Försenat bagage!
Har nyss kommit hem från Phuket med min familj. Har varit på semester där i 17 dagar. Men har inte haft något bagage på hela resan. Kom hem igår 18/7. Har fortfarande inte fått min resväska. Vi flög från Köpenhamn-München, München-Bangkok, Bangkok-Phuket. Flög med Lufthansa. Sista flyget flög vi med Bangkok Airways. När jag kontaktar Lufthansa så säger dem att Bangkok Airways ska stå för kompensationen medans Bangkok Airways säger att det är Lufthansa. Vet någon hur jag ska gå vidare med detta?
Mvh Anna Johansson
Mvh Anna Johansson
Tråkigt att höra.
Var bagaget checkat hela vägen eller fick du plocka ut det i BKK?
Vad står det på dokumentet du fick i Phuket? I steg ett brukar det ju vara flygplatsen man har kontakt med och i steg 2 flygbolaget...vilket i så fall?
Efter 21 dagar övergår väskan från försenad till borttappad.
Om det regleras någonstans vem man ska claima så är det i Montrealkonvensionen https://www.iata.org/policy/Documents/MC99_en.pdf
Spontant (killgissning) så skulle jag säga att det är Lufthansa som ska kompensera om väskan är borta efter 21 dagar.
Det är med LH du har avtal och det är LH som tagit emot ditt bagage.
Var bagaget checkat hela vägen eller fick du plocka ut det i BKK?
Vad står det på dokumentet du fick i Phuket? I steg ett brukar det ju vara flygplatsen man har kontakt med och i steg 2 flygbolaget...vilket i så fall?
Efter 21 dagar övergår väskan från försenad till borttappad.
Om det regleras någonstans vem man ska claima så är det i Montrealkonvensionen https://www.iata.org/policy/Documents/MC99_en.pdf
Spontant (killgissning) så skulle jag säga att det är Lufthansa som ska kompensera om väskan är borta efter 21 dagar.
Det är med LH du har avtal och det är LH som tagit emot ditt bagage.
Citerat från Annastar:
Bagaget skulle gå hela vägen till Phuket. Där står jag ska kontakta Lufthansa men dem ger inte sig utan vill att Bangkok Airways ska stå för kompensationen.
Har kontaktat Konsumentombudsmannen. På måndag är det 21 dagar så där efter får vi se vad som händer.
Det kan vara så att förseningskompensationen ska hanteras av Bangkok Airways medan förlusten av LH.
Bagaget skulle gå hela vägen till Phuket. Där står jag ska kontakta Lufthansa men dem ger inte sig utan vill att Bangkok Airways ska stå för kompensationen.
Har kontaktat Konsumentombudsmannen. På måndag är det 21 dagar så där efter får vi se vad som händer.