New york om en vecka, vad har jag glömt?

Av Herrn
22 mars 2012 08:05
Visningar: 3243
Nu vill jag bara åka, åker till NYC med min flickvän om en vecka för att vara där i två veckor.
Men ni vet hur det är med den där känslan att man glömt något.
Så jag frågar er, vad har jag glömt?
Vad jag inte glömt är:
*ESTA
*Konto och kreditkort
*Dollar (kontanter)
*Boende
*Pass (Maskinläsbart, återstår två års giltighet)

Är det något annat jag kan fixa för att underlätta resan eller vistelsen?

Kom igen PeterO du brukar alltid ha ett ess i rockärmen! :)
22 mars 2012 08:09
Citerat från herrn:
Nu vill jag bara åka, åker till NYC med min flickvän om en vecka för att vara där i två veckor.
Men ni vet hur det är med den där känslan att man glömt något.
Så jag frågar er, vad har jag glömt?
Vad jag inte glömt är:
*ESTA
*Konto och kreditkort
*Dollar (kontanter)
*Boende
*Pass (Maskinläsbart, återstår två års giltighet)

Är det något annat jag kan fixa för att underlätta resan eller vistelsen?

Kom igen PeterO du brukar alltid ha ett ess i rockärmen! :)
Piljetten! :-)

APIS?
Av Herrn
22 mars 2012 08:14
Satan jag visste att jag hade glömt något, biljetten!!!!

APIS vet jag inte ens vad det är...
Av Peter_o
22 mars 2012 08:30
Citerat från herrn:
Satan jag visste att jag hade glömt något, biljetten!!!!

APIS vet jag inte ens vad det är...
Det är väl att du ska se till att flygbolaget har din vistelseadress noterad innan du får gå ombord på planet. 72 timmar innan har jag för mig att de brukar säga.

Vistelseadressen (för första natten) ska du ha tillgänglig på flyget för du ska fylla i en tulldeklaration då.

Det jag tycker du glömt är
- Karta
- Boka evenemang

Karta är inget du skaffar på plats, utan den ska du studera innan du åker så du inte irrar runt mer än nödvändigt. Nu är det ju inget större fel med att irra omkring, man får se mycket då, men när man är på samma ställe (undantag Times Sq) för fjärde gången så kan det bli tjatigt.

Restauranter är inget jag brukar gå på, men hade du velat besöka Red Rooster så misstänker jag det är kört nu.

Obs att du måste boka entré till nya minnesplatsen vid WTC via nätet. Kommer du inte att ha tillgång till internet och skrivare i NY så är det ju lika bra du bokar nu.

/PeterO
22 mars 2012 08:35
APIS är väl nåt som man isåfall blir ombedd att fylla i av flygbolaget (typ) inte något man själv skall hålla reda på?

http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/inspections_carriers_facilities/apis/
(infon ligger på travel personnels infosida inte på travellers info sidan)

I en annan tråd här nyligen var det nån som skrev att incheckpersonalen fyller i det och att det är olika med olika flygbolag.

Själv kan jag inte påminna mig att jag fyllt i nån APIS som jag tagit med.
Av Herrn
22 mars 2012 08:52
Har redan bokat bord på några restauranger som jag vill prova på, ingen "svensk" dock.
De evenemang jag vill gå på har jag också redan bokat (2 Biljetter till Rangers).
Karta är också fixad, känns som jag har bätte koll än jag trott med anda ord.

Det där APIS ha jag ingen koll på, fixar man det på flygplatsen eller ska jag gå in på SAS hemsida och fylla i det? Det kanska är lika bra att bara gå in och fylla i det så man har det gjort.

Jag har ju såklart som ungefär 1000 andra personer på det här forumet skrivit fel namn först i ESTA:n men jag ringde SAS och de sa att det var lugnt.
22 mars 2012 08:57
Citerat från nisse2ears:
APIS är väl nåt som man isåfall blir ombedd att fylla i av flygbolaget (typ) inte något man själv skall hålla reda på?

http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/inspections_carriers_facilities/apis/
(infon ligger på travel personnels infosida inte på travellers info sidan)

I en annan tråd här nyligen var det nån som skrev att incheckpersonalen fyller i det och att det är olika med olika flygbolag.

Själv kan jag inte påminna mig att jag fyllt i nån APIS som jag tagit med.
Ja de ger info om det på flygbolagens sida men oftast får man själv se till att det blir gjort. Det har diskuterats i trådarna tidigare...
Samma länk jag postade?
Nej man behöver inte ta med något, man ska lämna dessa uppgifter i förväg men som Du säger så tar de i regel uppgifterna på flygplatsen och då är det kanske bra att ha dem förberedda på något vis, behöver inte vara en blankett, de skriver in uppgifterna i sin terminal. Reglerna enligt flygbolagen säger dock att de ska lämnas minst 72 timmar innan så helt säker kan man ju inte vara.
Av Herrn
22 mars 2012 09:02
Då känns det ändå som man lika gärna kan gå in på SAS hemsida och skriva in det.
Finnsju ingen anledning att inte göra det.

Nu är jag lugn!

Tack
22 mars 2012 09:48
Citerat från herrn:
Då känns det ändå som man lika gärna kan gå in på SAS hemsida och skriva in det.
Finnsju ingen anledning att inte göra det.

Nu är jag lugn!

Tack
Precis!
En sak till jag kom på. Ta med de absolut skönaste promanadskor ni äger, New York är otroligt promenadvänligt och det finns oändligt med saker att se.

Ett tips. Jag gjorde så att när vi bestämt ungefär vad vi ville se så tog jag kartan (Fleximaps kartor är mycket bra då man kan skriva med bläckpenna och sudda ut och ändra, inplastade och sevärdheter mm. är tydligt markerade) och märkte ut dessa saker och en lämplig promenadväg, delade upp stan i delar som vi betade av en varje dag, finns ju sen massor av saker på vägen när man går runt som man upptäcker, tog buss eller tunnelbana till området om det inte var i närheten och utforskade sen den delen till fots.
Av Peter_o
22 mars 2012 10:39
Citerat från herrn:
Då känns det ändå som man lika gärna kan gå in på SAS hemsida och skriva in det.
Finnsju ingen anledning att inte göra det.

Nu är jag lugn!

Tack
För att reda ut det här med adressen så glömmer jag ordet APIS. Jag missuppfattade nog det.

Det finns två plus ett frivilligt ställe att i förväg uppge adressen och det är
1) till flygbolaget, lämpligen på deras hemsida, Kan ofta ges i samband med bokningen.
2) på tulldeklarationen man får på flyget.
och den frivilliga är på ESTA, kan lämnas utan att det kostar något.

/PeterO
22 mars 2012 10:50
Citerat från peter_o:
Citerat från herrn:
Då känns det ändå som man lika gärna kan gå in på SAS hemsida och skriva in det.
Finnsju ingen anledning att inte göra det.

Nu är jag lugn!

Tack
För att reda ut det här med adressen så glömmer jag ordet APIS. Jag missuppfattade nog det.

Det finns två plus ett frivilligt ställe att i förväg uppge adressen och det är
1) till flygbolaget, lämpligen på deras hemsida, Kan ofta ges i samband med bokningen.
2) på tulldeklarationen man får på flyget.
och den frivilliga är på ESTA, kan lämnas utan att det kostar något.

/PeterO
Citat "den frivilliga är på ESTA, kan lämnas utan att det kostar något."

Frivillig?
Kostar inget?

Bra! En nyhet.

Men är det så? Syftade du på APIS, som lämnas tillsammans med ESTA?
22 mars 2012 11:21
Citerat från goastina:
Citerat från peter_o:
Citerat från herrn:
Då känns det ändå som man lika gärna kan gå in på SAS hemsida och skriva in det.
Finnsju ingen anledning att inte göra det.

Nu är jag lugn!

Tack
För att reda ut det här med adressen så glömmer jag ordet APIS. Jag missuppfattade nog det.

Det finns två plus ett frivilligt ställe att i förväg uppge adressen och det är
1) till flygbolaget, lämpligen på deras hemsida, Kan ofta ges i samband med bokningen.
2) på tulldeklarationen man får på flyget.
och den frivilliga är på ESTA, kan lämnas utan att det kostar något.

/PeterO
Citat "den frivilliga är på ESTA, kan lämnas utan att det kostar något."

Frivillig?
Kostar inget?

Bra! En nyhet.

Men är det så? Syftade du på APIS, som lämnas tillsammans med ESTA?
Ja det där kunde ju lätt uppfattas på olika sätt. ESTA kostar $14, uppgiften om adressen är frivillig och kostar inget extra att lägga till i efterhand, menade nog PeterO.
APIS är ju gratis att lämna men den lämnas inte tillsamans med ESTA.
22 mars 2012 11:26
Citerat från floridasidan:

Ja det där kunde ju lätt uppfattas på olika sätt. ESTA kostar $14, uppgiften om adressen är frivillig och kostar inget extra att lägga till i efterhand, menade nog PeterO.
APIS är ju gratis att lämna men den lämnas inte tillsamans med ESTA.
Bra! Min fråga till peter_o var just om det var en NYHET. Du bekräftar vad jag misstänkte. Tack Floridasidan.
22 mars 2012 12:11
Citerat från floridasidan:

Ja de ger info om det på flygbolagens sida men oftast får man själv se till att det blir gjort. Det har diskuterats i trådarna tidigare...
Samma länk jag postade?
Nej man behöver inte ta med något, man ska lämna dessa uppgifter i förväg men som Du säger så tar de i regel uppgifterna på flygplatsen och då är det kanske bra att ha dem förberedda på något vis, behöver inte vara en blankett, de skriver in uppgifterna i sin terminal. Reglerna enligt flygbolagen säger dock att de ska lämnas minst 72 timmar innan så helt säker kan man ju inte vara.
Bra, tack för info.
Finns det att fylla i är det ju dumt att låta bli .
Jag trodde att ESTA täckte detta om jag går in där och fyller i nytt boende vid vare resa. (eller vid nyreg) men kanske inte.

(det verkar vara så mkt som skall göras för säkerhetsskull). :)
22 mars 2012 12:29
Citerat från nisse2ears:
Citerat från floridasidan:

Ja de ger info om det på flygbolagens sida men oftast får man själv se till att det blir gjort. Det har diskuterats i trådarna tidigare...
Samma länk jag postade?
Nej man behöver inte ta med något, man ska lämna dessa uppgifter i förväg men som Du säger så tar de i regel uppgifterna på flygplatsen och då är det kanske bra att ha dem förberedda på något vis, behöver inte vara en blankett, de skriver in uppgifterna i sin terminal. Reglerna enligt flygbolagen säger dock att de ska lämnas minst 72 timmar innan så helt säker kan man ju inte vara.
Bra, tack för info.
Finns det att fylla i är det ju dumt att låta bli .
Jag trodde att ESTA täckte detta om jag går in där och fyller i nytt boende vid vare resa. (eller vid nyreg) men kanske inte.

(det verkar vara så mkt som skall göras för säkerhetsskull). :)
Ja precis, man kan lika bra göra så mycket som möjligt (och så rätt som möjligt) i förväg.
Det är bra att gå in och uppdatera sina uppgifter inför varje resa, kan bespara en lite frågor och tid vid gränskontrollen om allt är ifyllt även om det inte är obligatoriskt.
ESTA är inte kopplat till APIS på något sätt.

Eftersom det frågas så mycket och osäkerheten är stor om detta kan man ju kanske efterlysa betydligt bättre, tydligare och riktig information från flygbolag och resebyråer (tyvärr förekommer det att man t.o.m. lämnar rent felaktig information).
22 mars 2012 12:32
Klistrar in ett inlägg i samma ämne:

"APIS: Advance Passenger Information System.
När jag fyllde i en dylikt dokument så var det solklart:: Efternamn/Last namn, Samtliga förnamn enligt pass / Alla given namnes, kön, land, passnummer, nationalitet, födelsedatum, passets giltlighet, adress i USA.

ESTA skrev och betalade jag på deras hemsida. Senast 72 timmar före inresan skall det göras. Om allt är "grönt" så får du en kvittens på mejl

https://esta.cpd.dhs.gov/

På alla mina "informations" dokument står det klart att stavningen skall följa passet, som skall vara giltligt i minst 6 månader efter avslutad vistelse. OBS 6 månader står inte för specifikt USA. Men varför chansa?

Mina uppgifter är från dec 2011 och bör inte ha ändrats. Ta med en kopia av dessa handlingar. Många kommer att fråga efter dem, men de har redan dina uppgifter.

Frågorna kan vara en "test" för att kolla." Säkerheten är stor.

Ett råd till: Ta kopia på: Pass, ESTA, APIS, flygbiljett, inbokade hotell, hyrbilsavtal, etc. Min erfarenhet säger att du KAN ha nytta av handlingarna. Förvaras på "annan" plats.


Lycka till USA är riktigt bra.
22 mars 2012 12:50
Citerat från goastina:
Klistrar in ett inlägg i samma ämne:

"APIS: Advance Passenger Information System.
När jag fyllde i en dylikt dokument så var det solklart:: Efternamn/Last namn, Samtliga förnamn enligt pass / Alla given namnes, kön, land, passnummer, nationalitet, födelsedatum, passets giltlighet, adress i USA.

ESTA skrev och betalade jag på deras hemsida. Senast 72 timmar före inresan skall det göras. Om allt är "grönt" så får du en kvittens på mejl

https://esta.cpd.dhs.gov/

På alla mina "informations" dokument står det klart att stavningen skall följa passet, som skall vara giltligt i minst 6 månader efter avslutad vistelse. OBS 6 månader står inte för specifikt USA. Men varför chansa?

Mina uppgifter är från dec 2011 och bör inte ha ändrats. Ta med en kopia av dessa handlingar. Många kommer att fråga efter dem, men de har redan dina uppgifter.

Frågorna kan vara en "test" för att kolla." Säkerheten är stor.

Ett råd till: Ta kopia på: Pass, ESTA, APIS, flygbiljett, inbokade hotell, hyrbilsavtal, etc. Min erfarenhet säger att du KAN ha nytta av handlingarna. Förvaras på "annan" plats.


Lycka till USA är riktigt bra.
6-månadersregeln gäller INTE för svenskar, detta är en felaktighet som sprids (t.o.m. av resebyråer som borde veta bättre) och ställer till det.

ESTA behöver man inte ta med sig, vill man ha det för egen del så ska man klart göra det. De har aldrig frågat oss om några "handlingar" däremot uppgifter som vad man ska göra i landet och var man ska bo, detta för att de ska bedöma om man har något skumt för sig. De är nog ganska bra människokännare som sitter i passkontrollen :-) Till sist brukar de önska en trevlig vistelse och välkommen till USA!

Det är ett mycket bra tips att ha dubbletter på alla bokningar samt kopior på passen med sig!
Av Herrn
22 mars 2012 12:58
Ja jag har bara varit i Washington förut, var väll enligt mig ingen så där superhöjdare.

Hur som helst så tror jag inte att det behövs och grävas och göra allting mer komplicerat än det redan är.
Jag fyller i APIS på sas.se så går det bra sen.

Det är ju inga farliga monster man ska passera, gör man bara rätt för sig så kommer man ju in.

Tack för hjälpen..
Av Herrn
22 mars 2012 13:03
Eftersom alla verkar vara på hugget så ska jag passa på medans tråden är varm.

Jag kommer att behöva ringa både inrikes och till sverige när jag kommer dit.

Har ni någon erfarenhet av kontantkort eller telefonkort?
Vad är bäst?

Min telefon är betald kontant så den är olåst bör väll tilläggas.
22 mars 2012 13:11
Citerat från floridasidan:
På alla mina "informations" dokument står det klart att stavningen skall följa passet, som skall vara giltligt i minst 6 månader efter avslutad vistelse. OBS 6 månader står inte för specifikt USA. Men varför chansa?
6-månadersregeln gäller INTE för svenskar, detta är en felaktighet som sprids (t.o.m. av resebyråer som borde veta bättre) och ställer till det.

ESTA behöver man inte ta med sig, vill man ha det för egen del så ska man klart göra det. De har aldrig frågat oss om några "handlingar" >
Det är ett mycket bra tips att ha dubbletter på alla bokningar samt kopior på passen med sig!
OK:
Jag läser att : "t.o.m. av resebyråer som borde veta bättre". Ja så är det faktiskt. Många kan intyga det.

Ang. "handlingar". Nej, man ger den informationen på resebyrån, men jag behövde aldrig uppvisa handlingar utan där man förväntade sig den aktiviteten. Aldrig "utanför".

Mitt råd är att inte chansa och "knöö" på marginalen. Ett papper för mycket är inte så betungande. Gör en checklista. Själv har jag en för vinter och en för sommar. Numer åker jag nästan bara till "Sommar"

Sist glömde jag min nyinköpta DVD USB, till min lika nyinköpta mindre dator för just resor. Så frågar du mig vad jag har glömt så är svaret: DVD spelaren! .... men allt löser sig.
22 mars 2012 13:21
Citerat från herrn:
Eftersom alla verkar vara på hugget så ska jag passa på medans tråden är varm.

Jag kommer att behöva ringa både inrikes och till sverige när jag kommer dit.

Har ni någon erfarenhet av kontantkort eller telefonkort?
Vad är bäst?

Min telefon är betald kontant så den är olåst bör väll tilläggas.
Får vara lite trist och hänvisa till en sökning på RG då även detta har diskuterats mycket ingående vid ett par tillfällen, känns lite sådär att dra hela den diskussionen en gång till ;-) Kolla lite i trådarna och se om det räcker, annars skrik till så finns det säkert ännu mer råd nu.

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/sok/kontantkort+usa

Har själv också samlat ihop info om detta så gott jag kunnat, Du kan hitta den här. http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Telefon:
Av Herrn
22 mars 2012 13:32
Ja men det är ju det som är så drygt med RG forumet.
Att allting skall stöpas och blötas in i minsta detalj för att visa att "jag har minsann rätt" så tillslut blir det en diskussion om vem som har rätt och inte om själva ämnet.

Tänkte att jag skulle få ett rakt svar nu när man inte drar igång en "diskussion"

Utan tänkte mer ett svar av typen,

"När jag var där använde jag ett Virgin kontantkort och det fungerade bra för mig"

Men om du har förklarat det här massa gånger så har jag full förståelse för att du inte orkar med en utläggning.

Jag får scanna av disskusionerna och se om jag får ut något vettigt av det.

Tack för länkarna!
22 mars 2012 13:33 (redigerad)
Citerat från floridasidan:

Får vara lite trist och hänvisa till en sökning på RG då även detta har diskuterats mycket ingående vid ett par tillfällen, känns lite sådär att dra hela den diskussionen en gång till ;-)
Nej du är inte trist. En så tydlig information du gav, som du alltid.gör :)

Att hänvisa till redan färdiga RÅD är väl jättebra. Eller varför inte till din hemsida. Färdigt och bra material.
.............. och behöver inte visa att "jag har minsann rätt". Bra kommentar! :)
Av Herrn
22 mars 2012 13:36
Såg iofs nu att den tråden var väldigt bra om man jämför med andra, så tack för det!
Av Annl
22 mars 2012 22:54
Hej,

En god bok, en dator och någon form av telefon eller liknande för att kunna lyssna på musik på planet samt ett par rejäla hörlurar (jag har Urbanears) som ingen kan gnälla på att det hörs när du spelar så är du även hemma med flygresan liksom en sovmask så att ni kan sova och vila för att kunna orka med tidsomställningen när ni kommer fram.

OCH glöm inte flygstrumporna- detta kan låta urlöjligt men är nödvändigt.

Ha en fantastisk resa till denna helt grymma stad!
22 mars 2012 23:50
Citerat från goastina:

Nej du är inte trist. En så tydlig information du gav, som du alltid.gör :)

Att hänvisa till redan färdiga RÅD är väl jättebra. Eller varför inte till din hemsida. Färdigt och bra material.
.............. och behöver inte visa att "jag har minsann rätt". Bra kommentar! :)
Vad lite positiv respons kan kännas bra :-)
Av Nfzcdy
23 mars 2012 13:15
Hej! I relation till APIS har jag en fråga:

Jag har bokat biljett via travelpartner som skriver "För att underlätta vid incheckning fyll i din APIS blankett och lämna vid incheckningen klicka här". Flera har skrivit att det går att fylla i dessa uppgifter på flygbolagets hemsida men hur blir det om man åker olika flyg? Jag åker från STO - Zurich med SAS och sedan Zurich - NYC med American Airlines (dumt I know med tanke på ch11 men men får hålla tummarna). Vet någon vart jag kan fylla i detta online och isf, vilket företag jag ska göra det hos - SAS/American Airlines?

Gällande giltigheten med passet, det råder stor osäkerhet märker jag. Vissa hävdar att man måste ha 6 månader giltighet kvar, andra inte. Vilken källa är bäst att kolla med?
Edit: Hittade följande "Does my Swedish passport have to be valid for six months?

Your passport must be valid on entry into the U.S. If the passport is not valid for the duration of your stay, you will be required to apply for a new passport from your Embassy while in the U.S. If your visit will be of short duration during which time your passport will expire, we recommend that you obtain a new passport before traveling as you will be admitted only until the date on which the passport expires. Such action before you depart for the U.S. will save you the inconvenience of applying not only for a new passport, but also an extension of stay." http://sweden.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html
23 mars 2012 13:33
Citerat från nfzcdy:
Hej! I relation till APIS har jag en fråga:

Jag har bokat biljett via travelpartner som skriver "För att underlätta vid incheckning fyll i din APIS blankett och lämna vid incheckningen klicka här". Flera har skrivit att det går att fylla i dessa uppgifter på flygbolagets hemsida men hur blir det om man åker olika flyg? Jag åker från STO - Zurich med SAS och sedan Zurich - NYC med American Airlines (dumt I know med tanke på ch11 men men får hålla tummarna). Vet någon vart jag kan fylla i detta online och isf, vilket företag jag ska göra det hos - SAS/American Airlines?

Gällande giltigheten med passet, det råder stor osäkerhet märker jag. Vissa hävdar att man måste ha 6 månader giltighet kvar, andra inte. Vilken källa är bäst att kolla med?
Har Du bokat en resa, båda flygningarna i samma bokning? Lämna i.s.f. uppgifterna till SAS. Har Du bokat två separata resor så lämna till AA (SAS flygningan blir ju då inom Europa).

Det finns ingen som helst osäkerhet angående kravet på pass men tyvärr sprids ständigt felaktiga uppgifter, varför förstår jag inte. Har Du ett pass som varar över resan som är helt så är det lugnt. http://sweden.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html
Av Nfzcdy
23 mars 2012 15:08
Citerat från floridasidan:
Citerat från nfzcdy:
Hej! I relation till APIS har jag en fråga:

Jag har bokat biljett via travelpartner som skriver "För att underlätta vid incheckning fyll i din APIS blankett och lämna vid incheckningen klicka här". Flera har skrivit att det går att fylla i dessa uppgifter på flygbolagets hemsida men hur blir det om man åker olika flyg? Jag åker från STO - Zurich med SAS och sedan Zurich - NYC med American Airlines (dumt I know med tanke på ch11 men men får hålla tummarna). Vet någon vart jag kan fylla i detta online och isf, vilket företag jag ska göra det hos - SAS/American Airlines?
Tittade på SAS hemsida gällade APIS och där framgår följande:

Obligatorisk passagerarinformation:
"Alla för-, mellan- och efternamn (som utskrivna i passet), födelsedatum och kön. Informationen måste uppges så snart som det är möjligt och senast 72 timmar före avgång. " Detta är information som alltså förmedlats till flygbolaget när man bokat/betalt biljetten.

Vidare står det, Pass- och adressinformation för den första natten:
"Information om resedokument samt adress för första natten måste uppges senast vid in-checkning." Rimligtvis behöver man alltså inte fylla i APIS-blanketten 72h innan, utan ska fungera att ta med till in-checkningen.
23 mars 2012 15:56
Citerat från nfzcdy:
Citerat från floridasidan:
Citerat från nfzcdy:
Hej! I relation till APIS har jag en fråga:

Jag har bokat biljett via travelpartner som skriver "För att underlätta vid incheckning fyll i din APIS blankett och lämna vid incheckningen klicka här". Flera har skrivit att det går att fylla i dessa uppgifter på flygbolagets hemsida men hur blir det om man åker olika flyg? Jag åker från STO - Zurich med SAS och sedan Zurich - NYC med American Airlines (dumt I know med tanke på ch11 men men får hålla tummarna). Vet någon vart jag kan fylla i detta online och isf, vilket företag jag ska göra det hos - SAS/American Airlines?
Tittade på SAS hemsida gällade APIS och där framgår följande:

Obligatorisk passagerarinformation:
"Alla för-, mellan- och efternamn (som utskrivna i passet), födelsedatum och kön. Informationen måste uppges så snart som det är möjligt och senast 72 timmar före avgång. " Detta är information som alltså förmedlats till flygbolaget när man bokat/betalt biljetten.

Vidare står det, Pass- och adressinformation för den första natten:
"Information om resedokument samt adress för första natten måste uppges senast vid in-checkning." Rimligtvis behöver man alltså inte fylla i APIS-blanketten 72h innan, utan ska fungera att ta med till in-checkningen.
Ja , står det så, så ska det väl stämma, det skiljer mellan olika flygbolag. För oss har det gått bra att lämna APIS på flygplatsen (hade blivit något problem med en av våra när vi gjort det online) men jag lovar inte att det går bra för alla för det, men som sagt man får väl tro på vad de skriver :-)

Flygbolagen är dessutom skyldiga att inhämta "Secure Fligt Information" om passageraren. http://www.tsa.gov/what_we_do/layers/secureflight/