigt och kan inte beskrivas i ord, måste upplevas.
Så glöm inte att kolla lika mycket efter dessa attraktioner!
Nej 3d attraktioner suger. man kan lika bara sätta på shrek i 3d på sin dvd hemma! 3d är överskattat och skit..........Bush garden är inget för mig. hatar berg och dalbanor och gillar ej djur!! Vill därimot ¨ka big thunder mountain railroad= bana för mig. synd snövit ej hunnit öppna när vi är där.
14 feb. 2014 23:05
Spirello,

Tycker du inte att det är stor skillnad att sitta hemma i en soffa mot att sitta fastspänd i ett “stol” vars rörelser är synkroniserade med vad du ser på en stor skärm och hör från soundsystemet?

Jag har svårt att se sambandet.

Hälsningar från ett någorlunda varmt och soligt St. Augustine, FL
Av Birgere
15 feb. 2014 00:29
Citerat från Spirello:
Citerat från Ronlar:
En liten sak att tänka på. Är nyss hemkommen från Florida och besökte då Universal Studios och Island of Adventures. Vi åkte alla deras berg-o dalbanor och även om de var häftiga så måste jag slå ett slag för alla olika 3- och 4D attraktioner! Man kan tro att berg-o dalbanorna ska vara mycket häftigare men i mitt tycke så var det häftigare att uppleva 3- och 4D-attraktionerna. Många är en mix av "karusell" och 3D där man fullkomligt hamnar mitt i "äventyren", skithäftigt att bara störtdyka ner mot sjön i Harry Potter "sittande på en kvast", helt sjukt häftigt och kan inte beskrivas i ord, måste upplevas.
Så glöm inte att kolla lika mycket efter dessa attraktioner!
Nej 3d attraktioner suger. man kan lika bara sätta på shrek i 3d på sin dvd hemma! 3d är överskattat och skit..........Bush garden är inget för mig. hatar berg och dalbanor och gillar ej djur!! Vill därimot ¨ka big thunder mountain railroad= bana för mig. synd snövit ej hunnit öppna när vi är där.
Uppenbarligen vet du som vanligt (typ internationellt körkort) vad du pratar om. Shrek 4D kan du naturligtvis aldrig kunna uppleva hemma. Eller ta resens med Harry Potter... jojo ta den hemma i soffan.... hahahaha
Om du inte vågar åka roller coaster så betyder det inte att det finns miljontals andra som vill.
Av Daytona
15 feb. 2014 08:21
Ja, vi pratar fortfarande om våra 3d/4d upplevelser vi hade på bla Magic Kingdom, Hollywood studios etc. Så häftiga upplevelser, när Kajsa Anka bakade äppelpaj så luktade det just äppelpaj i salongen bla...Kommer inte ens i närheten av upplevelsen när man går på bio än mindre en filmkväll hemma i soffan.
15 feb. 2014 10:47
Citerat från Spirello:
Nej 3d attraktioner suger. man kan lika bara sätta på shrek i 3d på sin dvd hemma! 3d är överskattat och skit..........Bush garden är inget för mig. hatar berg och dalbanor och gillar ej djur!! Vill därimot ¨ka big thunder mountain railroad= bana för mig. synd snövit ej hunnit öppna när vi är där.
Jag har undrat tidigare men inte fått något svar.
Det skulle vara bra att veta vad Du bygger alla dina råd på för att veta hur man ska värdera dem.
Har Du varit på Disney World, Busch Gardens, Universal, har Du varit i Orlando, Florida, har Du varit i USA?
15 feb. 2014 14:09
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Spirello:
Nej 3d attraktioner suger. man kan lika bara sätta på shrek i 3d på sin dvd hemma! 3d är överskattat och skit..........Bush garden är inget för mig. hatar berg och dalbanor och gillar ej djur!! Vill därimot ¨ka big thunder mountain railroad= bana för mig. synd snövit ej hunnit öppna när vi är där.
Jag har undrat tidigare men inte fått något svar.
Det skulle vara bra att veta vad Du bygger alla dina råd på för att veta hur man ska värdera dem.
Har Du varit på Disney World, Busch Gardens, Universal, har Du varit i Orlando, Florida, har Du varit i USA?
Spirello är ett troll. Bättre att inte svara.
15 feb. 2014 14:23
Jag håller med dig Nisse524, men troll kan också lura folk med felaktiga uppgifter och fakta (bevisat ovan). Då är det nog bra när någon stiger in och tillrättavisar. Tråkigt när det händer men det finns alltid individer som vill få uppmärksamhet till sig. Kosta vad det kosta vill.
Av Zodezo
15 feb. 2014 14:48
Jag hoppas alla människor någon gång får chansen att uppleva den enorma skillnaden mellan 3d hemma i soffan och 3d/4d i en nöjespark :-) För min del så ser jag fram emot att uppleva om universal i florida lyckas överträffa allt häftigt vi fick uppleva i LA :-)
Av Zodezo
15 feb. 2014 14:51
En helt annat fråga, våra planer för vad vi vill göra börjar bli klara, men vi har två dagar kvar som vi inte har något på förutom bilfärd/hemfärd. Dels den dagen vi åker från Fort Lauderdale/Miami till Orlando och dels den dagen vi åker hem. Vi har då bott i Orlando och flyger hem från Fort Lauderdale runt 21. Finns det några små utflyktsmål längs dessa vägar eller något annat kul ni rekommenderar men som man kanske missar när man kikar runt på turistsidor?
15 feb. 2014 17:14
Caroline,

Jag garanterar dig att Universal Florida slår vad du såg borta i LA. Vi är lyckligt lottade då vårt jobb i stort sett kräver att vi håller oss uppdaterade på parkerna i Orlando och därmed besöker dem regelbundet. Sist vi var där för ett par månader sedan provide vi den nya 3D attraktionen, Transformers. Missa den inte, “you are in for a ride you won’t forget, you are in for a treat”.

Så här beskrivs den bl. a. på websidan: Prepare for the greatest battle you’ll ever ride! The new TRANSFORMERS: The Ride–3D is an ultra-immersive, next generation thrill ride that blurs the line between fiction and reality!
Av Amluma
22 feb. 2014 10:33
Hej!!!
Harry potter var sååååå coolt. Värt tre timmars köande i stekande hettan i juni 2013!!!! Till BG tar det ca 1h från Orlando. Vi köpte biljetterna via den sida som Gunnar på Florida.nu rekommenderar. Betalade här o hämtade på deras kontor. Mkt nöjda!!!!
22 feb. 2014 14:00
Amluma: Kul med feed-back. Tre timmar i solsken….wow, inget för en gammal gubbe. Men, jag håller med dig, det är värt det.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg (ovan) så tar Universal Studios betalt för sina pass. Just nu ligger priset för endagspass i April på mellan $45.99 till $69.99 (plus skatt). Sedan tillkommer själva inträdesbiljetten plus parkering.

Du kan använda passen på 15 attraktioner på Univesal Studios och 14 attraktioner på Islands of Adventure.

Men, här är de goda nyheterna (kanske inte dagsfärska nyheter men bra nyheter iaf) Bor man på något av hotellen som ägas av Universal så ingår i regel Express Passen i rumspriset. Skall ni t. ex. köpa 4 pass så kan det löna sig enormt att välja ett av dessa lyxhotell. Rummet kan nästan bli gratis. Men, kolla upp deras vilkor, de ändras OFTA. Hotellen ligger på gångavstånd till parkerna eller vill man inte gå kan man åka båt (gratis).

Det är begränsad tillgång på passen. Universal säljer bara ett visst antal per dag.
Av Zodezo
22 feb. 2014 14:13
Amiuma: Oj, tre timmar var inte illa! Minns att vi stod i drygt 1 1/2 timme som längst när vi var på Universal i LA i juli 2012 och jag vet inte hur jag hade överlevt om det inte vore för vattensystemet med sprinklers de har som sprutar ut vatten på folket i kön. Har de det på universal också på de värsta ställena?

Floridanu: Tack för din kommentar, fungerar det som så att det bara kan köpas på plats samma dag eller kan de köpas i förväg? Efter köerna både på universal och disneyland i LA så har vi kommit fram till att det nog kan vara värt de pengarna.

En helt annan fråga, vi har nu bokat resan och åker redan på fredag :-D Vi kommer vara borta i tio dagar. Det blir i tid att vi kommer dit på fredagskvällen, har sedan åtta heldagar följt av sista dagen då vi åker hem på kvällen. Det vi vill hinna med är en dag på Universal/IslandiofAdventure respektive en dag på Busch Gardens, south beach, bayside marketplace och någon båttur därifrån, några shoppingmalls samt Everglades och något indianmuseum. När vi pratar med andra som varit där så säger i princip alla att ett måste är Key West så jag börjar fundera på om vi kommer ångra oss om vi inte tar det också? Är det helt meningslöst och stressigt att ta en dagstur dit? Är det värt att istället "bara" åka till Key Largo åtminstone för att få en liten känsla av det iaf? Eller hur ska vi göra? Vi har varit på två andra resor i USA och har många fler ställen där vi vill upptäcka på kommande resor så tar vi inte Key West nu så lär det dröja innan vi kommer tillbaka till Florida igen. Hur hade ni gjort?
Av Birgere
22 feb. 2014 14:28
Key West skall upplevas med 2 övernattningar, mao en resdag dit, en på plats och en resdag tillbaka. Annars kan du lika gärna köpa ett vykort.
Lite av " been there, done that and got the t-shirt" ställe.
22 feb. 2014 14:55
Citerat från Carolinessmyckeskrin:
Amiuma: Oj, tre timmar var inte illa! Minns att vi stod i drygt 1 1/2 timme som längst när vi var på Universal i LA i juli 2012 och jag vet inte hur jag hade överlevt om det inte vore för vattensystemet med sprinklers de har som sprutar ut vatten på folket i kön. Har de det på universal också på de värsta ställena?

Floridanu: Tack för din kommentar, fungerar det som så att det bara kan köpas på plats samma dag eller kan de köpas i förväg? Efter köerna både på universal och disneyland i LA så har vi kommit fram till att det nog kan vara värt de pengarna.

En helt annan fråga, vi har nu bokat resan och åker redan på fredag :-D Vi kommer vara borta i tio dagar. Det blir i tid att vi kommer dit på fredagskvällen, har sedan åtta heldagar följt av sista dagen då vi åker hem på kvällen. Det vi vill hinna med är en dag på Universal/IslandiofAdventure respektive en dag på Busch Gardens, south beach, bayside marketplace och någon båttur därifrån, några shoppingmalls samt Everglades och något indianmuseum. När vi pratar med andra som varit där så säger i princip alla att ett måste är Key West så jag börjar fundera på om vi kommer ångra oss om vi inte tar det också? Är det helt meningslöst och stressigt att ta en dagstur dit? Är det värt att istället "bara" åka till Key Largo åtminstone för att få en liten känsla av det iaf? Eller hur ska vi göra? Vi har varit på två andra resor i USA och har många fler ställen där vi vill upptäcka på kommande resor så tar vi inte Key West nu så lär det dröja innan vi kommer tillbaka till Florida igen. Hur hade ni gjort?
10 dagar är väldigt kor tid i Florida och även om Key West är sevärt så tänk på att det är en riktigt lång väg, fram och tillbaka, det går och man får se lite och uppleva en solnedgång där. Jag har gjort det själv, dock inte med ert redan stressiga schema ;-) Det är ganska jobbigt och med ert upplägg skulle jag hoppa över Key West denna gången.

Risken/chansen är att ni som många andra blir Floridafrälsta och återvänder snarare än ni tror nu, är ni bland dem som inte gillar Florida så blir det heller ingen förlust att missa Key West ;-)

Undvik att ha ett allt för stressat upplägg utan försök njuta och ha möjlighet att gböra lite spontana saker under resan, det dyker nästan alltid upp något som man får lust att lägga tid på, någon festival marknad eller sevärdhet som man inte planerat in.
22 feb. 2014 14:58
Caroline, Du kan köpa Express Pass om du logger in på den här sidan: https://www.universalorlando.com/Ticket-Store/PurchaseTickets.aspx?ExpressPlus.

Just nu ligger priserna för första veckan i Mars på $45.99 per person. Jag tycker att det absolut är värt det. Har man åkte hela vägen från Sverige och har begränsad tid för att se och uppleva så mycket som möjligt och råd med den utgiften så bör man unna sig det. Du hinner med så mycket mer.

Du har satt upp ett massivt program och vill se mycket under din förhållandesvis korta resa. Men, har ni inga barn med er så går det lättare att resa runt. Key West är en fantastisk destination men den bör upplevas med känsla och passion (kanske fel uttryck på Svenska). Staden erbjuder en atmosfär som är svårt att beskriva, man måste ha en viss känsla för vad man kommer att uppleva. Många åker dit på en “sightseeing” tur och det kan vara OK, men jag tror att man kan bli lite besviken om man bara är ute efter sevärdigheter. Visst finns det sevärdigheter där men det är inte det vad en “sann” Key West besökare åker dit för. De åker dit för atmosfären, den internationella känslan, den speciella kulturen, folklivet, mm. mm.

Min skrivande kollega (pa web sidan) talar alltdi om att resan dit ut är halva nöjet. Han kan på sätta och vis ha rätt men då måste man ha gott om tid med hela resan. Då skall man inte sträckköra dit ut och absolut inte under en helg (för mycket trafik).

Ett alternative är att ta färgan från Ft. Myers till KW. Åka på morgonen, ligga över en natt och tillbaka nästa eftermiddag. Färjan landar mitt i stan och då behövs ingen bil (nu kommer min kollega att slakta mig om han ser detta, igen, hans passion är bilfärden dit ut).

Caroline, will du har mer detaljerad hjälp med resan så hör av dig.
25 mars 2014 09:07
Har läst igenom denna info och den har varit till stor hjälp.

2 frågor
Är island of Avendture en egen park eller ingår den i Universal?

Sen undrar jag om Magic Kingdom. På deras sida står det att de bara har öppet 9-12 stämmer det? Eller är det 12 på natten?
25 mars 2014 11:34
Islands of Adventure är en helt fristående park men ägs av Universal Studios. Den ligger granne med Universal Stuidos på mycket kort avstånd. I regel måste man gå ut från en park för att komma in i den andra. Man går då igenom City Walk. City Walk är ett lite område men en massa restauranger, barer och affärer och ägs också av Universal Studios. Det är inget inträde för att gå in i City Walks. Kan nästa likna det för ett mini Downtown Disney, men absolut inte lika populärt.

Om man löser biljett till båda parkerna kan man åka Hogwarts Express från The Wizarding World of Harry Potter , Islands of Adventures till Diagon Alley på Universal Studios. Diagon Alley öppnar i sommar.
Båda parkerna och CW delar parkeringsgarage.
1 apr. 2014 06:05
Vi har just varit på Disney Hollywood Studios och måste nog säga att deras nya FastPass-system är sämre än det gamla. Man måste gå till speciella automater för att boka sina FastPass där får man hjälp att välja tre olika attraktioner, man får välja en av de populäraste och två andra, man får tider beroende på tillgång, ett tips är att göra detta direkt då tiderna tar slut, man får ingen info alls om hur detta fungerar vilket är riktigt uselt och det tar väldigt lång tid bara för att få passen. Man ska förmodligen kunna boka passen via deras app i framtiden men det går inte nu.

Vi var även på Islands of Adventures, vi hade inte något Express Pass och köerna var på mellan 5 och 90 minuter, ett tips är att välja "Single Rider", man får då inte åka tillsammans men det kortade kötiden med upp till 50 minuter.
Av Daytona
1 apr. 2014 08:11
@floridasidan

Hur var flighten?
3 apr. 2014 00:28
Citerat från Daytona:
@floridasidan

Hur var flighten?
Hej Daytona!

Jag tänkte återkomma i tråden om Norwegian, man har ju inte så mycket lust att sitta vid datorn här med 28 grader i luften och 25 i vattnet :-)

Kort sagt så var flyget mycket bra. Vi fick åka Dreamlinern, de verkar prioritera Florida-flygningarna....
Avgången blev 45 min sen och landningen ca. 25 min.
Själva maskinen var fin, kabinen med det nya ljussystemet, dimbara stora fönster underhållningssystemet mycket bra även om de gärna kunde ha text till filmerna.
Sätena helt okej och inte alls trångt för en normallång (181cm). Vi satt på näst sista raden där det bara är två säten för sig själv, nackdel att det är en bit till väggen men skönt att slippa grannar, planet var dock inte mycket mer än halvfullt så man kunde ta en hel rad om man ville.
Maten var bland de bättre vi fått i ekonomi men absolut inte värd det hutlösa priset, ska man ha maten får man se det som en del av biljettpriset helt enkelt.
Besättningen var blandad, Svensk, Amerikansk och Thailändsk, mycket trevliga.

Hade det inte varit för deras usla bemötande av kunder som haft sämre tur med sina resor så hade vi gärna åkt Norwegian igen men som det ser ut nu kommer vi att undvika dem hur bra vår resa än går. Vi får se, vi ska ju hem också :-)
Av Mlgn
7 apr. 2014 19:42
Hej,

Mycket bra info om fast pass på parkerna mm. Vi, 2 vuxna och 2 grabbar på 11 och 13 år åker till Orlando veckan efter påsk. Tänkte gå på Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom, Sea World, Universal Studios, Islands of Adventure. Är det någon som har koll på vilka attraktioner som är populärast och långa köer på?
Tänkte vara där när de öppnar och i så fall kanske man hinner beta av några av de populäraste först innan köerna växer till. Men så tänker kanske alla...
Av Birgere
7 apr. 2014 20:14
Citerat från Mlgn:
Hej,

Mycket bra info om fast pass på parkerna mm. Vi, 2 vuxna och 2 grabbar på 11 och 13 år åker till Orlando veckan efter påsk. Tänkte gå på Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom, Sea World, Universal Studios, Islands of Adventure. Är det någon som har koll på vilka attraktioner som är populärast och långa köer på?
Tänkte vara där när de öppnar och i så fall kanske man hinner beta av några av de populäraste först innan köerna växer till. Men så tänker kanske alla...
http://www.undercovertourist.com/orlando.html så hittar du både vilka dagar som är bäst att besöka resp park på samt en ögonblicksbild på hur köerna ser ut just nu. Du får även tips om hur du lägger upp en parkstrategi.
7 apr. 2014 21:20
Citerat från Mlgn:
Hej,

Mycket bra info om fast pass på parkerna mm. Vi, 2 vuxna och 2 grabbar på 11 och 13 år åker till Orlando veckan efter påsk. Tänkte gå på Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom, Sea World, Universal Studios, Islands of Adventure. Är det någon som har koll på vilka attraktioner som är populärast och långa köer på?
Tänkte vara där när de öppnar och i så fall kanske man hinner beta av några av de populäraste först innan köerna växer till. Men så tänker kanske alla...
Vet inte om ni tidigare varit i USA o besökt nöjesparkerna? Hur kommer det sig att ni vill besöka Epcot o Animal Kingdom? Skulle hellre tipsa er om att åka till Tampa o besöka Busch Garden istället för Animal Kingdom. Epcot har vi tidigare besökt 1 gång o vi ger parken sämsta betyg av Disneys nöjesparker.
Av Mlgn
8 apr. 2014 00:00
Hej,

Tack Birgere för länken. Har varit in och kikat lite. En fundering - Vad kan det bero på att en park förmodas ha lite köer t.ex en tisdag, onsdag mycket kö och sen torsdagen lite kö igen. Borde vara jämnt fördelat under vardagarna kan man tycka??
Extra Magic Hours på Disneyparkerna, är det extra öppetid för alla?

Anna: Jo, jag har varit där 2 gånger tidigare (inte min sambo och barnen) men det var länge sedan 1983 och 1999. Ska fundera över vilka parker vi åker på. Epcot kanske inte är den häftigaste parken men helt ok, tycker jag. Tänkte att det blir rätt mycket bergochdalbanor ändå och därför valde vi Animal K istället för Busch, närmare också. Som djurpark, vilken är bäst Busch eller Animal?
Har en vilodag inplanerad så det kanske blir bägge...
Av Mlgn
8 apr. 2014 20:01
Extra magic hours är för de som bor på disneyhotell hittade jag nu.
23 mars 2016 22:47
Tyckte disney world var ganska trist. Den ända roliga riden där var space mountain och läskig var den! Sa jag aldrig tänker åka den igen. Tycker att inte så mycket i parken hade med Disney att göra som Main Street USA. Var iof en fin gata liksom slottet och entreen. Men vad fanken har en huvudgata med disney att göra och presidenter som talar i vax. Island of adventure var dock kul och är de nända parken jag skulle tänka mig besöka om jag kommer dit igen. Saknar harry potter riden. Den var kul! Fast jobbigt man var tvungen gå igenom hela jäkla slottet. Slottet var ju skit trist tills man kom till flygande riden på slutet och den ska mna helt blunda på för då ser man ej monstrerna. Det är dock dåligt man ej kan betala för att åka en attraktion dvs betala 100 kr och gå in och åka journey to atlantis 5 ggr och sen gå ut. Det var ju den ända roliga saken på Sea World och vill så gärna åka den liksom Soaring på Epcot. Men vi gick ej in på Epcot för det var onödigt betala 700 kr för att åka 2 saker. Vanliga US studios parken sög fett. Inte en ända roliga rid och fö showerna sög. Speciellt det där tramset de gjorde innan man fick sätta sig i tåget. För att ej snacka om shrek. Minst 10 minuter snacka han innan vi fick komma in och se den trist filmen i 3d. Höll på och bli tokig. Men släpp in oss då har ej tid med dit babbel.
23 mars 2016 22:52
Citerat från Zodezo:
Hej! Vi (två vuxna, inga barn) kommer åka till Florida i år och då vi älskar berg-och dalbanor så undrar vi givetvis vilka nöjesparker vi absolut inte får missa :-) Vilka rekommenderar ni?
Hatar berg och dalbanor med branta backar, loopar och korkskruvar men big thunder är en lagom för mig men inte hulk coaster, dragon challenge, hollywood rip tide, mako, kraken, manta. Hacke hackspett riden åkte man på Universal studios och Hippogriffen. Hacke hackspett var för fjantig. Big thunder var tråkigare än jag trott. Därimot var Popeye and blutos rip saw barges jättekul! Ni måste egentligen besöka alla parker utom epcot om ni ska åka för universal har, island of adventure, sea world, fun spot, animal kingdom (everest express). epcot har ju aerosmit riden och den är som space moutnain fast aerosmith music och en loop!
23 mars 2016 22:56
Citerat från Mlgn:
Hej,

Mycket bra info om fast pass på parkerna mm. Vi, 2 vuxna och 2 grabbar på 11 och 13 år åker till Orlando veckan efter påsk. Tänkte gå på Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom, Sea World, Universal Studios, Islands of Adventure. Är det någon som har koll på vilka attraktioner som är populärast och långa köer på?
Tänkte vara där när de öppnar och i så fall kanske man hinner beta av några av de populäraste först innan köerna växer till. Men så tänker kanske alla...
Det ända som har med siney att göra på magic kingdom är fanken fantasyland och där är det bara tönt rider
23 mars 2016 22:57
Citerat från Anna7506:
Citerat från Mlgn:
Hej,

Mycket bra info om fast pass på parkerna mm. Vi, 2 vuxna och 2 grabbar på 11 och 13 år åker till Orlando veckan efter påsk. Tänkte gå på Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom, Sea World, Universal Studios, Islands of Adventure. Är det någon som har koll på vilka attraktioner som är populärast och långa köer på?
Tänkte vara där när de öppnar och i så fall kanske man hinner beta av några av de populäraste först innan köerna växer till. Men så tänker kanske alla...
Vet inte om ni tidigare varit i USA o besökt nöjesparkerna? Hur kommer det sig att ni vill besöka Epcot o Animal Kingdom? Skulle hellre tipsa er om att åka till Tampa o besöka Busch Garden istället för Animal Kingdom. Epcot har vi tidigare besökt 1 gång o vi ger parken sämsta betyg av Disneys nöjesparker.
De har bara 3 attraktioner på animal kingdom förutom djur det har de ej på bush garden.
23 mars 2016 22:58
Fast det är en nackdel att bo i sverige och vilja åka de banorna igen sen när du varit där sen igen efter 1 år det är att sen längtar du tillbaka och vill åka dem igen och bara 9 timmar bort med flyg. och önskar bara du bodde där så du skulle kunna åka dem varje helg