Inställt flyg! Flygbolag eller resebyrå?

Av Lisil
29 juli 2018 18:52
Visningar: 1283
Hej!
Fick precis ett kortfattat mejl av resebyrån Bravofly där det stod att mitt flyg Umeå-Stockholm ändrats. Ifall jag önskade hjälp att försöka omboka flyget skulle jag ta kontakt med flygbolaget, SAS. Ifall jag önskade ersättning skulle jag mejla bravofly men de skrev lite otydligt att jag kanske enbart skulle få ersättning för just denna flygning. Saken är den att sträckan Umeå-Stockholm är den första av flighter inom samma bokning, bokade via bravofly (alltså sammanhängande bokning). Resterande flygningar trafikeras av Austrian (Stockholm-Wien, Wien-Tirana).

Jag sitter nu i telefonkö hos SAS. Har väntat sen jag fick mejlet (1 h 20 min) och ser att kundservice stänger om 10 minuter. Vad ska jag göra? Försöka jaga SAS och se om de kan hjälpa mig? Men vilket ansvar har egentligen de för att jag ska ta mig vidare genom de flighter som flygs via bravofly?

Bravofly har ett internationellt telefonnummer som jag också skulle kunna prova ringa, men drar mig alltid lite inför att ringa utomlands... särskilt när bravofly nu hänvisar till SAS.

Långt och rörigt, men vilka rättigheter har jag egentligen i den här situationen? Och om det inte är möjligt att boka om resan, kan jag begära att få igen pengarna för hela resan? Och inte bara Umeå-Stockholm?

Tacksam för input!!
Av Birgere
29 juli 2018 19:35
Kom du fram till SAS?
Min erfarenhet av detta är att flygbolagen vägrar ta tag i detta utan att allt måste skötas via resebyrån. Undantaget brukar vara om man ligger inom 24h innan avresa, då brukar flygbolagen hjälpa till direkt.
Av Lisil
29 juli 2018 20:32
Kom fram till SAS efter 3 h. De kunde inte boka om mig genom andra SAS-flyg utan hänvisade mig därför till Bravofly. Försökte genast ringa dit men de hade helgstängt. Skrev ett mejl att SAS ej kunde boka om mig och att jag gärna ville ha förslag från dom på ombokningar. (vill inte bli ombokad på en 38h resan om två dagar liksom). Och ifall det inte fanns någon acceptabel ombokning vill jag ha pengarna tillbaka. Skulle kunna ta en refund i detta nu, är less på allt krångel. Är dock orolig att det kanske inte är så lätt att få pengarna tillbaka av resebolag :/
Av Lisil
29 juli 2018 20:35
SAS lovade att skicka ett mejl då jag skriftligen ville ha att de ej kunde omboka mig. Inget mejl har dock kommit.... pust..:
Av Birgere
29 juli 2018 20:43
Som jag skrev, det måste skötas genom resebyrån då det är dom som är avtalspartner. Väldigt fult av dom att hänvisa till SAS.
Det är vid tillfällen som detta som folk brukar komma till insikten "Aldrig mer boka genom en resebyrå".
Exakt samma råd som samtliga här på RG brukar få.
Nu hoppas jag det löser sig i morgon och funkar inte flygtiderna har du rätt till full kompensation från BravoFly.
Av Birgere
29 juli 2018 20:48
Kan även tillägga att dom gånger det hänt mig så har resebyrån gett mig alternativa flyg samtidigt som dom meddelade mig att det skett ändringar. Har jag inte varit nöjd med dom alternativen så har jag ringt flygbolaget o frågat vad dom föreslår istället. Vid minst ett tillfälle har flygbolagets förslag varit bättre men jag var ändå tvungen att gå tillbaka till resebyrån och tala om för dom vilka flyg jag ville ha istället och glatt hälsa ifrån flygbolaget. Allt har sedan löst sig men dom tillfällen det har hänt har det varit kanske månader innan resan, så ingen direkt stress.
Av Lisil
30 juli 2018 04:37
Ja, hade helt klart varit smidigare om hela resan var bokad direkt via ett flygbolag. Det kan dock vara knivigt när man vill boka från Umeå och gärna vill ha en sammanhängande resa hela vägen...
Får hoppas att jag lyckas få tag på Bravofly via telefon imorgon. Om inte annat hoppas jag att mitt mejl borde vara tydligt nog och tillräckligt...
tack för info och bollande! Skönt när man själv är lite stressad att få skriva av sig. Trots att man har rätt att få kompensation kan jag tänka mig att jag kommer få kämpa lite för det med detta Bravofly...
Av Emolis
30 juli 2018 08:04
Det har hänt oss vid de två senaste resorna :( Ena gången hade vi bokat med Ticket (via nätet) och eftersom de har en resebyrå i staden vi bor var det bara att gå ner och ändra. Andra gången hade vi bokat med Flygstolen och inte köpt deras gulpaket eller vad det nu var, alltså var det ett helsike att få tag på dom. När det väl gick hänvisade de till British Airways som meddelade att de kan inte ändra om inte resebyrån släpper någon spärr. I slutändan fick vi ändå hjälpen från British Airways. Hoppas det ordnar sig för dig!
Av Lisil
30 juli 2018 08:16
Fick mejlsvar från Bravofly att de ville att jag skulle kontakta SAS idag igen för att se om de kommit på någon lösning. Men SAS var väldigt tydliga igår med att det var omöjligt att boka om mig via SAS-flyg (tror inte ens SAS flyger till Tirana). SAS sa även att bravofly kan kontakta dom via ett direktnummer. Så jag skrev detta till Bravofly och önskade antingen förslag på nya flyg eller en full återbetalning. Så vi får se...

Segt att detta ska hända så ofta. Skönt att det löste sig för er i alla fall!
Av Lotta29
30 juli 2018 13:08
Vårt ena flyg blev med inställt och då ringde bara ticket till oss och bokade om oss på ett annat flyg. Det beror nog på vilken resebyrå man har beställt genom hur mycket hjälp man får.
Av Cattta
7 aug. 2018 21:40
Hej hur gick det sedan Lisil? Kom du iväg
Av Lisil
4 dec. 2018 09:39
Kom inte iväg... men fick i alla fall kompensation till slut, efter mycket krånglande :)
4 dec. 2018 10:13
Citerat från Lisil:
Kom inte iväg... men fick i alla fall kompensation till slut, efter mycket krånglande :)
Jäkligt tråkigt. Skönt att du fick kompensation i alla fall. Det är extremt lurigt att boka genom resebyråar, har även jag lärt mig.