Hotellet i London i konkurs.
Hej.
Min fru och hennes systrar, med barn åkte till London idag.
Väl framme vid hotellet, så visar det sig att hotellet är igenbommat och ett anslag på dörren meddelar att hotellet gått i konkurs.
De har inte fått något meddelande om detta, så där stod dom mitt i London, i ösregnet.
De hittade ett nytt hotell i närheten, där det tack och lov fanns lediga rum. Hur går man tillväga för att i detta fall få tillbaka pengarna de betalat för det kursade hotellet?
//Rikard
Min fru och hennes systrar, med barn åkte till London idag.
Väl framme vid hotellet, så visar det sig att hotellet är igenbommat och ett anslag på dörren meddelar att hotellet gått i konkurs.
De har inte fått något meddelande om detta, så där stod dom mitt i London, i ösregnet.
De hittade ett nytt hotell i närheten, där det tack och lov fanns lediga rum. Hur går man tillväga för att i detta fall få tillbaka pengarna de betalat för det kursade hotellet?
//Rikard
Har din fru bokat via hotellet direkt? Har hon bokat flyg och hotell (eller en aktivitet på plats) via samma resebyrå i Sverige? I så fall gäller paketreselagen och resebyrån bör ersätta kostnaden.
Har din fru bokat hotellet själv, separat, så är det nog inte mycket att göra åt det. Då har hon ett avtal med ett företag som inte finns längre. Konkursförvaltarens uppgift är att säkra tillgångar till de som hotellet är skyldig pengar, men om det finns några tillgångar så lär enskilda hotellgäster tyvärr komma långt ned på priolistan.
Har din fru bokat hotellet själv, separat, så är det nog inte mycket att göra åt det. Då har hon ett avtal med ett företag som inte finns längre. Konkursförvaltarens uppgift är att säkra tillgångar till de som hotellet är skyldig pengar, men om det finns några tillgångar så lär enskilda hotellgäster tyvärr komma långt ned på priolistan.
Oj vad tråkigt att höra.
Har dom köpt flyg o boende på samma ställe så ska dom vända sig till resebyrån och då ska paketreselagen skydda.
Är hotellet förbetalt med kreditkort så vänder sig dom till kortutgivaren då konsumentkreditlagen tickar in.
Om ingendera och bokat via 3e part så testa o se vad dom säger eller om resan är köpt med betalkort prata med banken.
Funkar inget av detta så får dom vända sig till konsument europa o kolla vad som gäller men troligtvis är det då kört.
Har dom köpt flyg o boende på samma ställe så ska dom vända sig till resebyrån och då ska paketreselagen skydda.
Är hotellet förbetalt med kreditkort så vänder sig dom till kortutgivaren då konsumentkreditlagen tickar in.
Om ingendera och bokat via 3e part så testa o se vad dom säger eller om resan är köpt med betalkort prata med banken.
Funkar inget av detta så får dom vända sig till konsument europa o kolla vad som gäller men troligtvis är det då kört.
Medlemmen har tagit bort svaret