Håller Norwegian på att avveckla sina USA rutter från Skandinavien?

Av Birgere
8 juli 2019 22:25 (redigerad)
Visningar: 413
Norwegian lägger ner en massa rutter i vinter till USA från Skandinavien.
https://media.us.norwegian.com/pressreleases/norwegian-moves-two-more-routes-to-san-francisco-adjusts-transatlantic-winter-season-program-2894902?

Kan det vara så att dom gett upp då det är ytterst sällan dom har bra priser speciellt jämfört med flyg med en mellanlandning.
En stor del av deras Dreamliner flotta står ju parkerad pga motorproblem på roterande bas och troligtvis så fokuserar man dom kvarstående planen på mer lönsamma rutter där man kan ta mer betalt, tex Asien.
9 juli 2019 02:48 (redigerad)
Jag har ingen mer information i frågan, men det är ju inte förvånande, med tanke på hur skakigt det varit för Norwegian de senaste åren. Finansierar man en aggressiv prissättning som inte bär sina kostnader med att konstant öppna nya linjer och därmed säkra kassaflödet, så är det ju klart att det tar stopp någon gång.

Dock är det synd att de redan lägger ner New York-Köpenhamn, som är den linje jag flyger mest. Norwegian har sina för- och nackdelar, men oftast har fördelarna övervägt. Tiderna är mycket bättre än SAS, med sena kvällsavgångar till Skandinavien, så att man hinner jobba hela dagen och med bekväma eftermiddagsavgångar till New York. Men framförallt flyger de till JFK, som är så mycket bättre än bedrövliga Newark, trots att de använder den underdimensionerade terminal 1 på JFK. Från Brooklyn är det mycket bekvämare att flyga via JFK än Newark.

Försvinner Norwegian så är det bara SAS kvar för direktflyg till Köpenhamn. Kanske ser Delta en möjlighet att förlänga sin sommarlinje till att gå året om ifall Norwegian avvecklar sig från USA. Det vore synd om det inte längre skulle finnas direktflyg mellan JFK och Skandinavien.
9 juli 2019 08:31
Citerat från Jensohlsson:
Jag har ingen mer information i frågan, men det är ju inte förvånande, med tanke på hur skakigt det varit för Norwegian de senaste åren. Finansierar man en aggressiv prissättning som inte bär sina kostnader med att konstant öppna nya linjer och därmed säkra kassaflödet, så är det ju klart att det tar stopp någon gång.

Dock är det synd att de redan lägger ner New York-Köpenhamn, som är den linje jag flyger mest. Norwegian har sina för- och nackdelar, men oftast har fördelarna övervägt. Tiderna är mycket bättre än SAS, med sena kvällsavgångar till Skandinavien, så att man hinner jobba hela dagen och med bekväma eftermiddagsavgångar till New York. Men framförallt flyger de till JFK, som är så mycket bättre än bedrövliga Newark, trots att de använder den underdimensionerade terminal 1 på JFK. Från Brooklyn är det mycket bekvämare att flyga via JFK än Newark.

Försvinner Norwegian så är det bara SAS kvar för direktflyg till Köpenhamn. Kanske ser Delta en möjlighet att förlänga sin sommarlinje till att gå året om ifall Norwegian avvecklar sig från USA. Det vore synd om det inte längre skulle finnas direktflyg mellan JFK och Skandinavien.
Att Delta flyger till CPH på sommaren är för att transportera amerikaner till och från kryssningarna.
Men visst, man vet aldrig.