Namnändring Ryanair
Hej! Det är så att jag har bokat flyg osv till London och jag åker om några dagar med min mamma och lillasyster. Vi checkade in precis men det vi inte märkte innan vi checkade in var att det inte fanns något efternamn på min lillasysters namn, utan det stod bara Rebecka Rebecka( inte hennes riktiga namn). Jag vet inte hur jag kunde missa det för jag var ganska säker på att jag var noga med att kolla upp alla namn. Så hur ska man göra nu? Kommer jag vara tvungen att betala över 1000 kronor för att ändra det där lilla felet, och hur ska man kontakta ryanair? Kan man kontakta Stockholm skavsta?
Finns efternamnet överhuvudtaget inte med? Då går det inte, det måste finnas. Men ni kan ju se om de kan fixa det på flygplatsen (vet inte om de har avtal med ett biljettkontor där eller inte).
Även OM nu incheckningen på Skavsta skulle släppa förbi er, så har ni ju fortfarande samma problem på hemresan. Nervöst gånger två. Jag skulle inte chansa och låta bli att ändra namnet. Jag hade hellre njutit av semestern. men det är ju jag.
En jobbarkompis till mig hade skrivit fel efternamn på en i ett stort ressällskap. Denna blev nekad att gå ombord. Det slutade med att han fick betala 4000:- för denna biljett som då var "deras" för att personen ifråga överhuvudtaget skulle få komma med. Planet var fullt och kvar fanns alltså den outnyttjade biljetten som Ryan air sålde ytterligare en gång till samma person, nu till ett helt annat pris.
Jag svarar det jag har svarat i en liknande fråga här på RG. Jag ringde Ryanair och förklarade misstaget, utan några som helst problem eller kostnader så ändrade dom mina uppgifter till det rätta.
Citerat från hawaii:
Har aldrig flugit med Ryanair, men kan nämna att Ryanair är ökända för att vara enormt petiga med namn, och det är nog ganska givet att de har satt detta i system just för att få in mer pengar. Att chansa nog inte så lyckat...
Det finns INGET flygbolag som tillåter att efternamn saknas på en biljett, så att inte Ryanair gör det är självklart.
Har aldrig flugit med Ryanair, men kan nämna att Ryanair är ökända för att vara enormt petiga med namn, och det är nog ganska givet att de har satt detta i system just för att få in mer pengar. Att chansa nog inte så lyckat...
Namnändringar brukar kosta om det ens går att göra, annars tvingas man köpa ny biljett och det är knappast billigare.
Jag skulle inte chansa. Jag skulle rekommendera att ni försöker fixa till det innan ni drar iväg. Lycka till! :-)
Är ju ett tag sen denna diskussion startade, men det kan kanske ändå vara upplysande vad som gäller nu 2014...
Upp till tre felaktiga bokstäver i inbokat namn får fela från det som står i passet.
Då funkar det att checka in/gå ombord på planet.
(Uppgiftslämnare: Skavsta flyplats, tel. 0155-280 400, 2014-04-02)
Upp till tre felaktiga bokstäver i inbokat namn får fela från det som står i passet.
Då funkar det att checka in/gå ombord på planet.
(Uppgiftslämnare: Skavsta flyplats, tel. 0155-280 400, 2014-04-02)
Citerat från Besserwisser:
Är ju ett tag sen denna diskussion startade, men det kan kanske ändå vara upplysande vad som gäller nu 2014...
Upp till tre felaktiga bokstäver i inbokat namn får fela från det som står i passet.
Då funkar det att checka in/gå ombord på planet.
(Uppgiftslämnare: Skavsta flyplats, tel. 0155-280 400, 2014-04-02)
Så har det varit länge!
Är ju ett tag sen denna diskussion startade, men det kan kanske ändå vara upplysande vad som gäller nu 2014...
Upp till tre felaktiga bokstäver i inbokat namn får fela från det som står i passet.
Då funkar det att checka in/gå ombord på planet.
(Uppgiftslämnare: Skavsta flyplats, tel. 0155-280 400, 2014-04-02)
Citerat från Desires:
Hej!
Kontakta Ryan Air! Men tidigare var det svårt att hitta ngt bra telefonnr att kontakta dem på, vet ej om det är så nu också. I så fall har du ett bra telefonnr till dem här:
Ring då servicecentret, öppet 03.30-22.00, telefon växel 0155-280400.
det är engelska man måste prata?
Hej!
Kontakta Ryan Air! Men tidigare var det svårt att hitta ngt bra telefonnr att kontakta dem på, vet ej om det är så nu också. I så fall har du ett bra telefonnr till dem här:
Ring då servicecentret, öppet 03.30-22.00, telefon växel 0155-280400.
Ryanairs kundtjänst nås på tel: 09001000550. Pris 15 SEK/minut. Min fråga tog ca 4 minuter att få svar på, men svaret var positivt och kuntjänstagenten mycket trevlig. Jag är nöjd och glad för att det inte krävdes ett 'namnbyte' för 1500 SEK ( som man skulle kunna tolkat infon på hemsidan), pga att jag bara angav Ett av mina förnamn. Man behöver inte ange alla förnamn ifall man har flera, det räcker med ett förnamn och Efternamnet.
Ska resa på torsdag nästa vecka och håller tummarna på att infon från samtalet med kundtjänsten stämmer!
Ska resa på torsdag nästa vecka och håller tummarna på att infon från samtalet med kundtjänsten stämmer!
Plockar upp tråden även fast den är gammal. Jag hade nyss ett ärende där det sknades en bokstav i mitt efternamn (mitt eget fel vid bokning). Jag ringde Ryan Air (4kr/min utöver normal samtalstaxa) och de fixade till det utan kostnad o utan minsta knorr. Har däremot utresan från Gbg bokad med Air France o de däremot kräver att jag gör en namnändring för ca 65 euro OM jag vill ändra. Däremot sade de att det inte ska vara något problem ändå, att stavfelet inte ska spela någon roll eller ställa till några problem då vi reser inom Europa.Jag kommer med andra ord inte att ändra stavningen på utresebiljetten med AF.
Citerat från Karinwieder:
Plockar upp tråden även fast den är gammal. Jag hade nyss ett ärende där det sknades en bokstav i mitt efternamn (mitt eget fel vid bokning). Jag ringde Ryan Air (4kr/min utöver normal samtalstaxa) och de fixade till det utan kostnad o utan minsta knorr. Har däremot utresan från Gbg bokad med Air France o de däremot kräver att jag gör en namnändring för ca 65 euro OM jag vill ändra. Däremot sade de att det inte ska vara något problem ändå, att stavfelet inte ska spela någon roll eller ställa till några problem då vi reser inom Europa.Jag kommer med andra ord inte att ändra stavningen på utresebiljetten med AF.
Nej, det är stor skillnad på flygbolag som har e-tickets (Air France) och dem som inte har det (Ryanair). Man måste nämligen utställa en ny e-ticket om man ändrar namn.Plockar upp tråden även fast den är gammal. Jag hade nyss ett ärende där det sknades en bokstav i mitt efternamn (mitt eget fel vid bokning). Jag ringde Ryan Air (4kr/min utöver normal samtalstaxa) och de fixade till det utan kostnad o utan minsta knorr. Har däremot utresan från Gbg bokad med Air France o de däremot kräver att jag gör en namnändring för ca 65 euro OM jag vill ändra. Däremot sade de att det inte ska vara något problem ändå, att stavfelet inte ska spela någon roll eller ställa till några problem då vi reser inom Europa.Jag kommer med andra ord inte att ändra stavningen på utresebiljetten med AF.
En bokstav gör ingenting.