Hyrbil från Herts i Sverige
Hej!
Har någon råkat ut för detta i Sverige? Har hyrt bilen via Volvo assistans då vår bil gick söner under resan. Jag tog inte tilläggsförsäkring och eftersom jag står som hyrestagare, fick jag kravet från Hertz att bilen återlämnades i skadat skick. Vi är jättenoga utomlands när vi hyr bilar och gör alltid det på Hertz. Trodde aldrig att detta kunde hända här hemma. Skadan som de hävdar att jag förorsakad fanns inte med på hyreskontraktet. Det står i kontraktet att små skador skriv inte ut i kontraktet. Det handlar om repan på fälgen. Vad gör man i sådana lägen?
Har någon råkat ut för detta i Sverige? Har hyrt bilen via Volvo assistans då vår bil gick söner under resan. Jag tog inte tilläggsförsäkring och eftersom jag står som hyrestagare, fick jag kravet från Hertz att bilen återlämnades i skadat skick. Vi är jättenoga utomlands när vi hyr bilar och gör alltid det på Hertz. Trodde aldrig att detta kunde hända här hemma. Skadan som de hävdar att jag förorsakad fanns inte med på hyreskontraktet. Det står i kontraktet att små skador skriv inte ut i kontraktet. Det handlar om repan på fälgen. Vad gör man i sådana lägen?
Medlemmen har tagit bort svaret
Hej! Det stämmer, hade ingen självriskeliminering. Nu i efterhand förstår att det var dumt. De räknar med att jag ska betala deras självrisk + 3 dagars stillestånd. Jag tror inte att de kommer renovera repan, eftersom de inte äger bilen, utan är ute efter extra inkomster.
MVH/V
MVH/V
Är bilen uthämtad via försäkringsbolaget, kolla i så fall om inte självrisken för vagnskada täcker kostnaden. Alternativt har du hyrt själv och använt ditt kreditkort så har du självriskeliminering inkluderat.
Förstår inte vad du menar med att man inte ska vara lika försiktig i Sverige som utomlands..det är ju samma regler som gäller.
Förstår inte vad du menar med att man inte ska vara lika försiktig i Sverige som utomlands..det är ju samma regler som gäller.
Hej Birgere! Hyr oftast bil utomlands i samband med semester, där är mer noga med att peka i protokollet och titta/ta bilder på hyrbil. Här tror man ju att man kan lita på uthyrningsföretag som Hertz, men icke...Tack för tipsen, Volvo assistans, som hjälpte med bilen och stå för själva hyreskostnaden, säger att det inte har några försäkringar som omfattar skador. Självrisken hos försäkringsbolaget är högre än ersättningen. Jag menar ju att skadan inte har uppstått under den perioden som jag hyrde bilen. Kan man begära att få ut protokollen/bilder från Hertz från tidigare uthyrningar? De skriver i avtalet att mindre skador skrivs inte i avtalet vid uthyrningstillfället utan registreras separat hos Hertz. Kan tänka mig att det inte finns något intresse att registrera skador då kunder betalar tilläggsförsäkring för själveliminering. Samtidigt så hävdar de att de besiktigar bilar efter uthyrning, så det kan finnas anteckningar eller protokoll som visar skador.
Ja. hyrbilsbranschen är absurd!
Att det skulle vara bättre än andra länder är nog något önsketänkande, självklart är det lika noga när man hyr bil här.
Allt bygger ju på att företagen gör som de vill, det finns ju ingen rim och reson i att du som kund ska stå för minsta slitage på en bil, små repor, bucklor som man får på vilken parkering som helst när någon kör på med kundvagnen eller slår upp en dörr, stenskott eller ens när bilen blir påkörd av någon annan, det är ju inget som föraren har skuld till.
Slitage och skador kommer på alla bilar som används och hyrbilar kan man ju utgå ifrån körs väldigt mycket. Det måste ju så klart vara inräknat att det behövs underhåll och att det uppstår småskador hela tiden. Vi har hyrt bilar som haft oräkneliga skador så ofta debiteras säkert för reparationer som inte görs dessutom ofta mer än en gång till olika kunder. Självklart sjunker värdet lite på bilen men som sagt, det ska så klart vara med i kalkylen.
Detta är något som egentligen är helt oacceptabelt och en skam att inte konsumentorganisationer och myndigheter tar tag i!
Att det skulle vara bättre än andra länder är nog något önsketänkande, självklart är det lika noga när man hyr bil här.
Allt bygger ju på att företagen gör som de vill, det finns ju ingen rim och reson i att du som kund ska stå för minsta slitage på en bil, små repor, bucklor som man får på vilken parkering som helst när någon kör på med kundvagnen eller slår upp en dörr, stenskott eller ens när bilen blir påkörd av någon annan, det är ju inget som föraren har skuld till.
Slitage och skador kommer på alla bilar som används och hyrbilar kan man ju utgå ifrån körs väldigt mycket. Det måste ju så klart vara inräknat att det behövs underhåll och att det uppstår småskador hela tiden. Vi har hyrt bilar som haft oräkneliga skador så ofta debiteras säkert för reparationer som inte görs dessutom ofta mer än en gång till olika kunder. Självklart sjunker värdet lite på bilen men som sagt, det ska så klart vara med i kalkylen.
Detta är något som egentligen är helt oacceptabelt och en skam att inte konsumentorganisationer och myndigheter tar tag i!
Jag håller helt och hållet med dig. I offentliga verksamheter finns det någonting som kallas upplysningsplikt eller service som innebär att man ger kunder information om vad som gäller. Man försöker i alla fall att ta hand om kunden och upplysa om vad som gäller.
Jag fick minimal information från Hertz kontoret i Malmö (ligger bakom centralstationen). Han ville bara få iväg mig med bilen så fort han kunde, nu förstår jag varför. Hade barn väskor och grejor med mig och var så himla stressad av allt som hade hänt dagen innan (hyrbil var ersättningsbil för egen som gick sönder och fick bogseras). Verkstad fick man också jaga för att få någon slags information om när bilen förväntas bli undersökt.
Stora företag som Volvo borde åtminstone kräva rutiner som innebär att Hertz informerar kunder om risker, möjligheter och skyldigheter. Och att Volvo-assistans hyrbil betalar du som slutkund själv då det är haj Chaparall i uthyrningsbranschen. Hyr aldrig bil från Hertz och vägra hyra den även via Volvo-assistans då deras samarbete har mycket mer att önska…På Hertz-kontor i Malmö började man biluthyrning med att säljaren var missnöjd med samarbetet med Volvo, sedan fick man skriva på kontraktet, sedan fick man nyckel och hej då… Ju fortare desto bättre…Hade jag inte varit så stressad, så hade inte skrivit på kontraktet. Grejen är också att jag inte ville ha den här bilen då den hade hybridmotor och massa knappar och frågade efter en bil som motsvarande vår. Hertz hänvisade tvärt att det inte gick och att det var den enda bil som var ledig. Jag körde hem och var extra noga med bilen… men så här i efterhand hade tagit tåget. Vi som tänkte uppgradera vår Volvo?!....
Jag fick minimal information från Hertz kontoret i Malmö (ligger bakom centralstationen). Han ville bara få iväg mig med bilen så fort han kunde, nu förstår jag varför. Hade barn väskor och grejor med mig och var så himla stressad av allt som hade hänt dagen innan (hyrbil var ersättningsbil för egen som gick sönder och fick bogseras). Verkstad fick man också jaga för att få någon slags information om när bilen förväntas bli undersökt.
Stora företag som Volvo borde åtminstone kräva rutiner som innebär att Hertz informerar kunder om risker, möjligheter och skyldigheter. Och att Volvo-assistans hyrbil betalar du som slutkund själv då det är haj Chaparall i uthyrningsbranschen. Hyr aldrig bil från Hertz och vägra hyra den även via Volvo-assistans då deras samarbete har mycket mer att önska…På Hertz-kontor i Malmö började man biluthyrning med att säljaren var missnöjd med samarbetet med Volvo, sedan fick man skriva på kontraktet, sedan fick man nyckel och hej då… Ju fortare desto bättre…Hade jag inte varit så stressad, så hade inte skrivit på kontraktet. Grejen är också att jag inte ville ha den här bilen då den hade hybridmotor och massa knappar och frågade efter en bil som motsvarande vår. Hertz hänvisade tvärt att det inte gick och att det var den enda bil som var ledig. Jag körde hem och var extra noga med bilen… men så här i efterhand hade tagit tåget. Vi som tänkte uppgradera vår Volvo?!....
Hyrbilsmarknaden är nog en av de mest maffiabetonade saker man kan stöta på.
I ditt fall har du med säkerhet godkänt allt när du hämtade bilen och allt finns i det finstilta någonstans.
Har bråkat mycket genom åren men försökt att stå på mig och det brukar för det mesta funka men det mest bedrövliga var nog även det i Malmö på den tiden svävaren från CPH körde dit. Hade bokat bil (Avis?), går o hämtar nycklarna och när vi kommer ut till bilen sitter det en parkeringsbot på vindrutan. Suck, försöker få tag i Aviskillen men han hade dragit då det var sent på kvällen. Kontaktar Avis dagen därpå men dom tokvägrar att ta på sig skulden, påminnelse från polisen, hot om kronofogden, jag bestrider men Avis står på sig..så det slutar med att jag tvingades betala parkeringsböterna.
I ditt fall har du med säkerhet godkänt allt när du hämtade bilen och allt finns i det finstilta någonstans.
Har bråkat mycket genom åren men försökt att stå på mig och det brukar för det mesta funka men det mest bedrövliga var nog även det i Malmö på den tiden svävaren från CPH körde dit. Hade bokat bil (Avis?), går o hämtar nycklarna och när vi kommer ut till bilen sitter det en parkeringsbot på vindrutan. Suck, försöker få tag i Aviskillen men han hade dragit då det var sent på kvällen. Kontaktar Avis dagen därpå men dom tokvägrar att ta på sig skulden, påminnelse från polisen, hot om kronofogden, jag bestrider men Avis står på sig..så det slutar med att jag tvingades betala parkeringsböterna.
Angående just sakfrågan om skadan så är det ju inget du ska betala.
En skada som enligt Hertz är för liten för att nämnas i kontraktet.
De kan ju inte på minsta sätt styrka att skadan uppstått under hyresperioden om de inte fotade fälgarna vid utlämnandet.
Jag skulle råda att kontakta konsumentvägledare, ARN.
Hertz har ju också gjort åtagande om att uppfylla viss standard så titta även här http://www.ecrcs.eu/
Lycka till!
En skada som enligt Hertz är för liten för att nämnas i kontraktet.
De kan ju inte på minsta sätt styrka att skadan uppstått under hyresperioden om de inte fotade fälgarna vid utlämnandet.
Jag skulle råda att kontakta konsumentvägledare, ARN.
Hertz har ju också gjort åtagande om att uppfylla viss standard så titta även här http://www.ecrcs.eu/
Lycka till!