London med min 16 åriga, shoppingtokiga dotter 9-12/6

5 mars 2013 15:36
Hej!

Tänkte ta med mig tonårsdottern till London i början av Juni.
Skulle vilja ha lite tips på billiga hotell, men som ligger centralt och som har egen toalett och dusch. '

Vad får vi inte missa? Jag var i London 1984 så mycket har ju hänt sedan dess!

Vart shoppar man till bra (och rimlig) penning? Kläder och skor.

Sightseeing, shopping och mat står på agendan...

Tacksam över massa tips!

Undrar också om det är svårt att ta sig från Heathow till London, samt om det är krångligt med betalningen av tunnelbane-biljetter?

Hur säkert är London på kvällstid för två "flickor"...? Finns det någonstans man inte ska befinna sig efter mörkrets inbrott?

Av Desires
5 mars 2013 16:47
Bästa shoppingtipsen (även bra Londonguide!) hittar du här http://www.ilovelondon.se/london_shopping.asp

Sightseeing:
London Eye, Camden Market, Se en musikal (biljetter i förväg http://www.londonmusikaler.se), Madame Tussauds förstås.
För Harry Potter-älskare: Warner Bros Studios (Ta t-banan till Euston, sedan tåget till Watford Junction. Därifrån går det bussar till studion.).
Big Ben och Buckingham Palace är gratisnöjen, ligger vid fina St James Park (där kan ni även ha picknick om det är skönt väder), Tower of London är också sevärt. Det finns så otroligt mycket att se i London, detta är bara ett axplock.

Sök på London här ovan så får du mängder med ytterligare tips om denna trevliga stad, du ser då alla diskussionsinlägg och guider om London här på Reseguiden.

(läste just idag att den var nr 1 bland alla resmål vi svenskar reser till...)
Lite mer restaurang- och shoppingtips på min egen sida http://www.desires.se/#post77
5 mars 2013 17:01
Hej, har precis kommit hem efter en vecka med 15-årig dotter.
Mitt tips är att göra som oss och bo så nära shoppingen som möjligt då man går så mycket så det är skönt att kunna gå till hotellet och pausa. Vi bodde på Saint george på Regent Street ett par kvarter från Oxford Circus - det var ett helt perfekt läge!
Vi hade gångavstånd till alla affärer dottern ville till samt till Picadilly Circus, Big Ben, Hyde Park etc.

Pundet är billigt nu så det mesta är ju billigt så det beror nog mer på vad man vill ha för något. Det finns hur många kläd och skoaffärer som helst i området Oxford Street/Regent Street i alla prisklasser. Billigare affärer är t.ex. Primark, Forever 21, New Look, Pull & Bear, Beschka m fl. Lite dyrare men ändå billiga Miss Selfridge, Hollister, Abercrombie & Fitch samt Victoria's Secret som jag tror är obligatoriskt med en tonåring :-). Därtill kommer ju de stora varuhusen. Är dottern inne på en mer "edgy" stil så är det väl Camden market området som kan vara kul men dit får man då ta tunnelbanan.

Denna gång vart det inte mycket turistande men vi har vid tidigare besök under sommaren köpt biljett till s.k. Hop on Hop off bussarna. Då kan man hoppa av och på bussarna som går genom alla intressanta områden i London när och var man vill, de har stop lite överallt. det var dessutom jättebra guider när vi åkte som både var kunniga och roliga. De har även biljetter där man kan lägga till entrén för t.ex. Madame tussaude eller Towern etc. för ett bra pris. Jag tyckte detta var ett perfekt sätt att se London.

Vi tog Heathrow Express (15 min) t o r flygplatsen och Paddington station, kolla deras hemsida efter erbjudanden, vi fick ett åk två betala för en för 32 pund. Tunnelbanan är annars lätt att åka, tar ca. en timme. Det är skyltat på flygplatsen och väl där kan man köpa s.k. Oyster card i automater eller spärrar vilket gör att man spar ca. 50% av biljettpriset. Man får ett vanligt plastkort som man laddar med valfritt belopp direkt i automaten, det var en deposition på 5 pund för kortet samt att man kunde välja typ 5, 10, pund osv. Vi köpte ett när vi kom till Paddington och laddade, när vi sen skulle hem igen och hade klivit av vid Paddington så gick vi bara till luckan och bad om en refund så fick vi tillbaka all kredit som var kvar samt vår deposition - inga problem alls. I luckorna kan man f.ö. ladde det med mer specifika belopp om man bara vill fylla på exakt för att ta sig tillbaka till Heathrow etc.

I det området vi bodde var det full kommers till sent på kvällarna och det kändes aldrig osäkert på något sätt.
Även om man inte är på rummet så mycket upplevde vi det som mycket värdefullt att alltid ha nära till allt.

Ni kommer få det kanonbra!
5 mars 2013 17:34
Vill bara komplettera föregående inlägg med ett tips v g Oystercard. Gå in på Visitbritain.com och beställ era Oystercard i förväg, det är en liten avgift (3 pund tror jag), du laddar med något av dom belopp som erbjuds, exvis 20 pund. Korten skickas hem till dig så du har dom med dig när du åker = gå direkt till tunnelbanan, inga köer för att köpa. Trevlig resa!
6 mars 2013 06:38
WOW! Så många bra svar, både här och mail... Toppen tack! Ska sätta mig ner ikväll och läsa igenom noga. Tack så länge!

6 mars 2013 17:12
Har aldrig bott på, men har bokat St Giles hotel, nära Tottenham Court road (och T.bana, Oxford street, Soho...) för min o dotterns 2 Londonresor i maj.

Bokade Mamma Mia (som jag såg i New York i våras) via www.boxoffice.se för 394 :-/st...

Shoppingtipsen ovan är bra. Gillar även att besöka stora Shoppingmalls i städer jag besöker, var t.ex i Westfield,Stratford http://uk.westfield.com/stratfordcity/ när jag var i London i somras. Man åker dit med T-bana.
8 mars 2013 15:51
Citerat från reselover:

Jag har också bokat det hotellet, faktiskt. Mina kollegor som besöker London till och från brukar alltid bo där för det är så centralt och förhållandevis billigt!

Tack för tipset om Mamma Mia.. Den går ju alltid att se om, för den var ju fantastisk!

8 mars 2013 15:58
Citerat från desires:

Sightseeing:

(läste just idag att den var nr 1 bland alla resmål vi svenskar reser till...)
Tack! Mycket att läsa igenom! Vi längtar...
8 mars 2013 15:59
Citerat från leroslover:
Toppen- tack för info! Ska kolla detta!

8 mars 2013 16:00
Citerat från resoholic:
Hej, har precis kommit hem efter en vecka med 15-årig dotter.

Ni kommer få det kanonbra!
Tusen tack för ditt inlägg.. Jag ska kolla allt detta! Skrattar lite, då det låter som våra döttrar är rätt lika i shopping-sättet!
13 juni 2013 20:33
Hej!

Om ni fortfarande följer tråden, vill jag bara tipsa om ett SÅ HIMLA BRA hotell som vi bodde på. St Giles på Bedford Street. Vi hade typ 150m till Oxford Street. Detta betalade vi 1000:-/natt för. Helt suveränt hotel! Vi hade f.ö en kanonvistelse i London med shopping på HÖG nivå. Vi åkte hop on hop of bussturen med Original Tours. Bra- men chaufförerna var INTE så trevliga precis... De andra bolagen hade betydligt färre turister på sina, men i gengäld var deras killarna mer hjälpsamma på "hållplatserna"... Så nästa gång försöker jag nog att åka med dem istället...

Tja, bara ett litet inlägg för att tipsa om hotellet. Det finns ett även på Heathrow.. Men- detta är ju centralt värre! Till ett grymt bra pris.. Promenadavstånd till både Oxford Street, Bond Street, Picadilly Circus samt Regent Street.

Av Desires
13 juni 2013 23:44
Jätteroligt med feedback! Också kul att höra att ni gillade St Giles (där ser man vad smaken är olika) Vi gillade inte alls det hotellet, därför bra med sådana här forum där alla kan göra sin röst hörd...(Kanske ni fick ett bättre rum där än vi eller ngt annat ni uppskattade där mer än vi.., Vi fick ett pyttelitet trist rum med ett litet fönster, ej så bra, - även rätt grinig och stressad personal tyckte vi när vi var där, men det kan ju vara tlllfälligheter som gör det.) Därför roligt att höra att ni hade det bra på St Giles!

Läget var det som vi också tyckte var perfekt för att utforska London!