Frankfurt som transfer
Hej,
Kollar på flygresor till sommaren och ska göra en resa till Japan. Fick förslag på ANA som flygbolag som då går via Frankfurt på utresan med 5,5 timmes bytestid.
Har tyvärr bara hört skräckhistorier om att Frankfurt ska man akta sig för. Har aldrig varit där, bara erfarenhet från Heathrow för typ 10 år sedan när jag bytte flyg där, och CDG i Paris men bara ankommit dit. Har för mig att folk säger att Frankfurt är bättre än de två senare.
Fanns alternativ med Finnair men då var det 3500-4000 kr dyrare....
Kollar på flygresor till sommaren och ska göra en resa till Japan. Fick förslag på ANA som flygbolag som då går via Frankfurt på utresan med 5,5 timmes bytestid.
Har tyvärr bara hört skräckhistorier om att Frankfurt ska man akta sig för. Har aldrig varit där, bara erfarenhet från Heathrow för typ 10 år sedan när jag bytte flyg där, och CDG i Paris men bara ankommit dit. Har för mig att folk säger att Frankfurt är bättre än de två senare.
Fanns alternativ med Finnair men då var det 3500-4000 kr dyrare....
Citerat från Hawaii:
Med 5.5 timme är det ju inga som helst problem. Passerade själv FRA i måndags och hade 5 timmar mellan ankomst och avgång. Helt lugnt. Och flyger mycket med ANA. Bra bolag!
Läste visst fel, otydlig information i sökmotorn, det är codeshare med Lufthansa som operatör :OMed 5.5 timme är det ju inga som helst problem. Passerade själv FRA i måndags och hade 5 timmar mellan ankomst och avgång. Helt lugnt. Och flyger mycket med ANA. Bra bolag!
Har ingen aning om hur de är. Har mest erfarenhet av Finnair och SAS på långsdistans. Hade gärna föredragit JAL eller ANA. Är inte sådär sugen på att betala 12000 för en flygbiljett i ekonomiklass.
Får upp Austrian som förslag också, samma sak där, dålig koll på bolaget.
Hej,
Har endast varit på Frankfurts flygplats en gång men det var inget problem. Flög till Kuala Lumpur med Condor (som tillhör Lufthansa) i januari. Då mellanlandade vi 2,5h i Frankfurt. Det var gott om tid för vår del och vi hann köpa något att äta. Dock behövde vi inte hämta ut något bagage utan det gick vidare automatiskt. En extra passkontroll på flygplatsen men när vi var där hade vi ingen kö alls.
Har endast varit på Frankfurts flygplats en gång men det var inget problem. Flög till Kuala Lumpur med Condor (som tillhör Lufthansa) i januari. Då mellanlandade vi 2,5h i Frankfurt. Det var gott om tid för vår del och vi hann köpa något att äta. Dock behövde vi inte hämta ut något bagage utan det gick vidare automatiskt. En extra passkontroll på flygplatsen men när vi var där hade vi ingen kö alls.
Citerat från Klara_maria:
Hej,
Har endast varit på Frankfurts flygplats en gång men det var inget problem. Flög till Kuala Lumpur med Condor (som tillhör Lufthansa) i januari. Då mellanlandade vi 2,5h i Frankfurt. Det var gott om tid för vår del och vi hann köpa något att äta. Dock behövde vi inte hämta ut något bagage utan det gick vidare automatiskt. En extra passkontroll på flygplatsen men när vi var där hade vi ingen kö alls.
Det är väl för att man flyger ut ur Schengen väl som man kollar pass? Är samma på Helsingfors, fast de har nån automatisk kontroll för EU-resenärer. Övriga fick gå förbi personal.
Hej,
Har endast varit på Frankfurts flygplats en gång men det var inget problem. Flög till Kuala Lumpur med Condor (som tillhör Lufthansa) i januari. Då mellanlandade vi 2,5h i Frankfurt. Det var gott om tid för vår del och vi hann köpa något att äta. Dock behövde vi inte hämta ut något bagage utan det gick vidare automatiskt. En extra passkontroll på flygplatsen men när vi var där hade vi ingen kö alls.
Har flugit till USA via Frankfurt flera gånger. Passkontrollerna kan vara flaskhalsar. Men 5,5h är hur lungt som helat. Har haft 2h mellanlandning. Inga problem då heller. Men man ska inte söla och tänka att man ska vänta med att gå igenom kontrollerna.
Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
Frankfurt är trots sin storlek ofta smidig att transferera igenom, speciellt ut ifrån Europa men kan bli väldigt hektiskt om man kommer in med plan som landar vid 6-snåret på morgonen och köerna till passkontroll o vidare security är lite jobbiga.
Har nog besökt FRA 50ggr genom åren både som slutdestination och transfer.
Austrian är väl helt OK men deras långdistansplan är i snitt 20år gamla och LH har en mycket modernare flotta.
Har flugit till Asien ett par gånger med Austrian och en gång hamnade jag intill en sumobrottare...tror jag han var iaf och det var ingen roliga resa till BKK 😅
Har nog besökt FRA 50ggr genom åren både som slutdestination och transfer.
Austrian är väl helt OK men deras långdistansplan är i snitt 20år gamla och LH har en mycket modernare flotta.
Har flugit till Asien ett par gånger med Austrian och en gång hamnade jag intill en sumobrottare...tror jag han var iaf och det var ingen roliga resa till BKK 😅
Hej
Frankfurt är rena drömmen jämfört med CDG och Heathrow.
Har flugit en hel del och varit på ganska många flygplatser, men jag har aldrig varken förr eller senare varit med om att
ett flygplan har varit tvunget att tvärnita på på grund av en lastbil kommit farande under taxning till terminalen, men det
hände i Paris.
Frankfurt är rena drömmen jämfört med CDG och Heathrow.
Har flugit en hel del och varit på ganska många flygplatser, men jag har aldrig varken förr eller senare varit med om att
ett flygplan har varit tvunget att tvärnita på på grund av en lastbil kommit farande under taxning till terminalen, men det
hände i Paris.
När jag flyger inom elr utanför Europa, så är det till 90% gm Frankfurt. Har aldrig upplevt nån stress. Tycker det mesta går smidigt.
Ha bara koll på när du anländer, på din flight, ifall gaten blivit ändrad.
Du kan också fråga personalen på ditt flyg till Fra, där de kan ge dig info ang ev ändrad gate.
Flyger med LH då jag tycker de har en bra service ombord.
Ha bara koll på när du anländer, på din flight, ifall gaten blivit ändrad.
Du kan också fråga personalen på ditt flyg till Fra, där de kan ge dig info ang ev ändrad gate.
Flyger med LH då jag tycker de har en bra service ombord.
Citerat från Hawaii:
Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
När jag kollade sist så var det väl en 2-3000 skillnad i pris mellan LH och ANA. Har ingen aning om hur platsytan är. Jag är ganska lång, så 11-12 timmar på ett plan kan bli väldigt avgörande om man har utrymme eller inte.Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
Citerat från Kiffen1:
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
LH flyger bl.a med 747-8 till Tampa. Välj rad 27 i economy så får du bättre benutrymme än Premium.
Citerat från Hawaii:
Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
När jag kollade sist så var det väl en 2-3000 skillnad i pris mellan LH och ANA. Har ingen aning om hur platsytan är. Jag är ganska lång, så 11-12 timmar på ett plan kan bli väldigt avgörande om man har utrymme eller inte.Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
Citerat från Valpolicella:
Va, du menar att de fortfarande används jumbojettarna?
Citerat från Kiffen1:
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
LH flyger bl.a med 747-8 till Tampa. Välj rad 27 i economy så får du bättre benutrymme än Premium.Citerat från Hawaii:
Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
När jag kollade sist så var det väl en 2-3000 skillnad i pris mellan LH och ANA. Har ingen aning om hur platsytan är. Jag är ganska lång, så 11-12 timmar på ett plan kan bli väldigt avgörande om man har utrymme eller inte.Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
Citerat från Kiffen1:
Precis som Hawaii skriver så är det så. Flög med dem från LA med 747-8, rad 27, där kan man snacka om benutrymme.Citerat från Valpolicella:
Va, du menar att de fortfarande används jumbojettarna?Citerat från Kiffen1:
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
LH flyger bl.a med 747-8 till Tampa. Välj rad 27 i economy så får du bättre benutrymme än Premium.Citerat från Hawaii:
Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
När jag kollade sist så var det väl en 2-3000 skillnad i pris mellan LH och ANA. Har ingen aning om hur platsytan är. Jag är ganska lång, så 11-12 timmar på ett plan kan bli väldigt avgörande om man har utrymme eller inte.Lufthansa är ju ett bra bolag också. Hade ett par långa flygningar med dem för en vecka sedan. Ingen direkt större skillnad mellan LH och ANA i ekonomiklass. Har ingen erfarenhet av Austrian men de är ju också medlemmar i "Lufthansa gruppen". Antar att det är samma standard som LH.
JAL hade nån slags "Sky Wider" på sina 787 plan som annars verkar ha rätt trångt med utrymme. De flyger även 777 som jag hört ska vara lika trånga. Vet inte vad LH och ANA flyger med, eller om LH har någon Economy Extra som Finnair erbjuder. Känns ändå som 2-3000 gör en del skillnad i hur mycket man kan spendera på resmålet sedan, om nu LH är okej. Har bara erfarenhet av SAS, Finnair och JAL på långflyg. SAS var jag inte överförtjust i. Finnair har jag gillat, särskilt pga deras härliga finlandssvenska man får höra. :)
https://www.reseguiden.se/bilder/rad-27-economy-lufthansa-747-8-ar-191cm-los-angeles-kalifornien-usa-501659