Handla Taxfree ombord...påväg att försvinna?
KLM kommer att upphöra med Taxfreefösäljning ombord på sina flygplan.
Kanske inte helt förvånande då jag tycker det är väldigt få som handlar.
Någon som kommer sakna denna möjlighet om det blir en ny branschstandard?
Kanske inte helt förvånande då jag tycker det är väldigt få som handlar.
Någon som kommer sakna denna möjlighet om det blir en ny branschstandard?
Färre som handlar tunga taxfree artiklar = lättare vikt för planet = lägre koldioxid utsläpp
Läste ngn artikel (letar i arkivet) där ngn hög chef inom flygbolag just kommenterat detta.
Fast själv tror jag snarare att det är all vår e-handel med gratis returer som är största boven i koldioxid utsläpp. All denna tunga trafik på våra vägar.......som iofs även transporterar det som sen ska säljas som taxfree på planen
Läste ngn artikel (letar i arkivet) där ngn hög chef inom flygbolag just kommenterat detta.
Fast själv tror jag snarare att det är all vår e-handel med gratis returer som är största boven i koldioxid utsläpp. All denna tunga trafik på våra vägar.......som iofs även transporterar det som sen ska säljas som taxfree på planen
På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Citerat från Elcanario93:
På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Försäljningen var ju större innan vi gick med i EU....😉
På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Citerat från Birgere:
Säker på det?Citerat från Elcanario93:
På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Försäljningen var ju större innan vi gick med i EU....😉På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Innan EU-inträdet så fick man bara ta hem 1 liter sprit 1 liter vin 2 liter öl. (Det är därför Pepes bodega säljer 80% rom på vinflaskor.)
Nu får man ta hem så mycket skattad sprit man orkar bära. De tre liters bag-in-box vodkor som säljs på charterflyget nu hade inte kunnat säljas före EU-inträdet. Men hur funkar det med provisionen när spriten formellt måste överlämnas i annat land?
Om jag har fattat det rätt så får man inte köpa tex sprit i Sverige om man ska flyga till annat EU land, Canarias undantaget. Detta medför att man istället handlar på flyget, eller förbeställer.... Att ta hem, är annorlunda kanske!
Citerat från Erik777:
Innan EU-inträdet så fick man bara ta hem 1 liter sprit 1 liter vin 2 liter öl. (Det är därför Pepes bodega säljer 80% rom på vinflaskor.)
Nu får man ta hem så mycket skattad sprit man orkar bära. De tre liters bag-in-box vodkor som säljs på charterflyget nu hade inte kunnat säljas före EU-inträdet. Men hur funkar det med provisionen när spriten formellt måste överlämnas i annat land?
Skattad alkohol tas definitivt in mer nu men mest i bagageluckan från Tyskland. Taxfree har väl fortfarande samma restriktioner som förr.
Citerat från Birgere:
Säker på det?Citerat från Elcanario93:
På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Försäljningen var ju större innan vi gick med i EU....😉På försäljningen ombord har kabinpersonalen provision, åtminstone på Charter, så det är inte bara att sluta. Till skillnad från reguljärflyg så är försäljningen ombord omfattande till vissa resmål.
Ytterligare en negativ effekt av EU.
Innan EU-inträdet så fick man bara ta hem 1 liter sprit 1 liter vin 2 liter öl. (Det är därför Pepes bodega säljer 80% rom på vinflaskor.)
Nu får man ta hem så mycket skattad sprit man orkar bära. De tre liters bag-in-box vodkor som säljs på charterflyget nu hade inte kunnat säljas före EU-inträdet. Men hur funkar det med provisionen när spriten formellt måste överlämnas i annat land?
Citerat från Elcanario93:
Om jag har fattat det rätt så får man inte köpa tex sprit i Sverige om man ska flyga till annat EU land, Canarias undantaget. Detta medför att man istället handlar på flyget, eller förbeställer.... Att ta hem, är annorlunda kanske!
Visst får du köpa med dig alkohol från Sverige o ta med till annat EU land. Många har satt det i system när det gäller bra viner då dom ofta är billigare än i övriga Europa plus att utbudet på systembolaget är fantastiskt.
Om jag har fattat det rätt så får man inte köpa tex sprit i Sverige om man ska flyga till annat EU land, Canarias undantaget. Detta medför att man istället handlar på flyget, eller förbeställer.... Att ta hem, är annorlunda kanske!
Spritbutiken på Arlanda är en taxfreebutik, som inte drivs av Systembolaget och får endast sälja sprit till dessa som reser utanför EU, har jag just läst.
Huruvida det finns andra exempel, eller om det bara gäller Arlanda vet jag ej, men just detta fenomen har jag varit med om när jag ska resa hem till Canarias.
Vid de tillfällen när jag ska byta flyg i Madrid och visar Boarding kortet till Madrid, så får jag inte handla, men om jag visar det till Canarias så går det utmärkt.
Huruvida det finns andra exempel, eller om det bara gäller Arlanda vet jag ej, men just detta fenomen har jag varit med om när jag ska resa hem till Canarias.
Vid de tillfällen när jag ska byta flyg i Madrid och visar Boarding kortet till Madrid, så får jag inte handla, men om jag visar det till Canarias så går det utmärkt.
Citerat från Elcanario93:
Spritbutiken på Arlanda är en taxfreebutik, som inte drivs av Systembolaget och får endast sälja sprit till dessa som reser utanför EU, har jag just läst.
Huruvida det finns andra exempel, eller om det bara gäller Arlanda vet jag ej, men just detta fenomen har jag varit med om när jag ska resa hem till Canarias.
Vid de tillfällen när jag ska byta flyg i Madrid och visar Boarding kortet till Madrid, så får jag inte handla, men om jag visar det till Canarias så går det utmärkt.
Skulle inte bli förvånad om taxfreebutiken på Arlanda bara kan sälja till resenärer utanför EUs momszon. Andra "taxfreebutiker", räcker att ta sig till Kastrup säljer till alla men då är det inte riktig taxfree utan butiken säljer med lägre marginaler och betalar dom skatter som behövs själva.Spritbutiken på Arlanda är en taxfreebutik, som inte drivs av Systembolaget och får endast sälja sprit till dessa som reser utanför EU, har jag just läst.
Huruvida det finns andra exempel, eller om det bara gäller Arlanda vet jag ej, men just detta fenomen har jag varit med om när jag ska resa hem till Canarias.
Vid de tillfällen när jag ska byta flyg i Madrid och visar Boarding kortet till Madrid, så får jag inte handla, men om jag visar det till Canarias så går det utmärkt.
Att du kan handla taxfree till Kanarieöarna (även tex Åland) beror på att dom trots EU medlemskap inte ingår i EUs momsregion. Men o andra sidan betyder det ju att du bara kan föra in "taxfreemängden" 1 liter sprit...osv och inte som från EU där du nästan kan ta med dig hur mycket du vill för eget bruk.
Citerat från Marulk:
Färre som handlar tunga taxfree artiklar = lättare vikt för planet = lägre koldioxid utsläpp
Läste ngn artikel (letar i arkivet) där ngn hög chef inom flygbolag just kommenterat detta.
Fast själv tror jag snarare att det är all vår e-handel med gratis returer som är största boven i koldioxid utsläpp. All denna tunga trafik på våra vägar.......som iofs även transporterar det som sen ska säljas som taxfree på planen
Nu väger ju tex en Dreamliner ung 250 ton när den startar och det är då vikten har som störst betydelse för bränsleförbrukningen, så några flaskor Baileys har nog inte så stor påverkan men visst, någon extra lite soppa går det säkert åt.Färre som handlar tunga taxfree artiklar = lättare vikt för planet = lägre koldioxid utsläpp
Läste ngn artikel (letar i arkivet) där ngn hög chef inom flygbolag just kommenterat detta.
Fast själv tror jag snarare att det är all vår e-handel med gratis returer som är största boven i koldioxid utsläpp. All denna tunga trafik på våra vägar.......som iofs även transporterar det som sen ska säljas som taxfree på planen
Jag tror nog inte e-handeln är sämre än vanlig handel, snarare tvärt om. Det som har störst klimatpåverkan är när vi själva reser fram o tillbaka till butiken (under förutsättning att du inte tillhör minoriteten med tunnelbanan utanför dörren). Lastbilarna du ser på vägarna och som till en viss del innehåller konsumtionsvaror förflyttar ju varorna på ett effektivt sätt närmare dig som konsument och ju närmare dig dom kan komma desto effektivare blir leveransprocessen jämfört med att du ska fara runt och leta varor. Returflödet som du beskriver bedrivs ju från konsumenttäta områden till produktion/lager områden och det returflödet är inte alls lika utnyttjat vilket gör att istf att köra tomma lastbilar tillbaka så fylls dom upp med returer.
Nu är ju Kastrup inte Sverige, så det var ett dåligt exempel, men någon annan kanske har erfarenhet hur det är i Göteborg, Malmö, Luleå etc.
Fö är inte problemet så stort för oss som reser till öarna, för priserna här är mycket låga vad gäller starksprit. Dyra viner är däremot inte billiga.
Det som saknas är snaps i alla former, med undantag av AAlborg samt också Punch, men vi överlever till trots...skål!
Fö är inte problemet så stort för oss som reser till öarna, för priserna här är mycket låga vad gäller starksprit. Dyra viner är däremot inte billiga.
Det som saknas är snaps i alla former, med undantag av AAlborg samt också Punch, men vi överlever till trots...skål!