Kanalbåt i södra Frankrike

Av Fellman
14 apr. 2009 15:51
Visningar: 1721
I 30 år hade vi planerat att åka till England och hyra en kanlbåt och i maj 2008 blev det äntligen av. Det blev dock inte England utan södra Frankrike och Midikanalen då vi trodde att det skulle vara varmare där i slutet av maj då resan skulle gå av stapeln. Nu hade vi ju sett fram emot att få köra en riktig Narrowboat som är standard i engelska kanaler beroende på slussarnas bredd. I Frankrike är dock slussarna mycket större och de flesta uthyrningsbolag har bara breda plastbaljor i sitt sortiment. Efter visst letande hittade vi dock ett engelskt bolag som hade en flotta med båtar i Frankrike så vi fick till slut vår egen Narrowboat, 2 meter bred och 15 meter lång som vägde 15 ton. Ca 15.000 kr kostade det att hyra båten en vecka.

Men om vi backar lite, resan planerades under vintern 2008 och vi åkte med ett par vänner som vi bland annat tidigare varit med i Scotland på Whiskeyprovning. Vi valde att flyga från Skavsta till Girona i Spanien och la upp resan så att vi skulle ha en övernattning innan vi hyrde båten och sen efter 7 nätter på båten ytterligare 2 nätter på hotell innan vi åkte hem. Mycket bra upplägg visade det sig. För att ta sig till Frankrike hyrde vi bil på flygplatsen och även om den mesta delen av tiden stod parkerad så var det betydligt billigare än att ta sig fram med allmänna kommunikationer.

Girona ligger bra till om man ska till Sydfrankrike och passar bra om man vill vara lite kulturell på sin resa. I närheten av Girona finns inte mindre än 4 Salvador Dali sevärdheter, läs mer om detta på http://www.salvador-dali.org/museus/en_index.html. På vägen mot Frankrike passerar man staden Figueres där det största museet ligger och där spenderade vi ett antal timmar innan vi fortsatte mot första dagens mål som var en B&B i närheten av Le Somail (en bit nordväst om Narbonne) där vi nästa dag skulle hämta båten.

Den B&B http://www.frenchconnections.co.uk/en/accommodation/property/102236 där vi övernattade var en 200 år gammal vingård och låg i en liten stad som heter Malihac med bara 400 innevånare. Vi hade ett engelskt värdpar, Caroline och Trevor, som tog hand om oss på bästa sätt och vi kan varmt rekommendera stället.

Nästa dag vid lunchtid skulle vi få vår båt i Le Somail och vi åkte innan till närmaste Supermarket för att proviantera. För att kunna se oss omkring lite hade vi också hyrt cyklar och de låg redan på rufftaket när vi anlände till hamnen för en genomgång om hur man manövrerar denna ganska stora skapelse. Det är faktiskt mycket lätt och det behövs inga förkunskaper alls för att hyra en båt som denna. Fram, back och en rorkult är allt förutom strålkastare och signalhorn att användas i tunnlar som dyker upp ibland. Det enda man skulle tänka på var att inte köra in i någon av de plastbaljor som också trafikerade kanalerna. De skulle inte ha en chans mot våra 15 ton. Sen skulle man också tänka på att köra motorn ett visst antal timmar om dan för att hålla batterierna laddade. Läs mer här http://www.minervoiscruisers.com/english/main/index.asp

I strålande solsken la vi ut för vår första dagsetapp som mot kvällen slutade vid strandkanten vid ett värdshus där vi sedan åt och drack gott för att nästa morgon vakna upp i spöregn, något som sedan skulle visa sig följa oss under hela resan. Dock var det uppehåll från och till och vad spelar lite regn för roll när man när som helst kan stanna till vid en vingård och prova på deras utbud. Vid ett tillfälle köpte vi på en gård ett rödvin av bästa kvalitet i en 6 liters dunk för 1 euro litern så det gick ingen nöd på oss. Mycket god mat hann vi också med. I övrigt låter jag bilderna i vårt fotoalbum tala för sig själva, ni hittar länken på www.saf.net. Det är mycket avstressande att ta sig fram på kanalen då man inte kör mer än ca 6 km i timmen alltså ungefär promenadfart vilket från och till utnyttjades av damerna i sällskapet då de valde att promenera på kanalstranden medan jag och min kompis körde båten. Lite kuriosa om båten är att då den är tillverkad för engelska förhållanden så hade den en stor septiktank som dock var avstängd då man i franska vatten låter allt avfall gå direkt ut i kanalen. Detta är en mindre trevlig del av att kryssa på franska kanaler då vattnet förstås är mycket förorenat. I de skriftliga instruktioner vi fick stod det faktiskt att om man råkade ramla i vattnet så skulle man omedelbart uppsöka närmaste sjukhus då man kunde ha blivit smittad av någon sjukdom. I böcker jag läst om kanalfärder i Frankrike framgår också att under sommaren när vattnet som är nästan stillanstående blir varmt luktar det heller inte så gott.

Med cyklarna gjorde vi utflykter till närbelägna byar och fick på så sätt möjlighet att se mer av landskapet och hitta än fler vingårdar och restauranter att pröva sortimentet på.

Efter en vecka var det dags att säga farväl av båten och göra upp om de enda tillkommande kostnaden som var den diesel vi gjort av med vilket glädjande nog inte uppgick till mer än 50 Euro. Då vi hade två dagar kvar innan hemfärd tog vi bilen till Carcassonne för att titta på ett berömt slott. Därifrån fortsatte färden till Limoux som är känt för sina mousserande viner. Färden därifrån ner till Franska Rivieran gick över Pyrenéerna på serpentinvägar med en hänförande utsikt, kändes lite som om man var i Norge. Strax innan gränsen till Spanien hittade vi ett hotell precis nere på stranden som var helt folktom då det ännu inte var säsong. Nästa dag fortsatte vi in i Spanien på kustvägen och stannade vid ett tillfälle och badade på en strand till lokalbefolkningens stora förvåning då de själva gick påbyltade som vi gör på vintern. Vi passade nu också på att besöka Salvador Dalis sommarhus vid kusten innan vi återvände till Girona för en sista övernattning.

Jag rekommenderar att ta en tur med Google Earth för att utforska platserna vi besökte. På hemsidan om resan hittar ni en länk som gör att ni kan zooma in på vår bas där vi hämtade och lämnade båten.

Sten-Anders Fellman
www.saf.net