Flyga i Usa, nojig för överbokade plan
Hej
Har flygit i usa ett antal ggr och vid två tillfällen har jag råkat ut för överbokade plan där jag och min fru blivit kvar och fått ta senare flyg. Ni kanske tänker att jag då borde ha koll på hur det fungerar, men det kan jag säga att jag inte har. Inget förvånar mig längre om vad som kan ske när du väl hamnar på flygplatsen. Jag tycker att det är absurt att betala för en resa men att man ändå ska få magsår av oro. I sommar ska jag och min fru till Kalifornien och i vår rundresa har vi 4 flygningar inom usa. Det är 25 dagar kvar så jag tycker jag är ute i god tid för att förboka plats via respektive flygbolag.
Det gick bra på de första två enkelresorna men sket sig på resan t&r till Hawaii. När jag är inne i bokningen på deltas hemsida så står samtliga platser som non available. Hur i helvete kan detta vara möjligt så långt från avresa. Kan nån lugna mig och säga att det bara är medvetet av delta att inte öppna upp platserna så långt från avresa. Jag har köpt lågpris så ställa en fråga till travelstore är såklart uteslutet, då ska de ha deg.
Jag hoppas det bara är min noja och då klarar jag mig säkert för jag har lärt mig att vara på flygplatsen 4h innan avresa och stå och trycka längst fram i kön.
Har flygit i usa ett antal ggr och vid två tillfällen har jag råkat ut för överbokade plan där jag och min fru blivit kvar och fått ta senare flyg. Ni kanske tänker att jag då borde ha koll på hur det fungerar, men det kan jag säga att jag inte har. Inget förvånar mig längre om vad som kan ske när du väl hamnar på flygplatsen. Jag tycker att det är absurt att betala för en resa men att man ändå ska få magsår av oro. I sommar ska jag och min fru till Kalifornien och i vår rundresa har vi 4 flygningar inom usa. Det är 25 dagar kvar så jag tycker jag är ute i god tid för att förboka plats via respektive flygbolag.
Det gick bra på de första två enkelresorna men sket sig på resan t&r till Hawaii. När jag är inne i bokningen på deltas hemsida så står samtliga platser som non available. Hur i helvete kan detta vara möjligt så långt från avresa. Kan nån lugna mig och säga att det bara är medvetet av delta att inte öppna upp platserna så långt från avresa. Jag har köpt lågpris så ställa en fråga till travelstore är såklart uteslutet, då ska de ha deg.
Jag hoppas det bara är min noja och då klarar jag mig säkert för jag har lärt mig att vara på flygplatsen 4h innan avresa och stå och trycka längst fram i kön.
Jag har bara råkat ut för överbokningsproblem kanske ett tiotal gånger och framförallt med SAS inom Europa.
Selekteringen brukar ske vid gaten och dom börjar alltid fråga efter frivilliga och vad jag minns har aldrig någon blivit tvingad att stanna utan det har löst sig med frivilliga. Jag har även ställt upp några gånger där det inte inneburit några problem. Första varningsflaggan för att flighten är överfull är när man inte får någon plats i samband med incheckningen på flygplatsen.
Att det inte går att välja säte på din DeltaFlight beror nog på att din lågprisbiljett enbart tillåter det 24h innan avgång. Dom som betalt mer för biljetten kan nog välja plats, ev till en viss kostnad.
Att vara medlem i SkyTeam kanske ger någon fördel om det skulle krisa sig.
Selekteringen brukar ske vid gaten och dom börjar alltid fråga efter frivilliga och vad jag minns har aldrig någon blivit tvingad att stanna utan det har löst sig med frivilliga. Jag har även ställt upp några gånger där det inte inneburit några problem. Första varningsflaggan för att flighten är överfull är när man inte får någon plats i samband med incheckningen på flygplatsen.
Att det inte går att välja säte på din DeltaFlight beror nog på att din lågprisbiljett enbart tillåter det 24h innan avgång. Dom som betalt mer för biljetten kan nog välja plats, ev till en viss kostnad.
Att vara medlem i SkyTeam kanske ger någon fördel om det skulle krisa sig.
Hej Lirremannen,
överbokning är inget specifikt för USA. Alla bolag överbokar, eftersom man vet att ett visst antal passagerare inte kommer att checka in (av 200 personer kommer några att vara förkylda, ett antal ändrar planer, några fastnar i trafiken + en miljon andra skäl.
Några findings:
ATT DET STÅR 'NON-AVAILABLE':
Det är nästan helt säkert ett sätt för flygbolaget att låta sina trogna kunder välja. De sista dygnen innan avgång brukar alla återstående säten släppas för seatning.
Delta släpper sina stolar för alla resenärer 24 timmar före avgång.
ATT KUNNA VÄLJA STOL:
Det absolut lättaste sättet att kunna välja bland något fler platser i kabinen är att ansluta sig till flygbolagets bonusprogram. I Deltas fall SkyTeam.
Det är inget jämlikt system – de resenärer som reser mest/har högst poäng kan välja bland ännu fler platser – men du kommer åtminstone att ha högre status i bokningssystemet än ”the average Joe”.
LEISURE TRAVELLERS HAR LÄGST STATUS. TYVÄRR:
Bolagen prioriterar frekventa affärsresenärer, affärsresenärer, kunder med avtal (även om de bokar ekonomistolar), trogna kunder och därefter vanliga turister. Och man gör det just i den ordningen.
Har du köpt lågprisbiljetter så kan du kallt räkna med att du inte är prioriterad. Återigen; det är inte ett jämlikt system – och det är självklart galet irriterande för den som är på väg på sin drömresa.
OM DU BLIR KVAR PÅ MARKEN P G A ÖVERBOKNING:
• Du gör helt rätt som är på plats tidigt. Tidiga resenärer löper mindre risk att bli ”bumped”.
• Regelboken från U.S. Department of Transportation kräver också att flygbolagen frågar resenärer om de är villiga att avstå sina stolar frivilligt, mot kompensation. Vad som händer sedan är en förhandlingsfråga mellan flygbolaget och dig. De kan erbjuda vouchers – du kan stå på dig och kräva en check.
• Om du blir bumped utan att ha avstått din flygstol frivilligt, så skyddas du återigen av regelboken:
http://www.dot.gov/airconsumer/fly-rights (scrolla ner till ”Involuntary Bumping”)
• Sätter man er på ett annat plan som landar inom en timme jämfört med er ursprungliga bokning, får ni ingen ersättning (det kan ske med ett annat flygbolag).
• Vid alla flygningar där ni kommer fram mer än en timme senare, har ni rätt till ersättning.
• Blir du ställd på marken ofrivilligt har du rätt till en check (inte bara biljettvouchers från flygbolaget).
FÖR ATT HA RÄTT TILL ERSÄTTNING KRÄVS:
a) att ni har en confirmed reservation – från antingen flygbolaget eller en auktoriserad resebyrå.
b) att ni varit i tid vid incheckningen (vilket oftast betyder vid gaten – inte vid bagageinlämningen).
Som vanlig turist tillhör man inte den typ av resenärer som flygbolagen lever på. Men det betyder inte att frustrationen för dig blir mindre. Vad som kan hjälpa är att känna till sina rättigheter.
Så en fråga... när ni blev nekade ombordstigning på grund av överbokning – vad fick ni för kompensation?
undrar
:: hkn ::
överbokning är inget specifikt för USA. Alla bolag överbokar, eftersom man vet att ett visst antal passagerare inte kommer att checka in (av 200 personer kommer några att vara förkylda, ett antal ändrar planer, några fastnar i trafiken + en miljon andra skäl.
Några findings:
ATT DET STÅR 'NON-AVAILABLE':
Det är nästan helt säkert ett sätt för flygbolaget att låta sina trogna kunder välja. De sista dygnen innan avgång brukar alla återstående säten släppas för seatning.
Delta släpper sina stolar för alla resenärer 24 timmar före avgång.
ATT KUNNA VÄLJA STOL:
Det absolut lättaste sättet att kunna välja bland något fler platser i kabinen är att ansluta sig till flygbolagets bonusprogram. I Deltas fall SkyTeam.
Det är inget jämlikt system – de resenärer som reser mest/har högst poäng kan välja bland ännu fler platser – men du kommer åtminstone att ha högre status i bokningssystemet än ”the average Joe”.
LEISURE TRAVELLERS HAR LÄGST STATUS. TYVÄRR:
Bolagen prioriterar frekventa affärsresenärer, affärsresenärer, kunder med avtal (även om de bokar ekonomistolar), trogna kunder och därefter vanliga turister. Och man gör det just i den ordningen.
Har du köpt lågprisbiljetter så kan du kallt räkna med att du inte är prioriterad. Återigen; det är inte ett jämlikt system – och det är självklart galet irriterande för den som är på väg på sin drömresa.
OM DU BLIR KVAR PÅ MARKEN P G A ÖVERBOKNING:
• Du gör helt rätt som är på plats tidigt. Tidiga resenärer löper mindre risk att bli ”bumped”.
• Regelboken från U.S. Department of Transportation kräver också att flygbolagen frågar resenärer om de är villiga att avstå sina stolar frivilligt, mot kompensation. Vad som händer sedan är en förhandlingsfråga mellan flygbolaget och dig. De kan erbjuda vouchers – du kan stå på dig och kräva en check.
• Om du blir bumped utan att ha avstått din flygstol frivilligt, så skyddas du återigen av regelboken:
http://www.dot.gov/airconsumer/fly-rights (scrolla ner till ”Involuntary Bumping”)
• Sätter man er på ett annat plan som landar inom en timme jämfört med er ursprungliga bokning, får ni ingen ersättning (det kan ske med ett annat flygbolag).
• Vid alla flygningar där ni kommer fram mer än en timme senare, har ni rätt till ersättning.
• Blir du ställd på marken ofrivilligt har du rätt till en check (inte bara biljettvouchers från flygbolaget).
FÖR ATT HA RÄTT TILL ERSÄTTNING KRÄVS:
a) att ni har en confirmed reservation – från antingen flygbolaget eller en auktoriserad resebyrå.
b) att ni varit i tid vid incheckningen (vilket oftast betyder vid gaten – inte vid bagageinlämningen).
Som vanlig turist tillhör man inte den typ av resenärer som flygbolagen lever på. Men det betyder inte att frustrationen för dig blir mindre. Vad som kan hjälpa är att känna till sina rättigheter.
Så en fråga... när ni blev nekade ombordstigning på grund av överbokning – vad fick ni för kompensation?
undrar
:: hkn ::
Tack till Birgere och ett ännu större tack till hkn. Jag blir nästan rörd över ditt fullständiga svar.
Jag ska spara ditt svar och länken om Involuntary Bumping.
Jag har flugit mycket mer i europa men endast råkat ut för problem i usa. Det har varit saker som förseningar, byte av plan när man sitter i planet redo att lyfta samt då 2st kvar på marken trots biljett.
Många av de saker du säger har jag redan räknat ut och du bekräftar dom. Jag vet också att den vanlige turisten inte står högst i rang. Jag har alltid bokat på pris så jag är ju inte frekvent hos något flygbolag så då orkar man inte fylla i uppgifter hos alla för att bli frequent flyer.
"Så en fråga... när ni blev nekade ombordstigning på grund av överbokning – vad fick ni för kompensation?"
Jag antar att jag haft enorm otur med alla händelser i usa. Jag kanske kan förlika mig med den slumpen och inte utgå från att amerkanska flygen är sämre. När vi blivit nekade så har det båda gångerna varit strax efter nyår, dvs högt tryck. Första gången var från Miami-NY-Sthlm. Vid detta tillfälle kom vi "sent" till flygplatsen då vi var där 2h innan (jag har lärt mig). Du skriver att man ska känna misstänksamhet om man inte får säte vid incheckning, så skede denna gång. Jag var dock lite rookie och tänkte att det får jag vid gaten som en tidigare flygning samma resa (återigen jag har lärt mig)
När det gick upp för oss att vi inte skulle få en plats på planet så ställde min flygrädda fru till en enorm scen och skrek och gormade så att flygpersonalen nästan hotade med vakt. Vi la ned enorm energi att få komma på planet. Så även om någon oftast avvarar sin plats så gäller nog inte det under högtid när folk bara vill hem. Vi fick efter timmar med tjafsande först erbjudande om voucher på united med 600$. Vi ifrågasatte varför i hela fridens namn vi skulle vilja flyga med er igen. Jag lovar att vi ställde till med ett liv men fick ingen check. Vi blev inte kvar i Miami så länge innan vi fick en annan anslutning hem till sverige, kom väl hem ca 6h senare. Mest var denna upplevelse ett uppvaklnande att det ens var möjligt. Jag var naiv och trodde kvitto på betalning var =garanterad plats och så har jag upplevt mina hundratals flygningar i europa även om det då ska kunna ske i europa också.
Jag var inte klar med united när jag kom hem utan leta fram varenda paragraf jag hitta om Involuntary Bumping och började en mailstrid med united. Vid varje nytt mail fick jag vänta 2-3v på ett svar. Efter någon månad fick jag checkar på posten i utbyte mot voucher. Minns att swedbank tog en hög avgift för att växla in dessa. Jag tror det rörde sig 8000sek efter avgifterna. De kanske gav lite mer då min fru fick sin födelsedag förstörd då vi kom hem senare än planerat.
Andra gången var från detroit till jamaica, också högt tryck för jul och nyår. Här var vi ute i god tid! Jag valde då bort online checkin då jag tänkte att 5h innan borde räcka. Här upprepade sig samma sak (först i kön när checkin blev möjlig) då vi inte fick säten vid checkin, så jag började tjafsa redan där. Sen vart det till att springa till gaten för att få en plats men icke.
Jag ska spara ditt svar och länken om Involuntary Bumping.
Jag har flugit mycket mer i europa men endast råkat ut för problem i usa. Det har varit saker som förseningar, byte av plan när man sitter i planet redo att lyfta samt då 2st kvar på marken trots biljett.
Många av de saker du säger har jag redan räknat ut och du bekräftar dom. Jag vet också att den vanlige turisten inte står högst i rang. Jag har alltid bokat på pris så jag är ju inte frekvent hos något flygbolag så då orkar man inte fylla i uppgifter hos alla för att bli frequent flyer.
"Så en fråga... när ni blev nekade ombordstigning på grund av överbokning – vad fick ni för kompensation?"
Jag antar att jag haft enorm otur med alla händelser i usa. Jag kanske kan förlika mig med den slumpen och inte utgå från att amerkanska flygen är sämre. När vi blivit nekade så har det båda gångerna varit strax efter nyår, dvs högt tryck. Första gången var från Miami-NY-Sthlm. Vid detta tillfälle kom vi "sent" till flygplatsen då vi var där 2h innan (jag har lärt mig). Du skriver att man ska känna misstänksamhet om man inte får säte vid incheckning, så skede denna gång. Jag var dock lite rookie och tänkte att det får jag vid gaten som en tidigare flygning samma resa (återigen jag har lärt mig)
När det gick upp för oss att vi inte skulle få en plats på planet så ställde min flygrädda fru till en enorm scen och skrek och gormade så att flygpersonalen nästan hotade med vakt. Vi la ned enorm energi att få komma på planet. Så även om någon oftast avvarar sin plats så gäller nog inte det under högtid när folk bara vill hem. Vi fick efter timmar med tjafsande först erbjudande om voucher på united med 600$. Vi ifrågasatte varför i hela fridens namn vi skulle vilja flyga med er igen. Jag lovar att vi ställde till med ett liv men fick ingen check. Vi blev inte kvar i Miami så länge innan vi fick en annan anslutning hem till sverige, kom väl hem ca 6h senare. Mest var denna upplevelse ett uppvaklnande att det ens var möjligt. Jag var naiv och trodde kvitto på betalning var =garanterad plats och så har jag upplevt mina hundratals flygningar i europa även om det då ska kunna ske i europa också.
Jag var inte klar med united när jag kom hem utan leta fram varenda paragraf jag hitta om Involuntary Bumping och började en mailstrid med united. Vid varje nytt mail fick jag vänta 2-3v på ett svar. Efter någon månad fick jag checkar på posten i utbyte mot voucher. Minns att swedbank tog en hög avgift för att växla in dessa. Jag tror det rörde sig 8000sek efter avgifterna. De kanske gav lite mer då min fru fick sin födelsedag förstörd då vi kom hem senare än planerat.
Andra gången var från detroit till jamaica, också högt tryck för jul och nyår. Här var vi ute i god tid! Jag valde då bort online checkin då jag tänkte att 5h innan borde räcka. Här upprepade sig samma sak (först i kön när checkin blev möjlig) då vi inte fick säten vid checkin, så jag började tjafsa redan där. Sen vart det till att springa till gaten för att få en plats men icke.
Jag har som sagt bara hoppat av som frivillig och då har jag fått av SAS
- Taxi tor hotell
- hotellnatt
- Middag med dryck
- Necessär, har ett antal svarta SAS necessärer här hemma o använder dom faktiskt när jag reser.
- SAS voucher, kommer inte ihåg hur mycket
- 2 ggr blev jag uppgraderad på ersättningsflighten.
Antar man blir bättre kompenserad om man tvingas av.
Iaf så checkar jag ALLTID in på nätet så tidigt som möjligt (typ 24h innan) och har sedan dess inte haft problem.
- Taxi tor hotell
- hotellnatt
- Middag med dryck
- Necessär, har ett antal svarta SAS necessärer här hemma o använder dom faktiskt när jag reser.
- SAS voucher, kommer inte ihåg hur mycket
- 2 ggr blev jag uppgraderad på ersättningsflighten.
Antar man blir bättre kompenserad om man tvingas av.
Iaf så checkar jag ALLTID in på nätet så tidigt som möjligt (typ 24h innan) och har sedan dess inte haft problem.
Citerat från Moth63:
Tack Birgere :-)
En fråga till dig, du checker in ca 24 timmar innan antar att det sker genom sas appen, vet du hur det funkar om som jag har köpt fem biljetter, då antar jag att jag kan checka in alla fem i o m att jag står som köparen, eller?
Tack
Jag printar alltid boardingcarden när vi är flera. Enklast om var o en kan traska genom kontrollerna själva.Tack Birgere :-)
En fråga till dig, du checker in ca 24 timmar innan antar att det sker genom sas appen, vet du hur det funkar om som jag har köpt fem biljetter, då antar jag att jag kan checka in alla fem i o m att jag står som köparen, eller?
Tack
Mao då checkar jag in på nätet. När jag åker själv så använder jag resp flygbolags app.
Citerat från Moth63:
Tack Birgere det har jag inte tänkt på att man faktiskt själv kan printa ut boarding passen, skall kolla på SAS hemsida och se hur det går till :-)
Se dig omkring nästa gång du flyger ;-)Tack Birgere det har jag inte tänkt på att man faktiskt själv kan printa ut boarding passen, skall kolla på SAS hemsida och se hur det går till :-)
50% har printade boardingcards
40% har från flygplatsen
10% i telefonen.