HJÄLP! Boende i Rio?

Av Akilez
29 maj 2014 13:14
Visningar: 338
Jag ska försöka göra historien så kort som möjligt...

För ett drygt halvår sedan bokade jag och en kompis resa och boende i Rio inför VM. Redan då var det svårt att få tag i ett vettigt ställ till ett rimligt pris. Dock så lyckades vi hitta ett Guest House ca 30 min utanför Rio. Vi bokade via Booking.com och betalade halva summan redan då.

Nu mindre än 2 veckor innan vi ska åka får jag ett mail från booking där det står att boendet och avbokat pga av att ägaren dött och stället stänger ner. Vi slåss just nu för fullt för att få tillbaka pengarna som vi betalat men dom (booking) är inte speciellt mötesgående.

Vi söker för fullt efter nytt boende och tillslut hittar vi ett hotell mitt i Rio som fått nån avbokning. Vi bokar på nytt, denna gång via Hotels.com. Här ska hela summan betalas direkt och den kommer dras ca 72 timmar efter bokningen är gjord. Nu 3 dagar senare får vi ett mail där det står att även detta boende är avbokat pga av att kreditkortsuppgifterna inte stämmer. Men trots det så har dom lyckats dragit hela summan från kontot. Vi kontaktar hotels.com men dom är handlingsförlamande och påstår att dom inte kan göra nåt så nu får vi även slåss för dessa pengar.

Mitt problem... vi behöver nåt sort av boende i Rio mellan 7 - 20 Juni. Just nu består vår plan av att åka dit och försöka hitta boende på plats då vi inte vågar använda oss av några online-bokningar mer.

Finns det någon snäll själ som vet nån som känner nån som har ett boende (som vi kan dela eller finns över) så vore vi ENORMT tacksamma. Den eller de skulle rädda 2 grabbars dröm att få uppleva VM på plats i Rio.

Maila oss isf på: (Logga in för att se e-postadress)

STOR tack i förhand!

// Johan
1 juni 2014 22:55
Har inte med själva boendet att göra, men några tips:

Booking kan det vara svårt att få tillbaka deg ifrån eftersom det är den som arrangerar boendet som tar emot pengarna direkt. Har gubben dött så är det dödsboet du måste vända dig till, men Bookings är de som är din mellanhand så de bör stå för ev "fotarbete".

Hotels.com är ju däremot en del av Expedia och arbetar med Virtual Cards. Det är alltså de som tagit betalt av dig (om ingen specialdeal gjorts) och sedan skickat ett virtual card till hotellet som de kan dra sin del ifrån. Det är alltså ingen idé att kontakta hotellet i detta fall utan skicka dina kontounderlag etc till Hotels.com.
Av Akilez
2 juni 2014 14:32
Hej och tack för alla tipsen.

Jag TROR att boendeproblemet är löst. Efter en massa tips från höger och vänster så testade jag airbnb.com. Det fanns massor med alternativ där och jag provade att skicka mail till 5 st personer som hade bra recensioner och fick faktist svar från alla. Efter att ha ställt en del frågor fram och tillbaka beslutade jag att köra på den som hade bäst omdöme på sidan.

Jag har nu betalat hela summan genom sidan och vad jag förstår så håller dom på pengarna tills 24 timmar efter att jag har checkat in. Så nu är det bara att vänta och se vad som händer när vi kommer dit.

Jag har en väldigt bra magkänsla över det här men man vet ju aldrig... är det någon som vet hur lätt det är att stoppa överföringen om det visar sig vara en bluff?

Tack!