Mögel på hotellrum eller jordkällare?
Enligt uppgift så tar researrangörerna in hotellrum / lghter till sina resmål enligt följande princip:
" Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledningen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende.
"Källa Signatur Jessan73 här i RG"
Researrangören: Okänd, men kommer att skärskådas.
Det är alltså resenärerna som blir kanin eller "Kaniner" och testar om miljön för resmålets rum är tillfredsställande.
Metodtyp: "Vi sändert dit litet" Pax "och Kollar" (Pax = slang för passagerare/gäster) :=)
Hur seriöst är den intagningschecklistan?
(Texten översätts och ändrar texten. Hoppas att ni ändå kan läsa)
" Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledningen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende.
"Källa Signatur Jessan73 här i RG"
Researrangören: Okänd, men kommer att skärskådas.
Det är alltså resenärerna som blir kanin eller "Kaniner" och testar om miljön för resmålets rum är tillfredsställande.
Metodtyp: "Vi sändert dit litet" Pax "och Kollar" (Pax = slang för passagerare/gäster) :=)
Hur seriöst är den intagningschecklistan?
(Texten översätts och ändrar texten. Hoppas att ni ändå kan läsa)
Hej signal99!
Jag trodde att ja liksom alla andra hade rätt att skriva en rad och synpunkt på RG utan att bli "uthängd" . Jag skriver av egen erfarenhet, mina och andras upplevelser och vad som står att läsa i resevillkoren hos olika bolag då resor är mitt största intresse. Förhoppningsvis för att tipsa till en lyckad semester B-)
Jag trodde att ja liksom alla andra hade rätt att skriva en rad och synpunkt på RG utan att bli "uthängd" . Jag skriver av egen erfarenhet, mina och andras upplevelser och vad som står att läsa i resevillkoren hos olika bolag då resor är mitt största intresse. Förhoppningsvis för att tipsa till en lyckad semester B-)
Citat Jessan73:
"Jag trodde att ja liksom alla andra hade rätt att skriva en rad och synpunkt på RG utan att bli "uthängd" . Jag skriver av egen erfarenhet, mina och andras upplevelser och vad som står att läsa i resevillkoren hos olika bolag då resor är mitt största intresse. Förhoppningsvis för att tipsa till en lyckad semester B-)"
Du har arbetat i resbranschen och vet rutinerna. Se din profil. "reseledare mellan 1996-2006 .Gran Canaria, Tenerife, Kroatien, Turkiet, Grekland mfl.."
Du är inte "uthängd" utan jag har invänt mot hur ditt (f.d ?) företag behandllar oss resenärer. Låter oss vara "KANINER" för att kolla och säkerställa miljön på tuistortens hotellrum. Varför försvarar du detta? Du har ju noga skrivit ner hur företaget gör vid intag av rum. Jag måste få invända mot denna typ av lösning på ett företagsproblem.
Du har uppfyll, enligt min uppfattning, RG:s målsättning med att informera om hur det kan gå till med intagen av hotellrum. Det är JÄTTE bra! Ditt tips är värdefullt!!
Nu gäller det bara att undvika företag med ett så dåligt ansvar, men det är inte ditt fel!!!
"Jag trodde att ja liksom alla andra hade rätt att skriva en rad och synpunkt på RG utan att bli "uthängd" . Jag skriver av egen erfarenhet, mina och andras upplevelser och vad som står att läsa i resevillkoren hos olika bolag då resor är mitt största intresse. Förhoppningsvis för att tipsa till en lyckad semester B-)"
Du har arbetat i resbranschen och vet rutinerna. Se din profil. "reseledare mellan 1996-2006 .Gran Canaria, Tenerife, Kroatien, Turkiet, Grekland mfl.."
Du är inte "uthängd" utan jag har invänt mot hur ditt (f.d ?) företag behandllar oss resenärer. Låter oss vara "KANINER" för att kolla och säkerställa miljön på tuistortens hotellrum. Varför försvarar du detta? Du har ju noga skrivit ner hur företaget gör vid intag av rum. Jag måste få invända mot denna typ av lösning på ett företagsproblem.
Du har uppfyll, enligt min uppfattning, RG:s målsättning med att informera om hur det kan gå till med intagen av hotellrum. Det är JÄTTE bra! Ditt tips är värdefullt!!
Nu gäller det bara att undvika företag med ett så dåligt ansvar, men det är inte ditt fel!!!
Naturligtvis ska vi resenärer inte behöva agera "testkaniner" men blev förvånad ändå när jag läste om reserelaterade klagomål hos ARN att det inte var fler fall per år med tanke på hur många resor som säljs varje år, framför allt är det ju mindre än hälften som bedöms som relevanta klagomål och får rätt där efter prövning http://www.arn.se/Statistik-och-remissvar/Statistik/
Man hör ju så många skräckhistorier om resor på forumen så antingen är man väldigt kvick med att "hänga ut" problemen på nätet istället för att anmäla på rätt sätt eller så finns ett otroligt stort mörkertal som inte anmäls utan man väljer att snyfta om det på nätet istället för att gå den rätta vägen och anmäla det, bäst vore ju att de redan på plats påtalade bristerna så bolagen har möjlighet att rätta till det åtminståne till det bättre redan under resan.
Det måste ju vara tråkigt med en förstörd resa pga. att man tex. blir tvingad att bo i ett mögligt hotellrum och det ska man ju inte behöva acceptera men jag undrar hur vanligt det är egentligen med den typen av problem, en del år reser vi runt väldigt mycket både i sverige och utomlands och jag måste säga att jag aldrig stött på ett större (läs allvarligt) problem som inte gått att lösa om man fört en vettig dialog med researrangör/flygbolag eller uthyrare av boendet mm. måste jag säga, förvisso undviker jag dom värsta råttbona men det kan ju uppstå trubbel även på "finare" hotell och med etablerade och välkända resebolag också enligt många klagomaål man kan läsa om.
Visst har vi väl blivit störda av andra högljudda resenärer på plan o hotellrum men det kan ju knappast resebolaget lastas för och i dom fallen får man väl säga till på plats och skita i o klaga senare när man kommer hem, klagar ju inte på vägverket om nån pekar finger åt mig på väg till jobbet heller eller om nån prejar mig av vägen de håller ju bara med vägen åt mig,men mögel på rummet skulle jag garanterat klaga på till hotelledningen eller bolaget jag hyrt genom och då naturligtvis redan på plats.
http://www.expressen.se/resor/1.1039687/manga-klagomal-pa-resor
En länk till udda och roliga klagomål om man nu får skoja till det om ett tråkigt ämne. http://www.dn.se/resor/stranden-for-sandig-1.826797
Man hör ju så många skräckhistorier om resor på forumen så antingen är man väldigt kvick med att "hänga ut" problemen på nätet istället för att anmäla på rätt sätt eller så finns ett otroligt stort mörkertal som inte anmäls utan man väljer att snyfta om det på nätet istället för att gå den rätta vägen och anmäla det, bäst vore ju att de redan på plats påtalade bristerna så bolagen har möjlighet att rätta till det åtminståne till det bättre redan under resan.
Det måste ju vara tråkigt med en förstörd resa pga. att man tex. blir tvingad att bo i ett mögligt hotellrum och det ska man ju inte behöva acceptera men jag undrar hur vanligt det är egentligen med den typen av problem, en del år reser vi runt väldigt mycket både i sverige och utomlands och jag måste säga att jag aldrig stött på ett större (läs allvarligt) problem som inte gått att lösa om man fört en vettig dialog med researrangör/flygbolag eller uthyrare av boendet mm. måste jag säga, förvisso undviker jag dom värsta råttbona men det kan ju uppstå trubbel även på "finare" hotell och med etablerade och välkända resebolag också enligt många klagomaål man kan läsa om.
Visst har vi väl blivit störda av andra högljudda resenärer på plan o hotellrum men det kan ju knappast resebolaget lastas för och i dom fallen får man väl säga till på plats och skita i o klaga senare när man kommer hem, klagar ju inte på vägverket om nån pekar finger åt mig på väg till jobbet heller eller om nån prejar mig av vägen de håller ju bara med vägen åt mig,men mögel på rummet skulle jag garanterat klaga på till hotelledningen eller bolaget jag hyrt genom och då naturligtvis redan på plats.
http://www.expressen.se/resor/1.1039687/manga-klagomal-pa-resor
En länk till udda och roliga klagomål om man nu får skoja till det om ett tråkigt ämne. http://www.dn.se/resor/stranden-for-sandig-1.826797
Hej Laplander:
Många kloka ord. Man skall givetvis klaga på plats och inte "sedan" Det är ju som att äta upp biffen och sedan gå till kocken och säga att köttet var segt.
Det som jag har ambitionen att påvisa är att researrangören har sitt ansvar och om man vill konkurrera med seriösa bolag så får man anstränga sig. Vid ett intag av rum skall hotellet besiktigas av en besiktningsman. Företaget kan inte rycka på axlarna vid denna typ av skada. Den är inte så vanlig men jag har själv träffat på den vid några tillfällen vid resor, men här i Sverige finns den i många hus. I 70-80 % av krypgrunderna kan uppvisa fuktskador. Våtrummen är ett bekymmer. Kondensen från kyl och frys, etc, etc.
Ställ krav på leverantören om företaget skall vara kvar på banan. :=)
Många kloka ord. Man skall givetvis klaga på plats och inte "sedan" Det är ju som att äta upp biffen och sedan gå till kocken och säga att köttet var segt.
Det som jag har ambitionen att påvisa är att researrangören har sitt ansvar och om man vill konkurrera med seriösa bolag så får man anstränga sig. Vid ett intag av rum skall hotellet besiktigas av en besiktningsman. Företaget kan inte rycka på axlarna vid denna typ av skada. Den är inte så vanlig men jag har själv träffat på den vid några tillfällen vid resor, men här i Sverige finns den i många hus. I 70-80 % av krypgrunderna kan uppvisa fuktskador. Våtrummen är ett bekymmer. Kondensen från kyl och frys, etc, etc.
Ställ krav på leverantören om företaget skall vara kvar på banan. :=)
Tack Jessan73, du har informerat oss om hur undermåligt och nonchalant intaget av rum och lägenheter går till. Det underliga är att ingen researrangör bemöter informationen. Är det så jävligt dåligt som beskrivs? Är det så att man helt kallt låter oss resenärer vara deras känselspröt och avvaktar hur många som blir sjuka? Tystnaden är avslöjande! Visst finns det här på RG som vet?
Ett nytt sätt att få kunder: "Varudeklarerade bostäder". "Vi garanterar Ert boende". Visst känns det tryggare än som det enligt uppgift är idag. Vad tycker ni?
I denna typ av skada, som också i efterhand är lätt att kontrollera, bör man kunna reklamera även vid hemkomsten. Etik och moral. :)
Ett nytt sätt att få kunder: "Varudeklarerade bostäder". "Vi garanterar Ert boende". Visst känns det tryggare än som det enligt uppgift är idag. Vad tycker ni?
I denna typ av skada, som också i efterhand är lätt att kontrollera, bör man kunna reklamera även vid hemkomsten. Etik och moral. :)
ha ha, så har det alltid varit. Billigt o bra, som regel. Tjuvar, banditer, livstidsfångar, djur o vanliga människor har varit försökskaniner så länge mänskligheten funnits. På gott och ont. Det goda kan vara alla mediciner som testats och gjort att många kan sitta här på RG och kritisera småsaker. Det onda är när forskarna tappar omdömet och kontrollen och testar det som i förlängningen blir katastrofer. HIV,Aids osv....dessa människor som drabbats av detta skulle vara överlyckliga om de istallet var mögelalergiker.
Skeppohoj säger:
"ha ha, så har det alltid varit. Billigt o bra, som regel. Tjuvar, banditer, livstidsfångar, djur o vanliga människor har varit försökskaniner så länge mänskligheten funnits. På gott och ont. Det goda kan vara alla mediciner som testats och gjort att många kan sitta här på RG och kritisera småsaker. Det onda är när forskarna tappar omdömet och kontrollen och testar det som i förlängningen blir katastrofer. HIV,Aids osv....dessa människor som drabbats av detta skulle vara överlyckliga om de istallet var mögelalergiker."
Troligen menar han mögelallergiker och han tycker att det är en småsak för den drabbade. Och i jämförelse med aids håller jag med, men ....
Mögeldoft är ingen vidare och ger huvudvärk, irriterade ögon och eventuella rodnader i huden samt utslag. Andningssvårigheter. Allergiska resenärer bör hålla sig ifrån sådana fastigheter.
Att åka till dylika resmål bör alla undvika då vissa mögelsporer är farliga........ även för Skeppohoj ..... och nu är vi på semester ... och betalat dyrt för att ha unna sig något bra samt njuta av miljön, även på hotellrummet. Då är det en huvudpunkt att rumsmiljön är tillfredsställande god.
"ha ha, så har det alltid varit. Billigt o bra, som regel. Tjuvar, banditer, livstidsfångar, djur o vanliga människor har varit försökskaniner så länge mänskligheten funnits. På gott och ont. Det goda kan vara alla mediciner som testats och gjort att många kan sitta här på RG och kritisera småsaker. Det onda är när forskarna tappar omdömet och kontrollen och testar det som i förlängningen blir katastrofer. HIV,Aids osv....dessa människor som drabbats av detta skulle vara överlyckliga om de istallet var mögelalergiker."
Troligen menar han mögelallergiker och han tycker att det är en småsak för den drabbade. Och i jämförelse med aids håller jag med, men ....
Mögeldoft är ingen vidare och ger huvudvärk, irriterade ögon och eventuella rodnader i huden samt utslag. Andningssvårigheter. Allergiska resenärer bör hålla sig ifrån sådana fastigheter.
Att åka till dylika resmål bör alla undvika då vissa mögelsporer är farliga........ även för Skeppohoj ..... och nu är vi på semester ... och betalat dyrt för att ha unna sig något bra samt njuta av miljön, även på hotellrummet. Då är det en huvudpunkt att rumsmiljön är tillfredsställande god.
Hej,
Jag vill bara förklara vad jag menade, säg att för säsongen hyr man 15 rum på en anläggning med totalt 300 rum där olika nationaliteter bor. Innan ankomst kontrolleras rummen, men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används ( vid tex överbokning, problem med något rum) är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får. Det här med testkaniner eller jordkällare har jag aldrig någonsin upplevt då jag jobbade som reseledare. Det var för det mesta positiva upplevelser och vid klagomål försöker man lösa det på plats.
Det var allt. Ha en bra dag!
Jag vill bara förklara vad jag menade, säg att för säsongen hyr man 15 rum på en anläggning med totalt 300 rum där olika nationaliteter bor. Innan ankomst kontrolleras rummen, men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används ( vid tex överbokning, problem med något rum) är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får. Det här med testkaniner eller jordkällare har jag aldrig någonsin upplevt då jag jobbade som reseledare. Det var för det mesta positiva upplevelser och vid klagomål försöker man lösa det på plats.
Det var allt. Ha en bra dag!
Citat från Jessan73:
"Jag vill bara förklara vad jag menade, säg att för säsongen hyr man 15 rum på en anläggning med totalt 300 rum där olika nationaliteter bor. Innan ankomst kontrolleras rummen, men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används ( vid tex överbokning, problem med något rum) är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får. Det här med testkaniner eller jordkällare har jag aldrig någonsin upplevt då jag jobbade som reseledare. Det var för det mesta positiva upplevelser och vid klagomål försöker man lösa det på plats.
Det var allt. Ha en bra dag!"
Tack Jessan73 för en bra redovisning men jag tycker att du förstärker bristen i ett seriöst hotellintag. " men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får" Ja det var nu det som var pudelns kärna. Om en gäst erbjuds ett rum som man inte alltid ha koll på" så kan gästen få ett rum som dryper av fukt och medföljande mögelproblem och illaluktande inredning. (Som sätter sig i kläderna och du mår jävligt dåligt) Det kan vara fukt från en undermålig dusch, fukt i betongplattan, etc. I det fallet så är det gästen som blir testoffer, det kan gå bra men tydligen inte alltid. Starta om och läs igen!
Du skall själv ha en bra dag och tack för din information. Jag är övertygad om att vi som resenärer har lärt oss en hel del av din erfarenhet. TACK!!
PS: Vi skall undvika oseriösa företag med dåliga rutiner för sitt hotellinnehav. Företaget har ansvar!!
"Jag vill bara förklara vad jag menade, säg att för säsongen hyr man 15 rum på en anläggning med totalt 300 rum där olika nationaliteter bor. Innan ankomst kontrolleras rummen, men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används ( vid tex överbokning, problem med något rum) är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får. Det här med testkaniner eller jordkällare har jag aldrig någonsin upplevt då jag jobbade som reseledare. Det var för det mesta positiva upplevelser och vid klagomål försöker man lösa det på plats.
Det var allt. Ha en bra dag!"
Tack Jessan73 för en bra redovisning men jag tycker att du förstärker bristen i ett seriöst hotellintag. " men då hotellen ibland ger andra rum än de som vanligen används är det ganska svårt att alltid ha koll på vad gästerna får" Ja det var nu det som var pudelns kärna. Om en gäst erbjuds ett rum som man inte alltid ha koll på" så kan gästen få ett rum som dryper av fukt och medföljande mögelproblem och illaluktande inredning. (Som sätter sig i kläderna och du mår jävligt dåligt) Det kan vara fukt från en undermålig dusch, fukt i betongplattan, etc. I det fallet så är det gästen som blir testoffer, det kan gå bra men tydligen inte alltid. Starta om och läs igen!
Du skall själv ha en bra dag och tack för din information. Jag är övertygad om att vi som resenärer har lärt oss en hel del av din erfarenhet. TACK!!
PS: Vi skall undvika oseriösa företag med dåliga rutiner för sitt hotellinnehav. Företaget har ansvar!!
Så här svarar Apollo. Apollo är aldrig omnämnd i tråden, men deras svar är ändå bra!. När dyker de andra upp?? Har kanske Ving, Solresor, etc inget att skriva om??
Kopia av mail från APOLLO:
"Givetvis är det viktigt att vi kommenterar de inlägg som finns ute på internet i form av forum, bloggar samt i andra sociala medier. Vi har bland annat nyligen startat en Facebookgrupp för att ge våra resenärer möjlighet att ha en nära dialog med oss samt dela sina upplevelser och synpunkter med oss och med andra "fans". Kommentarerna på www.reseguiden.se har vi dock hittills valt att inte bemöta.
För oss är det viktigt att samarbeta med bra hotell som lever upp till den standard som våra resenärer efterfrågar och förväntar sig. Våra kontraktörer är ständigt på resande fot för att säkerhetsställa kvalitén på hotellen. Inför varje säsong kontrollerar även våra destinationschefer att allting står rätt till med våra hotell. Då våra resor ofta går till länder där det råder en hög luftfuktighet kan det dock hända mycket med rummen under en och samma säsong, ibland kan det till och med uppstå mögeltillväxt. Skulle detta inträffa är det viktigt att resenären kontaktar våra reseledare för att på så sätt ge oss möjlighet att åtgärda.
Det första vi gör om en resenär kontaktar oss gällande mögel på rummet är att åka ut till hotellet i fråga och kontrollera rummet. Därefter erbjuds gästen ett annat rum på hotellet eller, om det inte går att ordna, ett hotellbyte. Vi använder självklart oss inte av det mögelskadade rummet förrän vi är säkra på att hotellet har åtgärdat bristerna. Dessvärre har vi inte möjlighet att under pågående säsong kontrollera alla våra rum kontinuerligt då vi ofta har gäster boende i rummen. Därför litar vi oss till resenärerna och att de kontaktar oss så snart de uppmärksammar brister. Våra reseledare går dygnet runt att nå på servicetelefonen och numret hittar man lätt på biljetten, i välkomstmaterialet eller i Apollos pärm i hotellreceptionen.
Vi hoppas att du känner dig nöjd med vårt svar till dig och vi passar på att önska dig en trevlig helg.
Med vänlig hälsning
Agneta
Här slutade det vänliga mailet.
Min kommentar: Det är researrangören som har ansvaret. Hur de säkerställer det är inte resenärens problem. Jag har som byggansvarig konfronterats med fuktproblem under många år och det gäller att inspektera källan till fukten och medföljande mikrobiella påväxter och "elak" lukt. Det går att säkerställa torra miljöer med rätt förutsättningar och kunskap.
Nu ser vi fram emot att researrangörerna i sin marknadsföring kan uppvisa säkra boende för oss resenärer. Det kan vara ett nytt grepp i att ta marknadsvolymer.
Kopia av mail från APOLLO:
"Givetvis är det viktigt att vi kommenterar de inlägg som finns ute på internet i form av forum, bloggar samt i andra sociala medier. Vi har bland annat nyligen startat en Facebookgrupp för att ge våra resenärer möjlighet att ha en nära dialog med oss samt dela sina upplevelser och synpunkter med oss och med andra "fans". Kommentarerna på www.reseguiden.se har vi dock hittills valt att inte bemöta.
För oss är det viktigt att samarbeta med bra hotell som lever upp till den standard som våra resenärer efterfrågar och förväntar sig. Våra kontraktörer är ständigt på resande fot för att säkerhetsställa kvalitén på hotellen. Inför varje säsong kontrollerar även våra destinationschefer att allting står rätt till med våra hotell. Då våra resor ofta går till länder där det råder en hög luftfuktighet kan det dock hända mycket med rummen under en och samma säsong, ibland kan det till och med uppstå mögeltillväxt. Skulle detta inträffa är det viktigt att resenären kontaktar våra reseledare för att på så sätt ge oss möjlighet att åtgärda.
Det första vi gör om en resenär kontaktar oss gällande mögel på rummet är att åka ut till hotellet i fråga och kontrollera rummet. Därefter erbjuds gästen ett annat rum på hotellet eller, om det inte går att ordna, ett hotellbyte. Vi använder självklart oss inte av det mögelskadade rummet förrän vi är säkra på att hotellet har åtgärdat bristerna. Dessvärre har vi inte möjlighet att under pågående säsong kontrollera alla våra rum kontinuerligt då vi ofta har gäster boende i rummen. Därför litar vi oss till resenärerna och att de kontaktar oss så snart de uppmärksammar brister. Våra reseledare går dygnet runt att nå på servicetelefonen och numret hittar man lätt på biljetten, i välkomstmaterialet eller i Apollos pärm i hotellreceptionen.
Vi hoppas att du känner dig nöjd med vårt svar till dig och vi passar på att önska dig en trevlig helg.
Med vänlig hälsning
Agneta
Här slutade det vänliga mailet.
Min kommentar: Det är researrangören som har ansvaret. Hur de säkerställer det är inte resenärens problem. Jag har som byggansvarig konfronterats med fuktproblem under många år och det gäller att inspektera källan till fukten och medföljande mikrobiella påväxter och "elak" lukt. Det går att säkerställa torra miljöer med rätt förutsättningar och kunskap.
Nu ser vi fram emot att researrangörerna i sin marknadsföring kan uppvisa säkra boende för oss resenärer. Det kan vara ett nytt grepp i att ta marknadsvolymer.