Hjälp, hotellet har dragit extra.

Av Fidde25
10 apr. 2012 15:21
Visningar: 2113
Förra månaden bokade jag ett hotell i NYC via booking.com. Den 3e Mars drog dom 16k från mitt konto. Förra veckan när jag loggade in så såg ja att dom dragit nästan samma summa igen, en vecka senare. Jag kontaktade booking.com förra veckan och förklarade hur det låg till. Dom skulle kontakta hotellet och kolla men nu fick jag ett mail om att dom inte kan göra nått.

Vafan ska jag göra? Det är 16k jag behöver omgående. Jag har mailat hotellet och frågat men inte fått svar. Ska jag polisanmäla eller? Betalar banken tillbaka?

Grejen är att på kontoutdraget så är de inte exakt samma summa och inte riktigt samma notering heller. Istället så verkar de som att hotellet dragit för ett hotell i Miami och jag har verkligen inte bokat hotell dit. Ska inte dit heller.

Börjar få lite panik.
10 apr. 2012 15:42
Citerat från fidde25:
Förra månaden bokade jag ett hotell i NYC via booking.com. Den 3e Mars drog dom 16k från mitt konto. Förra veckan när jag loggade in så såg ja att dom dragit nästan samma summa igen, en vecka senare. Jag kontaktade booking.com förra veckan och förklarade hur det låg till. Dom skulle kontakta hotellet och kolla men nu fick jag ett mail om att dom inte kan göra nått.

Vafan ska jag göra? Det är 16k jag behöver omgående. Jag har mailat hotellet och frågat men inte fått svar. Ska jag polisanmäla eller? Betalar banken tillbaka?

Grejen är att på kontoutdraget så är de inte exakt samma summa och inte riktigt samma notering heller. Istället så verkar de som att hotellet dragit för ett hotell i Miami och jag har verkligen inte bokat hotell dit. Ska inte dit heller.

Börjar få lite panik.
Du bör nog kontakta din bank/kortutgivare och be dem dra tillbaka den felaktiga debiteringen och sen försöka reda ut med hotellet vad som gått fel.

Bokade Du något specialerbjudande med förskottsbetalning? På Booking.com är det annars vanligast att man betalar på hotellet, inte i förskott. De har inte bara reserverat beloppet? Det kan hända ibland men ändå märkligt om de gjort det två gånger och dessutom på ett annat hotell än Du bokat, skumt!
Av Fidde25
10 apr. 2012 15:45
Tack för svar.

Jag ringde upp booking.com igen och va ganska arg. Tjejen som svara va mycket trevlig och bad så hemskt mycket om ursäkt. Hon ringde igen dit men inget svar men lovade att ringa upp på fredag. Antingen har dom svarat eller så kunde kanske dom betala tillbaka mina pengar och fakturera hotellet för debiteringen.

Tycker också de är konstigt att dom drar hela summan direkt. Brukar ju annars va så att dom debiterar när man är på plats och checkar ut eller bara en 10% deposition innan.

Men men, hoppas det löser sig nu annars får jag väl polisanmäla och kontakta banken.
Av Daytona
10 apr. 2012 15:48
Att summan är olika beror nog på växlingskursen.

Har vart med om samma sak, dock så var det Hotell Legoland i Danmark. Jag pratade med banken som fixade det hela på nått sätt. Vet ej hur, dock så sa dom att det inte var helt ovanligt och att den första summan skulle egentligen bara ha reserverats. Ligg på hotellet också, ring dit och förklara vad som hänt.

Låt oss veta hur det går och lycka till
11 apr. 2012 05:38
Som Daytona skriver är det antagligen växlingskursen som ger differensen.

Bookings kan antagligen inte göra något om de endast har ett underlag i sina system - för hotellet i NYC.

Om hotellet tillhör samma kedja (?) kan det ske att underlagen skrivs ut på fel hotell alternativ faxas till fel hotell om de ligger under samma log-in.

Men, om hotellet inte svarar på mail eller telefon låter det hela mycket underligt...

Annars brukar debiteringar/auktoriseringar i förväg endast ske om du reserverat ett erbjudande (bättre pris om betalt innan ankomst) och då oftast non-refundable.