Långflygningar..hur gör ni?
Att flyga västerut ät oftast inga problem, kanske ett byte i Europa. Men om man vill resa längre österut? Mellanlandningar i Doha, Bangkok, Kuala, Singapore, Honkong mm. Oftast så blir det ju en layover på 2-8 timmar kanske mer. Tar ni ett brake på nån dag och upplever staden ni mellan landar i, eller väntar ni på flygplaysen i ex antal timmar, för att fortsätta 6-9 timmart till?
Själv har jag svårt att riktigt koppla av och "sova" på flyg...
Har barn och bb , skulle vela göra en långresa med dem.
Berätta gärna hur ni tänker, oavsett om ni är singlar, par, eller reser med barn.
Själv har jag svårt att riktigt koppla av och "sova" på flyg...
Har barn och bb , skulle vela göra en långresa med dem.
Berätta gärna hur ni tänker, oavsett om ni är singlar, par, eller reser med barn.
Sov en natt på stengolvet i ett hörn bakom en krukväxt på gamla flygplatsen i Doha en gång. Det var så där, men jag var ung (yngre!) och reste ensam, så det kändes ändå värt det. Men jag försöker alltid hålla mellanlandningar till några timmar som mest, om inte priset är MYCKET lägre med en lång mellanlandning. När jag rest med min fru med långa mellanlandningar har vi väl mest accepterat det och väntat. Man sover lite, dricker lite kaffe och någon öl, äter och slår ihjäl tiden bara. En gång hade jag och en kompis 8 timmar i Kuala Lumpor på hemvägen, det var perfekt tid för att åka in till stan och spendera runt 4 timmar där.
Nu har jag förvisso en mycket ung dotter, som jag inte rest med ännu, men jag var själv med på resor från att jag var 3 år. Det var ofta ganska mycket väntetider, inklusive en 10 timmar lång båtresa. Det gick rätt bra, barn är väldigt bra på att sysselsätta sig. Man ska inte göra problemet större än vad det är.
Nu har jag förvisso en mycket ung dotter, som jag inte rest med ännu, men jag var själv med på resor från att jag var 3 år. Det var ofta ganska mycket väntetider, inklusive en 10 timmar lång båtresa. Det gick rätt bra, barn är väldigt bra på att sysselsätta sig. Man ska inte göra problemet större än vad det är.
Är inte ung, men kan tänka mig barnfamljer har lättare med en kort layover. Barn sover väl oftast bättre på resan, även om de finns undantag.
Var till Bali för några år sen, tog två nätter i Singapore, för att uppleva staden, men också hämta in tid. Det var det värt..
Annars 25-29 timmars resa, med några tim layover tycks långt för mig.
Var till Bali för några år sen, tog två nätter i Singapore, för att uppleva staden, men också hämta in tid. Det var det värt..
Annars 25-29 timmars resa, med några tim layover tycks långt för mig.
Har en 14 timmars layover i Doha i december. Hittade en rundtur (Doha City Tour) via Qatarairways på ca 3 timmar. Vet att det finns liknande arrangemang i blandannat Singapore. När det gäller Qatar så finns det möjlighet till gratis eller mycket rabaterade hotell om layover är mer än 8 timmar (om det inte går någon tidigare flight). I Hong Kong tog jag en 36-timmars layover en gång, det var perfekt. Men kanske inte aktuellt för närvarande..? Försöker också se resandet, även tiden med att vänta på flygplatser som en del i äventyret.
Handlar det om två flygningar på +8h, då blir det paus emellan.
Har bara hänt mig en gång, till och från Australien. Sov en natt på hotell i Hong Kong på väg dit. Stannade tre nätter på väg hem.
Generellt betalar hellre några tusenlappar extra för att få kortare mellanlandning.
Detta gäller när jag åker(eller får bestämma) själv.
Har bara hänt mig en gång, till och från Australien. Sov en natt på hotell i Hong Kong på väg dit. Stannade tre nätter på väg hem.
Generellt betalar hellre några tusenlappar extra för att få kortare mellanlandning.
Detta gäller när jag åker(eller får bestämma) själv.
Försöker vid långflyg (Asien, Karibien osv) ha ett stopp på 2-3h om möjligt. Rätt skönt att röra på benen lite och strosa runt, ta något och äta osv. Om det inte finns bra direktflyg dvs då biter jag ihop. Har också väldigt svårt att sova på flyg. Senaste åren har jag haft sömntabletter med mig som ändå hjälpt lite, även om man blir väldigt såsig efteråt.
Beroende på hur länge jag ska vara iväg kan jag tänka mig att stanna till några dagar på vägen. När jag åkte till Australien 2008 stannade vi 4 dagar i Hong Kong, dels för att se staden men även för att dela upp den långa resan.
Ska till Lombok 3v i vinter och mellanlandar i Singapore. Hade tankar på att stanna någon natt i Singapore men insåg att det tar tid från det vi vill hinna göra så den här gången får det blir hela vägen ner till Bali.
Jag betalar hellre mer för att ha kortare stopp, dels får jag mer tid på resmålet, samt att det är skönt att ha resan avklarad. Beror som sagt på hur långt jag ska, och hur länge jag ska stanna.
Beroende på hur länge jag ska vara iväg kan jag tänka mig att stanna till några dagar på vägen. När jag åkte till Australien 2008 stannade vi 4 dagar i Hong Kong, dels för att se staden men även för att dela upp den långa resan.
Ska till Lombok 3v i vinter och mellanlandar i Singapore. Hade tankar på att stanna någon natt i Singapore men insåg att det tar tid från det vi vill hinna göra så den här gången får det blir hela vägen ner till Bali.
Jag betalar hellre mer för att ha kortare stopp, dels får jag mer tid på resmålet, samt att det är skönt att ha resan avklarad. Beror som sagt på hur långt jag ska, och hur länge jag ska stanna.
jag prioriterar kort transfertid, har väldigt svårt att sova på flyg och kan ändå inte njuta av första två dagarna när jag åker till Sydostasien. Reser med en 1,5åring på nästa långresa, om jag skulle ta ett stopp i exempelvis Doha så vill jag nog ha 2-3 dagar så att man hinner göra något. Allt tar längre tid med barn och att stressa straffar sig. Kan rekommendera att skaffa ett Amex platinum för loungeaccess. Kortet kan sägas upp när man kommer hem och kostar då gratis :)