Flygpriser till Florida i december

Av Ullek33
6 feb. 2014 21:51
Visningar: 826
Hej! Har en undran till er erfarna Floridaresenärer - Vår familj har två gånger besökt Florida runt jul och nyår, senast 13/14. Nu är vi sugna på att boka igen till denna julen. När jag söker på flygbiljetter så blir priset flera tusen kronor dyrare (per person) än tidigare gånger vi rest. Det är också två byten (varav ett i NYC på de flesta av resorna, vilket vi inte känner för...). Tror ni flygbolagen släpper fler resor eller är det utbudet som ligger ute nu? Vi har tidigare rest med Lufthansa med byte i Frankfurt.
//Ulle
6 feb. 2014 22:34
Jag skulle gissa att det inte släppts så många biljetter ännu. Åkte också jul/nyår till Florida. Vet att jag kollade tidigt , men vi hittade mkt billiga biljetter i mitten av mars. 5200 till fort lauderdale.
Av Ullek33
6 feb. 2014 22:38
Då kanske man ska vänta lite...
Var det ett eller två byten på den resan?

Tack för ditt svar!
Av Hawaii
6 feb. 2014 22:52
Biljetter "släpps" i princip 330 dagar innan avgång, men inte speciellt troligt att man hittar bra priser så långt innan. Finns ingen anledning för flygbolagen att dumpa priser så långt i förväg. De hoppas givetvis att kunna sälja till ett högre pris och det blir inte förrän de inser att de måste vara lite flexibla med sina priser att man kan hoppas på bättre priser. Min egen erfarenhet är att detta ofta inträffar c:a 3-5 månader innan avresa. Med resor runt jul och nyår gäller andra "regler" eftersom den perioden är mera eftertraktad, och därav också typiskt dyrare biljetter, och ev. bra priser "inträffar" nog tidigare än 3-5 månader innan avresa.

Slutsats - kolla priserna regelbundet över de närmaste månaderna så att du kan se hur de (troligen) går upp och ned, och slå till när de verkar acceptabla.
7 feb. 2014 17:49
Citerat från Ullek33:
Då kanske man ska väntaAirlineste...
Var det ett elprisernaå byten på den resan?

Tack för ditt svar!
Blev två byten, Bryssel och Chicago med united airlines. Vi valde fort L då priserna just då var så mkt lägre. Dock ändrades anslutningen i Chicago varför det blev lite dryg väntan.men på vägen dit kan man stå ut. Det är hem som man vill ha kort restid.
Av Ullek33
8 feb. 2014 13:14
Tack för era svar. Har lite is i magen och hoppas på att det ska dyka upp något billigare alternativ än de som finns just nu.
8 feb. 2014 14:49
Vi är oxå ute efter flyg över jul o nyår. Vi har redan bokat boende 13 dec - 9 jan, så vi hoppas kunna hitta bra pris på biljetterna då vi åker så pass många dagar innan jul. Själv föredrar jag max 1 mellanlandning o inte allt för lång total restid.
15 feb. 2014 22:34
Ulleik33,

När är den bästa tiden att beställa biljetter och när kan man få bästa priset?

Som du vet sa finns det finns en stor mängd teorier, gissningar, antaganden och “besserwisser” om hur biljettpriserna fasställes på flyget. Men, det finns få som kan eller vill förklara det.

En sak som jag är ganska säker på och det är att biljettpriserna bestäms enligt tillgång och efterfrågan. Från början så bestäms priserna till en viss nivå när biljetterna släpps på marknaden och sedan styrs det till stor del av hur stor efterfågan kommer att bli.

Nu är frågan om när och hur ändras priserna? Igen, detta är en massa antagande men det vore logiskt att tänka att priserna börjar ändras när efterfrågan växer. När detta sker beror förmodligen på när marknade börjar på att bli aktiv just till den destinationen. När vi, som kunder, börjar undersöka priser och när vi beställa biljetter.

Vidare borde man kunna antaga att dessto mer vi logger in och gör förfrågningar på en viss dag och till en viss destination, desto större efterfrågan avkänner systemet.

Så frågan är om din och min “lilla” förfrågan kan påverka priset nämnvärt till en viss destination? Om du och jag och ett par av våra kompisar håller på att kolla priset från X till Y dag efter dag så avkänner datorerna detta och med en stigande efterfråga som resultat. Kom ihåg att tillgången är trots allt mycket begränsad så teoretiskt skulle våra förfrågningar ganska snabbt kunna påverka priset.

Synpunkter?
Av Daytona
16 feb. 2014 06:55
Floridanu, faktiskt så stämmer det där. Jag har testat söka resor från min egen dator ( som jämt söker billiga resor ;) ) och jobbets, priserna blev annorlunda. Jag tror ( jag är väldigt oteknisk) att man ska rensa cookies för att slippa det hela. Byta IP nummer ( om nu det är möjligt?? ) ska också fungera.
16 feb. 2014 13:04
Daytona,
Jag vet inte om det är helt riktigt med att byta IP nummer. Om du söker från samma dator (samma IP nummer) så teoretiskt bör systemet känna av att det är samma förfrågan som kommer tillbaka och om programmet fungerar så bör detta inte registreras som ny sökning. M. a. o. borde det inte öka efterfrågan.

Däremot byter du dator (IP nummer) så borde din sökning registreras som en ny förfrågan och därmed öka efterfrågan.

Samma borde gälla med om du rensare cookies, då kanske systemet avkänner det som en ny sökning, en ny kund.

Igen vill jag påpeka att många av er kanske tycker att det kan inte ha någon större betydelse om “jag” (du) håller på att söka flera gånger på samma flight. Men, kom ihåg att tillgången på en flight är bara några hundra passagerare. Det kan räcka om det finns 5 – 10 pesoner som envist håller på med detta och då från olika datorer. Givetvis skall man inte sluta att kolla priserna men jag vill bara påpeka att risken kan finnas.

Finns det någon dataexpert från flygindustrin som kan hjälpa oss med den här frågan? Visst kan vi Googla men vi behöver fakta, ej antagande. Stämmer det Daytona? Fakta på bordet.
16 feb. 2014 13:20
Det oetiska förfarandet att höja priserna för den som söker flera gånger på samma resa har man ju hört, det låter väldigt suspekt och jag minns inte vilka sidor det var som anklagades för detta, var det inte nätresebåråer det handlade om? Daytona, vilka sidor har Du upplevt detta och har Du kollat om t.ex. någon annan som sökt på resan fått lägre pris?

Sen skulle man ju kunna rewsonera tvärt om. Om många söker på en rasa men få bokar så borde det indikera att kunderna tycker det är för dyrt och inte vill köpa, alltså lägre efterfrågan på den resan och priset bör ju då sänkas, inte höjas.

Själv tror jag inte alls att det fungerar så utan att priserna höjs om många platser bokats och sänks om man har svårt att fylla planet.
Av Ullek33
16 feb. 2014 13:35
Hjälp, nu vet man inte hur man ska tänka ;-). Vågar man fortsätta leta flygbiljetter eller ska man hålla sig ifrån datorn? Intressant och spännande diskussion om hur detta egentligen fungerar. Tycker också det hade varit intressant om någon som verkligen vet hur det ligger till, kunde kommentera och reda ut frågetecknen.
16 feb. 2014 14:20
Ullek33, jag tycker inte att du skall sluta söka efter det bästa priserna. Jag håller också med dig att det vore fantastiskt om någon som sitter inne med fakta kunde klargöra våra olika teorier.

Men, för att titta vidare på teorin om tillgång och efterfrågan så bygger det givetvis inte bara på att priserna justeras en väg (uppåt), utan det kan gå åt andra hållet likväl. Man får vidare antaga att programmen är mycket avancerade och att en förfrågan får ett mindre värde i utvärderingen jämnfört mot en skarp bokning som bör få ett betydligt högre värde i ekvationen.

Min teori och bakgrund kommer från hotellindustrin (Ramada som är en av de större hotellkedjorna i USA) där vi hade liknande program. Men, här justerades priserna mycket snabbare (upp och ned) och det kunde ibland röra sig bara om timmar från en uppåtgående trend till en nedåtgående prissättning.

Ulle33, fortsätt och sök och så skriker vi på hjälp från flera som vill deltaga med kunskaper, fakta och teorier.
16 feb. 2014 14:49
Citerat från Ullek33:
Hjälp, nu vet man inte hur man ska tänka ;-). Vågar man fortsätta leta flygbiljetter eller ska man hålla sig ifrån datorn? Intressant och spännande diskussion om hur detta egentligen fungerar. Tycker också det hade varit intressant om någon som verkligen vet hur det ligger till, kunde kommentera och reda ut frågetecknen.
Nej sluta inte, men som de flesta varit inne på så är det antagligen för tidigt att boka, 3-5 månader innan brukar vara mer rätt, vi har gjort så och genom åren har det lönat sig mycket. Att dina sökningar påverkar flygbolagens priser tror jag inte alls, prova att söka från en mobil eller jobbdator t.ex. för att se om det blir någon skillnad, jag är ganska säker på att det inte blir någon skillnad om Du sökt 10 gånger på en resa eller söker för första gången.

Bestäm er för vilka krav ni har på resan, direktflyg, antal mellanlandningar, total restid, välj bort flygbolag som ni inte gillar o.s.v. bevaka sen priserna ( det kan ju även dyka upp tillfälliga kampanjer), laborera om ni kan med avresedagarna då det ofta kan skilja en hel del mellan olika veckodagar (mitt i veckan är ofta men inte alltid billigare) och när ni hittar en resa ni är nöjda med till ett pris ni tycker är bra, boka. Vill ni inte bli besvikna på att priserna sänks senare, låt bli att kolla priserna efter att ni bokat ;-)
Av Birgere
16 feb. 2014 16:26
Man får inte vara för nojjig, hur man än bär sig åt så kommer det alltid att finnas ett tillfälle då man kan hitta en biljett några kronor billigare än vad man själv köpt för.... jämför med Aktier :)
16 feb. 2014 17:09
Birgere,

Jag smålog när jag såg din kommentar där du jämnförde med aktiemarknaden. Den bifogade domain addressen tar dig till en intressant artikel som förklarar ganska ingående hur biljettpriserna varierar. De nämner också att det är som att spela på aktiemarknaden.

Den beskriver ingående hur flygindustrin använder sig av avancerade datorprogram för att kontrollera och utnyttja “tillgång och efterfågan” (yield management) till max. Den även berör “bait and switch” teorin som igentligen styrker Daytonas förslag om IP addresser och cookies.

Vidare finner jag sista paragrafen under rubriken “Same Seat, Different Fares” intressant. Som du ser så diskuteras det om hur flygbolagen constant analyzerar reservationsmönstret (dålig översättning) och justerar priserna upp och ned.

Läs också sista meningen under rubriken “Why Fares Change all the Time”. Där påstås det att en enstaka biljettbokning kan påverka priset men det bör nog förklaras lite mer I detalj. Jag antar att det menas om du köper sista tillgängliga biljetten i just den prisklassen.

Här ser ni hela artikeln: http://www.cheapair.com/blog/travel-tips/air-fares-101-why-do-fares-change-all-the-time/

Sedan kan man fundera på om alla flygbolag följer samma mönster. Jag antar att ett bolag såsom Norweigan som inriktar sig mot turistindustrin (iaf vad beträffar på turen till Fort Lauderdale och nu till Orlando som öppnas upp i May) har en annan philosiphy än ett bolag som SAS som inriktar sig mot många fler kategorier.
Av Hawaii
16 feb. 2014 17:49
Min erfarenhet är att priserna går upp och ner, oavsett vilket. Jag gör typiskt 2 långresor per år och börjar kolla priserna upp till 8-9 månader innan, och ofta på flera flygbolag även om jag mest flyger med United Airlines. Vad jag har upplevt är att samma flygbolags pris, för samma dag, går och upp ner, ibland bara med ett dygns mellanrum. Jag kollar typiskt i flera månader, och som jag nämnde ovan slår jag typiskt till och bokar c:a 3-5 månader innan avresa när jag tycker priset är OK.
Av Birgere
16 feb. 2014 18:39
Bra artikel som bekräftar min uppfattning om hur det fungerar. MEN det finns andra intressanta parametrar när det kommer till ICKE direktflyg. Här kan man verkligen se variationer över tiden, speciellt när det handlar om olika flygbolag och synnerligen när det kommer till code sharing. Hur intäkterna fördelas för den sistnämnda vore intressant att veta.
Jag skulle även tro att det finns någon form av kick-back från flygbolagen till vissa resebyråer. Anledningen till att jag tror detta är att man ibland kan hitta rejält mycket billigare biljetter från ett visst flygbolag från en specifik resebyrå. Detta gäller även för code sharing.

Vår nästa resa till Florida har totalt 5 legs. Biljetten är via resebyrån bokad med United men inte ett enda flyg är med United.
16 feb. 2014 20:47
Code sharing, hur intäckterna fördelas och kompensation till resebyråer får någon annan svara på. Det enda som jag vet och det är att flygbolagen ger inga “kick-backs” till resebyråer här i USA. Den biten är “history”.

Förr i tiden vet jag att vissa stora researrangörer kunde köpa upp (eller reservera) ett antal flygstolar för att sälja vidare med förtjänst. Jag vet inte om sådana bolag som Expedia, Travelocity med flera idkar denna princip idag.

Men, det skulle vara intressant och se hur du kan få ihop 5 legs från Sverige till Florida. Måste vara rekord.
Av Birgere
16 feb. 2014 20:51
Citerat från Floridanu:

Men, det skulle vara intressant och se hur du kan få ihop 5 legs från Sverige till Florida. Måste vara rekord.
1 stop ut (2 legs) och 2 stop hem (3 legs), inte så konstigt.