Hyrbil i USA

14 feb. 2013 12:21
Visningar: 2688
Vet att detta har diskuterats tidigare, men jag är intresserad av om det är ngn som har fler/nya erfarenheter! Det finns väl + och - med alla uthyrare/förmedlare och det är verkligen en djungel!
Förra gången hyrde vi via ticket.se (=Holiday Autos) för det kändes tryggt. Vi fick en bil från Alamo och allt fungerade smärtfritt.
Nu kollar jag och jämför Tickets priser med att boka direkt via Holiday Autos och det skiljer en hel del i pris! Tittar även på Mr Jet som har billiga alternativ. Enl samtliga skall alla försäkringar ingå. På Mr Jet är det Alamo och National som är det billigaste. Ngn som har erfarenhet av National?
Ni som bokat direkt från Holiday Autos - har det funkat bra? Varför betala mer via Ticket om det är samma bil egentligen?
Har förstått att många tyckt det är jobbigt att de försöker sälja en massa extra försäkringar på plats, men vad jag kan utläsa så behöver man inget extra om man hyr med Holiday Autos eller Mr Jet? I USA vill man knappast vara underförsäkrad och det är väl det som de försöker utnyttja antar jag....
Hör gärna av er med erfarenheter, positiva som negativa!!!!
Tack på förhand!
14 feb. 2013 13:07
Ja detta har ju stöts och blötts en del :-)

Alla uthyrare har klagomål, en uthyrare kan vara bra ena gången eller på ett ställe och sämre en annan gång, eller på annat ställe.

National är en av de stora och har väl i alla fall inte sämre klass än de flesta (brukar nog anses som bra).

Jämför allt som ingår som Du behöver, och värdera själv vad saker som gratis avbokning, lägstapris-garanti, självriskeliminering, extra förare och annat som kan ingå är värt för dig.

Har hyrt av Holiday Autos och av de agenter jag hyrt av tycker jag de haft de bästa villkoren, kundtjänst som svarar på frågor, bra information o.s.v.

För det mesta ingår de försäkringar man behöver men det kan ju vara speciella saker som gör att man vill ha mer, ingen egen försäkring hemifrån (hemförsäkring t.ex.) att man tänkt skjutsa folk man inte känner som inte är försäkrade själv o.s.v.

Att de försöker sälja på en saker är nog av olika anledningar, de vill tjäna extra provision eller är helt enkelt okunniga om vad som gäller för en icke amerikan. Att man hyr där allt ingår (vilket det även oftast gör om man hyr direkt av uthyrarna) hindrar dock inte att de försöker sälja på en saker.

Jag vet inte om Ticket bytt leverantör, har inte kollat deras priser på ett tag, förr låg de på samma priser som Holiday Autos. Missa inte möjligheten till 10% rabatt genom Motormännen eller Supreme Card om Du ska hyra genom H.A eller andra rabatter man kan få genom olika medlemsskap.

Bästa uthyraren vi anlitat är Sixt men tyvärr har de ännu inte kontor överallt och ofta är de lite dyrare än de flesta andra. Sixt är det enda bolaget jag sett som har en representant som regelmässigt svarar och hjälper kunder i ett forum http://www.flyertalk.com/forum/sixt-690/ Detta säger ju dock inte att de inte också har klagomål och missnöjda kunder......
14 feb. 2013 16:41
Om du är Eurobonus-kund :

Genom SAS får man bra rabatter på Avis och Hertz och Sixth.
Jag brukar hyra via dem.
Inte alltid alla bilar finns dock.
Kanske du kommer undan ännu billigare.
Av Annl
14 feb. 2013 20:41
Vi har dålig erfarenhet av att hyra bil via Avis för USA-resan (=extra dolda avgifter som inte framgår av avtalet) och vi har superbra erfarenhet av Alamo (=inga extra avgifter och sprillans nya och stora bilar). Men om detta finns som sagt ett antal olika erfarenheter här på RG....
14 feb. 2013 22:42
Citerat från annl:
Vi har dålig erfarenhet av att hyra bil via Avis för USA-resan (=extra dolda avgifter som inte framgår av avtalet) och vi har superbra erfarenhet av Alamo (=inga extra avgifter och sprillans nya och stora bilar). Men om detta finns som sagt ett antal olika erfarenheter här på RG....
Bokade ni då hos AVIS USA eller Sverige, om i USA angav ni vid bokning att ni bodde i Sverige? Vi har inte fått några extra avgifter hos Avis utan allt har ingått. Vad var det som tillkom?

Vi har ju precis motsatt erfarenhet av dessa två bolag, vilket ju visar att man aldrig kan veta vilka som är bra från gång till gång :-(
Av Annl
14 feb. 2013 22:49
Hyrbilen från Avis bokade vi från Sverige på Turmässan och de garanterade att det var helt OK att hämta bilen på ett ställe och droppa den på ett annat - utan avgifter. Och det funkade i Kalifornien (hämtade bilen i SF och lämnade den i LA) men det funkade inte i NYC där vi hämtade ut bilen (och skulle lämna den i Buffalo) utan tanten debiterade 10 dollar och vägrade att lyssna vad det stod i avtalet och sa bara att vi ju allltid kunde reklamera kortbetalningen (men eftersom vi var borta så länge var det inte längre möjligt när vi kom hem och vi hade inte lust att slösa pengar på att ringa till banken från USA och kanske också riskera att hamna i kö).

Med Alamo var det däremot inga som helst problem att hämta bilen i Atlanta och sen lämna den på Manhattan - utan en extra krona i kostnad.
Citerat från floridasidan:
Citerat från annl:
Vi har dålig erfarenhet av att hyra bil via Avis för USA-resan (=extra dolda avgifter som inte framgår av avtalet) och vi har superbra erfarenhet av Alamo (=inga extra avgifter och sprillans nya och stora bilar). Men om detta finns som sagt ett antal olika erfarenheter här på RG....
Bokade ni då hos AVIS USA eller Sverige, om i USA angav ni vid bokning att ni bodde i Sverige? Vi har inte fått några extra avgifter hos Avis utan allt har ingått. Vad var det som tillkom?

Vi har ju precis motsatt erfarenhet av dessa två bolag, vilket ju visar att man aldrig kan veta vilka som är bra från gång till gång :-(
Av Daytona
15 feb. 2013 05:50
Vi använder oss av holiday autos . Har testat 2 andra men var INTE nöjda. Dolda avgifter tillkom en gång minns jag, och när vi hyrde med Ebilhyra så fick vi en riktigt skitbil, och då var det den finaste av dom som stod inne. Minns inte vilken uthyraren var den gången.

Holiday Autos har aldrig strulat *peppar peppar*, allt vi behöver ingår och vi känner oss trygga med det. Dom har en prisgaranti man kan använda om man hittar billigare bil annanstans. Du vet väl om att det finns en rabattkod man kan använda?
15 feb. 2013 08:05
Citerat från annl:
Hyrbilen från Avis bokade vi från Sverige på Turmässan och de garanterade att det var helt OK att hämta bilen på ett ställe och droppa den på ett annat - utan avgifter. Och det funkade i Kalifornien (hämtade bilen i SF och lämnade den i LA) men det funkade inte i NYC där vi hämtade ut bilen (och skulle lämna den i Buffalo) utan tanten debiterade 10 dollar och vägrade att lyssna vad det stod i avtalet och sa bara att vi ju allltid kunde reklamera kortbetalningen (men eftersom vi var borta så länge var det inte längre möjligt när vi kom hem och vi hade inte lust att slösa pengar på att ringa till banken från USA och kanske också riskera att hamna i kö).

Med Alamo var det däremot inga som helst problem att hämta bilen i Atlanta och sen lämna den på Manhattan - utan en extra krona i kostnad.
Citerat från floridasidan:
Citerat från annl:
Vi har dålig erfarenhet av att hyra bil via Avis för USA-resan (=extra dolda avgifter som inte framgår av avtalet) och vi har superbra erfarenhet av Alamo (=inga extra avgifter och sprillans nya och stora bilar). Men om detta finns som sagt ett antal olika erfarenheter här på RG....
Bokade ni då hos AVIS USA eller Sverige, om i USA angav ni vid bokning att ni bodde i Sverige? Vi har inte fått några extra avgifter hos Avis utan allt har ingått. Vad var det som tillkom?

Vi har ju precis motsatt erfarenhet av dessa två bolag, vilket ju visar att man aldrig kan veta vilka som är bra från gång till gång :-(
Då förstår jag bättre ;-)

Det var då AVIS Sverige som sålde bilhyran över disk och inte visste vad som gällde antagligen, de har ju visat sig inte riktigt veta vad som gäller förr tyvärr, de är ju en återförsäljare och ingår egentligen inte i AVIS utan är ett separat företag. De har t.ex. gett fel uppgifter om extraförare, hos AVIS i USA ingår ju alltid extraförare om det är partner eller liknande, detta sa AVIS Sverige att man skulle betala extra för...
Dåligt att de inte har bättre koll, kunde ni inte klaga hos AVIS Sverige?
15 feb. 2013 08:11
Vi gillade också Holiday Autos som sagt men vi fick en riktig "skitbil" genom dem (hos Budget Dublin).
eBilhyra har vi också provat, sämre kundtjänst och information än Holiday tyckte vi, även där fick vi en gammal slutkörd "bil".
Det är ju den stora nackdelen med att hyra genom en agent, att man inte vet var man ska hämta bilen förän efter bokning (MrJet är ett undantag, kanske finns fler). Får man en uthyrare som man inte vill hyra av så kan man nog för det mesta byta, i alla fall hos Holiday Autos och ebilhyra.
Av Annl
15 feb. 2013 15:46
Det var AVIS Sverige som vi tecknade avtalet med och dessvärre gick det inte att få tag på dem för att reklamera; vi skickade ett antal mail, vi ringde och bad att få tala med chefen m.m. men det var käppkört. Till slut orkade vi inte lägga mera kraft på det.
Citerat från floridasidan:
Citerat från annl:
Hyrbilen från Avis bokade vi från Sverige på Turmässan och de garanterade att det var helt OK att hämta bilen på ett ställe och droppa den på ett annat - utan avgifter. Och det funkade i Kalifornien (hämtade bilen i SF och lämnade den i LA) men det funkade inte i NYC där vi hämtade ut bilen (och skulle lämna den i Buffalo) utan tanten debiterade 10 dollar och vägrade att lyssna vad det stod i avtalet och sa bara att vi ju allltid kunde reklamera kortbetalningen (men eftersom vi var borta så länge var det inte längre möjligt när vi kom hem och vi hade inte lust att slösa pengar på att ringa till banken från USA och kanske också riskera att hamna i kö).

Med Alamo var det däremot inga som helst problem att hämta bilen i Atlanta och sen lämna den på Manhattan - utan en extra krona i kostnad.
Citerat från floridasidan:
Citerat från annl:
Vi har dålig erfarenhet av att hyra bil via Avis för USA-resan (=extra dolda avgifter som inte framgår av avtalet) och vi har superbra erfarenhet av Alamo (=inga extra avgifter och sprillans nya och stora bilar). Men om detta finns som sagt ett antal olika erfarenheter här på RG....
Bokade ni då hos AVIS USA eller Sverige, om i USA angav ni vid bokning att ni bodde i Sverige? Vi har inte fått några extra avgifter hos Avis utan allt har ingått. Vad var det som tillkom?

Vi har ju precis motsatt erfarenhet av dessa två bolag, vilket ju visar att man aldrig kan veta vilka som är bra från gång till gång :-(
Då förstår jag bättre ;-)

Det var då AVIS Sverige som sålde bilhyran över disk och inte visste vad som gällde antagligen, de har ju visat sig inte riktigt veta vad som gäller förr tyvärr, de är ju en återförsäljare och ingår egentligen inte i AVIS utan är ett separat företag. De har t.ex. gett fel uppgifter om extraförare, hos AVIS i USA ingår ju alltid extraförare om det är partner eller liknande, detta sa AVIS Sverige att man skulle betala extra för...
Dåligt att de inte har bättre koll, kunde ni inte klaga hos AVIS Sverige?