Någon som åkt med Framtidsresor till Peru och Bolivia?

Av Msdr
30 juli 2010 19:31
Visningar: 1570
Hej!

Jag funderar på att åka på en mer arrangerad resa för första gången på länge. Har kollat lite på att åka till Peru och Bolivia med Framtidsresor.

Är det någon som åkt med just denna arrangör? Någon som till och med gjort deras "Rundresa Peru och Bolivia"?

Jag skulle vara glad om nån har lite feedback om dem, så man vet vad man ger sig in på :)

Tack på förhand!!
11 mars 2012 17:18
Hej.
Svaret är kanske inte aktuellt längre men vill i alla fall kommentera. Vi har åkt med Framtidsresor till Peru, Bolivia och Brasilien på rundresa. Det var så många missar från deras sida som vi fick hålla på att reda ut själva. T ex missade transfers, uteblivna utfärder och strul mer eller mindre en del av tiden. Vi skrev ett långt brev till byrån när vi återkom och fick till svar i stort sett att det var vårt eget fel alltihop. Vi hade varit så oroliga... inte konstigt när mycket inte blev som utlovat. Verkligen oproffsigt gjort. Men åk och se Macchu Picho som är otroligt sevärt men strunta i Framtidsresor och anlita någon bättre resebyrå som tar han om sina resenärer på ett bra sätt och lyssnar på dem och inte är oförskämda tillbaks.

M v h
Lena
11 mars 2012 18:43
Fordpuma: Beklagar din dåliga erfarenhet av Framtidsresor. Jag har faktiskt åkt med Framtidsresor och vi hade inga problem på den resan. Men min erfarenhet skall inte överbrygga det du har varit med om. Får jag fråga dig:

Har ni anmält företaget till ARN?

Frågan är ställd på grund av att min erfarenhet är att nästan ingen anmäler en dåligt utförd researrangemang till ARN. Dels är det ganska arbetsamt, dels så är det svårt att leda till bevis att inte avtalet för resan motsvarar vad som är överens kommit.

Hur var det för Er, hade ni bevis? Var handlingarna tydliga?

ARN AVSLÅR 75 % AV ALLA ANMÄLNINGAR

Gå in på SVT Play och se PLUS, som sändes i går kväll. (2012-03-08) ARN avslår 75% av anmälningarna just för att anmälaren har svårt för att bevisa avtalet med företaget, som inte har levererat rätt vara/produkt. Det visar sig också att ARN:s resurser är så små att de inte kan utföra ett riktigt arbete. Detta är tänkvärt och visar ytterligare på att Reseguiden kan axla informationen om företag som är bra och dåliga.

Det pågår en liknande diskussion på:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/reklamation-och-arn-s-fallning-19467

Här påstår någon att på varje missnöjd kund går det hundratals nöjda kunder. Jag skulle vilja tillägga att för varje missnöjd kund som anmäler ett ärende går det många, lika missnöjda. Vad tycker du? Intressant om du vill svara.

Hälsningar
Goastina
12 mars 2012 16:22
Hej Goastina.

En del av handlingarna var oklara och när vi frågade guiderna så visste de "nada". Vi fick ringa en hel del och bekräfta både här och där. Samtalskostnaden uppgick till ca 250 kr, inkl ett samtal till Framtidsresor från Brasilien. Vi förlorade en dag i La Paz på grund av att flyget bolaget inte flög mer och ett annat bolag fick anlitas. Det kan jag förstå och acceptera, men vi önskade då en x-tra natt i Rio och guiden Riccardo sa att det skulle ordnas och det var inga problem. Så vi var glada och trodde det men det var alls inte på tapeten enl. Eva på Framtidsresor som fixade oss en natt ytterligare i djungeln där vi redan varit tre nätter. Guiden på plats visste inte ett dugg om det, rena snurren. Det ena på det andra hände. Vid två tillfällen stod vi och väntade på tranfers, en till en väntande båt ut till Oros Island och en till tåget som avgick till Caliente... ingen tranfers kom. Vi fick i all hast ringa själva efter taxi... som tur var hann vi båda utflykterna men inte med Framtidsresors hjälp.. vi är mogna att anmäla till ARN men man kan undra om det är lönt? Jag säger högt och villigt till alla som vill höra på RES ALDRIG MED FRAMTIDSRESOR. Hade de bara behandlat oss bättre efter vi skickat vårt brev till dem och ersatt oss för en 20 del av priset på resan + telefonsamtalen så hade de lyssnat på våra klagomål och situationen varit utredd. Men som vi hade betalt 81 160 kr för resan då ska man banne mig få vad man betaler för. Att de sedan skyller på oss resenärer får man se som oproffsigt och nonchalant.

Ha det gott
Hälsning
Fordpuman
12 mars 2012 16:53
Hej Fordpuma.

Tack för ditt svar. Utan att ta ställning så är dåliga handlingar många gånger källan till att resan misslyckas och att pengarna går upp i rök. Det svider givetvis.

Har du bara rätt underlag och kan visa upp för ARN att företaget inte levererat som avtalat, så kan du givetvis få rätt. Men tyvärr så är underlaget oftast så dåligt från researrangören att det inte går att bevisa vad som man har köpt. Kolla igenom dina handlingar en gång till. Du har kanske bra underlag för att gå vidare. Prata med konsumentombudsmannen och få lite tips.

Min resa med Framtidsresor gick utan anmärkning, men det var kanske bara tur eller en så enkel resa att det inte "kunde" gå fel. Resesäljaren kan ju för vårt vidkommande vara så bra att han säkerställde att resplan var riktig.

Lycka till med resan "msdr" (troligen redan genomförd) och anmälan "Fordpuma".