New York

Av Eva_a
25 maj 2011 14:01
Visningar: 7080
Då var det dax, i vinter ska vi ut på vår livs resa! Kommer nog bli mycket frågor här på Reseguiden :-P

Vi kommer börja med ett par dagar i New York och min första fundering rör hotell. Vi vill bo mitt i smeten, är Times Square ett bra alternativ? Tips på hotell?
Av Annl
25 maj 2011 16:46
Hej,

var man skall bo beror lite på vad man gillar skulle jag säga och det är ju mer eller mindre rusch på hela Manhattan.

Vissa gillar att bo på lower Manhattan och tycker att det är mera genuint och med mera restauranger och mera affärer men där får du ju inte den -som jag tycker - klassiska Manhattan- känslan med alla höga skyskrapor.

Jag bor gärna högre upp mot Central Park ovanför Times Square bland alla skraporna och där finns också restaurtanger och butiker - och det är billigt att åka taxi så det är inga problem att förflytta sig om man vill besöka en restaurang längre ned på Manhattan.

Tips på hotell beror på var du vill bo och framför allt på vad du kan tänka dig att betala. I somras bodde vi på Hilton vid 7 avenyn/57 gatan vilket jag tycker är ett kanonläge och hotellet var väldigt bra. I sommar kommer vi att bo ytterligare lite högre upp och närmare Central Park eftersom vi vill ha ett hotell med pool på taket. Vi har också bott nära Times Square och det var också väldigt bra. Det hotellet hette Milford Plaza och var OK men inte alls lika bra som Hilton.

Bra att veta är att det ofta förekommer specialpris och kampanjer på hotellen - typ boka inom 48 timmar så får du specialpris på hotellet.

Vill du ha billigare boende finns det flera gamla trådar om detta där det tipsats om vandrarhem och liknande.
25 maj 2011 19:50
Citerat från annl:
Tips på hotell beror på var du vill bo och framför allt på vad du kan tänka dig att betala. I somras bodde vi på Hilton vid 7 avenyn/57 gatan vilket jag tycker är ett kanonläge och hotellet var väldigt bra.
Wow! Har du bott på West 57th Street by Hilton Club? Det är ju superfräscht! :)

TS - jag har bott på Hilton på 42nd och det ligger bara ett par kvarter från Times Sq. Hotellet är helt ok har har riktigt schysst utsikt. Fördelenb var som sagt att man bodde riktigt i smeten - men egentligen tycker jag inte att bo vid Times Sq är så mycket att eftersträva. Du har nära till teatrarna om det är det du vill, men utöver det finns ju nöjeslivet överallt i NYC.
Av Hkn
25 maj 2011 19:53
Citerat från annl:

var man skall bo beror lite på vad man gillar skulle jag säga
och det är ju mer eller mindre rusch på hela Manhattan.

Stämmer helt och hållet. Och vilket område som är fräsigast varierar från månad till månad. Nu börjar föreläsningen:

Områden:
Själv gör jag allt för att undvika Times Square, vilket väl kan sägas vara New Yorks svar på Västerlånggatan, d v s en miljö där i princip allt i gatuplanet anpassats till turism och ingenting därför är helt genuint (förutom möjligen nyårsfirandet).

Mina favoritområden är så gott som samtliga belägna på Lower Manhattan. De flesta brukar dra gränsen för Downtown/Lower Manhattan vid Union Square.
Där hittar du Soho, NoLIta, East Village, Lower East Side, Alphabet City, Meatpacking District, Chinatown och jo, i dessa områden är stan inte hundrafemtio meter hög. Mer genuint? Ja, fast det mesta av Manhattan är en riktig stad – utom just Times Square.

Upper East och Upper West Side är båda lite mer residential areas, liksom Harlem. Men de har börjat vakna till liv på senare år. Något som gäller hela norra Manhattan.

Sedan håller jag inte riktigt med om att Downtown/Lower Manhattan saknar skyskrapor och Manhattan-känsla. I TriBeCa börjar husen sträcka på sig ganska ordentligt och nere i Financial District ligger måpnga gator i skugga dygnet runt. Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lower_Manhattan_from_Helicopter.jpg

Transporter:
När det gäller förflyttning, så vill jag gärna slå ett slag för tunnelbanan. Ruskigt snabb och säker, i synnerhet om man jämför med New Yorks allt uslare taxirörelse. Taxichaufförerna går dessutom av sitt dagskift vid 17.00, vilket gör att bristen på bilar är som störst när behovet är som störst, vilket betyder att frustrationen blir som allra störst just då (det är bilar överallt, men den lilla Off Duty-lampan lyser på taket). That sucks.
En enkelbiljett på tunnelbanan kostar 2,50 USD. Med ett MTA/MetroCard blir det ännu billigare. Bra att ha som backup.

Boende:
Allt jag begriper mig på är hotell (hur hostels och couchsurfing fungerar är höljt i dunkel). Ha bara i minnet att snittpriset för en hotellnatt i New York är 320 USD. Helgerna är ofta rejält prissänkta, framför allt på hotell belägna i finanskvarteren.

För egen del brukar jag välja ett hotell i det område där jag vill röra mig och på så sätt spara in mycket åkande fram och tillbaka på Manhattan eller mellan stadsdelar (rusningen kan vara jävlig – och i vissa kvarter, där pendlarna ska ner i tunnlarna under Hudson och East River, står trafiken duktigt stilla under flera timmar).

Och Eva_a, eftersom du ställer frågan som du gör, så gissar jag att du/ni är nya i staden. Då kommer ni antagligen att vilja åka runt lite för att pricka av några 'måste-ställen' – men det är en bra idé att spetsa till frågan lite. Är någon av er konstintresserad? Är ni maniskt intresserade av bra restauranger? Är det shopping som gäller? Etc.

Så. Nu slutar jag föreläsa. Det här är MIN uppfattning om New York, som jag samlat på mig genom ganska många besök i staden. Det finns säkert andra, som är lika rätt för någon annan.

Det sista tipset är generellt: Välj. Och se sedan till att välja bort också.
Why? Jo, ALLT som ni överhuvudtaget kan tänka er existerar i en storstad finns i New York Och när ni tänkt den tanken färdigt så är det bara att dubbla den. Utbudet är vansinnigt.
Det kan alltså vara en bra idé att ha gott om tid – eller så fokuserar ni på ett område och tänker att "...det där andra, det tar vi nästa gång." Det är INTE ett misslyckande att inte hinna med allt i NYC.

Och som sagt: Spetsa gärna till din frågeställning, så blir det lättare att spetsa till tipsen!

All the best,

:: hkn ::
Av Peter_o
25 maj 2011 23:31
Och så kommer min vanliga lite sura kommentar:

Jag har inte förstått varför man ska bo på ett flott hotell i New York. Det är ju inte på hotellet man vill vara utan ute på stan.

Fast jag måste erkänna att jag bodde några dagar i förra veckan på ett hotell (Park South Hotel) som hade frukost inkluderad i priset. Det gick ju bra, men det är ju när man kommer ut på gatan man märker att man är på Manhattan.

/PeterO
Av Hkn
26 maj 2011 00:14
Citerat från peter_o:
Och så kommer min vanliga lite sura kommentar:

Jag har inte förstått varför man ska bo på ett flott hotell i New York. Det är ju inte på hotellet man vill vara utan ute på stan.
Hahaha... ja, vad ska man säga?

Resonemanget ditt innehåller nog ganska många matskedar humor. Ungefär som de inlägg som allt som oftast dyker upp, när man diskuterar riktigt bra och ambitiösa krogar: "Det spelar ingen roll hur tjusigt man äter, det kommer ju ändå bara ut som skit i andra änden..."

Och jag lovar, man behöver inte ”erkänna” att man bor några dagar på hotell ibland. Det är sådant som vi alla gör. Fast vi kanske inte alltid talar om det öppet på middagar och så där...

För att göra en lite klumpig parafras på ditt inlägg:

Det är då du bor på 21 våningen med panoramafönster på Hotel on Rivington; då du har hela Lower East Side nedanför fötterna; då du ser ljusen tändas på Chrysler och Empire State Building norröver och i sydväst knockas av Woolworth Building och Financial Districts stöddiga silhuett... Då, när du själv blivit en integrerad del av Det Stora Äpplets skyline; då märker du att du är på Manhattan...

Förresten, skulle din kommentar vara sur? Hoho, nej då får du allt tillsätta lite mer svavelsyra!

All the best,

:: hkn ::
Av Peter_o
26 maj 2011 14:30
Jo, jag får ge dig en poäng där. Ett panoramafönster skulle inte sitta fel. Senast var det en murad vägg utanför fönstret och det är väl därför jag vill ut så fort som möjligt :-)

/PeterO
Av Hkn
26 maj 2011 15:16
Citerat från peter_o:
Jo, jag får ge dig en poäng där. Ett panoramafönster skulle inte sitta fel. Senast var det en murad vägg utanför fönstret och det är väl därför jag vill ut så fort som möjligt :-)

/PeterO
Jodu, murad vägg är en av mina New York-favoriter.
Eller ett luftkonditioneringsschakt med några rejäla fläktgrejor som bullrar dygnet runt.
Eller bara ett lagom fantastiskt kontorskomplex där lysrören aldrig släcks.

Men väljer man hotell i framför allt nere TriBeCa eller nere på Lower East Side, så kan utsikten bli väldigt OK. För att inte tala om dem som har Central Park view (men då kostar det därefter...).

Har några favoritutsikter från nedre delen av Stora Äpplet:

Hotel on Rivington – http://www.guidebook.se/?p=349

Thompson LES – http://www.guidebook.se/?p=689

The Standard New York – http://www.guidebook.se/?p=687

Bättre än en murad vägg, åtminstone!

:: hkn ::
Av Annl
26 maj 2011 17:48
Hkn,

Du får inte lägga ut sådana bilder på NYC - man blir ju helt sjuk av längtan tillbaka dit och här sitter man och knegar på jobbet.... och räknar dagar tills det är dags att bege sig västerut...

Och visst är det som du skriver att det allt finns en hel del höga hus runt Battery park och i finansdistrikten - det var fräckt att åka runt där i den taklösa turistbussen (ser jättetöntigt ut, jag vet, men det var faktiskt inte så dumt ändå när allt kommer runt) i de kvarteren och kolla upp på skraporna som ju stå rätt tätt där på sina håll.

Och tips tìll Eva a; man kan åka båt runt Manhattan och det tar tre timmar. det var väldigt spännande och man får uppleva massor som man annars kanske inte ser och guiden var superbra. Dessutom får du kanonfina fotovinklar och vyer av Frihetsgudinnan när båten åker förbi där. Du skriver att ni skall resa i vinter men dra dig inte för båtturen - vi åkte i januari då det var smällkallt men det var lika trevligt ändå...
Av Hkn
26 maj 2011 18:49
Citerat från annl:

Och visst är det som du skriver att det allt finns en hel del höga hus runt Battery park och i finansdistrikten - det var fräckt att åka runt där i den taklösa turistbussen (ser jättetöntigt ut, jag vet, men det var faktiskt inte så dumt ändå när allt kommer runt) i de kvarteren och kolla upp på skraporna som ju stå rätt tätt där på sina håll.
Sightseeing per buss:
Från helt säker källa vet jag att den taklösa turistbussen är ett busbra tips till den som besöker Manhattan första gången. Töntigt? Inte alls. Den sparar massvis med tid – och vissa av turerna lär vara riktigt underhållande. Själv har jag mest tillägnat mig New York till fots – vilket kräver både gott om tid och ett stadigt intag av kolhydrater.

Vill man snajda till det lite så finns ju alltid sightseeing per limousine...
http://www.nyctourist.com/sightsee_limo.htm
http://www.royalwaylimo.com/holiday.htm
Och tips tìll Eva a; man kan åka båt runt Manhattan och det tar tre timmar. det var väldigt spännande och man får uppleva massor som man annars kanske inte ser och guiden var superbra. Dessutom får du kanonfina fotovinklar och vyer av Frihetsgudinnan när båten åker förbi där. Du skriver att ni skall resa i vinter men dra dig inte för båtturen - vi åkte i januari då det var smällkallt men det var lika trevligt ändå...
Båt:
Jag antar att du menar Circle Line? Den turen har jag gjort och jag håller med helt och hållet – sköna vinklar av Brooklyn Bridge och Manhattans skyline (dessutom åkte jag en krispig förmiddag tidigt i april med galet solsken). Jag åkte hela varvet och ångrar det inte alls – men ska man vara helt ärlig så är inte den allra nordligaste delen av Manhattan så mycket att minnas. Det här har Circle Line tänkt på. Se här: http://www.circleline42.com/media/display.ashx?id=894

Helikopter:
Och som vanligt är det aldrig fel att se staden från luften. Liberty Helicopters lyfter från en av pirarna nere vid Financial District. Vill dock utfärda en varning för deras telefonbokning som är ganska sketchy. Köp biljett online och du undviker en del trassel (dubbelt debiterade plastkort och annat). Turen The Big Apple är snudd på prisvärd. http://www.libertyhelicopter.com/

Två bonustips:
Det första är så enkelt att man sällan tänker på det. New York är snyggast från utsidan! Se New York från Hoboken, New Jersey. Sippa på en drink på någon rooftop bar medan solen sänker sig och du blir bländad av reflexerna från Manhattan... Not bad at all.
Till Hoboken kan du ta the PATH train (Penn Station är mitt säkraste kort) eller åka taxi – det där med taxi låter kanske som en självklarhet, men många chaufförer gillar inte att köra mellan stadsdelarna.

Det andra tipset är River Café, på One Water Street i Brooklyn. Ligger vid östra fästet av Brookln Bridge och är New York-bornas favoritställe att fria på/ha bröllopsmottagningar. Ganska dyrt och ganska butter personal (jag har åtminstone blivit serverad av samme mustaschprydde surkuk två gånger) men vad gör det – med den utsikten kunde de servera brända fiskbullar för $ 100 per portion!
http://www.rivercafe.com/

Jäklar vad jag längtar dit nu. Måste kolla biljetter. Hej så länge!

:: hkn ::
Av Eva_a
27 maj 2011 13:01
Tusen tack för alla tips! Nu har vi verkligen fått något att fundera på!

Anledningen till resan är att jag fyller 30 i vinter och drömmen har alltid varit Jamaica. Upptäckte dock snabbt att det inte var det lättaste att snabbt och smidigt ta sig dit. Så varför inte göra några stopp på vägen och uppleva lite mer? Resultatet blev New York lör-ons, Miami ons-ons och sist Jamaica ons-ons innan vi återvänder till New York för att resa hem till Sverige igen.

Det blir första gången vi besöker New York och vi har inga planer på att försöka hinna med "allt" med tanke på att vi inte blir där så många dagar. Är fortfarande inne på att bo nära Times Square, vill ha höga skyskrapor runt omkring mig och det vekar det finnas gott om däromkring om jag förstått det rätt :-)

Det vi vill hinna med att se är Frihetsgudinnan, Empire State Building och Ground Zero. Haha, kanske blir lite svårt att hitta ett hotell som ligger nära allt det! Vi bryr oss egentligen inte så mycket om standarden på hotellet, så länge allt är helt och rent och vi har varsin säng är vi nöjda. Man åker ju som sagt inte till New York för att sitta på ett hotell men när man väl är på hotellet vill man inte sitta och stirra på en betongvägg eller en blinkande neonskylt, så gärna ett hotell där man kan sitta på rummet och njuta av en drink samtidigt som man tittar ut över staden. Vi är förresten 3 st som planerar att bo i samma rum.

Hur tar vi oss enklast från Newark till hotellet? Har läst att vissa hotell kan ordna transport, är det en bra lösning? Som de bortskämda charterturister vi i vanliga fall är känns tanken på tunnelbana och liknande skrämmande ;-D Taxi kanske? Men man vill ju inte bli sittande i en sån heller en halv dag med tanke på trafiken... Hur lång tid kan man räkna med att det tar på flygplatsen? Det verkar inte vara det enklaste att komma in i USA!

Kranvattnet! Går det att dricka eller rekommenderar ni vatten på flaska?

Många frågor blir det :-P
Av Peter_o
27 maj 2011 19:05
Det finns ett antal olika sätt att se Frihetsgudinnan. Det mest spektakulära är nog att gå trapporna ända upp till kronan på henne. Men jag tror de kommer att stänga detta för renovering till hösten. Just nu säljs biljetter tom oktober. Man kan åka ut till ön och bara gå runt eller köpa biljett till museet så man kommer upp på den 47 meter höga sockeln. Åker man förbi med Staten Islandsfärjan så är det gratis.

ESB är inga problem med att komma upp vintertid och Ground Zero kollar du in efter Frihetsgudinnan.

Jag tycker buss är enklast, men det kan ju bero på att de har halv taxa för 62+. Är man 3 kan taxi vara ett alternativ, ca 70 dollar får du räkna med. Skyttelbuss för 18-20 dollar/person är nog det du hört talas om. Om du inte beställer utresan direkt så kan vanliga hotell se till att den kommer till hotellet eller dess närhet.
Det går också att ta tåg in till Penn Station.

Räkna med en timmes restid och att du ska vara ute minst två timmar innan start.

Jag måste erkänna att jag brukar dricka vatten på flaska för det mesta, men det händer att det serveras kranvatten på matställen och det verkar inte vara något problem med det.
/PeterO
Av Peter_o
27 maj 2011 19:11
Jag ser att du egentligen frågad hur länge det tar på flygplatsen vid ankomsten. Från landning till du är ute i friska luften bör du räkna med en timme, men det kan ju variera om flera plan landar ungefär samtidigt

/PeterO
Av Mysan
29 maj 2011 12:43
Har nyss kommit hem Från New York och kan tipsa hotellet vi bodde på ,
The Jewel facing Rockefeller Center, 11 West 51st Street . Ett nytt fräscht hotell med bra läge...promenadavstånd till Times Square.
Det tog ca 1 timme på flygplatsen (Newark) Rätt långa köer vid passkontrollen då de tog kort och fingeravtryck och ställde några frågor. Vi tog sedan tåget till Penn Station och därifrån taxi till hotellet,väldigt smidigt. Ha en bra resa!