Fritidsresor sätter 4-stjärnigt på 3-stjärnigt hotell.

Av Jillanc
26 maj 2014 11:47
Visningar: 777
Ska till San Agustin i januari o bo på IFA beach (Fritidsresor).
Läste mer om hotellet, omdömen osv igår.
Blev förvånad när jag såg omdömen som det stod "ett tre stjärnigt hotell". Även på hotellets egna sida står det att hotellet är 3:a.
Men på Fritidsresors hemsida står det att det är 4 stjärnigt! Det känns som man blir lurad!
Fritidsresor säger att det är deras omdömen som säger att det är fyra istället för tre. Det är väl bra iofs, men jag tycker att om hotellet är en 3:a, så ÄR det en 3:a! Eller?!
Har inte rest jätte många gånger, men de gånger jag rest har detta aldrig hänt. Fast jag har aldrig rest med Fritidsresor.
Redan missnöjd flera månader innan resan!:(
Av Birgere
26 maj 2014 11:58
Olika länder har olika klassificeringsmodeller av hotell. Jag kan förstå Fritidsresor om dom vill ha en enhetlig modell för att kunna jämföra olika hotell i olika länder med avseende på semesterboende.

Så var du glad att du får ett **** semesterhotell.

Att jag skriver semesterhotell är för att den lokala klassningen även ska passa affärsresenärer. Behoven mellan dessa grupper skiljer sig ganska markant.
Av Jillanc
26 maj 2014 12:18
Jo, du har rätt. Men blir ändå lite irriterad.
Av Birgere
26 maj 2014 12:55
Citerat från Jillanc:
Men blir ändå lite irriterad.
...över kanske bristen på konferensrum ? ;-)
Av Hkn
26 maj 2014 13:16
Jag har ingen aning om hur hotellen är i San Augustin, men mitt tips är att det där med hotellstjärnor bör du ta med en rejäl nypa franskt havssalt.

Det är som Birgere säger; det finns många olika typer av hotellklassificeringar.
EHQs (European Hospitality Quality scheme) klassificering är den minst dåliga som finns, eftersom den bygger på 270 kriterier och handlar om vad som möter varje gäst (t ex reception, frukost, rumsstandard). Det finns gott om andra, äldre standards, där fax och fotokopieringsmöjlighet krävs för att nå en viss stjärnnivå.
I Spanien finns det lagar som reglerar hotellets star-rating. Men lagböcker är usla instrument för att bedöma om ett hotell är bra eller ej.

Och det står förstås varje researrangör fritt att klassificera sina rum enligt sin alldeles egna logik. Någonting kommer det att säga om hotellets standard. Men se det mer som en ungefärlig indikation. Letar du redan i förväg fel på ett mätsystem som aldrig kan bli exakt, så riskerar du att bli besviken på det mesta när du är ute och reser.

:: hkn ::

PS. Flera av de bästa hotell jag någonsin bott på saknar reception och TV på rummet. Alltså skulle de få vare sig 1 eller 3 stjärnor enligt EHQ.
I skrivande stund har jag betygsatt 165 hotell på min egen hemsida enligt en femgradig, mycket subjektiv skala som bygger på vad jag själv upplevt på hotellet. http://www.guidebook.se/archives/category/hotel
Och den skalan tar hänsyn till sådant som JAG tycker är viktigt. För ingen officiell stjärnklassifiering säger ett dugg om atmosfär, charm eller om personalens leenden känns äkta.
26 maj 2014 20:43
Som flera redan nämnt är stjärnklassificeringen ganska snårig och flera olika finns.

AAA är internationellt och följer en strikt checklista för att avgöra stjärnstatus.

Vissa, t ex Burj-al-Arab i Dubai och Palazzo Versace Gold Coast, anser sig ha fler än fem stjärnor och godkänner därför inte klassificeringen.

För nåt som aldrig helt går att mäta är servicen - eftersom den kan variera.

Många resebyråer - inte unikt för FR - ger alltså egna poäng baserat på vad man anser hotellrt som helhet ger kunden - sedemera jotellets gäst.
Av Hkn
26 maj 2014 21:14
Citerat från Robbowan:
Vissa, t ex Burj-al-Arab i Dubai och Palazzo Versace Gold Coast, anser sig ha fler än fem stjärnor och godkänner därför inte klassificeringen.
Fast... Burj al Arab har aldrig själva hävdat att de har sju stjärnor.

”...it is widely referred to as a seven star hotel. The hotel itself does not use this term in their advertisements and states that it was coined by a British journalist when on a pre-opening press trip.”

Men det är klart... det låter ju svängigt att prata om ett 7-stjärnigt hotell. Vare sig du är journalist och jagar en spetsig rubrik eller om du vill bräcka grannarna efter att ha bott där som gäst.

Men åter till ämnet: Som Robbowan säger – stjärnor är en dålig mätare på service. Det skulle förutsätta en helt säker skala för att kvantifiera engagemang och personkemi. Går icke.

:: hkn ::
27 maj 2014 10:10
Citerat från Hkn:

Fast... Burj al Arab har aldrig själva hävdat att de har sju stjärnor.
Hahaha... Tur jag inte använde det i en uppsats...

I Sverige har vi t ex ett flertal femstjärniga hotell, men i egentlig mening skulle jag säga att endast Grand Hotel i Sthlm är "äkta" femstjärnigt.

Som exempel bodde vi på en rancho i El Salvador - Estero y Mar - som antagligen bara ligger som en trea enligt svenska förväntningar, men hade allt man ville ha och mer. Fisk och skaldjur kom direkt från fiskarnas småbåtar som de drog upp på stranden och bar över direkt till hotellets restaurang, personal fanns över hela resorten - inte många men det är inte stort - så ville man ha något fanns alltid någon där, stranden hade bara denna resort och en mindre rancho och sedan lokalbefolkning så man kunde ha den för sig själv i praktiken, en svit på (typ) 80 m2 kunde fås för 240 kr etc... Var får man det i Sverige? Inte på många ställen.

Men, kunde de kryssa i alla punkter som krävs för fyra eller fem stjärnor? Näää...
Av Hkn
27 maj 2014 12:30
Citerat från Robbowan:
Citerat från Hkn:

Fast... Burj al Arab har aldrig själva hävdat att de har sju stjärnor.
Hahaha... Tur jag inte använde det i en uppsats...

I Sverige har vi t ex ett flertal femstjärniga hotell, men i egentlig mening skulle jag säga att endast Grand Hotel i Sthlm är "äkta" femstjärnigt.
Robbowans exempel med ranchon i El Salvador är ett typiskt exempel på när systemet med stjärnor inte längre betyder något.

I princip samtliga bättre safarilodges matchar den beskrivningen, exempelvis Ngorongoro Crater lodge – http://www.guidebook.se/archives/105 – som många gånger listats som ett av världens bästa boenden. Eller Post Ranch Inn – http://www.guidebook.se/archives/233 – där rummen INTE ENS HAR TV!?! Ja, oerhört! Eller hur?

Det omvända gäller Grand Hôtel i Stockholm. Det är mycket riktigt ett femstjärnigt hotell som kan pricka av precis allt enligt kriterielistorna; dessutom har man två restauranger med Michelin-stjärnor och en hiskeligt snygg och högklassig spaavdelning. Men ändå uppvisar några av servitörerna i Cadierbaren (alltså servitörerna, inte barens bartenders som är top notch) en kantighet som inte hör hemma på den nivån. Och de har gjort så i flera år.

Så att enbart jaga stjärnor är bara dumt. De kan fungera som en fingervisning om vad du betalar för. Men det som verkligen gör skillnad syns inte på någon hotellräkning.

I m h o,

:: hkn ::
2 juni 2014 09:55
Eftersom jag själv kommer ifrån den s k "Hospitality"-branschen så är hela biten med stjärnranking av hotell intressant.

Samma hotell kan på en resesajt få omdömet "typiskt affärshotell" och "otroligt mysigt hotell" av leisuregäster (jag tar det som exempel eftersom de flesta här tillhör den kategorin).

Detta omdöme baseras på tycke och smak. Vissa tycker att stilen "contemporary" (bäst översatt med nutida och den ganska strama stil som rått i hotellbranschen snart ett decennium) är stelt och tråkigt medan andra gillar den moderna känslan.

Jag bokade t ex in mina svärpäron på ett femstjärnigt hotell med lite mer gammaldags känsla och design vilket de inte gillade alls. samtidigt älskade de det fyrstjärniga moderna hotell jag bokade in dem på vid tillfället innan.

Smak och tycke alltså.

Trosa Stadshotell - damen var där förra helgen - är bara trestjärnigt enligt internationell standard men fick priset för bästa servicegivare häromåret i konkurrens med 4- och 5-stjärniga storhotell.