Miniroadtrip i Florida i juni
Hej!
Jag har med stort intresse plöjt igenom en massa trådar om Florida och har redan hittat en massa bra tips om vad som är värt att tänka på inför reseplaneringen.
Vi är ett par i femtioårsåldern utan barn, som tycker om att bo vettigt, gillar god mat och naturupplevelser och kultur likaväl som en dos strandliv samt en smula shopping.
Vår plan är som följer:
Vi flyger till New York i början av juni och stannar där i 5 nätter. Därefter följer 9 dagar i Florida då vi också planerar att boka en hyrbil för att kunna se oss om lite grann. Vi kommer denna gång (pga begränsad tid) skippa Orlando och Florida Keys utan idéen är ungefär följande:
Vero Beach (Hotell: Costa d'Este Beach Resort & Spa) alternativt Boca Raton (Hotell: Boca Raton Waldorf Astoria Resort)
Miami Beach (Hotell: Angler's Miami South Beach)
Fort Myers (Hotell: Sanibel Harbour Marriott Resort & Spa)
Jag har kollat upp ungefärliga sträckor/restider mellan orterna och de känns fullt rimliga. På vår resa vill vi gärna hinna med att se lite av Everglades också.
Har dock några frågor då jag noterat att det finns en massa Floridakompetens här:
Känns 3 orter som ett rimligt val på en så pass kort resa?
I så fall, skulle ni rekommendera Vero Beach eller Boca Raton?
Hur skulle ni lägga upp flyget i USA till och från Florida? Vilken flygplats skulle ni välja? Det lutar åt att vi kommer flyga till/från JFK så det är en fördel om inrikesflyget från Florida landar på den flygplatsen. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma flygplats på dit- och hemresan, men det underlättar kanske med tanke på hyrbilen?
Tacksam för lite input från forumet.
Jag har med stort intresse plöjt igenom en massa trådar om Florida och har redan hittat en massa bra tips om vad som är värt att tänka på inför reseplaneringen.
Vi är ett par i femtioårsåldern utan barn, som tycker om att bo vettigt, gillar god mat och naturupplevelser och kultur likaväl som en dos strandliv samt en smula shopping.
Vår plan är som följer:
Vi flyger till New York i början av juni och stannar där i 5 nätter. Därefter följer 9 dagar i Florida då vi också planerar att boka en hyrbil för att kunna se oss om lite grann. Vi kommer denna gång (pga begränsad tid) skippa Orlando och Florida Keys utan idéen är ungefär följande:
Vero Beach (Hotell: Costa d'Este Beach Resort & Spa) alternativt Boca Raton (Hotell: Boca Raton Waldorf Astoria Resort)
Miami Beach (Hotell: Angler's Miami South Beach)
Fort Myers (Hotell: Sanibel Harbour Marriott Resort & Spa)
Jag har kollat upp ungefärliga sträckor/restider mellan orterna och de känns fullt rimliga. På vår resa vill vi gärna hinna med att se lite av Everglades också.
Har dock några frågor då jag noterat att det finns en massa Floridakompetens här:
Känns 3 orter som ett rimligt val på en så pass kort resa?
I så fall, skulle ni rekommendera Vero Beach eller Boca Raton?
Hur skulle ni lägga upp flyget i USA till och från Florida? Vilken flygplats skulle ni välja? Det lutar åt att vi kommer flyga till/från JFK så det är en fördel om inrikesflyget från Florida landar på den flygplatsen. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma flygplats på dit- och hemresan, men det underlättar kanske med tanke på hyrbilen?
Tacksam för lite input från forumet.
Lite spontana tankar:
Syftet är: "tycker om att bo vettigt, gillar god mat och naturupplevelser och kultur likaväl som en dos strandliv samt en smula shopping."
God mat o bra hotell finns överallt
Naturupplevelser är framförallt Everglades, inlandet norr om Orlando samt till viss del the Keys
Shopping är Miami med omnejd bra för
"Kultur", tja men South Beach, Key West och St Augustin kanske platsar där
Strandlivet är mysigare på västkusten.
Med detta i bakhuvudet....hur passar Boca Raton/Vero Beach in i planen?
Har ni inte redan beställt flygbiljetter så boka Skandinavien-NYC-Florida-Skandinavien. Blir billigare, komfortablare o säkrare. Vilka flygplatser ni i så fall spelar ingen roll, hyrbilen kan hämtas o lämnas var som helst inom Florida. Har ni redan bokat atlantflygningen så gå in på Google Flights och leta efter lämpliga flyg. Har ni tänkt att flyga tillbaka direkt från New York så se till att ha gott om tid o välj bolag med flera avgångar om något skulle strula.
Personligen hade jag valt KW istf Vero Beach samt Anna Maria Island istf Ft Myers.
Ang. hotell på SB hade jag valt hotell närmare stranden och kanske 6-10 gator längre norrut.
Syftet är: "tycker om att bo vettigt, gillar god mat och naturupplevelser och kultur likaväl som en dos strandliv samt en smula shopping."
God mat o bra hotell finns överallt
Naturupplevelser är framförallt Everglades, inlandet norr om Orlando samt till viss del the Keys
Shopping är Miami med omnejd bra för
"Kultur", tja men South Beach, Key West och St Augustin kanske platsar där
Strandlivet är mysigare på västkusten.
Med detta i bakhuvudet....hur passar Boca Raton/Vero Beach in i planen?
Har ni inte redan beställt flygbiljetter så boka Skandinavien-NYC-Florida-Skandinavien. Blir billigare, komfortablare o säkrare. Vilka flygplatser ni i så fall spelar ingen roll, hyrbilen kan hämtas o lämnas var som helst inom Florida. Har ni redan bokat atlantflygningen så gå in på Google Flights och leta efter lämpliga flyg. Har ni tänkt att flyga tillbaka direkt från New York så se till att ha gott om tid o välj bolag med flera avgångar om något skulle strula.
Personligen hade jag valt KW istf Vero Beach samt Anna Maria Island istf Ft Myers.
Ang. hotell på SB hade jag valt hotell närmare stranden och kanske 6-10 gator längre norrut.
Hej och tack för svar, Birgere!
Vi kommer beställa samtliga flygbiljetter från Sverige samt även boka alla hotell samt hyrbil i god tid innan. T ex JetBlue har ju billiga inrikesflighter i USA och vi har hittat tämligen bra pris på direktflyg med Norwegian över Atlanten. VI kommer se till att vi har åtminstone 3-4 timmar för byte i NY på hemresan (tack för tipset). Har förstått att det kan ta en hel del tid på JFK.
Vero Beach/Boca Raton var tips från en vän, men är inget som är givet - därav min önskan om input här. :-) Vi kanske skippar det stoppet.
Vår tanke med Ft Myers är att det skulle kunna vara en bra utgångspunkt för att t ex besöka Everglades och även Sanibel som verkar trevligt. Men vi ska absolut kolla upp Anna Maria Island som ett alternativ, tack.
Misstänkte att det funkar bra med de flesta flygplatserna och hyrbilen, men skönt att få det bekräftat.
Vi kommer beställa samtliga flygbiljetter från Sverige samt även boka alla hotell samt hyrbil i god tid innan. T ex JetBlue har ju billiga inrikesflighter i USA och vi har hittat tämligen bra pris på direktflyg med Norwegian över Atlanten. VI kommer se till att vi har åtminstone 3-4 timmar för byte i NY på hemresan (tack för tipset). Har förstått att det kan ta en hel del tid på JFK.
Vero Beach/Boca Raton var tips från en vän, men är inget som är givet - därav min önskan om input här. :-) Vi kanske skippar det stoppet.
Vår tanke med Ft Myers är att det skulle kunna vara en bra utgångspunkt för att t ex besöka Everglades och även Sanibel som verkar trevligt. Men vi ska absolut kolla upp Anna Maria Island som ett alternativ, tack.
Misstänkte att det funkar bra med de flesta flygplatserna och hyrbilen, men skönt att få det bekräftat.
Är mellanlandning i NY verkligen något att sträva efter? Gör som Birgere skriver, flyg till NY och hem från Florida. Boka hela resan i en bokning eller om det blir billigare (eller om ni väljer Norwegian) en separat inrikes.
Vi har bokat vår nästa resa nu och tycker att våra 4 stopp på 3 veckor egentligen är i mesta laget så 3 på 9 dagar är väl för mycket efter min smak, detta är så klart just en smaksak. Valet av orter är också en smaksak, själv prioriterar vi strand och att det finns iallafall något utbud av restauranger och affäer i närheten sen blir det en kombo av strand utfärder med bil och kvällshäng.
Vi utnyttjar transportdagarna till att utforska saker på vägen, ni kan göra likadant och få en heldag i Everglades på väg mellan väst och otkusten.
Förutsatt att biluthyraren har kontor på båda flygplatserna, vilket alla de stora har så går det lika bra att hämta och lämna på olika ställen, envägsavgifter tillåts inte innom Florida.
Vi har bokat vår nästa resa nu och tycker att våra 4 stopp på 3 veckor egentligen är i mesta laget så 3 på 9 dagar är väl för mycket efter min smak, detta är så klart just en smaksak. Valet av orter är också en smaksak, själv prioriterar vi strand och att det finns iallafall något utbud av restauranger och affäer i närheten sen blir det en kombo av strand utfärder med bil och kvällshäng.
Vi utnyttjar transportdagarna till att utforska saker på vägen, ni kan göra likadant och få en heldag i Everglades på väg mellan väst och otkusten.
Förutsatt att biluthyraren har kontor på båda flygplatserna, vilket alla de stora har så går det lika bra att hämta och lämna på olika ställen, envägsavgifter tillåts inte innom Florida.
Hej och tack för svar, Floridaresor!
Nej, mellanlandning i NY är verkligen inget vi strävar efter på hemresan. :-)
Innan vi bokar ska jag absolut kolla vad priset blir med flyg direkt från Florida till Stockholm. I så fall kanske det blir:
Stockholm-New York direkt med Norwegian
New York-Miami/Orlanda eller annan flygplats i Florida med t ex JetBlue
Florida-Stockholm direkt med Norwegian
Visste inte att Norwegian flög direkt på Florida, men tack för tipset - absolut värt att kolla upp. Noterade dock att priset blir betydligt högre fr a i Premiumklassen på Norwegian vid två enkelresor än en tor NY, det skiljer ca 3 500 kr per person. I LowFare+ är det något rimligare prisskillnad, drygt 2 000 kr.
Ja, just antalet stopp är något vi har funderat på och 3 stopp kan vara i mesta laget. Vi ska absolut utnyttja transportdagarna till att kolla saker på vägen. Hur är det med t ex Everglades, från vilken plats i Florida bör man utgå för att få en vettig tur där?
Nej, mellanlandning i NY är verkligen inget vi strävar efter på hemresan. :-)
Innan vi bokar ska jag absolut kolla vad priset blir med flyg direkt från Florida till Stockholm. I så fall kanske det blir:
Stockholm-New York direkt med Norwegian
New York-Miami/Orlanda eller annan flygplats i Florida med t ex JetBlue
Florida-Stockholm direkt med Norwegian
Visste inte att Norwegian flög direkt på Florida, men tack för tipset - absolut värt att kolla upp. Noterade dock att priset blir betydligt högre fr a i Premiumklassen på Norwegian vid två enkelresor än en tor NY, det skiljer ca 3 500 kr per person. I LowFare+ är det något rimligare prisskillnad, drygt 2 000 kr.
Ja, just antalet stopp är något vi har funderat på och 3 stopp kan vara i mesta laget. Vi ska absolut utnyttja transportdagarna till att kolla saker på vägen. Hur är det med t ex Everglades, från vilken plats i Florida bör man utgå för att få en vettig tur där?
Citerat från Jocke31:
Hej och tack för svar, Floridaresor!
Nej, mellanlandning i NY är verkligen inget vi strävar efter på hemresan. :-)
Innan vi bokar ska jag absolut kolla vad priset blir med flyg direkt från Florida till Stockholm. I så fall kanske det blir:
Stockholm-New York direkt med Norwegian
New York-Miami/Orlanda eller annan flygplats i Florida med t ex JetBlue
Florida-Stockholm direkt med Norwegian
Visste inte att Norwegian flög direkt på Florida, men tack för tipset - absolut värt att kolla upp. Noterade dock att priset blir betydligt högre fr a i Premiumklassen på Norwegian vid två enkelresor än en tor NY, det skiljer ca 3 500 kr per person. I LowFare+ är det något rimligare prisskillnad, drygt 2 000 kr.
Ja, just antalet stopp är något vi har funderat på och 3 stopp kan vara i mesta laget. Vi ska absolut utnyttja transportdagarna till att kolla saker på vägen. Hur är det med t ex Everglades, från vilken plats i Florida bör man utgå för att få en vettig tur där?
Ja, Norwegians flyg är dyrare till Florida än New York, längre sträcka.Hej och tack för svar, Floridaresor!
Nej, mellanlandning i NY är verkligen inget vi strävar efter på hemresan. :-)
Innan vi bokar ska jag absolut kolla vad priset blir med flyg direkt från Florida till Stockholm. I så fall kanske det blir:
Stockholm-New York direkt med Norwegian
New York-Miami/Orlanda eller annan flygplats i Florida med t ex JetBlue
Florida-Stockholm direkt med Norwegian
Visste inte att Norwegian flög direkt på Florida, men tack för tipset - absolut värt att kolla upp. Noterade dock att priset blir betydligt högre fr a i Premiumklassen på Norwegian vid två enkelresor än en tor NY, det skiljer ca 3 500 kr per person. I LowFare+ är det något rimligare prisskillnad, drygt 2 000 kr.
Ja, just antalet stopp är något vi har funderat på och 3 stopp kan vara i mesta laget. Vi ska absolut utnyttja transportdagarna till att kolla saker på vägen. Hur är det med t ex Everglades, från vilken plats i Florida bör man utgå för att få en vettig tur där?
Vi bokade British Airways genom Finnair (lite billigare än direkt hos BA men det är samma sak (OneWorld)) blev billigare än Norwegian om man ska ha bagage och mat på planet.
Vi gav drygt 8.000:-/2 pers med BA. Norwegian kostar knappt 15.000:- för närliggande datum, tycker inte att direktflyget är värt så mycket....
Everglades kan ni besöka från vilken ort som helst i södra Florida men ska ni till Ft. Myers och Miami Beach går det utmärkt från dessa ställen eller som sagt när ni åker mellan dem.
Bokar ni norwegian via Ticket så ingår mat/46 kg bagage samt seating. Vi bokade nyss Luleå- San Fransisco ( Via ARN) Fort Lauderdale- Luleå ( via oslo och arn ) för 6200 per person. Det är vissreligen i okt/nov men riktigt bra pris för "direktflyg". Vi har åkt med Norwegian till Florida förr och var jättenöjda trots en försening på 6 h på hemvägen.
Citerat från Daytona:
Bokar ni norwegian via Ticket så ingår mat/46 kg bagage samt seating. Vi bokade nyss Luleå- San Fransisco ( Via ARN) Fort Lauderdale- Luleå ( via oslo och arn ) för 6200 per person. Det är vissreligen i okt/nov men riktigt bra pris för "direktflyg". Vi har åkt med Norwegian till Florida förr och var jättenöjda trots en försening på 6 h på hemvägen.
Hos Ticket kostar det 15.170:- men då får man som du skriver ytterligare en väska var (N har väl 20Kg/väska?). Fortfarande alldeles för dyrt, nästan dubbla priset mot BA :-(Bokar ni norwegian via Ticket så ingår mat/46 kg bagage samt seating. Vi bokade nyss Luleå- San Fransisco ( Via ARN) Fort Lauderdale- Luleå ( via oslo och arn ) för 6200 per person. Det är vissreligen i okt/nov men riktigt bra pris för "direktflyg". Vi har åkt med Norwegian till Florida förr och var jättenöjda trots en försening på 6 h på hemvägen.
Vi har också provat Norwgian mest för att testa Dreamlinern, mycket bra flyg men även då alldeles för dyrt och deras behandling av kunderna gör att de inte är kvar bland våra förstaval av flygbolag längre......
Jag tycker 3 orter känns lite stressat för en 9 dagars tur.
Miami känns som en självklar destination men kanske med annat hotellval. Anglers är väldigt boutique, i och för sig med större rum mot tillägg men poolen är i skugga och väldigt liten. Läget är några gator fel åt båda hållen. Kolla gärna hotellen på rad utmed havet precis norr om Lummus Park.
Boca Raton når ni inom timmen från Miami. En mycket trevlig utflykt, men kanske i sig inget resmål för första- eller fjärdegångsbesökaren. Hotellet ni tittar på är inte strandnära utan med shuttle till en, i och för sig fantastisk, beach club.
Vero Beach är för mig bara sammankopplat med hajrikt vatten. Av den anledningen har vi aldrig varit där. Det känns lite som om livet kring A1A upphör norr om W Palm Beach. Jupiter/Port St Lucie/Vero mfl ligger ganska isolerat. Kul med ett kändishotell. Makarna Estafan blev ju annars mest kända för att köra över en badande turist med sin motorbåt.
Nä, som Birgere är inne på. Lägg någon natt extra i Miami och ta nägra i KW. Waldorf där nere är också en fantastisk anläggning.
Nu lät hela inlägget negativt och är bara råd, men vad ni än väljer får ni en fantastisk resa!
Miami känns som en självklar destination men kanske med annat hotellval. Anglers är väldigt boutique, i och för sig med större rum mot tillägg men poolen är i skugga och väldigt liten. Läget är några gator fel åt båda hållen. Kolla gärna hotellen på rad utmed havet precis norr om Lummus Park.
Boca Raton når ni inom timmen från Miami. En mycket trevlig utflykt, men kanske i sig inget resmål för första- eller fjärdegångsbesökaren. Hotellet ni tittar på är inte strandnära utan med shuttle till en, i och för sig fantastisk, beach club.
Vero Beach är för mig bara sammankopplat med hajrikt vatten. Av den anledningen har vi aldrig varit där. Det känns lite som om livet kring A1A upphör norr om W Palm Beach. Jupiter/Port St Lucie/Vero mfl ligger ganska isolerat. Kul med ett kändishotell. Makarna Estafan blev ju annars mest kända för att köra över en badande turist med sin motorbåt.
Nä, som Birgere är inne på. Lägg någon natt extra i Miami och ta nägra i KW. Waldorf där nere är också en fantastisk anläggning.
Nu lät hela inlägget negativt och är bara råd, men vad ni än väljer får ni en fantastisk resa!
Gällande Norwegianflighter:
Fick ihop ett pris på ARN-JFK + FLL-ARN för 6 450:-/person (LowFare+). Med Premium/PremiumFlex blev priset ca 12 400 kr/person.
ARN-JFK tor fick jag ett pris på 5 150:-/person (LowFare+) och 9 150:-/person i Premium/PremiumFlex.
Alla flighter är direktflighter. Skönt att slippa byta flyg.
LowFare+ och högre klasser har käk, seating och 20 kg/person som standard. Det är väl bara LowFare där man behöver betala extra för detta hos Norwegian såvitt jag vet. Däremot tillkommer en avgift för ombokning på alla andra klasser än Flexklasserna. Och endast Flexbiljetter kan återbetalas.
Dreamlinern är rejält mycket bekvämare än andra plan, speciellt i Premiumklassen.
Nackdelen med Norwegian är väl att maten inte direkt håller Thai-/Malyasian-/SIngapore Airlineskvalitet.
Bra input om Boca Raton, Marcus_p - kan mycket väl räcka med dagsutflykt dit.
Fick ihop ett pris på ARN-JFK + FLL-ARN för 6 450:-/person (LowFare+). Med Premium/PremiumFlex blev priset ca 12 400 kr/person.
ARN-JFK tor fick jag ett pris på 5 150:-/person (LowFare+) och 9 150:-/person i Premium/PremiumFlex.
Alla flighter är direktflighter. Skönt att slippa byta flyg.
LowFare+ och högre klasser har käk, seating och 20 kg/person som standard. Det är väl bara LowFare där man behöver betala extra för detta hos Norwegian såvitt jag vet. Däremot tillkommer en avgift för ombokning på alla andra klasser än Flexklasserna. Och endast Flexbiljetter kan återbetalas.
Dreamlinern är rejält mycket bekvämare än andra plan, speciellt i Premiumklassen.
Nackdelen med Norwegian är väl att maten inte direkt håller Thai-/Malyasian-/SIngapore Airlineskvalitet.
Bra input om Boca Raton, Marcus_p - kan mycket väl räcka med dagsutflykt dit.
Citerat från Jocke31:
Gällande Norwegianflighter:
Fick ihop ett pris på ARN-JFK + FLL-ARN för 6 450:-/person (LowFare+). Med Premium/PremiumFlex blev priset ca 12 400 kr/person.
ARN-JFK tor fick jag ett pris på 5 150:-/person (LowFare+) och 9 150:-/person i Premium/PremiumFlex.
Alla flighter är direktflighter. Skönt att slippa byta flyg.
LowFare+ och högre klasser har käk, seating och 20 kg/person som standard. Det är väl bara LowFare där man behöver betala extra för detta hos Norwegian såvitt jag vet. Däremot tillkommer en avgift för ombokning på alla andra klasser än Flexklasserna. Och endast Flexbiljetter kan återbetalas.
Dreamlinern är rejält mycket bekvämare än andra plan, speciellt i Premiumklassen.
Nackdelen med Norwegian är väl att maten inte direkt håller Thai-/Malyasian-/SIngapore Airlineskvalitet.
Bra input om Boca Raton, Marcus_p - kan mycket väl räcka med dagsutflykt dit.
Edit: Missförstod dina priser och rörde ihop lite men :-)Gällande Norwegianflighter:
Fick ihop ett pris på ARN-JFK + FLL-ARN för 6 450:-/person (LowFare+). Med Premium/PremiumFlex blev priset ca 12 400 kr/person.
ARN-JFK tor fick jag ett pris på 5 150:-/person (LowFare+) och 9 150:-/person i Premium/PremiumFlex.
Alla flighter är direktflighter. Skönt att slippa byta flyg.
LowFare+ och högre klasser har käk, seating och 20 kg/person som standard. Det är väl bara LowFare där man behöver betala extra för detta hos Norwegian såvitt jag vet. Däremot tillkommer en avgift för ombokning på alla andra klasser än Flexklasserna. Och endast Flexbiljetter kan återbetalas.
Dreamlinern är rejält mycket bekvämare än andra plan, speciellt i Premiumklassen.
Nackdelen med Norwegian är väl att maten inte direkt håller Thai-/Malyasian-/SIngapore Airlineskvalitet.
Bra input om Boca Raton, Marcus_p - kan mycket väl räcka med dagsutflykt dit.
Jag kollade snabbt på MrJet på random datum i Juni, flygdagar 1, 5 och 15.
American Airlines med ett stopp i vardera riktning.
8.860:- för två pers (se nedan) och det kanske finns billigare datum än dessa......
Visst är det lite billigare med ToR JFK men det blir ju en flygning till som både kostar och tar tid....
Ditt pris blir väl då 12.900:- plus ett inrikesflyg eller 10.300:- plus två inrikes....
Flyg
Flyg 1: on 1 jun
13.30
20.10
American Airlines
12h 40m
ARN-JFK
1 stopp
1h 55m LHR
ARN-LHR Trafikeras av BRITISH AIRWAYS
Flyg 2: sö 5 jun
11.29
14.29
American Airlines
3h 0m
JFK-MIA
nonstop
Flyg 3: on 15 jun
21.15
16.55 +1
American Airlines
13h 40m
MIA-ARN
1 stopp
2h 25m LHR
LHR-ARN Trafikeras av BRITISH AIRWAYS
Se detaljer
Nja, mina priser är alltså 10 300 kr totalt för 2 Pers Tor NY direkt + inrikesflyg för ca 2 800 kr för två biljetter. Summa
För direktflyg till New York och från Miami hem blir totalpriset 12 900 och så en inrikesflight på ca1400 kr. Då är det alltså coach vi pratar om. Premiumpriserna blir förstås högre, ungefär 8 000 kr extra till NY alternativt 12 000 kr om vi flyger hem direkt från Florida.
Edit: såg nu att du ändrat ditt inlägg, precis så ja.
Stort tack för engagemanget, dock😊
Merkostnaden för Dreamliner + direktflyg blir alltså några tusenlappar. Det ärr ungefär vad jag sett när jag kollat själv också. Har aldrig flugit med AA, hur är det bolaget tycker ni som prövat?
För direktflyg till New York och från Miami hem blir totalpriset 12 900 och så en inrikesflight på ca1400 kr. Då är det alltså coach vi pratar om. Premiumpriserna blir förstås högre, ungefär 8 000 kr extra till NY alternativt 12 000 kr om vi flyger hem direkt från Florida.
Edit: såg nu att du ändrat ditt inlägg, precis så ja.
Stort tack för engagemanget, dock😊
Merkostnaden för Dreamliner + direktflyg blir alltså några tusenlappar. Det ärr ungefär vad jag sett när jag kollat själv också. Har aldrig flugit med AA, hur är det bolaget tycker ni som prövat?
5440:- extra för direktflyg och 4240:- för direktflyg på enbart hemresan, dessutom osäkerheten med byte från inrikes till Norwegian om ni väljer det alternativet. För de pengarna kan ni stanna i Florida några dagar till om ni har tid :-)
Vill inte övertala er utan bara visa på skillnaden då en del snöar in på att Norwegian "ska vara" billiga :-/
Vi har aldrig flugit över Atlanten med AA, de flygningarna skötte BA den gången vi bokade AA men enligt andras utsagor är inte AA bland de allra bästa fast det kanske har ändrats med tiden......
Starta en ny tråd om det "Hur är American Airlines" eller leta upp och bumpa en gammal tråd om det finns, så dyker det säkert upp folk med erfarenheter....
Vill inte övertala er utan bara visa på skillnaden då en del snöar in på att Norwegian "ska vara" billiga :-/
Vi har aldrig flugit över Atlanten med AA, de flygningarna skötte BA den gången vi bokade AA men enligt andras utsagor är inte AA bland de allra bästa fast det kanske har ändrats med tiden......
Starta en ny tråd om det "Hur är American Airlines" eller leta upp och bumpa en gammal tråd om det finns, så dyker det säkert upp folk med erfarenheter....
Nej, Norwegian är absolut inte billiga alla gånger. Har fått bättre priser på såväl.SAS som BA, Finnair och Air France vid några tillfällen.
Jag ska googla lite på AA, det finns säkert en massa info här om den också. Och du har helt rätt i att det kan vara värt att justera dagarna för bättre och billigare flyg. Vi har åtminstone en smula justeringsmån på hemresan. Hittade f ö snarlika priser som i ditt exempel på "våra" datum. Bra idé att ta Atlantflyget direkt från Florida och sedan byta i Europa istället, om vi inte hittar direktflyg från Florida till Stockholm.
Jag ska googla lite på AA, det finns säkert en massa info här om den också. Och du har helt rätt i att det kan vara värt att justera dagarna för bättre och billigare flyg. Vi har åtminstone en smula justeringsmån på hemresan. Hittade f ö snarlika priser som i ditt exempel på "våra" datum. Bra idé att ta Atlantflyget direkt från Florida och sedan byta i Europa istället, om vi inte hittar direktflyg från Florida till Stockholm.
Har nu laborerat en smula med resdagar och har hittat hyfsat vettiga biljetter med BA (4 500 kr/person) för hela resan, vilket är bra. Helt OK byten också (LHR). Enda nackdelen är att det blir flygbyte mellan NY och Miami. Det fanns även ganska bra biljetter med Lufthansa/Austria.
Det lutar f ö åt att vi förlänger resan med ett par dagar, då får vi ytterligare tid i Florida, lutar nu åt 10-12 dagar. Med det som utgångspunkt och en massa bra tips från er ska vi nog få till något trevligt.
:-)
Det lutar f ö åt att vi förlänger resan med ett par dagar, då får vi ytterligare tid i Florida, lutar nu åt 10-12 dagar. Med det som utgångspunkt och en massa bra tips från er ska vi nog få till något trevligt.
:-)
Vi befinner oss just nu i Florida efter en mycket bra och trevlig rutt: först NYC, sedan Ft Lauderdale, Ft Myers, St Pete och nu Sarasota.
Stort tack för bra tips från alla Floridaspecialister på denna sajt.
Och så en följdfråga:
Imorgon följer den sista etappen på vår resa: Sarasota-Miami Beach. Jag har läst att 41:an är mycket trevligare än 75:an som rutt och undrar om någon vet hur mycket längre tid den rutten tar?
(Vi har redan kört lite på 41:an när vi var i Everglades)
Enligt GPS:en så tar 75:an ca 4 timmar, så hur mycket extra tid behövs för att åka 41:an istället?
Om någon vet så är jag tacksam för svar.
Stort tack för bra tips från alla Floridaspecialister på denna sajt.
Och så en följdfråga:
Imorgon följer den sista etappen på vår resa: Sarasota-Miami Beach. Jag har läst att 41:an är mycket trevligare än 75:an som rutt och undrar om någon vet hur mycket längre tid den rutten tar?
(Vi har redan kört lite på 41:an när vi var i Everglades)
Enligt GPS:en så tar 75:an ca 4 timmar, så hur mycket extra tid behövs för att åka 41:an istället?
Om någon vet så är jag tacksam för svar.
Citerat från Jocke31:
75:an hela vägen till Mia tar ca 4h
75:an och därefter 41:an tar ca 4,5h
41:an hela vägen minst 6h
På väg över lär ni se en hel del Alligatorer längs vägen och har också möjligheten att ta en av många airboat tours ut.
Vi befinner oss just nu i Florida efter en mycket bra och trevlig rutt: först NYC, sedan Ft Lauderdale, Ft Myers, St Pete och nu Sarasota.
Stort tack för bra tips från alla Floridaspecialister på denna sajt.
Och så en följdfråga:
Imorgon följer den sista etappen på vår resa: Sarasota-Miami Beach. Jag har läst att 41:an är mycket trevligare än 75:an som rutt och undrar om någon vet hur mycket längre tid den rutten tar?
(Vi har redan kört lite på 41:an när vi var i Everglades)
Enligt GPS:en så tar 75:an ca 4 timmar, så hur mycket extra tid behövs för att åka 41:an istället?
Om någon vet så är jag tacksam för svar.
Ta 75:an ned till Naples, där viker ni av och tar 41:an över Everglades. Tänk inte ens tanken att köra 41:an hela vägen frn Sarasota! Rödljus var 500:e meter...Stort tack för bra tips från alla Floridaspecialister på denna sajt.
Och så en följdfråga:
Imorgon följer den sista etappen på vår resa: Sarasota-Miami Beach. Jag har läst att 41:an är mycket trevligare än 75:an som rutt och undrar om någon vet hur mycket längre tid den rutten tar?
(Vi har redan kört lite på 41:an när vi var i Everglades)
Enligt GPS:en så tar 75:an ca 4 timmar, så hur mycket extra tid behövs för att åka 41:an istället?
Om någon vet så är jag tacksam för svar.
75:an hela vägen till Mia tar ca 4h
75:an och därefter 41:an tar ca 4,5h
41:an hela vägen minst 6h
På väg över lär ni se en hel del Alligatorer längs vägen och har också möjligheten att ta en av många airboat tours ut.