Klimatkompensera
Hej, alla på RG...
Den senaste tiden har det ju pratats en del här om etiskt resande mm här på RG. Hur reser man med minst påverkan, mest "rätt" osv. Något som tål att diskuterats och som jag tänkte spinna vidare på...
Själv har jag det senaste funderat på detta med att klimatkompensera sina flygresor, jag tror det kallas att köpa utsläppsrätter, dvs betala lite extra för att flyga, vilket inte är bra för miljön.
Mina frågor:
Tror ni att pengarna som läggs gör någon skillnad? Eller finns det någon undersökning eller statistik?
Är det rätt att man skall kunna "köpa" sig fri från miljöansvar?
Är det småaktigt/snålt och oansvarigt att inte klimatkompensera?
Hur gör ni? Klimatkompenserar ni andra?
Mycket på en gång kanske. Men intressant att se hur ni andra tänker...
Vad jag har förstått är det inte heller så dyrt att kompensera sitt flygande?
Den senaste tiden har det ju pratats en del här om etiskt resande mm här på RG. Hur reser man med minst påverkan, mest "rätt" osv. Något som tål att diskuterats och som jag tänkte spinna vidare på...
Själv har jag det senaste funderat på detta med att klimatkompensera sina flygresor, jag tror det kallas att köpa utsläppsrätter, dvs betala lite extra för att flyga, vilket inte är bra för miljön.
Mina frågor:
Tror ni att pengarna som läggs gör någon skillnad? Eller finns det någon undersökning eller statistik?
Är det rätt att man skall kunna "köpa" sig fri från miljöansvar?
Är det småaktigt/snålt och oansvarigt att inte klimatkompensera?
Hur gör ni? Klimatkompenserar ni andra?
Mycket på en gång kanske. Men intressant att se hur ni andra tänker...
Vad jag har förstått är det inte heller så dyrt att kompensera sitt flygande?
vilken intressenat tråd...
Pengarna som läggs till,kanske används för miljöforskning,de hoppas jag.
Det finns ju en del avhandlingar i ämnet .
Alla borde miljökompensera de visar o ger en signal att man tar ansvar..
Mitt bidrag till miljön är att åka kollektivt,buss o tåg,har ingen bil.
längre resor flyger jag,men i det land jag befinner mej så nobbar jag inrikesflyg,det får hellre ta tid,så de blir buss o .
tåg.
jag har också fattat ett aktivt beslut om att försöka ta mej till egypten utan att flyga..
de blir nästa år,för de krävs mer planering..
Men ett nytt spännande sätt att resa till andra världsdelar...
Pengarna som läggs till,kanske används för miljöforskning,de hoppas jag.
Det finns ju en del avhandlingar i ämnet .
Alla borde miljökompensera de visar o ger en signal att man tar ansvar..
Mitt bidrag till miljön är att åka kollektivt,buss o tåg,har ingen bil.
längre resor flyger jag,men i det land jag befinner mej så nobbar jag inrikesflyg,det får hellre ta tid,så de blir buss o .
tåg.
jag har också fattat ett aktivt beslut om att försöka ta mej till egypten utan att flyga..
de blir nästa år,för de krävs mer planering..
Men ett nytt spännande sätt att resa till andra världsdelar...
Tycker alla bolag borde ta ut en avgift på typ 5:- biljetten och att pengarna läggs i fattiga länder med stora miljöutsläpp, detta gör fritidsresor och tycker resten av bolagen borde hänga på. Vet att pengar går till tex Indien där dom bygger upp byars el med solenergi
Hmm...*funderar*...fråga ett och två kan jag öht inte svara på men jag hoppas att det läggs på att bygga regnskog eller något annat som faktiskt kompenserar utsläppen.
Trean om att köpa sig fri är delad. På ett sätt kan jag tycka att det är fel att kunna köpa sig fri, orättvist mot de som inte kan det. På ett annat sätt, under förutsättning att pengarna verkligen går till kompensering, tycker jag att det är bra att det kommer in pengar dit.
Småaktigt/snålt, oansvarigt har jag också lite delade känslor inför, alla har inte råd, de kanske har sparat i flera år för att kunna resa, men har man råd tycker jag absolut man ska göra det. Och om det nu inte kostar mer än en femma så faller ju den aspekten på att inte ha råd. Har man råd med resan har man antagligen råd med den extra femman! Så jag får nog ändra mig till att säga att det är småaktigt att inte kompensera :o)
Hittills har vi inte miljökompenserat, visste inte ens att man kunde göra det förrän jag började läsa härinne, men nästa resa har vi tänkt att göra det på! Här kan väl resebolagen införa någon förfrågan kanske?
Trean om att köpa sig fri är delad. På ett sätt kan jag tycka att det är fel att kunna köpa sig fri, orättvist mot de som inte kan det. På ett annat sätt, under förutsättning att pengarna verkligen går till kompensering, tycker jag att det är bra att det kommer in pengar dit.
Småaktigt/snålt, oansvarigt har jag också lite delade känslor inför, alla har inte råd, de kanske har sparat i flera år för att kunna resa, men har man råd tycker jag absolut man ska göra det. Och om det nu inte kostar mer än en femma så faller ju den aspekten på att inte ha råd. Har man råd med resan har man antagligen råd med den extra femman! Så jag får nog ändra mig till att säga att det är småaktigt att inte kompensera :o)
Hittills har vi inte miljökompenserat, visste inte ens att man kunde göra det förrän jag började läsa härinne, men nästa resa har vi tänkt att göra det på! Här kan väl resebolagen införa någon förfrågan kanske?
Citerat från energi:
Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
En liten rättelse, flygindustrin står för drygt 2 % av allt utsläpp, det som släpper ut mest är all biltransport om vi ser på transportsidan,båt trafiken står för mycket mer än flyget o vem betalar extra för att åka båt.
Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
Citerat från chilli:
Men där kan man väl också lägga en femma extra då? Fast du tänker att det inte uppmärkssammas lika mycket? Att flyget får skulden? Bilarna har väl redan fått en extra miljöskattning om de är äldre än ett visst antal år? I Tyskland vet jag att de har infört någon synlig miljömärkning på bilarna.
Citerat från energi:
Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
En liten rättelse, flygindustrin står för drygt 2 % av allt utsläpp, det som släpper ut mest är all biltransport om vi ser på transportsidan,båt trafiken står för mycket mer än flyget o vem betalar extra för att åka båt.Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
Håller helt med! Men är det en femma nu? Läste det någonstans, men vet inte om det stämmer. Men antagligen är resebolagen rädda att förlora kunder om de lägger på typ 100:- för är det en familj som ska åka blir det en större skillnad än för en ensam resenär. Eller så är de smarta, börjar lågt för att man ska vänja sig vid den extra avgiften, sedan höjer de vartefter.
Tidigare skrevs att båttrafiken är de som släpper ut mer än flygen, och det är helt sant. Haven och naturen runtom blir förstörda och det beror till stor del på att kryssningar har blivit så populära de senaste åren, alla vill kryssa i Östersjön, Medelhavet och Karibien (mestadels). Det är tråkigt för det är ett så bra sätt att resa på, och man får som resenär se många platser under en och samma resa. Det som är bra är att några rederier - exempelvis Birka Cruises - har infört kompensering på samma sätt som vissa flygbolag och resebyråer.
Det som är tråkigt är att inte fler reseföretag har hakat på den trenden att införa dessa klimatkompenseringar. Om alla gjorde det skulle det inte bli något tjafs hos resenärerna, vare sig de flyger, åker båt eller tåg... då skulle avgiften vara mer obligatorisk och mer naturlig för resenärerna. Jag tycker däremot att det skulle vara mer lika hos alla reseföretag och de skulle ha samma kostnad för kompenseringen, så vi slipper diskussionen om att "de släpper ut mer än dem och borde därför bidra ännu mer".
För att svara på någon av dina frågor också så är det enligt mig bättre att köpa sig fri genom utsläppsrätter om man flyger, för då reser man kollektivt, vilket alla tjatar om att man ska göra. Det är ju ändå bättre än att alla ska sitta och åka egen bil till ett resmål. Och ja, det är snålaktivt att inte kompensera, det gäller att ta ansvar för sina handlingar, vill du njuta så är det inte gratis, om du inte stannar hemma. Som du skrev också, det är inte dyrt att kompensera om man tänker på vad de totala kostnaden för själva resan är, då spelar 100 kr till inte så stor roll.
Det som är tråkigt är att inte fler reseföretag har hakat på den trenden att införa dessa klimatkompenseringar. Om alla gjorde det skulle det inte bli något tjafs hos resenärerna, vare sig de flyger, åker båt eller tåg... då skulle avgiften vara mer obligatorisk och mer naturlig för resenärerna. Jag tycker däremot att det skulle vara mer lika hos alla reseföretag och de skulle ha samma kostnad för kompenseringen, så vi slipper diskussionen om att "de släpper ut mer än dem och borde därför bidra ännu mer".
För att svara på någon av dina frågor också så är det enligt mig bättre att köpa sig fri genom utsläppsrätter om man flyger, för då reser man kollektivt, vilket alla tjatar om att man ska göra. Det är ju ändå bättre än att alla ska sitta och åka egen bil till ett resmål. Och ja, det är snålaktivt att inte kompensera, det gäller att ta ansvar för sina handlingar, vill du njuta så är det inte gratis, om du inte stannar hemma. Som du skrev också, det är inte dyrt att kompensera om man tänker på vad de totala kostnaden för själva resan är, då spelar 100 kr till inte så stor roll.
Hej! Intressant ämne måste jag säga. Men jag undrar om denna avgift kommer fram till miljöprojekt eller om pengarna går till statskassan och sedan används till annat. Pengarna borde väl miljömärkas om de skall komma till nytta? eller hur?
Vad skulle i så fall vara bäst att lägga pengarna på? Vem bestämmer vad som ska forska i?
Egentligen skulle det kosta väldigt mycket attt köpa en biffstek i affären pga det väldigt stora miljöpåverkan det ger att föda upp biffdjur.
Travaren
Vad skulle i så fall vara bäst att lägga pengarna på? Vem bestämmer vad som ska forska i?
Egentligen skulle det kosta väldigt mycket attt köpa en biffstek i affären pga det väldigt stora miljöpåverkan det ger att föda upp biffdjur.
Travaren
Citerat från lipet:
Men den extra beskattningen av gamla bilar går ju direkt till statskassan för att finansiera annat än miljön.
Citerat från chilli:
Men där kan man väl också lägga en femma extra då? Fast du tänker att det inte uppmärkssammas lika mycket? Att flyget får skulden? Bilarna har väl redan fått en extra miljöskattning om de är äldre än ett visst antal år? I Tyskland vet jag att de har infört någon synlig miljömärkning på bilarna.Citerat från energi:
Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
En liten rättelse, flygindustrin står för drygt 2 % av allt utsläpp, det som släpper ut mest är all biltransport om vi ser på transportsidan,båt trafiken står för mycket mer än flyget o vem betalar extra för att åka båt.Ja 5:- per resenär och flygbiljett som är största miljöboven borde ju ge många fina miljarder runt om i världen
Citerat från chilli:
Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Men 5kr har alla råd med runtom i världen som reser med tanke på att det är 4,3 miljareder flygpassagerare om året och år 2025 räknar dom med 9 miljarder enligt en artikel av Aftonbladet.
Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Citerat från energi:
Men den extra beskattningen av gamla bilar går ju direkt till statskassan för att finansiera annat än miljön.
Gör den, det låter ju dumt att kalla det för miljöklassning då, om det bara är ett sätt att få in extra skattepengar. Inte konstigt då att det ifrågasätts om pengar verkligen går till det de ska. Men kan ju inte påstå att jag är förvånad.
Men den extra beskattningen av gamla bilar går ju direkt till statskassan för att finansiera annat än miljön.
Citerat från energi:
Jo, men håll med om att har du råd med 10000 kr för en bilj kan väl en hundring extra kvitta, eller låt säga att du betalar 1% av bilj priset.
Citerat från chilli:
Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Men 5kr har alla råd med runtom i världen som reser med tanke på att det är 4,3 miljareder flygpassagerare om året och år 2025 räknar dom med 9 miljarder enligt en artikel av Aftonbladet.Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Citerat från chilli:
Kanske det men det blir enorma summor med bara 5 kr
Citerat från energi:
Jo, men håll med om att har du råd med 10000 kr för en bilj kan väl en hundring extra kvitta, eller låt säga att du betalar 1% av bilj priset.Citerat från chilli:
Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Men 5kr har alla råd med runtom i världen som reser med tanke på att det är 4,3 miljareder flygpassagerare om året och år 2025 räknar dom med 9 miljarder enligt en artikel av Aftonbladet.Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Citerat från energi:
ok att 45miljarder kr är mycket pengnar men varför inte sikta högre när man kan för en så liten summa, för en hundring kan du göra 20ggr mer, för det rör ju hela världen , längre fram i tiden behövs det kanske så mycket mer, varför då inte börja i tid .Jag personligen tycker det är en struntsumma om det kan vara till nytta.
Citerat från chilli:
Kanske det men det blir enorma summor med bara 5 krCiterat från energi:
Jo, men håll med om att har du råd med 10000 kr för en bilj kan väl en hundring extra kvitta, eller låt säga att du betalar 1% av bilj priset.Citerat från chilli:
Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.
Men 5kr har alla råd med runtom i världen som reser med tanke på att det är 4,3 miljareder flygpassagerare om året och år 2025 räknar dom med 9 miljarder enligt en artikel av Aftonbladet.Varför så snålt som 5 kr, om en biljett kostar 10000 kr kan man väl utan att bli fattig betala t.ex 50-100 kr. förutsatt att det går oavkortat till miljöförbättringar.