Flyga med Ving?

Av Idalaya
25 jan. 2012 15:04
Visningar: 12687
Vi ska till Phuket i mars och har hittat ett billigt flyg genom Ving och flyger med deras Thomas Cook Airlines. Någon som har flygit med dem och vet hur de är?
Av Cizzzi
25 jan. 2012 17:56
Hej! Vi flyger med ving och thomas cook i mars närmare bestämt den 8 mars! Har tidigare rest med dem till ex turkiet och cypern. Till Cypern hade vi exatkt samma plan som vi nu ska ha ner till Thailand. Jag tycker att deras service är bra. Även maten men det tycks jag vara ensam om i mitt resesällskap. Jag är dock inte det minsta kräsen när det gäller mat. Det enda jag kan tycka är att det har vart kallt på planen och för få filtar. Komforten är som på vilka plan som helst.
Så 'r det billigt så tycker jag du ska köra på !!!
Av Jojeje
26 jan. 2012 03:09
Senast jag flög med ving och thomas cook, i november, var det förskräckligt. Man fick inte plats med benen på sin plats för platserna var så trånga. Och på hemvägen blev det massa tjafs om trasigt plan. Dom lovade att skicka efter nytt plan men gjorde det inte, sen skickade dom efter en reparatör och det tog oss två dygn längre än väntat att komma hem. Dessutom lovade de oss resenärer att de skulle höra av sig till oss om ersättning osv men thomas cook har ännu inte hört av sig.
Det kan säkert vara så att det var en engångshändelse, men riktigt arg blir man ibland på flyg/resebolag när dom krånglar så mycket,
26 jan. 2012 10:50
Har bara åkt med dem till Kanarieöarna, men det gör vi inte gärna om. Trångt, skränigt, dåligt kan man sammanfatta det, är det samma standard på flygen till Phuket så hade jag inte valt det även om det var nästan gratis.
26 jan. 2012 10:55
Jag har rest i många år och det kan alltid bli som så att det strular med vissa flygningar och det har klart hänt att man blir 9 timmar försenad. Men jag skulle inte koppla problemen med ett visst flygbolag utan att det är precis som med tågtrafiken - det blir förseningar.

Vid start och landning uppstår det alltid lock i öronen.
Jag har alltid älskat flygplansmat.
Flygtoan är alltid liten.
Filmerna dom visar är alltid tråkiga.

Men jag finner mig i det och tänker mer på själva landet, jag menar det är liksom mer viktigt att hotellet är fräsch än "taxin" man färdas i.

Ving fungerar för mig!
Av Idalaya
26 jan. 2012 11:40
Förseningar måste man så klart alltid räkna med att det kan bli. Men mat, komfort och service är något som är ganska viktigt. Får hoppas att det är bättre standard på deras större långdisstansplan än de ni flygit med till Madeira, Kanarie örarna etc.
Men jag har fortfarande inte vågat köpa biljetten....
Håller utskik billiga biljetter fr Qatar som vi helst vill resa med. Flög med Finnair förra året. Var absolut ok, men att mellanlanda i Helsingfors, som kan vara den tråkigaste flygplatsen någonsin, var ingen höjdare.
26 jan. 2012 14:13
Jag flög med dem senast i förrgår samma rutt, inga problem... vi flög gbg-phuket och på dem planen är underhållningen inte 100% bra, dvs. inga tv skärmar i stolsryggarna och det var för få tv skärmar. Men flyger man med deras Airbus a330-200 så har dem det. Men flyger du från sthlm tror jag alla planen har bra underhållning, vilket är viktigt på en så lång flygning.
Av Idalaya
26 jan. 2012 22:11
Citerat från rebeckahanna:
Jag flög med dem senast i förrgår samma rutt, inga problem... vi flög gbg-phuket och på dem planen är underhållningen inte 100% bra, dvs. inga tv skärmar i stolsryggarna och det var för få tv skärmar. Men flyger man med deras Airbus a330-200 så har dem det. Men flyger du från sthlm tror jag alla planen har bra underhållning, vilket är viktigt på en så lång flygning.
Tack för svaret. Skönt att höra med någon som rest nyligen. Det en Airbuss 330-200 vi ska flyga med så det borde vara egna skärmar.. Vi reser med en liten kille på snart 2 år så då är underhållning mkt relevant..
.
26 jan. 2012 22:12
Jag håller med dig Markus1gran!
jag har aldrig förstått varför folk är så oroliga inför flygningar med olika bolag det är ju bara ett sätt att transportera sig under några timmar, om jag gör ett par flygningar om året så kvittar komforten för mig jag betalar aldrig för extra benutrumme och "gratis" drinkar osv.de pengarna lägger jag på annat.

Har åkt med en del bisarra flyg som säkert skulle få många att skrika rätt ut men svindyra förstaklass biljetter är inget för mig de priserna dom betingar får mig att skrika ännu högre he! he!

Jag kan gott sitta litet trångt och titta på kassa filmer några timmar av min resa bara priset är det rätta, skulle resandet däremot ingå i jobbet som tex för min polare som åker till asien varje vecka kan jag förstå att man tröttnar på trånga flygstolar o övernattningar på flygplastens stengolv vid planbyten, som det är nu när jag pröjsar själv avgör priset på biljetten.

Kan vi i vår familj spara 10.000-20.000kr tillsammans på litet simplare flyg så lägger vi de pengarna på nästa resa istället jag reser ju hellre fyra gånger om året än två om jag säger så,däremot kan jag förstå att litet bra underhållning kan vara skillnaden mellan fiasko och succé när det gäller barn men är man osäker får man se till att fixa den biten själv med tex. bärbar dvd och nintendospel.
Mvh. Bosse
Av Moth63
27 jan. 2012 07:01
Laplander: Jag håller med dig där, men jag måste säga att Thomas Cook ligger underst på min lista, sen skall man veta att Thomas Cook inte är ett ekonomiskt stabilt bolag, om jag inte minns fel så har de varit nära konkurs, men det kan ju kvitta om Ving står som anordnar.
27 jan. 2012 07:42
Citerat från moth63:
Laplander: Jag håller med dig där, men jag måste säga att Thomas Cook ligger underst på min lista, sen skall man veta att Thomas Cook inte är ett ekonomiskt stabilt bolag, om jag inte minns fel så har de varit nära konkurs, men det kan ju kvitta om Ving står som anordnar.
Ving ingår väl i samma koncern om jag inte minns fel och den går väl rätt dåligt totalt, knappast troligt att de lägger ner ändå?

Sen rent allmänt så är det ju sällan billigare att resa med charterbolagen än att resa reguljärt och för mig är komforten värt en del, hellre ett par hundra mer för att få några extra centimeter och lite lugnare i kabinen, förstaklass behöver man inte resa för att det ska vara bättre än charter, så valet för mig är lätt, ingen charter i första taget. Transporten till och från resmålet tycker jag är en del av resan och den kan verkligen påverka helhetsupplevelsen.
27 jan. 2012 10:28
Citerat från moth63:
Laplander: Jag håller med dig där, men jag måste säga att Thomas Cook ligger underst på min lista, sen skall man veta att Thomas Cook inte är ett ekonomiskt stabilt bolag, om jag inte minns fel så har de varit nära konkurs, men det kan ju kvitta om Ving står som anordnar.
Thmoas Cook Scandinavia har lysande ekonomi, dem har nämligen gått med vinst flera år i rad och även beställt in 12 nya a321or för expansion.
Du måste ha läst rubriken på Aftonbladet om att Thomas Cook UK har dålig ekonomi och förväxlat detta med Thomas Cook Scandinavia.
27 jan. 2012 10:43
Citerat från longhauler:
Citerat från moth63:
Laplander: Jag håller med dig där, men jag måste säga att Thomas Cook ligger underst på min lista, sen skall man veta att Thomas Cook inte är ett ekonomiskt stabilt bolag, om jag inte minns fel så har de varit nära konkurs, men det kan ju kvitta om Ving står som anordnar.
Thmoas Cook Scandinavia har lysande ekonomi, dem har nämligen gått med vinst flera år i rad och även beställt in 12 nya a321or för expansion.
Du måste ha läst rubriken på Aftonbladet om att Thomas Cook UK har dålig ekonomi och förväxlat detta med Thomas Cook Scandinavia.
Är inte så insatt i deras ägarförhållanden o.s.v. och bryr mig egentligen inte :-) men alla bolagen ingår väl i "Thomas Cook Group" som ju verkar gå ganska knaggligt och även om de säkert inte går under inom nära framtid i alla fall så låter det väl lite sådär att de lånar 100tals miljoner Pund för att få ihop det.

De nya flygplanen är väl dessutom för att förnya flottan, inte expandera?
27 jan. 2012 12:33
Citerat från floridasidan:
Citerat från longhauler:
Citerat från moth63:
Laplander: Jag håller med dig där, men jag måste säga att Thomas Cook ligger underst på min lista, sen skall man veta att Thomas Cook inte är ett ekonomiskt stabilt bolag, om jag inte minns fel så har de varit nära konkurs, men det kan ju kvitta om Ving står som anordnar.
Thmoas Cook Scandinavia har lysande ekonomi, dem har nämligen gått med vinst flera år i rad och även beställt in 12 nya a321or för expansion.
Du måste ha läst rubriken på Aftonbladet om att Thomas Cook UK har dålig ekonomi och förväxlat detta med Thomas Cook Scandinavia.
Är inte så insatt i deras ägarförhållanden o.s.v. och bryr mig egentligen inte :-) men alla bolagen ingår väl i "Thomas Cook Group" som ju verkar gå ganska knaggligt och även om de säkert inte går under inom nära framtid i alla fall så låter det väl lite sådär att de lånar 100tals miljoner Pund för att få ihop det.

De nya flygplanen är väl dessutom för att förnya flottan, inte expandera?
Både och om man utgår från deras pressmeddelande. Dem har beställt 12st a321or för att ersätta 6st a321or och 2st a320.

http://www.thomascookairlines.se/news/pressreleaseDetail.aspx?newsId=107952&newsCatId=1
Av Moth63
27 jan. 2012 13:21
Ja det kanske är så, önskar er en bra resa hur som helst :-)
Av Mabe542
27 jan. 2012 21:33
Idalaya: vilket datum åker ni? Vi åker till phuket 1 mars med thomascook. Vi åkte med ving/thomascook för ett år sen. Till Teneriffa, då var sonen under 2 och fick ingen egen stol. Det var fruktansvärt, han ville bara hoppa i min stol eller springa i gången. Han hade precis lärt sig gå då.
Jag hoppas verkligen det blir bättre denna resa, men charter är som att åka en fullproppad tunnelbana....
28 jan. 2012 18:44
Idalaya: Thomas Cook Scandinavia är bra och när ni reser till Thailand kommer ni få resa med deras A330, ett stort flygplan avsett för långdistans. Thomas Cook Scandinavia har två varianter av A330. A330-200 och A330-300. Flyger ni med A330-200 kommer ni dessutom ha tillgång till egna TV-skärmar med inbyggt entertainmentsystem. Trevlig resa!
11 feb. 2012 15:45
Åker med Ving i slutet av mars till Phuket. Vi har bokat Sunclass, som ska vara lite bättre med benplats. Har med en 7-månaders pojke som vi får ha i knät. Men jag tror att det ändå blir rätt ok.
Jag har flygit med både Thai och Qatar och deras ekonomiklass tycker jag är hemsk. Trångt och maten var inte heller så bra. Tror knappast att Thomas Cook Airlines är sämre.
Av Essan
19 feb. 2012 18:26
Jag har rest med TC till Thailand 8 ggr dom senaste åren, visst är det trångt om man är lång, men det är det samma på alla plan. Sedan är det suveränt att man flyger direkt (GBG- Phuket/Krabi) skulle jag flyga med andra bolag, som inte flyger direkt, får jag byta i Bangkok, och det innebär att resan tar 18 timmar istället för 11 timmar. Och det är ju även en prisfråga...jag köper bara flygstol, sista minuten och har betalat 2998-4998...lite skillnad mot att flyga reguljärt!!! Jag har det hellre lite bökigt på planet och kan lägga mer pengar på upplevelser.
ps. du som hade rest med ett litet barn och "inte fått sittplats" till barnet...enkelt åtgärdat, det är bara att köpa en biljett till barnet så är det problemet löst...(har under mina flygresor hört många med "gratisbarn" vara riktigt otrevliga mot kabinpersonalen och krävt att få ett säte till barnen...)
Av Runegbg
23 okt. 2012 15:32
Flyger med 330-200 i dec 2012 till Aruba, som bara har Sunclass-platser.
Skall bli intressant att se.
Jag har flugit till Thailand tidigare med Thomas Cook, tidigare My Travel , och varit nöjd med den stora Airbusen, 330-300. Extra benutrymmesplats har jag betalat för en gång och tyckte att det var värt pengarna den gången. Lite trängre på ordinarie platser.
Nu skall vi se vad Sunclass är.

Jag är klart nöjd med My Travel, nu Thomas Cook och även Ving. Jag är nästan 190cm.
Väljer helt klart dessa vid charter framför t.ex. Apollo som ibland kör med Boeing 767, vilken är extremt trång som jag upplevt det. Jag kollar absolut flygplanstypen vid resa!

Så här är bakgrunden till Sunclass:
Till nästa vinter (vintern 08/09) bygger Vings flygbolag MyTravel Airways om tre Airbus A330-200 för att skapa mer benutrymme för passagerarna. 37 säten tas bort i respektive plan och det nya benutrymmet blir 84 centimeter (33″) per passagerare, mot tidigare 74-76 (29″-30″) centimeter. Det större benutrymmet skapar en ny klass ombord på A330-200 som kallas SunClass och får 274 platser, Royal Class med 49 platser finns kvar sedan tidigare. Här är stolsutrymmet 89 centimeter (35″).

Tack vare den reducerade vikten, som färre stolar innebär, klarar dessa flygplan att flyga non-stop till och från Thailand (Phuket och Krabi), vilket många andra flygplan inte klarar. Samma flygplan kommer även användas för att flyga non-stop till Florida och Goa.

Även på alla Airbus A330-300-maskiner tas ett antal säten bort för att kunna erbjuda SunClass. Även här är benutrymmet 84 cm (33″).

Återkommer med rapport efter dec 2012.
Av Offsc
6 jan. 2013 14:15
Runegbg, hur var det?
Av Runegbg
6 jan. 2013 16:42
Aruba, The Mill och Ving.
Vi valde The Mill för att det hade något lägre standardklass och därmed billigare. Det är ett enkelt men helt OK hotell. Det som inte är så bra är den enkla tunna avskiljningsdörren mellan två rum som jag verkligen tycker borde bytas, eller i varja fall ljudisoleras med extraskiva när dörren ändå inte används. Minsta oväsen från grannen går rätt igenom. Jag skulle vilja ha mer avskiljdhet. Inte känna att grannarna nästa är i rummet.

Duschen helt ok med mycket varmvatten. Kylskåp, bra. Köksmöjlighet som vi inte använde. Sängen var bra och städingen var bra. Luftkonditioneringen mycket effektiv så vi fick ställa upp den på så varm inställning som möjligt. Var nästan för kallt ändå. Tyvärr så väsnades den på vårt rum, tillsammans med kylskåpet som brummade/ven så mycket att vi var tvungna att ha öronproppar om natten för att kunna sova.

Nu skall sägas att vissa rum på hotellet är nyrenoverade och förmodligen i bättre skick än vårt.
Men vi hade valt enklare för prisets skull och vi är nöjda, förutom ljuden.

The Mill har ett bra poolområde med gott om solsängar. Jag upplevde aldrig att man behövde oroa sig för plats vid poolen oavsett när man var där. Det är inte särskilt lång promenad ner till den fina stranden. Går man ut på baksidan och går genom bottenvåningen, rätt igenom hotell Westin, så kommer man ner till stranden på 5 minuter. Inga problem alls.

Aruba blev lite av en besvikelse. Vi tyckte att det saknades det genuint Karibiska. Vad det nu är? Men våra förväntningar på det Karibiska uppfylldes inte. Vi har inte heller någon erfarenhet från andra öar därnere. Så vi vet ju inte mycket om det. Aruba hade hotellområdena och utmed vägen låg affärs/restaurangkvarter i lång rad. Tyvärr så kändes det modernt, konstruerat, färgglatt, nästan som om man byggt upp en nöjespark med restaurang på restaurang omväxlat med souvenirbutiker och smyckesaffärer och klockaffärer.

Restaurangerna höll en hög prisnivå där mestades en maträtt lätt kunde gå på 20$ och en öl 4,50$ lägger man därpå till 15% i serveringsavgift (dricks) som kom på notan, tillsammans med någon dollar i skatt så blir det lätt 170+170kr per person och dag. 680kr för två. När man som vi är van vid de enkla alternativen som kan finnas i Thailand eller Vietnam så blir 680kr om dagen för två personer väldigt högt pris.
Det som var en klar besvikelse på Aruba är att vi inte kunde hitta minsta enkla alternativ utmed stränder eller gator. Inga lokala små restauranger med billig och spännande lokal mat..
Vi kunde helt enkelt inte hitta det..

Jag kan rekommendera La Granja som ligger utmed vägen i Savaneta (strax utanför San Nicholas)
Där fanns t.ex. god lokal fisk som smakade riktigt bra. Dessutom lägre pris. I Savaneta finns också Zeerover som är en fiskrestaurang av lokalt slag. Jag tyckte dock att friterad fisk och friterad pommes inte var särskilt kul. Mitt resesällskap tog däremot de färska (Stora) räkorna som friterades och var jättegoda. Zeerover är värt ett besök. Jag såg i efterhand att hotell Amsterdam Manor tydligen har en Karibisk restaurang vid namn Mango. Den missade jag. Den hade vi säkert besökt om vi sett den.

Utflyktsprogrammen tyckte alla var få. Några som dessutom åkte på katamaran och snorkeltur tyckte att det kanske var för lite och för enkelt arrangerat. Snorkling och dykning är helt säkert DET som Aruba är bäst på att erbjuda.
Nu tror jag inte att jag återvänder, men OM jag skulle, så skulle jag se till att ha ordentligt med kontaktlinser och kanske egen snorklingsutrustning med mig!

Vattnet är kanske 26 grader, men vi som är vana vid Asiens varma vatten tycket att det var för kallt.
Vi kände inte riktigt för att ligga i någon längre stund. Doppa sig, simma några minuter och sedan var det bra!

Det blåser hela tiden och det är skönt. Det blir därmed inga som helst problem med att vara ute i skuggan under ett träd. Är man i solen på stranden så bränner det på rätt rejält!
Stranden är kanonfin för övrigt. Det var inte heller där några som helst problem med att få solsängar. Inget man behöver paxa eller bevaka. Bara att lunka ner till stranden.

All Inklusive skulle jag absolut välja nästa gång. Då kan man välja att prova en och annan restaurang på egen hand. Men att helt vara tvungen att äta lunch och middag ute i "nöjesfältet" var ingenting för oss.

Folk är mycket vänliga. Det är lugnt och fint i trafiken. Vi hyrde bil två dagar och det var kul att se miljöerna runt ön. Men två dagar var tillräckligt. Vi drack både buteljvatten och kranvatten. Inga problem med magarna.

Det finns inte mycket att göra. Vara på stranden, vara lite på hotellet, gå längs affärerna och restaurangerna på "nöjesgatan" som vi kallar det. Så mycket mer lyckades vi inte hitta på att göra. Tyckte nog att övriga resenärer resonerade på samma sätt. Aruba har 100.000 invånare och kanske en miljon turister om året.
Många, många amerikanska turister. Man förstår om det lätt blir turistifierat och att det lokala försvinner.

Oranjestad har lyxkryssare som landar med jämna mellanrum. Affärsgatan har många dyra butiker. Även här känns byggnaderna konstruerade och konstlade. Turistanpassat och inte genuint var som vi upplevde det. En dag i Oranjestad räckte. Jag tyckte den största behållningen var när vi stannade i de enklare köpkvarteren som låg utmed vägen i utkanten av Oranjestad mot Hotellområdena. Där kändes det plötsligt mer lokalt och äkta. Ett par kafeér fick klart godkänt av oss. Personalen förklarade vad pirogerna innehöll. Smaskigt! Cappuccinon var kanon.

Starbucks, längst upp i High Rise-området, besökte vi varje dag! 7$ för två cappuccino och dessutom gratis WiFi för att bevaka mail mm. God kaffe!

VING.
Jag har ingenting att klaga på. Personal finns på Aruba och man når dem om man vill fråga om något.
Flyget var bra. Sunclass är faktiskt lite bättre utrymme än när man åker vanlig charterklass. Om jag får möjlighet att välja det igen så är det en poäng på resan. Sedan är ju 11 timmar på flygplan tröttsamt hursomhelst. Jag tyckte att Thomas Cook Scandinavia hade bra mat ombord. Vi tog bara standardalternativ. Men jag var nöjd med det. Bättre än vid mina tidigare resor tycker jag.
Vi som åkte från Göteborg fick först flyga till Sthlm och sedan gick resan tillbaka från Sthlm och ut över Norge-Grönland och sedan neröver. Det blev ju därmed lite av onödig tur o retur Sthlm på resan. 11.5 tim på nervägen. Däremot 9,5 tim på hemvägen då vi flög Aruba-Gbg direkt. De övriga fortsatte sedan hem till Sthlm. På hemresan hade vi oturen att läsbelysningen inte fungerade. Det var inte bra. Boken som var avsedd för hemresan fick ligga kvar i handbagaget.

Lite personliga reflektioner var det här. Kanske till nytta för någon.
Jag har en stor misstanke om att nästa vintersemester för oss går till Asien.

Mvh