Flygskatten tas bort...vad händer nu?

Av Birgere
13 dec. 2018 09:42
Visningar: 360
Riksdagen har beslutat att ta bort flygskatten från 1 januari 2019. I mitt tycke ett bra beslut då den inte löste något miljöproblem förutom att fylla generella hål i stadsfinanserna.
Det verkar heller inte som den kommer att ersättas med någon effektiv skatteväxling inom den närmaste tiden så detta betyder ju att flygbiljetterna bör sjunka i pris.
Men hur är det nu, 1 januari, vad betyder det datumet?
Är skatten kopplad till när man flyger eller när man köper biljetten? Om det sistnämnda..kommer resenärer som bokat tidigare för avresa nästa år att få tillbaka skattepengar?
Av Birgere
14 dec. 2018 10:37
Citerat från Bibby:
Verkar som att inget är klart än, och du får nog vänta tills juli innan nåt verkligen händer.

https://www.nyteknik.se/miljo/flygskatten-kan-slopas-tidigast-1-juli-2019-6942421
Virrigt är bara förnamnet😁
Personligen skulle jag inte ha några problem om man istället la en skattesats på fossilt flygbränsle istället. Det skulle ge ett incitament till flygbolagen att använda bränsleeffektiva flygplan, fylla sina kabiner och om möjligt pytsa i delar icke-fossilt bränsle. I ett sådant läge skulle ju faktiskt vi kunna få en miljömässig positiv effekt istället för denna muppskatt.
Skulle även kunna drivas från ett EU perspektiv samt att alla eller delar av skatteintäkterna skulle kunna dedikeras till forskning/utveckling av mindre miljöförstörande flyg.
14 dec. 2018 14:02
Citerat från Birgere:
Citerat från Bibby:
Verkar som att inget är klart än, och du får nog vänta tills juli innan nåt verkligen händer.

https://www.nyteknik.se/miljo/flygskatten-kan-slopas-tidigast-1-juli-2019-6942421
Virrigt är bara förnamnet😁
Personligen skulle jag inte ha några problem om man istället la en skattesats på fossilt flygbränsle istället. Det skulle ge ett incitament till flygbolagen att använda bränsleeffektiva flygplan, fylla sina kabiner och om möjligt pytsa i delar icke-fossilt bränsle. I ett sådant läge skulle ju faktiskt vi kunna få en miljömässig positiv effekt istället för denna muppskatt.
Skulle även kunna drivas från ett EU perspektiv samt att alla eller delar av skatteintäkterna skulle kunna dedikeras till forskning/utveckling av mindre miljöförstörande flyg.
Håller med 100%.
Ska man ha en skatt för att styra i en miljövänligare riktning så ska den ju utformas för att belöna de som sköter sig bättre och pengarna ska gå till forskning mm. innom samma område.
Det måste också tittas på om biobränslen är miljövänligare genom hela processen!
Går det mer energi åt för skapa, det än man får ut ur det så kan det inte vara försvarbart, precis som miljöpåverkan totalt från en elbil, gruvbrytning av sinande tillgångar på råvaror, energiåtgång mot uttag (som att om man t.ex skulle bygga vindkraft som inte ger tillbaka energin som gick åt att bygga), restavfallet efter bilarna o.s.v.

Ska man t.ex skövla regnskogar för att få fram biobränsle som skeppas jorden runt blir det mindre grönt i mina ögon än om man på effektivt sätt kan utvinna ur restprodukter från t.ex träindustrin eller sopor.
Forskning är självklart vägen framåt, som alltid.

Gällande grundfrågan så ska folk ju inte betala skatter och avgifter som inte längre finns eller för sådant man inte kan utnyttja. Bör alltså betalas tillbaka (avdrag i nästa deklaration för de som har inkomst?).
Av Birgere
15 dec. 2018 13:10
Citerat från Floridasidan:
Gällande grundfrågan så ska folk ju inte betala skatter och avgifter som inte längre finns eller för sådant man inte kan utnyttja. Bör alltså betalas tillbaka (avdrag i nästa deklaration för de som har inkomst?).
Eftersom upplägget var så fruktansvärt korkat så verkar ju inte flygbolagen heller vetat hur dom ska hantera detta och det verkar som om för väldigt många biljetter har flygbolagen absorberat kostnaderna och då blir det ju i princip omöjligt att veta vem som skulle få tillbaka skatten.😡