Finnair inställt flyg.
Hej.
Skulle behöva lite hjälp.
Har rest med Finnair till Thailand i februari i år då vårt flyg blev inställt.
Finnair avslår vår begäran om ersättning med motiveringen:
”Finnair undersöker orsaken till inställning på flyget AY95 från Helsingfors till Bangkok den 10 februari 2016. Gällande detta flyg flygkontroll kontaktor bröts efter landningen från tidigare rutt.
Felet måste repareras innan nästa flygning. Med tanke på att flygplanet var ett helt nytt A350 och felet var överraskande och oförutsägbara, är felet troligtvis orsakat av tillverkning eller konstruktionsfel.
Tyvärr utbetalas ingen standardersättning.”
http://www.konsumenteuropa.se/ skriver så här på sin sida om ersättning:
Vid extraordinära omständigheter har du inte rätt till schablonersättning
Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Finnair lämnar inte ut ytterligare upplysningar angående problemet med planet eller vad som orsakat det.
Om inga upplysningar lämnas ut hur skall man veta om det är ”oförutsett”
I mina öron låter det som den som skall betala dvs Finnair själva säger att vi har ingen lust att betala och vi tänker inte ge dig någon ytterligare förklaring.
Någon som har liknande erfarenheter eller vet vart man kan vända sig för att få tag på ett tekniskt underlag till incidenten? Så att någon utomstående kan göra en bedömning.
Det skulle ju till exempel vara piloten som inte klarat av de nya instrumenten.
Mvh Rikard
Skulle behöva lite hjälp.
Har rest med Finnair till Thailand i februari i år då vårt flyg blev inställt.
Finnair avslår vår begäran om ersättning med motiveringen:
”Finnair undersöker orsaken till inställning på flyget AY95 från Helsingfors till Bangkok den 10 februari 2016. Gällande detta flyg flygkontroll kontaktor bröts efter landningen från tidigare rutt.
Felet måste repareras innan nästa flygning. Med tanke på att flygplanet var ett helt nytt A350 och felet var överraskande och oförutsägbara, är felet troligtvis orsakat av tillverkning eller konstruktionsfel.
Tyvärr utbetalas ingen standardersättning.”
http://www.konsumenteuropa.se/ skriver så här på sin sida om ersättning:
Vid extraordinära omständigheter har du inte rätt till schablonersättning
Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Finnair lämnar inte ut ytterligare upplysningar angående problemet med planet eller vad som orsakat det.
Om inga upplysningar lämnas ut hur skall man veta om det är ”oförutsett”
I mina öron låter det som den som skall betala dvs Finnair själva säger att vi har ingen lust att betala och vi tänker inte ge dig någon ytterligare förklaring.
Någon som har liknande erfarenheter eller vet vart man kan vända sig för att få tag på ett tekniskt underlag till incidenten? Så att någon utomstående kan göra en bedömning.
Det skulle ju till exempel vara piloten som inte klarat av de nya instrumenten.
Mvh Rikard
Vi åkte från Göteborg och mellanlandade i Helsingfors. Fick övernattning på hotell där och åka nästa dag.
Man har rätt till ersättning enligt EU:s regler för schablonersättningar. Se länk.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Man har rätt till ersättning enligt EU:s regler för schablonersättningar. Se länk.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Mycket väl medveten om detta.
Men om du tycker det är värt det (99% tycker det inte) så kan du ju testa o processa men gör det inte själv utan lämna det till en firma som enbart pysslar med sådant.
Personligen är jag kritiskt till denna schablonbestraffning då den i längden bara leder till högre biljettpriser och osäkrare flygningar.
Men om du tycker det är värt det (99% tycker det inte) så kan du ju testa o processa men gör det inte själv utan lämna det till en firma som enbart pysslar med sådant.
Personligen är jag kritiskt till denna schablonbestraffning då den i längden bara leder till högre biljettpriser och osäkrare flygningar.