New York erfarenhet
Några mindre erfarenheter från New York:
Sedan tidigare resan hade jag ett par Metrocard med några dollar reskassa, Jag använde de korten för att denna gång köpa 7-dagarskort och det visade sig då att på dessa kort hade redan expire date passerats, men jag fick ut nya kort med reskassan överförd till de nya korten.
2015-01-01 kommer priset för en enkelresa med MTA höjas från $2,50 till $2,75 samt ett 7-dagarskort från $30 till $31 (plus $1 för kortet).
Man har nu byggt en modern hall (hub) vid Fulton Street som betjänar 9 subway-linjer.
New Yorks taxibilar är ju av hävd gula. Men nu har det börjat dyka upp ljusgröna taxi men samma logga. Dessa är mer frekventa uppe i Harlem. Troligen är det ingen skillnad på dessa gentemot de gula, men det står inte att de har enhetspris från/till JFK på dörren, så kolla gärna det om det skulle vara aktuellt.
Nu kan man gå in på 9/11 Memorial som till vilken annan öppen plats som helst.
/PeterO
Sedan tidigare resan hade jag ett par Metrocard med några dollar reskassa, Jag använde de korten för att denna gång köpa 7-dagarskort och det visade sig då att på dessa kort hade redan expire date passerats, men jag fick ut nya kort med reskassan överförd till de nya korten.
2015-01-01 kommer priset för en enkelresa med MTA höjas från $2,50 till $2,75 samt ett 7-dagarskort från $30 till $31 (plus $1 för kortet).
Man har nu byggt en modern hall (hub) vid Fulton Street som betjänar 9 subway-linjer.
New Yorks taxibilar är ju av hävd gula. Men nu har det börjat dyka upp ljusgröna taxi men samma logga. Dessa är mer frekventa uppe i Harlem. Troligen är det ingen skillnad på dessa gentemot de gula, men det står inte att de har enhetspris från/till JFK på dörren, så kolla gärna det om det skulle vara aktuellt.
Nu kan man gå in på 9/11 Memorial som till vilken annan öppen plats som helst.
/PeterO
Citerat från Peter_o:
New Yorks taxibilar är ju av hävd gula. Men nu har det börjat dyka upp ljusgröna taxi men samma logga. Dessa är mer frekventa uppe i Harlem. Troligen är det ingen skillnad på dessa gentemot de gula, men det står inte att de har enhetspris från/till JFK på dörren, så kolla gärna det om det skulle vara aktuellt.
/PeterO
Oj. Aj. Nej. Stopp. Räkna inte med att de giftgröna taxibilarna gör samma sak som de gula... De får de nämligen inte.New Yorks taxibilar är ju av hävd gula. Men nu har det börjat dyka upp ljusgröna taxi men samma logga. Dessa är mer frekventa uppe i Harlem. Troligen är det ingen skillnad på dessa gentemot de gula, men det står inte att de har enhetspris från/till JFK på dörren, så kolla gärna det om det skulle vara aktuellt.
/PeterO
Skrev om detta i en tidigare tråd:
Q: Why gröna taxibilar? A: Eftersom det varit svårt att få tag på en gul taxi i Brooklyn och andra boroughs, så startade man det gröna bolaget. Och här kommer huvudregeln:
• • • De gröna taxibilarna servar alla stadsdelar UTOM MANHATTAN söder om Harlem. • • •
• Detta betyder att de giftgröna bilarna gladeligen plockar upp dig i Bronx, Brooklyn, Queens, Staten Island eller Manhattan norr om 110th Street (d v s Harlem).
• Konsekvensen blir då denna: Du ska INTE räkna med att de glatt kör dig till Manhattan söder om 110th (det vill säga, den del av Manhattan där 9 av 10 svenskar bor när de besöker NYC). Anledningen är att de bara kan räkna med att köra med betalande kund åt ena hållet.
För enligt huvudregeln kan de gröna bilarna inte ta upp passagerare där.
- - - - -
SANNINGAR OM NYC TAXI:
• De gröna taxibilarna är bra om du vill åka mellan två adresser i Brooklyn. Räkna med en massa gnäll eller att föraren vägrar körning om du vill resa från Brooklyn till Midtown eller Downtown Manhattan.
• Efterfrågan på taxichaufförer i New York är alltid större än tillgången. Därför kommer taxichaufförerna att cirkulera i områden där det tar max 1-2 minuter mellan körningarna. Bilarna koncentreras alltså där kunderna antas finnas – egentligen inget problem. Trasslet uppstår när du vill bli upphämtad på/körd till en adress där det inte finns många kunder – och där de alltså inte kan räkna med att snabbt få en ny körning.
• Det kan vara riktigt svårt att få en yellow cab att ta dig över bron till Brooklyn. Föraren kommer att påstå en massa saker men huvudskälet är att han får vänta 10-15 minuter på nästa kund när han släppt av dig.
• De enda ställena utanför Manhattan som man är säker att få en Yellow Cab till och från är flygplatserna (JFK, EWR, LGA).
- - - - -
Officiell information om green cabs:
http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/shl_passenger.shtml
En längre artikel om green cabs:
http://www.forbes.com/sites/johngiuffo/2013/09/30/nycs-new-green-taxis-what-you-...
Och några rader om varför taxibilarna försvinner när de behövs som mest:
http://www.nytimes.com/2011/01/12/nyregion/12taxi.html?_r=0
Hoppas att detta gick att koda av. Taxi har blivit krångligare i Det Stora Äpplet, tråkigt nog.
Och som om det inte räckte, har servicenivån/attityden hos ett gäng redan dåliga förare blivit allt värre.
rapporterar
:: hkn ::
PS. Den största innovationen är att de allra flesta taxibilar på Manhattan numera tar kort.
Dock ska du INTE räkna med att alla bilar vid flygplatserna har kortterminal. På Newark Airport kan du tvingas köpa en voucher i en liten kiosk/automat innan du kliver in i bilen – föraren ringer sedan in ett slutbelopp till en central när ni är framme. Ett otydligt system som givit upphov till mycket frustration.
Citerat från Hkn:
PS. Den största innovationen är att de allra flesta taxibilar på Manhattan numera tar kort.
Dock ska du INTE räkna med att alla bilar vid flygplatserna har kortterminal. På Newark Airport kan du tvingas köpa en voucher i en liten kiosk/automat innan du kliver in i bilen – föraren ringer sedan in ett slutbelopp till en central när ni är framme. Ett otydligt system som givit upphov till mycket frustration.
Jag såg att man gjorde något vid en automat vid en taxikö, det var alltså en voucher man printade. Det var bara New Jersey-taxi i den kön, och det ska man nog inte ta om man ska in till Manhattan.PS. Den största innovationen är att de allra flesta taxibilar på Manhattan numera tar kort.
Dock ska du INTE räkna med att alla bilar vid flygplatserna har kortterminal. På Newark Airport kan du tvingas köpa en voucher i en liten kiosk/automat innan du kliver in i bilen – föraren ringer sedan in ett slutbelopp till en central när ni är framme. Ett otydligt system som givit upphov till mycket frustration.
En annan sak:
Buss är ju smidigt att ta om man t ex ska på tvären på Manhattan. Bussnumren är som gatunumret och de går i stort sett alltid rakt fram.
Om man gått High Line norrut till 34e gatan så kan man ta buss M34 in till 'mer civiliserade trakter', dvs t ex 5th Anenue. Men på linjen M34 utför man nu en test som går ut på att man betalar innan man kliver på bussen. Man får då ett kvitto och även om man har ett 7-dagarskort för obegränsade resor ska man printa ut detta papper.
/PeterO
Citerat från Peter_o:
/PeterO
Rätt! Undvik alla bilar med en New Jersey-medallion. Citerat från Hkn:
PS. Den största innovationen är att de allra flesta taxibilar på Manhattan numera tar kort.
Dock ska du INTE räkna med att alla bilar vid flygplatserna har kortterminal. På Newark Airport kan du tvingas köpa en voucher i en liten kiosk/automat innan du kliver in i bilen – föraren ringer sedan in ett slutbelopp till en central när ni är framme. Ett otydligt system som givit upphov till mycket frustration.
Jag såg att man gjorde något vid en automat vid en taxikö, det var alltså en voucher man printade. Det var bara New Jersey-taxi i den kön, och det ska man nog inte ta om man ska in till Manhattan.PS. Den största innovationen är att de allra flesta taxibilar på Manhattan numera tar kort.
Dock ska du INTE räkna med att alla bilar vid flygplatserna har kortterminal. På Newark Airport kan du tvingas köpa en voucher i en liten kiosk/automat innan du kliver in i bilen – föraren ringer sedan in ett slutbelopp till en central när ni är framme. Ett otydligt system som givit upphov till mycket frustration.
/PeterO
- Alla NJ-bilar jag drabbats av saknar uppkopplad kortläsare i bilen.
- Du uppger en adress för taxivärden och beroende på område, så får köpa en voucher med en förutbestämd taxa. Så långt allt väl.
- Kruxet är att vouchern inte inkluderar tolls (väg- och tunnelavgifter), tax och givetvis inte heller tips.
Mina senaste noteringar är 91 och 93 USD till Midtown-adresser + tips. Alltså i princip 100 USD för att åka med en skraltig taxi, framförd av en pajsare med surmulen, snudd på fientlig serviceattityd, och som bara i undantagsfall vet var hörnet av 8th Street och 5th Ave ligger (90% av Manhattan är som bekant ett gigantiskt koordinatsystem – hur man kan ha problem att hitta där är en gåta).
– – – –
Lösningen på problemet är kanske inte självklar för oss lagoma svenskar:
TA LIMOUSINE IN TILL NYC ISTÄLLET – DET KAN T O M BLI BILLIGARE!
- Nej, jag tror inte att jag är rockstjärna. Så här är det: Att beställa car service (större bil med chaufför) kostar från precis över 100 USD + tip. Är ni mer än fyra i sällskapet blir en stretch limousine för upp till 6-8-10 pers MYCKET billigare än två vanliga, skitiga taxibilar. OBS! Den här sortens tjänst kräver förstås att ni förbeställer bilen. Men det är inte svårt.
- Här är en aktör: http://www.luxorlimo.com – men det finns många. Jämför några olika om du vill jaga dollar. Och glöm inte att nätet vimlar av discount codes för den här sortens tjänster. Beställ med 'Meet & Greet' istället för curbside pick-up. Då står en drop-out från Sopranos i ful kostym och en skylt eller iPad (givetvis med ditt namn felstavat) och väntar precis utanför där tullen släpper ut dig ur terminalen.
- Eller så registrerar du dig på Uber. https://www.uber.com
De har fasta priser mellan Newark och Manhattan – från 65 till 125 USD beroende på bil.
Priserna finns här (scrolla nedåt en bit på sidan för flat fares): http://blog.uber.com/uberxnj
Så. Slut på the yellow cab hate rant från
:: hkn ::
Citerat från Totopez:
New York-taxis får väl inte hämta upp på EWR? Det är därför det bara är NJ-taxis i kön där. Så stadens gula bilar kör tomma in igen, om de har lämnat på flygplatsen.
Håller med ovanstående, ta en town car in. Dial7 brukar vara bra.
Oh, damn... Yes, you're right. Stupid me. Det är sant. En New York City-taxi kan bara plocka upp dig i NY.New York-taxis får väl inte hämta upp på EWR? Det är därför det bara är NJ-taxis i kön där. Så stadens gula bilar kör tomma in igen, om de har lämnat på flygplatsen.
Håller med ovanstående, ta en town car in. Dial7 brukar vara bra.
• Town car/limousine/black car service är bra av ett annat skäl: Du kan komma överens om priset redan vid bokning. OBS! Förväxla inte det faktum att bilarna är svarta med svarttaxi.
• Och det är värt att påpeka det en gång extra: Även om limousine-service i Sverige är något som mest associeras med besökande världsartister och Linda Rosing, så är en town car/limo är inte något fancy i NYC. Det är en högst ordinär tjänst. Och i princip lika billigt/dyrt som en vanlig taxi från EWR.
• Hittade den här appen nyligen: Cab With Me. Ett sätt att dela taxi med någon som... ja, vill dela taxi och därmed kostnaden. Systemet bygger förstås på att många använder appen, och jag har INTE provat tjänsten själv. Intressant initiativ hur som helst.
http://www.welcome.cabwith.me/#!howitworks/c1g7v
Cheers,
:: hkn ::
PS. Önskar innerligt att taxi i Stockholm och i NYC vore lika smidigt och bra som i London.
Men i Fog City tar det också 3-5 år för att få en licens att köra (du ska bland annat lära dig 320 'basic routes'). Något att tänka på för den virrige norrlänning från Hudiksvall som var nere i Stockholm och jobbade extra över en helg. Han skulle köra mig till Södermalm och visste inte vad Götgatan låg...