Hotellsajterna hjalper hotellen att bluffa med priserna.

20 dec. 2010 14:21
Visningar: 691
Jag besoker just nu Argentina, ett underbart land pa manga vis.Jag bokade rum i Ushuaia via booking.com. Det uppgivna priset var EUR 60 per natt for ett dubbelrum. Man uppgav dock att rummet skulle betalas med lokal valuta
ARS. Den kurs som bankerna anvande den dag vi checkade ut var Eur 1,
ARS 5. Var hyresvard ansag att euron var vard ARS 5,5 varfor jag fick betala
ARS 990 i.st.f ARS 900.
OBS att det var ingen riktig vaxling av pengar utan den var fiktiv, bara ett satt for hotellagaren att rakna ut priset, och bluffa kunden. Hur kommer det sig att hotellsasjterna staller upp pa sadant har?
2 jan. 2011 10:43
Booking.com kan väl knappast klandras för att en i hotellpersonalen använder sig av en medvetet eller omedvetet "felaktig" växlingskurs när det är dags att betala på det aktuella hotellet,Booking.com tar ju bara några procent av hotellkostnaden som avgift för att de förmedlar just det hotellrummet.

Det hade ju varit skillnad om du betalt rummet redan via nätet då brukar man få en voucher där det står att rummet är paid in full och då har man ju ryggen fri men ska rummet betalas på plats är ju läget ett annat, det du kan göra är väl att klaga till Booking.com så att de vet hur det aktuella hotellet behandlar sina gäster.

Tyvärr så förekommer nog sånt här hela tiden, även vid hyra av bil brukar såna här grejer dyka upp och de är ju inte dummare än att de försöker bluffa gästerna/hyrestagarna för de vet ju att när man väl står där litet stressad och ska betala orkar många inte bry sig att slutnotan blev några hundringar dyrare än man räknat med från början många upplever det som lättare att betala och slippa trubbel.

Vad jag förstår så handlar det om ca. 60kr natten så om ni inte tillbringade riktigt många nätter där så är det väl inga gigantiska summmor på det hela taget men vill man att rätt ska vara rätt så lär man nog krångla med att växla till sig lokal valuta för att slippa bli lurad.

Mvh. Bosse.
2 jan. 2011 13:25
Som Laplander påpekar är det inte sajterna/resebyråerna som sätter kurserna, om du betalar direkt är allt klappat och klart.

På ett hotell - vilket du än väljer från 1-5-stjärnigt kan jag garantera att du får en mycket usel kurs jämfört med den riktiga.

Nu gäller ju inte detta en direkt växling för går du till en växlingsbutik får du sämre för att de skall göra proffe på din växling, På ett hotell läggs dessutom marginal på hotellet på för att de skall täcka upp administrativa kostnader samt (eventuell) proffe.

Man tar ofta inte fram olika kurser för olika sammanhang utan utgår från en och samma (se ovan) och då blir det tyvärr så att du får betala de olika tilläggen - även när sådana inte existerar i realiteten.

Betalar du med kort borde du däremot kunna säga att du vill betala i Euro och då skall din uppgivna kurs per rum och natt gälla.
2 jan. 2011 15:25
Håller med de föregående talarna, detta är inget bokningsföretagen kan ha något ansvar för.
Att de ska bojkotta enskilda hotell p.g.a. en kunds klagomål är också orimligt, dessa agenter förmedlar ju kanske 50000 - 100000 olika hotell.
Det som har störst chans att påverka är att som missnöjd kund berätta för andra, skriv recensioner på Tripadvisor.com och bokningssidan om de har den funktionen.

Växelkurser kan hotellen sätta som de vill, ingen bra idé att förlita sig på dem i det fallet, Du får nog se det som läropengar tyvärr, tror aldrig det går att få någon kompensation från hotellet i detta läget.

Vi upplevde själv Argentina som ett land där de försökte lura en ganska mycket, hade "turistpriser" o.s.v.