Hur många resebyråer/biljettsäljare går i konkurs i morgon bitti (måndag 16/3)?
UD har utfärdat varning för hela världen. Det betyder att exakt alla som köpt en biljett av exempelvis Resecentrumgruppen, Sembo, ticket eller någon annan kommer att begära full återbetalning. Jag tänker att det inte finns en möjlighet i världen att de kommer klara detta. Vid en konkurs går om jag förstått saken rätt staten in och betalar istället. Mycket bättre lösning för en ägare av en resebyrå.
Bara för att UD har gått ut med avrådan så innebär det inte automatisk återbetalning. Så sker bara om flyget ställs in vilket egentligen inte har en relation till UDs avrådan.
Det gäller väl bara för charter och paketresor som skulle genomföras innan 14 april? Men det blir nog ett hårt slag mot alla charterbolag mm. som berörs.
Vad är det som gör att resebyråer etc skulle gå i konkurs pga av ev återbetalningar pga av avbokningar? Visst man har haft administrativa kostnader, men betalar man i förskott till flygbolag och hotell?
Gör man inte de så har man ju inga "övriga" kostnader än de administrativa...
Om så vore fallet skulle man ju ha skyhöga priser på alla ev avbokningsbara produkter..
Naturligt är ju att man behöver dra ned på personal, och får rätta matsäcken efter förfrågan på deras produkter..
Men konkurs???
Gör man inte de så har man ju inga "övriga" kostnader än de administrativa...
Om så vore fallet skulle man ju ha skyhöga priser på alla ev avbokningsbara produkter..
Naturligt är ju att man behöver dra ned på personal, och får rätta matsäcken efter förfrågan på deras produkter..
Men konkurs???
Over head-kostnaderna för resebyråer kan väl inte vara så höga? Visst har de personal och lokaler och bokningssystem, men det får de sätta på paus under en tid. Förhoppningsvis kan anstånd med skatteinbetalningarna (i praktiken lån utan ränta) och andra statliga stödåtgärder hålla dem vid liv. När resandet väl börjar igen bör det inte vara allt för svårt för resebyråerna att komma igång igen.
Värre är det för flygbolagen som har svindyra inventarier (flygplan) som inte drar in några pengar. Alitalia är första bolaget att förstatligas, för att undvika konkurs. Det kommer bli mer av både förstatligande och konkurser runt om i världen, beroende på hur regeringarna väljer att agera, innan det här är över.
Värre är det för flygbolagen som har svindyra inventarier (flygplan) som inte drar in några pengar. Alitalia är första bolaget att förstatligas, för att undvika konkurs. Det kommer bli mer av både förstatligande och konkurser runt om i världen, beroende på hur regeringarna väljer att agera, innan det här är över.