Fick rätt hyrbilräkning Avis Alicante

3 dec. 2012 11:08
Visningar: 2074
Hej Hör och häpna.
När vi hyrde bil via TravelJigsaw och Budget Avis i Alicante i början av november 2012 hade manhitttt fel på bilen i efterhand och debiterat 350 euro extra för detta. Grejen var bara att vi lämnade en helt perfekt bil som vi synade så vi förstod att vi blivit lurade. Dock hade min man använt bankkortet och inte kreditkortet varför de kunde dra summan utan vidare tillsammans med bränslet.
Nu har jag ringt deras kundservice, fått ut verkstadsräkningar, kollat däckdimensioner osv.De visade sig att man tog två nya däck i en bredare dimension än för den bil vi hyrde. Bilen hade dessuom körts längre än vad vi åkt, då vi visste exakt var vi varit då vi ofta är på plats. Även detta fenomen att däck inte ingår i kollisionsförsäkringen var nog en faktor till händelsen.
Med dessa fakta hotade jag efter tre-fyra veckor att polisanmäla dem, samt anmäla dem till Avis Budget Centralt och påpeka olämpligheten i att lura turister samt att vi som är i Alicanteområdet och har bostäder har sammanslsutningar och mailkedjor.
De har i morse betalat tillbaka allt utom 700 sek, vilket jag har accepterat.
Dock har jag uppmanat dem om att vara seriösa och förstå att även vi tysta svenskar har en gräns för vilken oärlighet vi ska tolererera.
När ni ska hyra: använd ett kreditkort, inte bankkort, då kan ni se vilken summa som ska betalas innan ni gör det. Ta med försäkring dock är det ganska höga summor, kollision täcker inte däck o ruta. Bara stöld.
Se alltid över bilen före avfärd och vi återlämnande, ta bild om ingen är där, då har ni motbevis. Acceptera inte att bli lurade!
Av Mrb
3 dec. 2012 21:15
Bra tips. Hyrbilsbranschen är allt annat än seriös...
Av Tubbe
3 dec. 2012 22:35
Citerat från charlottee:
Hej Hör och häpna.
När vi hyrde bil via TravelJigsaw och Budget Avis i Alicante i början av november 2012 hade manhitttt fel på bilen i efterhand och debiterat 350 euro extra för detta. Grejen var bara att vi lämnade en helt perfekt bil som vi synade så vi förstod att vi blivit lurade. Dock hade min man använt bankkortet och inte kreditkortet varför de kunde dra summan utan vidare tillsammans med bränslet.
Nu har jag ringt deras kundservice, fått ut verkstadsräkningar, kollat däckdimensioner osv.De visade sig att man tog två nya däck i en bredare dimension än för den bil vi hyrde. Bilen hade dessuom körts längre än vad vi åkt, då vi visste exakt var vi varit då vi ofta är på plats. Även detta fenomen att däck inte ingår i kollisionsförsäkringen var nog en faktor till händelsen.
Med dessa fakta hotade jag efter tre-fyra veckor att polisanmäla dem, samt anmäla dem till Avis Budget Centralt och påpeka olämpligheten i att lura turister samt att vi som är i Alicanteområdet och har bostäder har sammanslsutningar och mailkedjor.
De har i morse betalat tillbaka allt utom 700 sek, vilket jag har accepterat.
Dock har jag uppmanat dem om att vara seriösa och förstå att även vi tysta svenskar har en gräns för vilken oärlighet vi ska tolererera.
När ni ska hyra: använd ett kreditkort, inte bankkort, då kan ni se vilken summa som ska betalas innan ni gör det. Ta med försäkring dock är det ganska höga summor, kollision täcker inte däck o ruta. Bara stöld.
Se alltid över bilen före avfärd och vi återlämnande, ta bild om ingen är där, då har ni motbevis. Acceptera inte att bli lurade!
Hej

Vad bra att ni orka ta en fight och fick en del pengar tillbaka
Tycker att Ni ska ändra er sista mening till att........acceptera inte att de FÖRSÖKER att lura er och gör en anmälan/informera Avis centralt och skicka ut din varning till alla i ditt kontaktnät, det har fortfarande gjort en bluffaktura och såklart att du ska dela med dg för att andra inte ska få samma dåliga upplevelse som ni fått.
Men varför de 700 kr ?

Sen får jag intrycket att Avis centralt inte bryr sig utan hänvisar kunden till den centrala uthyrningsfirman.
Ett tips är att välja ett boende för att undvika taxi och biluthyrare så lång som möjligt....sorgligt men sant.

/ R