Florida och New York

Av Ekan71
11 apr. 2012 21:43
Visningar: 1755
Florida samt New York

Hej!

Den 8 maj åker vi till Florida och jag tar tacksamt emot förslag och åsikter på vår planerade tripp. Vi är 2 vuxna och 2 barn (9-10 år). Vi söker en mix av sol och bad men även andra aktiviteter som shopping, besöka minst 2 parker mm. (Blir själv rastlös av att bara ligga vid poolen en hel dag)
Vi landar i Miami vid 14.30 och flyger med Air Berlin(Ngn som har erfarenhet av Air Berlin).

Så här ser rutten ut:

8-10 Hollywood beach (Crown Plaza hotell)
Andas första kvällen. Åka ner till Miami SB andra dagen, besöka Sawgrass Mills innan vi åker över till Västkusten.

10-14 Marco island (Marriott Hotell)
Sola, bada och göra ett besök i everglades

14-19 Clearwater beach (Qulity inn on the beach)
Besöka Busch gardens, finns det ngn bra outlet i närheten? och andra aktiviteter i området.

19-21 Orlando (Holiday inn Lake Buena vista)
Universal studios, hur är det för barn?, downtown disney hur är det?

Flyger från Orlando till La Guardia. Taxi till Manhattan vad kostar det?

21-24 New York (Travel inn, 42 gatan 10 avenyn)
Vad väljer man att göra här känns som det finns hur mkt som helst. Men upp i The Rock eller Empire känns givet. Naturhistoriska? Staten island ferry, för att se manhattan och frihetsgudinnan?

Tacksam för förslag.

Mvh Ekan
Av Peter_o
11 apr. 2012 22:45
Taxi från La Guardia handlar om $25 till 42nd Street. Antar tips tillkommer.

Med de barnen ska ni absolut besöka Museum of Natural History.

Jag brukar propagera för att man ska gå iland på Libety Island, men visst, man ser statyn och framförallt skyline bra från färjan.

/PeterO
Av Daytona
12 apr. 2012 11:14
Jag tycker absolut att ni ska besöka Sea World i Orlando. Vill ni veta mer om vad som finns i dom olika parkerna så kolla på youtube ( ett superbra tips från Nisse2ears) .

Samma med Down town Disney, kolla filmer och ni får en uppfattning om hur det är.

Dessutom så finns det en jätterolig attraktion för barn som kallas Wonder Works i ett upp och nervänt hus i Orlando.

http://www.wonderworksonline.com/

Kostar inte så mycket i inträde och kan vara ett trevligt kvällsnöje ett par timmar.
Av Ekan71
12 apr. 2012 11:54
Tack både Peter och Daytona!

Passar på att fråga dig lite mer Peter om NY.

Ankomst dagen planerar vi att ta oss Times square och The Rock.

Har väl tänkt att ena dagen vara nere vid Ground zero med eventuell färjetur(är den gratis Staten island ferry? och hur lång tid tar den?) och sedan jobba oss upp till Soho och little italy.

Andra dagen vara mer uppe vid central park området och Naturhistoriska museet.

Är det smidigast att ta sig med taxi eller funkar det bra med tunnelbanan?
Har även läst om en linbana mellan manhattan och brooklyn vet du ngt om den?
Har du andra förslag på ställen i de områdena som är värda ett besök tar jag tacksamt emot det.

mvh Ekan
12 apr. 2012 12:05
(tack Daytona!)
Ja som sagt kolla filmer på youtube - en del lägger upp riktigt bra filmer på hela deras parkupplevelse. Eller kolla separata attraktioner - folk som filmat när de åkt :)

Orlando:
DTD är väl värt ett besök just för att det inte kostar någonting, men det händer ju inte särskilt mkt där. Mest affärer och restauranger. (Kvällstid kan man studera kackerlackor!)

Ett annat lite billigare nöje (dock en hundring per person) är minigolf. Det finns ett par Disneybanor och flera andra temabanor längs Int Drive.

Jag skulle väl tycka att alla parker är lämpade både för barn och vuxna (det finns speciella lekområden för barn i de lite mer vuxna parkerna så att alla får sin beskärda del). Universal Islands of Adventures är nog lite roligare än Studios - men studios funkar den med. Som sagt kolla youtube för att bilda egen uppfattning - alla barn är olika :)

Jag skall leta reda på några riktigt bra filmer :)

NYC - Har ni sett filmerna Nattvakten 1 och 2? :) Där får du en uppfattning om naturhistoriska kan vara intressant. Gillar ni sånt så är det absolut värt det.

Jag tillhör de som tycker man kan skippa att gå i land hos tanten (frihetsgudinnan) men det är bara för att jag ägnade 3 timmar till köande och inte tycker det är värt det. Hon är ändå finast från utsidan :)
12 apr. 2012 12:24
Citerat från ekan71:

Florida samt New York

Hej!

Den 8 maj åker vi till Florida och jag tar tacksamt emot förslag och åsikter på vår planerade tripp. Vi är 2 vuxna och 2 barn (9-10 år). Vi söker en mix av sol och bad men även andra aktiviteter som shopping, besöka minst 2 parker mm. (Blir själv rastlös av att bara ligga vid poolen en hel dag)
Vi landar i Miami vid 14.30 och flyger med Air Berlin(Ngn som har erfarenhet av Air Berlin).

Så här ser rutten ut:

8-10 Hollywood beach (Crown Plaza hotell)
Andas första kvällen. Åka ner till Miami SB andra dagen, besöka Sawgrass Mills innan vi åker över till Västkusten.

10-14 Marco island (Marriott Hotell)
Sola, bada och göra ett besök i everglades

14-19 Clearwater beach (Qulity inn on the beach)
Besöka Busch gardens, finns det ngn bra outlet i närheten? och andra aktiviteter i området.

19-21 Orlando (Holiday inn Lake Buena vista)
Universal studios, hur är det för barn?, downtown disney hur är det?

Flyger från Orlando till La Guardia. Taxi till Manhattan vad kostar det?

21-24 New York (Travel inn, 42 gatan 10 avenyn)
Vad väljer man att göra här känns som det finns hur mkt som helst. Men upp i The Rock eller Empire känns givet. Naturhistoriska? Staten island ferry, för att se manhattan och frihetsgudinnan?

Tacksam för förslag.

Mvh Ekan
Hej, det är ju inte alls en planering i min smak får jag säga först, så det blir kanske negativ ton över detta, men kritiken är inte för att gnälla utan vara konstruktiv :-)

Först, Ni har valt att åka 14 dagar plus flygdagar och detta delar ni upp på 5 olika platser. Det är så långt ifrån en bra resa man kan komma tycker jag tyvärr. Alla flyttar och dessutom en dag med flyg till NY tar enormt mycket tid av den lilla ni har tillgänglig!

1 dag i Hollywood Beach. Varför? Ska ni något särskilt där? Inte det roligaste stället. Ni har en dag där och ska göra utfärder till både South Beach och Sawgrass, blir enormt stressig resa! Ni är trötta de första kvällarna om ni inte är ovanligt energiska, Sobe ska man helst besöka på e.m. kväll om man nu bara ska ha ett dagsbesök där. Sawgrass går ju att ta på väg västerut men det blir egentligen för lite tid för det.

Sen väljer ni två ställen på västkusten och dessutom förhållandevis många dagar där, okej om man till allra största del är ute efter sol och bad och har mycket tid på sig, tre fyra veckor, men är man den rastlösa typen blir det lätt tråkigt. Själv hade jag fått spel av att vara där så stor del av resan när jag vet allt det andra jag missar under tiden :-(

Sen är det då Orlando, där ska ni ha en hel dag och då antar jag att ni ska till en park den dagen. Funkar men en dag till hade inte skadat.

Totalt sett tycker jag ni gör helt fel men allt är ju personligt och olika hur man vill semestra. med tolv dagar i Florida hade jag inte delat upp det på mer än två allra högst tre ställen om man tvunget vill till båda kusterna. Några dagar i Miami Beach, några Ft. Myers Beach (eller eventuellt på någon ö utanför Sarasota) och sen de två tre sista i Orlando.

N.Y är så klart samma sak, två dagar, ni hinner knappt landa och komma in i atmosfären förrän det är hemresa. Jag hade aldrig valt att lägga denna tid i N.Y om jag hade så lite tid på mig.

Men trevlig resa i alla fall! :-)
Av Peter_o
12 apr. 2012 13:17
Du lär inte kunna undvika Toy'sR Us vid Times Square. Barnen vill nog åka i Pariserhjulet där (kostar $4 tror jag).

Ska man åka ut till Frihetsgudinnan så ska man vara före kl 8 nere i Battery Park. Då kommer man med första båten kl 9. Men det skadar inte att köpa biljett via http://statuecruises.com/ före. Kostar $13 för vuxna och $5 för barn. Obs att det finns en annan sajt som säljer för $20/12 visserligen med fördelen att man kan printa biljetten i förväg och därmed kan man ställa sig i kön till säkerhetskontrollen direkt.

Färjan till Staten Island är gratis, och det tar ca en timme innan man är tillbaka. Obs att det är på överfarten till Staten Island som färjan går närmast Frihetsgudinnan.

Missa inte fontänen i Battery park. Gå sedan en liten bit upp efter Broadway till Bowling Green så ser ni en häftig staty där. Lite innan finns ett matställe en halvtrappa ner. Gå sedan upp till WTC (vill ni gå in på den nyöppnade minnesplatsen måste ni förboka via internet).

Därefter är det nog Chinatown ni ska till. I Littel Italy tycker jag det bara finna matställen. Gå ut på Brooklyn Bridge lär ni nog inte hinna med.

Linbanan till Roosevelt Island startar från 2:a avenyn x 60:e gatan, kostar $2,25 eller 2,50.
Du har leksaksaffären FAO Swartz på 5:e avenyn 28:e gatan med sitt jättepiano.

Tunnelbanan fungerar alldeles utmärkt och jag har alltid 7-dagarskort för obegränsade resor, men ska ni vara där så kort tid blir det ju enkelresor som gäller.

/PeterO
12 apr. 2012 16:11
Jag håller med Floridasidan - varför skall ni bo på Hollywood beach?
Satsa på ett hotell på SoBe!
Även om det är en kostnadsfråga så bli inte dumsnåla! Ni kommer ångra er väl på plats :)

Clearwater Beach o Buschgarden kan ni göra dagsutflykt till från Orlando (eller tvärtom).
Ut- och incheck tar onödig tid.
Av Ekan71
13 apr. 2012 01:24
Hej igen!

Man får tacka för alla svar kring vår resa.
Vi har väl börjat fundera kring att kolla upp hotell i south beach istället och dessutom kapa en natt på clearwater och lägga den på orlando istället. Men västkusten vill vi testa på lite mer denna tripp. Blir förhoppningsvis inte den sista.

Vad det gäller NY så förstår jag också att det inte är mkt tid att spela på men samtidigt ville vi passa på att se NY när vi ändå var över.

Tack Peter, Nisse och floridasidan(även fast du är tveksam till vårt upplägg så är din hemsida väldigt bra)

mvh Ekan
13 apr. 2012 23:53
Tjena Ekan
- sånt här gillar vi :) Folk som är öppna för förslag.
Det är så många som bara vill få bekräftat att de tänkt rätt och nöjer sig inte förrän En person håller med.

Rätt inställning - åk inte på semester som att det är första, enda och sista gången ni åker till USA. Och passa på att njuta! Och visst kan ni klämma in NYC "när ni ändå är där" men var beredd på att antingen bara vara och inte turista alls eller tvärtom - att hetsa runt. Stan är stor - ett kvarter kan ta 4-5 minuter att gå - och man blir överväldigad! (skippa tanten på ön ;) henne kan ni besöka nästa gång)
14 apr. 2012 04:31
Hej Ekan,

Jag ser att ni har valt två mycket fina badorter men ändock så olika.

Marco Island är en mycket fin turistort och ligger nära för utflyckter till Everglades och Naples med omnejd. Området har emmelllertid begränsad utbyte på sevärdigheter.

Clearwater Beach är erat andra val (http://www.florida.nu/cb/). Det ligger i Tampa Bay området och de som väljer CB som utgångpunkt för dagsutflyckter har betydligt större val jämnfört mot Marco Island. Allt från Homosassa Springs i norr, med sina vilda sjökor, till Sarasota i Söder med bl. a. det välkända Ringling museet. Däremellan finns naturligtvis Bush Garden i Tampa, det välkända Ybor City (nattliv och Cigarrtillverkning), Tarpon Springs med sitt tvättsvampodlingar, Dunedin med sina konstattaljeer, Madera Beach med sin berömda boardwalk (Johns Pass), St. Petersburg med sitt “Sunken Garden” och Dali museet. Förutom att CB är en av de bästa beacherna I Florida så har ni Honymoon Island strax utanför Dunedin, en annan mycket fin beach med nästan ingen bebyggelse. Listan kan göras lång….

En annan sak som jag blev uppmärksam på var erat val av hotell. Enlig min mening har ni gjort goda val av alla hotell förutom på CB. Ni går från “upper class” ned till under medelnivå när ni väljer just det här Quality Inn motellet. I regel är QI ett hotell av medelstandard men just det här QI har alltid haft problem (tro mig, jag har bott och ägt hotell själv i många år just på CB). Hotellet ligger granne med ett annat hotell som heter Shepards (igen se http://www.florida.nu/cb) och just det hotellet är känt för sitt vilda nattliv. De har en mycket populär tikibar och dansbana utepå stranden. Ljudnivån är öronbedövande långt fram på natten. Båda hotellen som ligger på vardera sida om Shepards har försökt i många år att stoppa detta men har inte lyckats med det (politik som gäller ägandeskap är inblandat, kanske förändring har skett de sista veckorna men tro knappast det).

Vidare så har QI en strand som är hyfsad men då detta ligger på inloppet till Clearwater Bay så kan vattnet vara mycket strömt just där. Har skett flera drunkningsolyckor just efter denna korta kustremsa.

Holiday Inn, som ligger på andra sidan Shepards, är ganska nybyggt och håller mycket högre standard. Bor man i den norra byggnaden så hör man inget från Shepards. HI har däremot ingen egen strand men en mycket bra restaurang med uteservering över vattnet. Levande musikunderhållning på kvällarna (barnvänligt). HI är ett bra val om man kan få rum i norra byggnaden.

Skulle jag reckommendera ett annat hotell som har samma standard som just det Quality Inn som ni valde skulle jag nog föreslå Sea Captain som ligger mitt på Clearwater Beach. SC ligger med utsikt över båthamnen och ett centralare läge kan man knappast få. Problemt kan vara att få rum på det motellet pga sitt populariteet. Allt på gångavstånd. Etta av våra favorithotell när vi nu återbesöker CB.

Hollywood Beachen har också förändrats enormt de senaste åren och erat val av hotell där är av hög standard. Det finns en viss anledninga att Westin Diplomat Resort och Spa byggde sitt lyxhotell just på Hollywood Beach. Bara för några år sedan var den här beachen en av de sämre stränderna mellan Miami och Ft. Lauderdale. Inte idag.

Ha en lyckad resa och “happy landing”.
14 apr. 2012 14:51
Hej igen,

Glömde att kommentara på ett par saker.

Beträffande shopping i närheten av Clearwater Beach så passerar ni Ellenton på ditvägen. Det ligger mycket synligt från I 75 efter att ni har passerat avfarterna till Sarasota (ta avfart 224 efter att ni har passerat bron enligt min fru). Detta är ett s.k.Premium Outlet Mall där ni hittar märkesvaror till skillnad från många andra outlets och flee markets. Kom emmellertid ihåg att anledningen med Outlet Malls var från början att fabrikanter och importörer skapade detta för att sälja av sina defekta och returnerade varor. Detta har ändrats något på senare år och allt behöver inte vara defekt men håll ögonen öppna. Ett Premium Outlet Mall håller också högre standard på sina affärer och därmed utbyte på varorna.

Orlando är, som ni säkert vet, världens största turistort med c:a 50 millioner besökare varje år. Här hittar du ett axplock av vad som finns i området: http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/centrala-florida/orlando-2/orlandos-nojesfalt/ (Jag åker dit igen imorgon (Söndag) för att möta upp och guida en svensk gruppresa.)

Beträffande NY skulle jag personligen välja att bo nära eller t.o.m. på Time Square. Deras Marriott ligger bra till. Tunnelbannesystemet är inte alls svårt att få grepp på och det spar många steg när man vill förflytta sig från A till B. Själv skulle jag nog plocka några av de mest välkända sevärdigheterna för att ta med er som minne hem.

Time Square måste upplevas under kvällstid (och dagtid naturligtvis), Empire State Building, Frihetsgudinnan är andra “måsten” enligt min personliga uppfattning. Battery Park på södra tippen av Manhattan når ni lätt med tunnelbanan och där hittar du nu globen som fans inne i ett av World Trade Center tornen. Ställ er bredvid globen, titta på dess skador och begrunna vad som hände den dagen.

Skall ni köpa elektronik så är B&H att rekommendera. Även här nere i Florida är affären omtalad. Lätt att hitta, ligger c:a 10 – 12 kvarter från Time Square. http://www.bhphotovideo.com/
Av Peter_o
14 apr. 2012 18:27
Citerat från nisse2ears:
(skippa tanten på ön ;) henne kan ni besöka nästa gång)

Ja, nästa gång är troligen trappan upp till kronan på tanten öppen. Enligt en källa ska Crown Access bli möjlig till hösten 2012. (Obs måste bokas långt i förväg).

/PeterO
14 apr. 2012 22:20
En liten varning för “trappan”. Vi klättrade upp där sommaren 1987 och det tog över 2 timmar i spiraltrappan att nå kronan. Inte nog med att det var trångt (fullt med folk) men det var enormt varmt. Tanten är gjord av metall (bronze eller koppar) och ingen luftkonditionering, iaf inte på den tiden.

Väl uppe i kronan kunde iaf inte jag stå rakt upp. Men, det spelade inte så stor roll för folk trycket på och vi kunde bara stanna någon minute (efter två timmars klättring). Jag bestämde mig för “aldrig mer”, men situationen har kanske ändrats efter alla dessa år och ombyggnaden.

Skulle vara roligt att få höra från någon när tanten har öppnat sin emottagning igen.
Av Ekan71
15 apr. 2012 01:51
Hej!

Tack Floridanu för all information, framförallt om Clearwater Beach. Har kollat lite på de hotell som du föreslog i CB och både SC och HI såg intressanta ut. Läget på SC går ju inte att klaga på. Även outleten i Ellenton togs tacksamt emot av sambon!!

När det gäller NY kommer vi inte lägga tid på att besöka tanten(denna gången!!) utan fokus blir mer på de andra sakerna du nämde och att bara känna på pulsen i staden.
Bra hemsida också den kommer vi titta vidare på.

mvh Ekan
Av Annl
16 apr. 2012 19:25
Har ni möjlighet så rekommenderar jag verkligen en helikoptertur över Manhattan -det är inte billigt men väldigt, väldigt roligt och häftigt.
Av Peter_o
16 apr. 2012 20:21
Jag hörde nyss att just nu är även museet på Liberty Island stängt. Dvs man kommer inte upp i den 47 meter höga sockeln.

De har nu renoverat den halvan av Brooklyn Bridge som är längst bort från Manhattan och nu renoveras den närmaste halvan. Det betyder att man får gå en bra bit ut på bron innan man ser något intressant.

/PeterO
Av Evertg
19 apr. 2012 20:14
Vi landar i Miami vid 14.30 och flyger med Air Berlin(Ngn som har erfarenhet av Air Berlin).
Nej, inte på flygning utanför Europa. Men ni kanske inte ska räkna med världens bästa benutrymme, snarare åt charterhållet, är jag rädd.
Så här ser rutten ut:

8-10 Hollywood beach (Crown Plaza hotell)
Andas första kvällen. Åka ner till Miami SB andra dagen, besöka Sawgrass Mills innan vi åker över till Västkusten.
Ett bra val. Jag bor nästan alltid i Hollywood när jag är i den del av FL. Det tar ju bara enhalvtimme ner till SoBE.

10-14 Marco island (Marriott Hotell)
Sola, bada och göra ett besök i everglades
Ett udda val, i mina ögon. Men det är en vacker, sofistikerad miljö. Men lite för glassigt i min smak. är dock säker på att ni blir nöjda. När ni ska besöka Everglades åk till Shark Valley, där finns den bästa guidade turen i pakens egen regi.
14-19 Clearwater beach (Qulity inn on the beach)
Besöka Busch gardens, finns det ngn bra outlet i närheten? och andra aktiviteter i området.
Ellenton har redan nämnts för shopping. Rekommenderas. Ett bra fyndställe. Men egentligen är utbudet ännu bätre när ni kommer till Orlando.

19-21 Orlando (Holiday inn Lake Buena vista)
Universal studios, hur är det för barn?, downtown disney hur är det?
Universal är i topp på listan, för barn och även för vuxna. Downtown Disney är ett bra ställe att besöka på kvällen. Du hittar bra info på www.florida.nu
Flyger från Orlando till La Guardia. Taxi till Manhattan vad kostar det?
Det beror helt och hållet på trafiken. Taxametern tickar... Själv beställer jag alltid en limo till fastpris. t ex Dial 7777. det kostar 35 USD + skatt och dricks (cirka 10 %).
21-24 New York (Travel inn, 42 gatan 10 avenyn)
Vad väljer man att göra här känns som det finns hur mkt som helst. Men upp i The Rock eller Empire känns givet. Naturhistoriska? Staten island ferry, för att se manhattan och frihetsgudinnan?
Bättre utsikt och kortare köer på The Rock, men träffade nyligen en NYC-besökare som hade varit uppe i ottan och lyckats komma upp i Empire State Building tidigt på morgonen utan att behöva stå i kö. Ta t-banan ner till ground Zero för att se hur nybygget fortskrider, sen är det givet med Staten Island Ferry. Gångavstånd.