Flyg med Air France
Jag har läst tiotals kritiska inlägg om AIR France på internet. Dålig servis, dålig mat, försenade flygplan, borttappat bagage, kaos på flygplatsen! Panik! Biljetter var redan köpta, jag kan ingen franska, knappast ngt engelska ( ingen skada-det kan inte fransmän heller) Därför vill jag skriva: flygvärdinnor var jätte trevliga, maten var god, på flygplatsen har en person gått med oss för att visa gången till terminalen vid planbytet. Visst vore det roligare med egen tv skärm på planet (som under resa till Singapore) men det räckte med musik (allt mellan opera, rock, latino mm) På natten kunde man gå och själv ta dricka från en vagn. Samtidigt en varning: ta inga onödiga reseförsäkringar! Det har jag gjort, och först efter att det var betalt fick jag försäkringsvillkor. Det var värdelöst! Bortkastade pengar. Resan var till Miami.
Håller med! Har flugit AF flera gånger inom Europa med atlantenflygningen var gudomlig. Självserveringen vid dryckesavdelningen är helfestlig - jag flög ensam till USA och det var jättetrevligt att kunna " hänga i baren" och småprata med övriga resenärer. Bästa resan någonsin, faktiskt.
//BL
//BL
Jag har flugit med Air France till Asien och till Sydamerika. Allt har fungerat bra.
Enda nackdelen är att jag fått byta flyg på Charles de Gaulle-flygplatsen. Den är
inte så rolig att använda. Långt mellan terminalerna och terminal 2 (till Göteborg).
Enda nackdelen är att jag fått byta flyg på Charles de Gaulle-flygplatsen. Den är
inte så rolig att använda. Långt mellan terminalerna och terminal 2 (till Göteborg).
Jag har flugit AF några gånger, varav en långflygning. Min erfarenhet är att det fungerar utmärkt väl ombord. Fräscha plan, trevlig personal och bra mat.
Just långflygningen var dock en flygresa jag aldrig kommer att glömma. Kvällen innan resan sitter vi på vår kvarterskrog när vi plötsligt får ett SMS: ”Flyget inställt. Mer information på hemsidan”. Vi rusar hem och ser att det är flyget Stockholm-Paris som är inställt p.g.a strejk. Vi uppmanas att kontakta deras kundtjänst. Det enda problemet är att ingen svarar i telefonen. Inte i Stockholm och inte i Paris. Detta trots att båda ställena ska vara bemannade ett par timmar till enligt hemsidan!! Parallellt med att vi jagar någon öppen kundtjänst i Europa letar vi flyg själva. Till slut får vi tag på någon på KLMs kundtjänst. De samarbetar med AF, men kan inte boka in oss på en AF-flygning. Inte heller har de något egen” kanal” till personal på AF! De konstaterar att vår enda chans att nå AFs flight till Shanghai nästa kväll är att hänga på låset vid AF-disken på Arlanda klockan 06:00 och försöka få platser på morgonplanet till Helsingfors och sedan vidare Helsingfors-Paris (något vi redan själva kunnat konstatera).
Det lyckades. Vårt ressällskap som inte bor i Stockholm var tack och lov redan på väg eftersom de skulle lämna sina hundar hos släktingar norr om Arlanda. Vi lyckades snika åt oss de sista platserna på planen och lyckades dessutom göra något bra av våra extra timmar i Paris. Väl i Paris visade det sig att även Shanghaiplanet var påverkat av strejken eftersom flygplatspersonalen inte fick jobba övertid. Vi fick vänta flera timmar på att få gå ombord. Det var först strax innan vi skulle stiga ombord vi fick veta att vi skulle bli försenade och sedan ingen mer information på flera timmar.
Jag var helt slut när vi äntligen landade i Shanghai. Hade vi missat planet till Shanghai hade hela resans syfte fallit eftersom vi skulle besöka våra barns barnhem, något det tagit månader att planera med allt vad det innebär av tillstånd hos myndigheter och bokning av tolkar, hotell och transporter.
Jag är nog ganska tveksam till att flyga Air France igen på en långflygning med byte. Fransmännen gillar att strejka och jag tror säkert att det kan hända igen. Att inte få kontakt med någon på flygbolaget i ett sådant läge är inte OK!!!
Just långflygningen var dock en flygresa jag aldrig kommer att glömma. Kvällen innan resan sitter vi på vår kvarterskrog när vi plötsligt får ett SMS: ”Flyget inställt. Mer information på hemsidan”. Vi rusar hem och ser att det är flyget Stockholm-Paris som är inställt p.g.a strejk. Vi uppmanas att kontakta deras kundtjänst. Det enda problemet är att ingen svarar i telefonen. Inte i Stockholm och inte i Paris. Detta trots att båda ställena ska vara bemannade ett par timmar till enligt hemsidan!! Parallellt med att vi jagar någon öppen kundtjänst i Europa letar vi flyg själva. Till slut får vi tag på någon på KLMs kundtjänst. De samarbetar med AF, men kan inte boka in oss på en AF-flygning. Inte heller har de något egen” kanal” till personal på AF! De konstaterar att vår enda chans att nå AFs flight till Shanghai nästa kväll är att hänga på låset vid AF-disken på Arlanda klockan 06:00 och försöka få platser på morgonplanet till Helsingfors och sedan vidare Helsingfors-Paris (något vi redan själva kunnat konstatera).
Det lyckades. Vårt ressällskap som inte bor i Stockholm var tack och lov redan på väg eftersom de skulle lämna sina hundar hos släktingar norr om Arlanda. Vi lyckades snika åt oss de sista platserna på planen och lyckades dessutom göra något bra av våra extra timmar i Paris. Väl i Paris visade det sig att även Shanghaiplanet var påverkat av strejken eftersom flygplatspersonalen inte fick jobba övertid. Vi fick vänta flera timmar på att få gå ombord. Det var först strax innan vi skulle stiga ombord vi fick veta att vi skulle bli försenade och sedan ingen mer information på flera timmar.
Jag var helt slut när vi äntligen landade i Shanghai. Hade vi missat planet till Shanghai hade hela resans syfte fallit eftersom vi skulle besöka våra barns barnhem, något det tagit månader att planera med allt vad det innebär av tillstånd hos myndigheter och bokning av tolkar, hotell och transporter.
Jag är nog ganska tveksam till att flyga Air France igen på en långflygning med byte. Fransmännen gillar att strejka och jag tror säkert att det kan hända igen. Att inte få kontakt med någon på flygbolaget i ett sådant läge är inte OK!!!