Florida med transit via New York?
Vi är nu på gång att köpa flygbiljetter till Florida och ett alt är byte i New York på ditresan. Den potentiella biljetten innebär ca 2 timmar på JFK, nån som har erfarenhet av om det brukar fungera bra på den tiden?
Helst tar vi bytet i Europa och sen direkt till Florida, men det finns vissa fördelar med den via NY som vi överväger.
Jag har kollat lite i andra trådar och sett att man touchat vid frågan, men jag har inte riktigt hittat svaret;-)
//D
Helst tar vi bytet i Europa och sen direkt till Florida, men det finns vissa fördelar med den via NY som vi överväger.
Jag har kollat lite i andra trådar och sett att man touchat vid frågan, men jag har inte riktigt hittat svaret;-)
//D
I en perfekt värld funkar det. Tyvärr nämns sällan JFK i samband med en perfekt resa. Tillsammans med Miami och Dallas brottas JFK med USA's värsta genomsnittliga immigrationköer.
Det behöver inte betyda någonting i detta specifika fallet och har du bara bokat resan hela vägen står bolaget för ersättningsflyg.
En annan anledning att undvika JFK är ständiga förseningar in och ut pga den enorma mängd flyg som ankommer/avgår. Till detta ofta besvärliga väderförhållanden vintertid.
Det behöver inte betyda någonting i detta specifika fallet och har du bara bokat resan hela vägen står bolaget för ersättningsflyg.
En annan anledning att undvika JFK är ständiga förseningar in och ut pga den enorma mängd flyg som ankommer/avgår. Till detta ofta besvärliga väderförhållanden vintertid.
Ok, tack!
Det låter inte allt för lockande, även om biljetten ju är köpt hela vägen. Trist med krångel även om man får ersättningsflyg.
Det låter inte allt för lockande, även om biljetten ju är köpt hela vägen. Trist med krångel även om man får ersättningsflyg.
Vi hade "intet ont anande" som det heter, bokat via JFK med 1,5 timme emellan.
Det funkade inte alls.
Som tur var gick det ett flyg till samma kväll, men 6 timmar på en flygplats med 4 barn och med en Atlantflygning i ryggen var ju ingen höjdare.
Dagen efter på Magic Kingdom var vi dessutom duktigt trötta.
Blir minst sagt störd på SAS som säljer sånna biljetter, som inte har en chans att gå igenom, att man ska behövs kolla upp sånt här själv och inte kunna lita på flygbolagens biljetter.
Har skrivit mer om detta på min reseblogg:
http://4000mil.se/index.php/florida-och-bahamas/
Det funkade inte alls.
Som tur var gick det ett flyg till samma kväll, men 6 timmar på en flygplats med 4 barn och med en Atlantflygning i ryggen var ju ingen höjdare.
Dagen efter på Magic Kingdom var vi dessutom duktigt trötta.
Blir minst sagt störd på SAS som säljer sånna biljetter, som inte har en chans att gå igenom, att man ska behövs kolla upp sånt här själv och inte kunna lita på flygbolagens biljetter.
Har skrivit mer om detta på min reseblogg:
http://4000mil.se/index.php/florida-och-bahamas/
Citerat från Peter_o:
/PeterO
Har de inte? blir min fråga då. :-)Citerat från Gunillad:
Blir minst sagt störd på SAS som säljer sånna biljetter, som inte har en chans att gå igenom, att man ska behövs kolla upp sånt här själv och inte kunna lita på flygbolagens biljetter.
Har SAS flyg som landar på JFK?Blir minst sagt störd på SAS som säljer sånna biljetter, som inte har en chans att gå igenom, att man ska behövs kolla upp sånt här själv och inte kunna lita på flygbolagens biljetter.
/PeterO
Jag skrev ärligt talat bara JFK för jag tänkte att det var säkert där vi bytte...
SAS var det i alla fall och i övrigt samma scenario.
SAS flyttade sin New York trafik från JFK till Newark för många år sedan. Men håller definitivt med ovanstånde kommentarer - 2 timmar är absoluta minimum för byte och 3 timmar är nog idealiskt med tanke på långa Immigration köer, ganska säkert byte av terminal och sedan att gå igenom en säkerhetskontroll.
Citerat från Hawaii:
SAS flyttade sin New York trafik från JFK till Newark för många år sedan. Men håller definitivt med ovanstånde kommentarer - 2 timmar är absoluta minimum för byte och 3 timmar är nog idealiskt med tanke på långa Immigration köer, ganska säkert byte av terminal och sedan att gå igenom en säkerhetskontroll.
Det var väl i slutet på 80-talet som SAS bytte flygplats. Antar dom tröttnade på passagerare som klagade på köer o dålig terminal. Själv föredrar jag EWR 8 dagar i veckan. Ska man turista på Manhattan är ju även förbindelsen in till stan bättre från EWR.
SAS flyttade sin New York trafik från JFK till Newark för många år sedan. Men håller definitivt med ovanstånde kommentarer - 2 timmar är absoluta minimum för byte och 3 timmar är nog idealiskt med tanke på långa Immigration köer, ganska säkert byte av terminal och sedan att gå igenom en säkerhetskontroll.
Som ovanstående har skrivit så är det för kort tid. Jag gör själv samma tripp i Juni och när jag bokade så hade jag 3,5 timmar på mig mellan flygen, vilket kändes ok. Sedan ändrade SAS avgångstid, så att jag bara skulle ha 2,5 timmar mellan flygen. Ringde och förklarade för SAS som sa att 2,5 h självklart är för kort tid och de bytte ut min biljett utan problem.
Dock så ändrades sedan tidtabellen för mitt anslutningsflyg också, så jag ändå inte skulle ha tillräcklig tid, men det amerikanska bolaget fixade det och flyttade över oss till ett senare flyg utan problem när jag ringde och sa att vi kommer med internationell anslutning, de sa att de rekommenderade minst 3 timmar, men helst 4 timmar.
Dock så ändrades sedan tidtabellen för mitt anslutningsflyg också, så jag ändå inte skulle ha tillräcklig tid, men det amerikanska bolaget fixade det och flyttade över oss till ett senare flyg utan problem när jag ringde och sa att vi kommer med internationell anslutning, de sa att de rekommenderade minst 3 timmar, men helst 4 timmar.
Har just bokat julresan med SAS till Florida. Mellanlandning på 45 minuter i Oslo, sen direkt till Miami. Känns bra, kommer ner mitt på dagen. Kan det va nåt?
Tycker att det känns som 2 timmar är alldeles för lite, vill inte ha mindre än minst 3,5 timmar i New York. Det sista man vill göra är att känna sig stressad och bli nervös över att inte hinna.
Tycker att det känns som 2 timmar är alldeles för lite, vill inte ha mindre än minst 3,5 timmar i New York. Det sista man vill göra är att känna sig stressad och bli nervös över att inte hinna.
Newark brukar dock vara lite bättre (tänker på er som reser med SAS) för där får man sälja biljetter med endast en timmes mellanlandning just för att det oftast funkar. Har haft många vänner som rest den rutten med United Airlines tidigare och de har hunnit med sina flyg. Om jag inte missminner mig så har de företräde vid immigrations på grund av kort mellanlandning. Av en slump hamnade jag och min vän där samtidigt, jag skulle in till New York och hon vidare till Miami på ca 55 minuter - hon bad mig stanna kvar ifall att hon skulle missa flyget och behöva åka in till Manhattan med mig men personalen såg till att hon hann. Nu är det förmodligen annorlunda från fall till fall men om många klarar det på 1 timme så är nog inte 2-3 timmar något problem!
Citerat från Newyorkchic:
Newark brukar dock vara lite bättre (tänker på er som reser med SAS) för där får man sälja biljetter med endast en timmes mellanlandning just för att det oftast funkar. Har haft många vänner som rest den rutten med United Airlines tidigare och de har hunnit med sina flyg. Om jag inte missminner mig så har de företräde vid immigrations på grund av kort mellanlandning. Av en slump hamnade jag och min vän där samtidigt, jag skulle in till New York och hon vidare till Miami på ca 55 minuter - hon bad mig stanna kvar ifall att hon skulle missa flyget och behöva åka in till Manhattan med mig men personalen såg till att hon hann. Nu är det förmodligen annorlunda från fall till fall men om många klarar det på 1 timme så är nog inte 2-3 timmar något problem!
Det är precis som på andra storflygplatser och internationella hubs beroende på hur många som råkar landa samtidigt. Jag har varit genom immigration på Newark på 15 minuter, men jag har också stått i 2,5 timmar. Företräde kan ges om man har tur, men det är inget som de är har som standard, och de kan alltså neka det om de inte vill, eller om andra i kön motsäger sig att du går före. Newark brukar dock vara lite bättre (tänker på er som reser med SAS) för där får man sälja biljetter med endast en timmes mellanlandning just för att det oftast funkar. Har haft många vänner som rest den rutten med United Airlines tidigare och de har hunnit med sina flyg. Om jag inte missminner mig så har de företräde vid immigrations på grund av kort mellanlandning. Av en slump hamnade jag och min vän där samtidigt, jag skulle in till New York och hon vidare till Miami på ca 55 minuter - hon bad mig stanna kvar ifall att hon skulle missa flyget och behöva åka in till Manhattan med mig men personalen såg till att hon hann. Nu är det förmodligen annorlunda från fall till fall men om många klarar det på 1 timme så är nog inte 2-3 timmar något problem!
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Citerat från Lallarebecca:
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Jo såklart, därför skrev jag att det varierar från fall till fall! Men tänkte att det vore bra att veta att en timme faktiskt har funkat i flera fall och att personalen i de fallen varit hjälpsamma.
Citerat från Newyorkchic:
Newark brukar dock vara lite bättre (tänker på er som reser med SAS) för där får man sälja biljetter med endast en timmes mellanlandning just för att det oftast funkar. Har haft många vänner som rest den rutten med United Airlines tidigare och de har hunnit med sina flyg. Om jag inte missminner mig så har de företräde vid immigrations på grund av kort mellanlandning. Av en slump hamnade jag och min vän där samtidigt, jag skulle in till New York och hon vidare till Miami på ca 55 minuter - hon bad mig stanna kvar ifall att hon skulle missa flyget och behöva åka in till Manhattan med mig men personalen såg till att hon hann. Nu är det förmodligen annorlunda från fall till fall men om många klarar det på 1 timme så är nog inte 2-3 timmar något problem!
Det är precis som på andra storflygplatser och internationella hubs beroende på hur många som råkar landa samtidigt. Jag har varit genom immigration på Newark på 15 minuter, men jag har också stått i 2,5 timmar. Företräde kan ges om man har tur, men det är inget som de är har som standard, och de kan alltså neka det om de inte vill, eller om andra i kön motsäger sig att du går före. Newark brukar dock vara lite bättre (tänker på er som reser med SAS) för där får man sälja biljetter med endast en timmes mellanlandning just för att det oftast funkar. Har haft många vänner som rest den rutten med United Airlines tidigare och de har hunnit med sina flyg. Om jag inte missminner mig så har de företräde vid immigrations på grund av kort mellanlandning. Av en slump hamnade jag och min vän där samtidigt, jag skulle in till New York och hon vidare till Miami på ca 55 minuter - hon bad mig stanna kvar ifall att hon skulle missa flyget och behöva åka in till Manhattan med mig men personalen såg till att hon hann. Nu är det förmodligen annorlunda från fall till fall men om många klarar det på 1 timme så är nog inte 2-3 timmar något problem!
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Citerat från Lallarebecca:
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Risk o risk, så länge man har bokat en genomgående biljett så är det flygbolagen som står för risken.Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Men visst kan det vara trist att fastna och behöva vänta kanske inte ett utan flera flyg innan man får plats.
Enskilda flygbolag kan ha egna bilaterala avtal som avviker ifrån den av flygplatsen och IATA fastställda minimumtransfertider.
Citerat från Birgere:
Men visst kan det vara trist att fastna och behöva vänta kanske inte ett utan flera flyg innan man får plats.
Enskilda flygbolag kan ha egna bilaterala avtal som avviker ifrån den av flygplatsen och IATA fastställda minimumtransfertider.
Ja, har man genomgående biljett är det sällan några problem, men det har jag i princip aldrig, och då är det annorlunda, och man får stå för ny biljettkostnad själv. Citerat från Lallarebecca:
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Risk o risk, så länge man har bokat en genomgående biljett så är det flygbolagen som står för risken.Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Men visst kan det vara trist att fastna och behöva vänta kanske inte ett utan flera flyg innan man får plats.
Enskilda flygbolag kan ha egna bilaterala avtal som avviker ifrån den av flygplatsen och IATA fastställda minimumtransfertider.
Sedan är det beroende på destination, dag och tid också varierande hur lätt man får plats på nästkommande flyg. I princip alla flyg överbokas, och jag har flertalet gånger blivit erbjuden hög ersättning för att avstå min biljett och ta nästa flyg då det har varit "för fullt".
Citerat från Lallarebecca:
Sedan är det beroende på destination, dag och tid också varierande hur lätt man får plats på nästkommande flyg. I princip alla flyg överbokas, och jag har flertalet gånger blivit erbjuden hög ersättning för att avstå min biljett och ta nästa flyg då det har varit "för fullt".
Förstår nog inte varför man inte väljer en genomgående biljett då den har så mycket fördelar jämfört med 2 separata.Citerat från Birgere:
Men visst kan det vara trist att fastna och behöva vänta kanske inte ett utan flera flyg innan man får plats.
Enskilda flygbolag kan ha egna bilaterala avtal som avviker ifrån den av flygplatsen och IATA fastställda minimumtransfertider.
Ja, har man genomgående biljett är det sällan några problem, men det har jag i princip aldrig, och då är det annorlunda, och man får stå för ny biljettkostnad själv. Citerat från Lallarebecca:
Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Risk o risk, så länge man har bokat en genomgående biljett så är det flygbolagen som står för risken.Att man får sälja biljetter än en annan sak än att det rekommenderas. Både SAS och United Airlines höll för så sent som några veckor med om att 2,5 timme är för kort tid för internationell anslutning. Man kan fortfarande boka flyg tightare, men då är det på egen risk.
Men visst kan det vara trist att fastna och behöva vänta kanske inte ett utan flera flyg innan man får plats.
Enskilda flygbolag kan ha egna bilaterala avtal som avviker ifrån den av flygplatsen och IATA fastställda minimumtransfertider.
Sedan är det beroende på destination, dag och tid också varierande hur lätt man får plats på nästkommande flyg. I princip alla flyg överbokas, och jag har flertalet gånger blivit erbjuden hög ersättning för att avstå min biljett och ta nästa flyg då det har varit "för fullt".
Visst kan man blir överrullad både en o två flighter men just vid transitgubbarna är ju detta lite standard så platser blir tillgängliga på av samma anledning... försenade flyg så det brukar jämna ut sig. Sedan finns ju ofta en sen flight som brukar ta med sig dom flesta som missat tidigare flighter alt en riktig tidig maskin dagen efter.
Jag har själv flera gånger nappat på detta med att frivilligt kliva av mot ersättning, om man ändå ska någonstans för att sova på hotell direkt vid ankomst så kan man ju lika gärna sova över vid avgångsflygplatsen och ta en tidig flight, ofta men inte alltid inkl uppgradering.
Citerat från Danielortega:
Vi är nu på gång att köpa flygbiljetter till Florida och ett alt är byte i New York på ditresan. Den potentiella biljetten innebär ca 2 timmar på JFK, nån som har erfarenhet av om det brukar fungera bra på den tiden?
Helst tar vi bytet i Europa och sen direkt till Florida, men det finns vissa fördelar med den via NY som vi överväger.
Jag har kollat lite i andra trådar och sett att man touchat vid frågan, men jag har inte riktigt hittat svaret;-)
//D
Vi har haft 1.20 på JFK och det var inga problem, säljer de biljett så "ska" dat funka men garanti finns det ju inte och då blir det som sagts att vänta.
Vi är nu på gång att köpa flygbiljetter till Florida och ett alt är byte i New York på ditresan. Den potentiella biljetten innebär ca 2 timmar på JFK, nån som har erfarenhet av om det brukar fungera bra på den tiden?
Helst tar vi bytet i Europa och sen direkt till Florida, men det finns vissa fördelar med den via NY som vi överväger.
Jag har kollat lite i andra trådar och sett att man touchat vid frågan, men jag har inte riktigt hittat svaret;-)
//D
Inte samma flygplats men bara en vink om vilken tid det KAN ta.
Vi mellanlandade på Dulles (Washington DC) och hade 2.5 h - vi kom till gaten i samma stund som de började boarda och då hade vi trängt oss i kön.
Vi mellanlandade på Dulles (Washington DC) och hade 2.5 h - vi kom till gaten i samma stund som de började boarda och då hade vi trängt oss i kön.
Citerat från Birgere:
Förstår nog inte varför man inte väljer en genomgående biljett då den har så mycket fördelar jämfört med 2 separata.
Det beror nog i mitt fall oftast på prisskillnaden. Betalar jag några tusenlappar mindre för att boka i två steg själv så gör jag gärna det.
Förstår nog inte varför man inte väljer en genomgående biljett då den har så mycket fördelar jämfört med 2 separata.