Hinner vi verkligen med flygbyte på 1 Tim 52 min på Newark flygplats?

Av Rabbia
21 maj 2019 21:18
Visningar: 403
Vi bokat en reguljärresa i sommar till Dominikanska republiken med hotell och flyg med TUI. Och på hemresan flyger vi med American Airlines och har bara 1 Tim och 52 min på oss på Newark flygplats i New York att byta till anslutningsflyg mot Stockholm med Lufthansa.

Vad jag ser så ingår inte American Airlines och Lufthansa i samma allians. Så vad händer om vi missar Lufthansas flyg mot Stockholm? Vi har ju köpt en reguljär paketresa med TUI och förmodar att de har tänkt till vad gäller flygbytet. Jag har läst om långa köer i Newark och andra amerikanska flygplatser... Och att man måste hämta ut sitt bagage och checka in igen. Då känns det verkligen stressigt att bara ha 1 Tim och 52 min på sig...

När jag ringde TUI om detta sade de att de hade planerat tiden så att vi ska hinna. Och om vi inte skulle hinna med flyger p.ga långa köer på flygplatsen så var det bara att vända sig till Lufthansas servicedisk.

Skulle det vara så enkelt att Lufthansa helt sonika kan boka om oss på ett nytt nästgåendes flyg mot Stockholm? Och ge oss mat och hotellrum om flyget skulle gå nästkommande dag? Trots att flygen inte är inom samma allians. Och att vi hade så kort tid på oss mellan flygen. Vilket inte är vårt egna fel utan isåfall TUI som har gett oss dessa flygtider...

Vi vill ju inte köpa nya flygbiljetter för egna pengar när det inte är vårt fel med så kort tid mellan flygen.

Kan någon kunnig snäll person svara på detta så vore jag hemskt tacksam :-)
22 maj 2019 05:55
Bokar du hela biljetten med TUI är hela ansvaret deras. Det spelar ingen roll att AA och LH är i olika allianser och oftast inte delar flygningar. I det här fallet har TUI köpt kapacitet av AA och LH och bedömt risken som tillräckligt låg för att de ska kunna täcka kostnader vid förseningar/missade anslutningar. Förmodligen är LH instruerade att hantera problemen och kommer lösa det åt er. Gör de inte det är det TUI som får se till att ni blir ombokade och för skälig ersättning.

Tiden kan vara knapp, men det ska gå och hinna. Planera inte ett bröllop/50-årsfest eller något annat extremt tidskritiskt i samband med hemkomst, men annars ska det inte vara några problem.
Av Rabbia
22 maj 2019 08:45
Tack snälla för att du svarade :-)
Konstigt bara att TUI sade att det var Lufthansa vi skulle gå till om vi missade deras plan. Inte ett ord om att TUI skulle hjälpa oss med nya flygbiljetter isåfall... Det var som att de slog ifrån sig ansvaret helt.

Nej då, vi har semester 1 vecka till,
så det är väl inte hela världen om man kommer hem en dag senare. Men vi vill ju inte betala nya flygbiljetter och e.v hotell för egna pengar, när TUI har bokat oss på dessa flyg.
Av Birgere
22 maj 2019 09:29
Helt rätt vad Jens skriver men tiden känns väldigt knapp.
Den kritiska biten om ni hinner eller inte beror på om American och Lufthansa har ett interline agreement på EWR.
Normalt sett skulle jag säga nej och då betyder det ju att ni måste både igenom passkontroll, hämta bagage och sedan ta er till Lufthansas incheckning som stänger 60min innan avgång. Att ta sig från flygplanet till incheckningen på 52 min låter väldigt tight.
Men TUI är nog inga amatörer så förhoppningsvis så har dom koll på detta och vet att ni slipper checka in igen.
Om bagaget går direkt så ska det fungera och då finns det ju en koppling mellan bokningarna och Lufthansa kommer att hjälpa er om det strular. Är det 2 separata bokningar (2 bokningsnummer) så är det TUI som är ansvariga men dom kommer ju inte vara möjliga att nå när ni ska flyga hem. I värsta fall får ni köpa dyra sista minuten biljetter hem och claima TUI när ni kommit hem alt att ni har en reseförsäkring som täcker detta.
Men börja med att kolla om ni har en eller 2 bokningsnummer.
Av Rabbia
22 maj 2019 13:00
Stort tack Birgere för inlägget :-)
Är på jobbet nu, så jag kan inte lusläsa det finstilta, är det på engelska tar det nog dessutom dubbelt då lång tid ;-)

Men vad jag kan se har vi ett enda genomgående bokningsnummer som vi har fått från TUI.
Det är samma bokningsnummer även på ditresan, där vi flyger Eurowings, först Arlanda-Düsseldorf och sedan från Düsseldorf till Punta Cana. Där har vi också knappt 2 Tim mellan flygen, men det är ju samma flygbolag på båda sträckorna iaf. Så då borde de ju förhoppningsvis vänta in vårt flyg från Düsseldorf. Och iaf åker väl bagaget hela vägen så vi slipper det i Düsseldorf förhoppningsvis...

Det är mest hemresan via Newark som jag är mest orolig för. När man dessutom har en sölig tonårig med sig vars blick hellre vill vara på mobilen eller paddan än att hänga med i full fart på flygplatsen och irra omkring...
Av Rabbia
22 maj 2019 13:04
Om det är 1 genomgående bokningsnummer för hela vår resa med reguljärflyg, borde det inte vara TUI som är ansvariga då?
Vi har en extra reseförsäkring via Trygg Hansa Villaförsäkring, Resplus, men jag ser inte i deras villkor att det ska täcka upp sådant här. Bara förseningar med allmänt färdmedel och liknande.
Sedan har vi kortförsäkringen med Nordea Visa Debit kort, och det ser jag inte heller direkt om det täcker upp detta...
Av Birgere
22 maj 2019 14:10
Citerat från Rabbia:
Om det är 1 genomgående bokningsnummer för hela vår resa med reguljärflyg, borde det inte vara TUI som är ansvariga då?
Vi har en extra reseförsäkring via Trygg Hansa Villaförsäkring, Resplus, men jag ser inte i deras villkor att det ska täcka upp sådant här. Bara förseningar med allmänt färdmedel och liknande.
Sedan har vi kortförsäkringen med Nordea Visa Debit kort, och det ser jag inte heller direkt om det täcker upp detta...
Om det bara är ett bokningsnummer (6 tecken alfanumeriskt) för hela resan ska du slippa checka in igen i EWR.
Du måste fortfarande plocka ut bagaget men då väskan kommer att vara taggad fram till din hemdestination så kan du bara droppa väskan direkt efter tullen och ta dig direkt till gaten via security.
Du kan testa ditt bokningsnummer på Lufthansas hemsida o se så att alla flyg är med
Av Rabbia
22 maj 2019 17:54
Tack Birgere för dina svar!
När jag skulle gå in på Lufthansa och kolla hur det stod till med våra biljetter gick det inte att få upp dem.
För TUI’s bokningsnummer är 7 tecken, och det gick bara att skriva in 6 tecken...

När jag kollar på Check my trip så är det bara TUI’s bokningsnummer som står där, alltså det med 7 tecken.

Hur kan jag se flygets referens (alltså bokningsnummer)? Jag har bara TUI’s bokningsnummer rätt igenom överallt på alla papper jag kan se...

Tacksam för svar :-)
22 maj 2019 19:02
Citerat från Rabbia:
Tack Birgere för dina svar!
När jag skulle gå in på Lufthansa och kolla hur det stod till med våra biljetter gick det inte att få upp dem.
För TUI’s bokningsnummer är 7 tecken, och det gick bara att skriva in 6 tecken...

När jag kollar på Check my trip så är det bara TUI’s bokningsnummer som står där, alltså det med 7 tecken.

Hur kan jag se flygets referens (alltså bokningsnummer)? Jag har bara TUI’s bokningsnummer rätt igenom överallt på alla papper jag kan se...

Tacksam för svar :-)
Be TUI om det. Ett TUI-bokningsnummer kommer inte hjälpa dig någonstans (förutom när du pratar med TUI).
Av Rabbia
22 maj 2019 20:10
Tack snälla Worldofmarie för svar :-)
Då ska jag kontakta TUI om bokningsnumret. Ja, om alla bokningsnummer på alla flygrutter tur och retur. Vi har ju 1 byte och mellanlandning på både dit- och hemresa.