Namn på biljetten

Av Ttttttt
2 aug. 2011 08:55
Visningar: 12185
Detta ämne har tagits upp vid ett flertal tillfällen men då det senaste är daterat från drygt ett år tillbaka väljar jag ställa frågan igen.
Bokade flyg (Delta) till NYC mot slutet av aug men skrev inte mellannamn (står efter mitt tilltalsnamn i passet) när jag bokade flyg. Går det bra ändå eller vill de att man ska ha med mellannamnet också?
Har rest en del, dock aldrig till USA, och mellannamn har aldrig behövts.

Väldigt tacksam för svar!
Av Annl
2 aug. 2011 10:39
Hej,

Jag har fått lära mig att när du bokar flygbiljetter - och då särskilt till USA - så måste alla namnen vara med och de skall uppges som de antecknas i passet. De är väldigt betämda med detta och det står även att läsa på flygbokningsajterna att detta är ett krav.

Själv "åkte jag dit" på detta i samband med att jag skulle boka flyg till USA och inte hade förstått att detta är ett krav - och grejen är att du inte kan ändra en redan gjord bokning. Detta innebar att jag fick avbryta den bokningen och göra om allt - och då fanns förstås inte de biljetterna kvar trots att det bara handlade om en kvart eller så och det kostade mig 2 500 kr extra i och med dyrare flygbiljejtter.

Jag vet en person som dessutom hade problem med detta då han skulle resa från Sydafrika och det gällde just hans mellannamn - hans pappa hade bokat flygbiljetten och inte uppgett hela efternamnet som det står angivet i passet. I det fallet godtog de att ändra i den befintliga bokningen men det kostade ett antal hundralappar.
Av Peter_o
2 aug. 2011 19:24
Jag åkte till USA förra sommaren med Delta (direktflyg) och angav bara mitt tilltalsnamn som är det andra förnamnet. Det gick bra (då).

Jag antar vi pratar om första resp andra förnamn, för mellannamn är egentligen något annat (vilket flygbolagen inte fattat).

/PeterO
Av Annl
2 aug. 2011 21:48
Hej igen,

Mitt inlägg avser både förnamn och mellannamn och mina exempel visar som ni ser konsekvenserna i de båda fallen och då bör det tiilläggas att när det gäller flyg till USA så är amerikanarna extra gnäliga och känsliga.

Ttttt, det bästa tipset - eftersom det förekommer en mängd diverserande uppgifter och man inte vet vem man skall lita på - är enligt min uppfattning att ringa till Delta och kolla så att du vet vad som gäller och inte står där med skägget i brevlådan dagen D.

Ha det trevligt på din resa!
8 aug. 2011 19:33
Ni som drabbats har haft sanslös otur. Jag sitter och checkar in på Delta nästan varje dag och 90% av passagerarna bokar sin biljett med sitt förnamn och sitt efternamn och det är aldrig problem. Vet inte vad som hänt när ni checkat in.
Själv bokar jag också med endast för- och efternamn.
8 aug. 2011 20:27
Hej!

Det här är säkert fel men jag har fem namn och har konsekvent bara skrivit för och efternamn på flygbiljetterna, även till USA. Däremot fyller jag alltid i alla namn i ESTA.

Kör även o istf ö och a istf ä och å, stolpskott som jag är. Det känns om att det bara är vi svenskar som "ser" att det står åäö och att alla andra ser aao?

Kanske helt ovidkommande, men jag har sluppit snabbare igenom kontrollen i USA sedan jag började tilltala kontrollanterna med "officer". Det var ett tips från Lonely Planet.

Jag öppnar alltid upp med "Good evening/day/morning officer", och om det känns rätt "How's your day?".

Har fått en del skojiga konversationer på kuppen! Det är nog rätt trist att sitta där.

Lycka till!
Av Peter_o
8 aug. 2011 23:10
Hmmm, alla namn i ESTA? Det är väl att ta i, eftersom det uttryckligen står att endast det första förnamnet ska fyllas i.

Ja, slänga prickar går bra, men det är nog heller ingen nackdel om man skriver sitt namn som det står på den maskinläsningsbara raden i passet.

Det roliga i sammanhanget är att hjälptexten i ESTA är: "Ange det första av dina förnamn så som det anges i ditt pass under Förnamn." Men det kan man inte om man har namn med t ex åäöü.

/PeterO
9 aug. 2011 17:44
Längst ner på bildsidan i passet står det hur namnen skrivs namn om man har å, ä och ö. Det är aa, ae och oe.
Men det är inget måste att man skriver så.
9 aug. 2011 20:35
Jaså, minns jag så fel?

Det är fint att ni är med :D
25 aug. 2011 22:05
Hej!

Jag sitter i liknande sits. Har lusläst nätet men det finns inte så mycket färsk info där ute.

Jag har lyckats boka en USA-resa via en resebyrå där jag angivit mitt tilltalsnamn som förnamn. Jag heter Bo Fredrik i förnamn och detta står också i passet.

Det är Continental som håller i resan, men flight-ID börjar på UA (United Airlines) och SK (SAS).

Jag har såklart tagit upp detta med resebyrån som på klassiskt manér säger att namn inte kan ändras på en flygbiljett. Först sade det att enda lösningen är att boka om/köpa nytt, men efter lite strid så ringer de till Continental som då tydligen sagt till resebyrån att det är OK för dem. De uppdaterar även nån secure flight formalia som hänger ihop med biljetten med det fulla förnamnet så att det ser ut som i passet. Mer än så kan inte resebyrån göra, menar man.

Enligt resebyrån så finns en teoretisk chans att man blir nekad boarding av Continental eller negat inträde av passkontrollen i USA. Dock menade resebyrån på att de ännu inte stött på något fall där man faktiskt nekats resa/inträde i USA pga av ett saknat första förnamn på biljetten.

Min fundering är om man nu kan lite på detta budskap.. Kommer Continental att acceptera flygbiljetten hela vägen eller kommer de kräva ny biljett?

Kommer jag att få komma in i USA? I EFTA-ansökan står nu Bo vilket ju är korrekt och såvitt jag förstått så är det detta som är viktiga just för passkontrollanterna.

Tacksam för era tips!

Häls.
Bo Fredrik
Av Peter_o
26 aug. 2011 00:01
Ja, du kommer in. Jättebra att det står Bo i ESTA, men du hade nog kommit in i alla fall. Dom är inga dumhuvuden i passkontrollen även om man skulle tro det efter ha läst diverse inlägg.

Som sagt, ingen har hittills kommit med en förstahandsuppgift där man själv bokat med 'fel' förnamn och blivit nekad ombordstigning.

/PeterO
27 aug. 2011 16:18
Citerat från peter_o:

Som sagt, ingen har hittills kommit med en förstahandsuppgift där man själv bokat med 'fel' förnamn och blivit nekad ombordstigning.

/PeterO
Nej precis, därför vore det bra om alla dessa trådskapare med felskrivna biljetter faktiskt också kom tillbaka och delade med sig av sina erfarenheter!
27 aug. 2011 16:29
Citerat från nisse2ears:
Citerat från peter_o:

Som sagt, ingen har hittills kommit med en förstahandsuppgift där man själv bokat med 'fel' förnamn och blivit nekad ombordstigning.

/PeterO
Nej precis, därför vore det bra om alla dessa trådskapare med felskrivna biljetter faktiskt också kom tillbaka och delade med sig av sina erfarenheter!
Håller med dig 100%!

Hade varit väldigt trevligt och nyttigt om de som frågar kunde återkomma med lite feedback efteråt och berätta lite om råden de fått stämde eller inte ,gäller inte bara detta ämne.
Skulle klargöra mycket, ofta finns olika åsikter om saker här och många skulle nog uppskatta att få reda på hur det gått för frågaställaren, om hotellet man tipsat om uppfyllde förväntningarna, om de där biljetterna verkligen fungerade som man trodde och om man verkligen kom in i landet med fel namn på biljetten o.s.v.
Av Annl
27 aug. 2011 19:07
Hej,

Kan bara hålla med de två föregående skribenterna att det vore kanon med återkoppling och då särskilt som det finns många olika bud om hur saker och ting förhåller sig.

Jag har själv ett näraliggande exempel och det var på försommaren när jag skrev en fråga om huruvida det var struligt att byta plan i London på Heathrow och det kom upp en diskussion om vilket flygbolag jag skulle åka med.

Först kom ett svar och där skrev skribenten att det var solklart att jag åkte med ett visst flygbolag och efter det svarade en annan skribent att det inte alls var solklart som nummer ett gjorde gällande och att nummer ett dessutom hade fel (vilket även var fallet och som jag återkopplade och berättade här när jag kommit hem).
Av Peter_o
27 aug. 2011 19:47
Citerat från nisse2ears:

Nej precis, därför vore det bra om alla dessa trådskapare med felskrivna biljetter faktiskt också kom tillbaka och delade med sig av sina erfarenheter!
Jag har skrivit ett par gånger om min erfarenhet. Mina två förnamn är Lars Peter (tilltalsnamn Peter). Förra sommaren åkte jag med Delta Airlines med bokat förnamn Peter.

I ESTA hade jag angivit Lars som förnamn.

Jag talade inte om för Delta att jag har ett annat första förnamn.

Resan gick hur bra som helst, inga kommentarer vare sig på resan till New York eller tillbaka.

/PeterO
28 aug. 2011 21:32
Det är oerhört få svenskar som uppger alla sina förnamn när de åker till USA. Det ser jag i mitt jobb. Och det är inga problem.
Man ska bara helst se till att vara konsekvent, att skriva likadant på biljett, ESTA-ansökningar o.d.
9 sep. 2011 09:03
Åker till LA idag via Toronto. Har bara skrivit min förnamn (som även är mitt tilltalsnamn) på både biljett och ESTA (jag har totalt tre förnamn).

Lovar återkoppla och berätta så vi kan få ett slut på diskussionen, vem vet det kanske blir om 3 timmar om jag blivit nekad på Kastrup, annars om 1-2 dygn :)
10 sep. 2011 07:30
Kom på både planet, transfern och genom tullen utan problem!
Av Peter_o
10 sep. 2011 09:16
Om du har angett ditt första förnamn på biljetten är den nog ingen som tvivlat på att du skulle komma igenom utan problem. Det framgick inte klart hur det var med förnamnet.
/PeterO
10 sep. 2011 15:09
Kanske skulle vara tydligare, när jag ringde resebyrån ville dom att jag skulle köpa nya biljetter för att jag endast hade förnamn och inte mina mellannamn.
Av Peter_o
10 sep. 2011 16:07
Jag har skrivit det här tidigare: Det är klart att resebyrån tycker du ska köpa nya biljetter eller betala en avgift för att du ska få byta namn på biljetten. Dom förlorar ju inget på det svaret.

Däremot skulle de kunna få problem om de säger att det går bra som det är och du sedan får problem av NÅGON ANNAN ANLEDNING. Det de inte vill riskera är att du då kommer tillbaka till dem och säger att det nog var för att du hade fel namn på biljetten som du fick problem.

/PeterO
10 sep. 2011 16:44
Citerat från michaelamela:
Kanske skulle vara tydligare, när jag ringde resebyrån ville dom att jag skulle köpa nya biljetter för att jag endast hade förnamn och inte mina mellannamn.
Du menar alltså att Du hade angett ditt första förnamn som det står i passet och inte dina övriga förnamn?

Mellannamn är något annat, heter Du t.ex. Anna Beata Carolina Danielsson Eriksson och Du kallas Beata så är det tilltalsnamnet, Anna Beata Carolina är alla förnamn varav Anna är första förnamn. Eriksson är efternamn och Danielsson är mellannamnet.
Av Asok
10 sep. 2011 18:08
Det som kan bli problem är när ditt tilltalsnamn inte är det första namnet i passet d.v.s. du kanske heter Bert Erik och kallas för Erik. Då måste det stå Bert på biljetten om man skall slippa problem vid inresa i USA. Annars är det inga problem.
Av Peter_o
10 sep. 2011 19:38
Den här kedjan tar nog aldrig slut. Som jag skrev en bit upp så angav jag bara mitt andra förnamn på biljetten och det var absolut inget problem med det.
/PeterO
10 sep. 2011 19:46
Hej!

Nu har jag facit efter inpassering i USA New Arc för 20 minuter sen. Jag ändrade inte min biljett sen mitt förra inilägg. Inga som helst problem vid inpassering. Namnet var en icke-fråga trots att jag skrivit Fredrik som förnamn på biljetten (fullt förnamn Bo Fredrik).

Ytterligare ett formulär skall fyllas i ombord. Där skrev jag förnamn Bo och mellannamn Fredrik.

Alltså olika kombinationer på alla ställen. Ingen har brytt sig hittills..

Mvh
Fredrik

Uppdat: även inrikesflyget gick bra trots att en person satt och jämförde biljett och pass vid handbagage-kontrollen.
1 nov. 2011 00:30
Jag har nu gjort tilltall heter namn1 namn2 namn3 efternamn med namn2 som tilltalsnamn.
På biljetten står det alltså namn2 efternamn.
Lite orolig :/ Men jag ska ge rapport om det inte går bra. Ska till NYC och det är en enkelbiljett.

Jag pratade med Iceland air och de sa att deras system var kopplaty till ESTA. men jag ska inte ha ESTA utan skriver på visum,för i så fall borde jag vara säker?
11 nov. 2011 00:48
Citerat från jonatande:
Jag har nu gjort tilltall heter namn1 namn2 namn3 efternamn med namn2 som tilltalsnamn.
På biljetten står det alltså namn2 efternamn.
Lite orolig :/ Men jag ska ge rapport om det inte går bra. Ska till NYC och det är en enkelbiljett.
Här kan nog problemet snarare bli om du har en enkelbiljett men ingen hemresebiljett... Många länder kräver att man kan visa att man även skall resa ut från landet om man är turist. Så jag hoppas du inte bara har en enkel.
11 nov. 2011 00:52
Nja, problemet är inte enkelbiljett då jag har visum. Men har pratat med inceland air. Jag kommer bli nekad ombordstigning eftersom deras system kommer reagera på detta.

Jag har därför valt att ändra namn i folkbokföringen.
Av Peter_o
11 nov. 2011 10:10
Ja, det verkar som om Iceland Air blir bland de första som på maskinell väg kontrollerar att biljettinnehavaren är godkänd av ESTA innan man får kliva på.

Att det skulle gå så långt som till att de nekar någon att gå ombord pga fel uppgivet förnamn tror jag inte för ett ögonblick på. Genomför man en sådan här reform som gäller mängder av personer så kommer man att få alla tänkbara variationer på namn ifyllda. Det är inte alla som är lika upplysta som vi som följer inlägg i den här sajten.

Dessutom lämnar flygbolagens egna sajter en hel del i övrigt att önska. Jag har t ex tagit upp det vanliga felet att de inte vet vad ett 'mellannamn' är. Hur ska man då kunna fylla i formulären rätt?

/PeterO
11 nov. 2011 11:22
Visst kanske det inte går så långt. Men risken är att man får betala nån saftigt avgift i så fall för att ändra namnet på check-in disk.

På icelandair bokningssida står det väldigt tydligt med röd text hur man ska fylla i namnet dock.

Jag tar inte chansen i alla fall. Även om resebyråernas bokningssystem lämnar mkt att önska.
Av Jillis
11 nov. 2011 15:30
Namnet som ska stå på biljetten är första namnet i passet och såklart efternamn, däremot på apis-raden som skrivs in ska ALLA namn enligt pass stå och övriga passuppgifter så som giltighetstid osv.

Har det blivit fel kan man självklart chansa, men frågan är om det är värt det om man inte kommer in? Alla biljetter får man inte ändra namnet på utan man måste kolla reglerna för just den biljetten man har köpt. Nu för tiden kan man oftast ändra namnen på lågprisbiljetterna till en viss kostnad. Annars är det ny biljett som gäller.