Försenad kompensationsbetalning AirCanada

Av Landl
17 nov. 2023 14:38
Visningar: 139
Hej,

I somras åkte min sambo och jag till Kanada för att gå på en väns bröllop. Vi flög från New York med mellanlandning i Montreal, men vårt flyg från New York blev så pass försenat att vi höll på att missa vår connection till Vancouver. Vi hann med den som tur var, men det gjorde inte våra väskor.

För att sammanfatta den delen snabbt fick vi bekräftat från AirCanada ganska fort att vi skulle få kompensation för våra utlägg vi var tvungna att göra när väskorna var kvar i Montreal. Kombinationen bröllop + lång resa innebar ju att det mesta var i vårt incheckade bagage, vilket gjorde att vi tillsammans handlade för lite drygt 5000 SEK (då handlade vi ändå allt på outlets och stora pharmacies). Men detta var inga problem för flygbolaget som skrev att vi skulle få tillbaka mer eller mindre exakt den summan (648 CAD) vi lade ut.

Sedan dess har inte pengarna dock synts till. Jag har fått två mail totalt från dem, där de i det första säger att pengarna kommer inom 20 dagar. Efter att det passerat har jag ringt de cirka 6 gånger och när jag fick nästa mail, för prick en månad sen, skrev de att jag ska få pengarna 3-4 veckor. Men inga pengar har förts över till mitt konto.

Jag har spenderat nästan 1000 kronor bara på att ringa dem, eftersom det var det enda sättet att få tag på dem (de svarade aldrig på mail). Dessutom var samtalen långa i natur då det var långa väntetider. Allt de säger är att "de inte kan veta när pengarna betalas ut, de ser bara statusen" och att de ska "påskynda mitt case". Det sistnämnda betyder inte ett skvatt, då de har sagt det i varenda samtal. Just den avdelning som sysslar med kompensation/utbetalningar nås endast via mail (som de, som sagt, aldrig svarar på).

Har ni varit med om något liknande och i så fall, hur har ni löst det? Iom att det är ett utländskt företag som inte har något säte i Sverige kan jag inte få så mycket hjälp från myndigheter/organisationer här i landet. Det är ändå mycket pengar och pengar vi var tvungna att lägga ut, på så vis är situationen oerhört frustrerande.

Tacksam för all hjälp!
Av Landl
25 nov. 2023 00:24
Citerat från Marywood:
Hej!

Oj låter otroligt jobbigt!
Har ni testat detta?

https://otc-cta.gc.ca/eng

Dvs du kan göra en Air travel complaints.
På Air Canadas sida står det att ersättning betalas ut mellan 1-3 månader. Om inget händer följ instruktionerna på länken ovan. Hoppas att det kan fungera.

Hittade informationen här:
https://www.aircanada.com/se/en/aco/home/legal/conditions-carriage-tariffs.html#/

Mvh M
Hej Marywood!

Tusen tack för detta, jag ska genast ta en kik och se vad de kan göra.

Allt gott!
25 nov. 2023 13:32
Lycka till!
Hoppas att det ordnar sig 😊, allt gott till er också.

Mvh M
Av Landl
27 nov. 2023 16:40 (redigerad)
Citerat från Marywood:
Lycka till!
Hoppas att det ordnar sig 😊, allt gott till er också.

Mvh M
Nu har jag skickat in fallet till APP. Dock är handläggningstiden upp till 18 månader... Så ja, de där pengarna kommer vi kanske inte få se förrän tidigast då.

Stort tack igen för tipset!
Av Landl
25 dec. 2023 14:34
Citerat från Marywood:
Lycka till!
Hoppas att det ordnar sig 😊, allt gott till er också.

Mvh M
Hej!

Ville bara meddela att våra pengar nu äntligen har kommit. Över fyra månader, mängder med mail och samtal senare.
26 dec. 2023 22:21
Vad bra! Även om det tog tid så bra att ni fick ersättning 😊.
God jul och Gott nytt år,

Mvh M