Försäkringar
Jag har råkat ut för märkliga beslut. Jag hade bokat och betalat in till Scandorama för en resa till Wien den 28 dec. Jag betalade för avbeställningsskydd.
Jag blev akut sjuk precis när jag skulle ta mig till bussen och bussen var därför tvungen att åka utan mig. Jag har läkarintyg på detta.
Självklart trodde jag att avbeställningsskyddet skulle gälla men Scandorama svarar:
"Med tanke på att din resa REDAN PÅBÖRJATS innan du avbokade så kommer du dessvärre att gå miste om hela resans kostnad. Vi kommer att sända en avbokningsbekräftelse som du sedan kan skicka in till ditt försäkringsbolag och få ersättning den vägen".
Mitt försäkringsbolag, Moderna försäkringar svarar:
"Försäkringen gäller inte eftersom jag INTE HADE PÅBÖRJAT RESAN innan jag avbokade".
Då finns en tredje försäkring då jag betalade hela resan med mitt Visa-kort, som SEB har hos Trygg-Hansa.
Trygg-Hansa svarar: Försäkringen lämnar ingen ersättning för kostnader som uppkommit genom att den försäkrade dröjt med avbeställning av resan". Är det någon som begriper detta? Jag skulle alltså i förväg veta att jag skulle bli akut sjuk och avbeställa resan av den anledningen.
Alltså. Jag har tre försäkringar om jag skulle bli akut sjuk, vilket jag ju faktiskt blev, men ingen försäkring gäller!!??
Alla tre hittar ju bara på anledningar att INTE betala ut ersättning. Ingen tar sitt ansvar som försäkringgivare.
Då innebär det ju att avbeställningsskydd/reseförsäkringar inom rese-och försäkringsbranschen bara är bluff och bedrägeri.
Jag blev akut sjuk precis när jag skulle ta mig till bussen och bussen var därför tvungen att åka utan mig. Jag har läkarintyg på detta.
Självklart trodde jag att avbeställningsskyddet skulle gälla men Scandorama svarar:
"Med tanke på att din resa REDAN PÅBÖRJATS innan du avbokade så kommer du dessvärre att gå miste om hela resans kostnad. Vi kommer att sända en avbokningsbekräftelse som du sedan kan skicka in till ditt försäkringsbolag och få ersättning den vägen".
Mitt försäkringsbolag, Moderna försäkringar svarar:
"Försäkringen gäller inte eftersom jag INTE HADE PÅBÖRJAT RESAN innan jag avbokade".
Då finns en tredje försäkring då jag betalade hela resan med mitt Visa-kort, som SEB har hos Trygg-Hansa.
Trygg-Hansa svarar: Försäkringen lämnar ingen ersättning för kostnader som uppkommit genom att den försäkrade dröjt med avbeställning av resan". Är det någon som begriper detta? Jag skulle alltså i förväg veta att jag skulle bli akut sjuk och avbeställa resan av den anledningen.
Alltså. Jag har tre försäkringar om jag skulle bli akut sjuk, vilket jag ju faktiskt blev, men ingen försäkring gäller!!??
Alla tre hittar ju bara på anledningar att INTE betala ut ersättning. Ingen tar sitt ansvar som försäkringgivare.
Då innebär det ju att avbeställningsskydd/reseförsäkringar inom rese-och försäkringsbranschen bara är bluff och bedrägeri.
Jag tycker du kan ringa din konsumentombudsman i ditt län, det där verkar ju fasen inte klokt!???
Mvh Eva
Mvh Eva
Det verkar inte klokt! Jag tycker att du ska gå vidare med detta. Du kan inte ha påbörjat din resa som du hade avbeställningsskydd för, då du inte var på bussen ännu när du blev sjuk. Du var visserligen på väg till bussen när du blev akut sjuk. Så logiskt så borde avbeställningsskyddet fungera. Nu ser de som om du påbörjat din resa, vilket är konstigt, eftersom ett avbeställningsskydd gäller ( i allafall vid charterresor) först när du tar flyget. Lusläs deras bestämmelser, även ditt försäkringsbolags samt Trygg Hansas. Någon måste ha fel. Och ge dig inte utan gå vidare med detta. Berätta gärna hur det går.
Hälsn.
Brigitta
Hälsn.
Brigitta
Citerat från brigitta:
Det verkar inte klokt! Jag tycker att du ska gå vidare med detta. Du kan inte ha påbörjat din resa som du hade avbeställningsskydd för, då du inte var på bussen ännu när du blev sjuk. Du var visserligen på väg till bussen när du blev akut sjuk. Så logiskt så borde avbeställningsskyddet fungera. Nu ser de som om du påbörjat din resa, vilket är konstigt, eftersom ett avbeställningsskydd gäller ( i allafall vid charterresor) först när du tar flyget. Lusläs deras bestämmelser, även ditt försäkringsbolags samt Trygg Hansas. Någon måste ha fel. Och ge dig inte utan gå vidare med detta. Berätta gärna hur det går.
Hälsn.
Brigitta
Jag har begärt att få tillbaka alla intyg jag skickade till Trygg-Hansa och när jag fått dem så ska jag skriva till konsumentverket och bifoga intyg och alla svar jag fått så får KV besluta vem av dem som ska betala ut ersättning. För någon försäkring måste ju gälla annars är det ju meningslöst med försäkringar och avbeställningsskydd.
Det verkar inte klokt! Jag tycker att du ska gå vidare med detta. Du kan inte ha påbörjat din resa som du hade avbeställningsskydd för, då du inte var på bussen ännu när du blev sjuk. Du var visserligen på väg till bussen när du blev akut sjuk. Så logiskt så borde avbeställningsskyddet fungera. Nu ser de som om du påbörjat din resa, vilket är konstigt, eftersom ett avbeställningsskydd gäller ( i allafall vid charterresor) först när du tar flyget. Lusläs deras bestämmelser, även ditt försäkringsbolags samt Trygg Hansas. Någon måste ha fel. Och ge dig inte utan gå vidare med detta. Berätta gärna hur det går.
Hälsn.
Brigitta
Jag har begärt att få tillbaka alla intyg jag skickade till Trygg-Hansa och när jag fått dem så ska jag skriva till konsumentverket och bifoga intyg och alla svar jag fått så får KV besluta vem av dem som ska betala ut ersättning. För någon försäkring måste ju gälla annars är det ju meningslöst med försäkringar och avbeställningsskydd.
Det låter som att Du har med försäkringsbolag att göra :-(
Allvarligt talat så verkar det som någon ger fel besked eller att Du har maximal otur.
Har Du lusläst villkoren?
Som det ser ut så måste de olika bolagen ha helt olika villkor.
Vad jag minns av vad jag läst i försäkringsvillkor så räknas resan som påbörjad när man lämnar hemmet.
Hade Du gått hemifrån eller inte? Ringde Du bolaget direkt och "avbeställde"?
Om jag förstår det rätt menar Scandorama att resan börjat, inte att just Du påbörjat resan och det kan ju stämma att man inte kan avbeställa en resa som redan börjat.
Moderna Försäkringar menar att Du inte påbörjat resan själv, återigen hade Du lämnat hemmet innan Du blev sjuk så bör resan vara påbörjad (men läs vilkoren), annars har de ju rätt. Antagligen är det inte avbeställningsskydd utan någon sorts avbrottsskydd det gäller här, det gäller ju om man t.ex. blir sjuk och måste avbryta resan.
Trygg Hansas svar är det märkligaste och ger lite frågetecken. "dröjt med avbeställning av resan", man kan ju som Du säjer inte avbeställa innan man vet att man inte kan åka, ringde Du Scandorama direkt (det kanske inte ens är möjligt att ringa om man är sjuk, då måste de ju ta hänsyn till det.
Jag tycker om sagt att Du ska lusläsa villkoren och kontakta "Konsumenternas Vägledning om Bank och Försäkring" http://bankforsakring.konsumenternas.se/ jag tror inte ARN hanterar försäkringsärenden.
Allvarligt talat så verkar det som någon ger fel besked eller att Du har maximal otur.
Har Du lusläst villkoren?
Som det ser ut så måste de olika bolagen ha helt olika villkor.
Vad jag minns av vad jag läst i försäkringsvillkor så räknas resan som påbörjad när man lämnar hemmet.
Hade Du gått hemifrån eller inte? Ringde Du bolaget direkt och "avbeställde"?
Om jag förstår det rätt menar Scandorama att resan börjat, inte att just Du påbörjat resan och det kan ju stämma att man inte kan avbeställa en resa som redan börjat.
Moderna Försäkringar menar att Du inte påbörjat resan själv, återigen hade Du lämnat hemmet innan Du blev sjuk så bör resan vara påbörjad (men läs vilkoren), annars har de ju rätt. Antagligen är det inte avbeställningsskydd utan någon sorts avbrottsskydd det gäller här, det gäller ju om man t.ex. blir sjuk och måste avbryta resan.
Trygg Hansas svar är det märkligaste och ger lite frågetecken. "dröjt med avbeställning av resan", man kan ju som Du säjer inte avbeställa innan man vet att man inte kan åka, ringde Du Scandorama direkt (det kanske inte ens är möjligt att ringa om man är sjuk, då måste de ju ta hänsyn till det.
Jag tycker om sagt att Du ska lusläsa villkoren och kontakta "Konsumenternas Vägledning om Bank och Försäkring" http://bankforsakring.konsumenternas.se/ jag tror inte ARN hanterar försäkringsärenden.
Citerat från gunmol:
Jag blev akut sjuk i hemmet och ringde sedan så snart jag kunde ca 12 timmar efter det bussen gått till Scandorama och meddelade att jag inte kunde ta mig till bussen.
Det är ju inte helt otänkbart att Du hamnat i en situation som inte täcks av någon försäkring.Jag blev akut sjuk i hemmet och ringde sedan så snart jag kunde ca 12 timmar efter det bussen gått till Scandorama och meddelade att jag inte kunde ta mig till bussen.
Avbeställning kanske det inte kan vara eftersom resan redan startat och inte heller avbrott eftersom Du inte påbörjat resan. Det skulle ju i.s.f. vara riktig otur och något som försäkringsbolagen borde se över och justera.
Har själv råkat ut för försäkringsbolagens konstiga regler vid ett par tillfällen, en gång blev vi ett dygn försenade med ankomsten på utresan, reglerna var att avresetidpunkten skulle vara försenad ett visst antal timmar för att man skulle få ersättning, spelade ingen roll hur länge ankomsten till resmålet var försenad. (Folksam) (denna regel har senare ändrats).
Vid ett tillfälle hade jag bokat och betalt en resa för mig och min far med kort, han avled dagen innan avresa men eftersom vi inte var gifta eller sambo (han bodde hos mig) gällde inte avbeställningsskyddet honom, fick bara ersättning för min egna resa. (Folksam)
Hoppas det löser sig för dig i alla fall!