Ersättning för missad anslutning och försening!
Hej! Tänkte höra om det finns någon här som har lite mer koll på det här med ersättning vid försening och missat anslutningsflyg? Vår dotter missade sitt anslutningsflyg till Frankfurt pga ett försenat flyg från San Pedro Sula. Hon hade genomgående biljett och blev ombokad till flyg dagen efter. Så hon anlände hem mer än ett dygn försenad. Vet att vi får ersättning från vårt försäkringsbolag, men får man även från flygbolaget? Hur går man till väga i så fall? Vi har varit lyckligt förskonade för förseningar av detta slag själva och har faktiskt noll koll så är tacksam om någon vet!
Det beror på anledningen till förseningen, det kan var undantag, t.ex. naturkatastrofer mm.
Hursomhelst ska hon så klart begära ersättning.
De flesta flygbolag har funktioner för detta på sin hemsida.
Begär ett förseningsintyg, spara alla handlingar som biljett, boardingkort.
Det finns även ett standardformulär att använda som skickas till flygbolaget om man inte vill använda deras formulär eller de inte har något.
Ni bör hitta all info plus blanketten här, det är antagligen €600 hon har rätt till. http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Här är ytterligare information. http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm
Anser ni att hon har rätt till ersättning så kräver ni som sagt ersättning från flygbolaget. Får hon inte ersättning kan ni kontakta er Konsumentombudssman efter det (ni kan även gå direkt eftersom Konsummentombudsmannen säkert ger det rådet ändå) går ni till ARN och ser om det hjälper.
Skulle hon trots det inte få ersättningen så kan hon gå till rätten, detta kostar och är ju en risk att hon förlorar. Då kan de så kallade flygadvokattjänsterna vara ett alternativ, de sköter hanteringen mot en avgift på vanligtvis 20-25%, förlorar hon ändå så kostar det iallafall inget.
Ersättningen från försäkring är fristående så dessa påverkar inte varandra, hon ska få båda om hon har rätt till det.
Lycka till!
Hursomhelst ska hon så klart begära ersättning.
De flesta flygbolag har funktioner för detta på sin hemsida.
Begär ett förseningsintyg, spara alla handlingar som biljett, boardingkort.
Det finns även ett standardformulär att använda som skickas till flygbolaget om man inte vill använda deras formulär eller de inte har något.
Ni bör hitta all info plus blanketten här, det är antagligen €600 hon har rätt till. http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Här är ytterligare information. http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm
Anser ni att hon har rätt till ersättning så kräver ni som sagt ersättning från flygbolaget. Får hon inte ersättning kan ni kontakta er Konsumentombudssman efter det (ni kan även gå direkt eftersom Konsummentombudsmannen säkert ger det rådet ändå) går ni till ARN och ser om det hjälper.
Skulle hon trots det inte få ersättningen så kan hon gå till rätten, detta kostar och är ju en risk att hon förlorar. Då kan de så kallade flygadvokattjänsterna vara ett alternativ, de sköter hanteringen mot en avgift på vanligtvis 20-25%, förlorar hon ändå så kostar det iallafall inget.
Ersättningen från försäkring är fristående så dessa påverkar inte varandra, hon ska få båda om hon har rätt till det.
Lycka till!
Tusen tack för ditt svar! 600 euro hade ju suttit fint som plåster på såren för henne:) Med tanke på att hon inte fick ta ut sitt incheckade bagage utan bara rustades med en påse med schampoo och dyl. av United och redan varit på hemresande fot ett dygn innan förseningen. Anledningen var "tekniska problem" med planet från Honduras. Hon är inte myndig (17 år) så det är vi som får driva detta åt henne.
EU-direktivet ang. kompensation vid flygförsening gäller bara inom EU eller om flygbolaget är baserat i EU. Så kan bli svårt att få amerikanska United att ekonomiskt ersätta en flygförsening från Honduras. De borde dock ha erbjudit gratis hotellnatt och kompensation på plats för mat.
Citerat från Sanook:
EU-direktivet ang. kompensation vid flygförsening gäller bara inom EU eller om flygbolaget är baserat i EU. Så kan bli svårt att få amerikanska United att ekonomiskt ersätta en flygförsening från Honduras. De borde dock ha erbjudit gratis hotellnatt och kompensation på plats för mat.
Nä, det kanske inte blir någon kompensation, men det skadar inte att försöka :) Huvudsaken är att hon är hemma igen och hon fick både övernattning och matkuponger i Houston så det gick ingen nöd på henne och hennes resekompisar.
EU-direktivet ang. kompensation vid flygförsening gäller bara inom EU eller om flygbolaget är baserat i EU. Så kan bli svårt att få amerikanska United att ekonomiskt ersätta en flygförsening från Honduras. De borde dock ha erbjudit gratis hotellnatt och kompensation på plats för mat.
Vi har använt oss av Flightright när vårt plan från New York blev försenat och vi då missade anslutningsflyget i London. Varken flygbolag, kort- eller hemförsäkringen gav oss ersättning men via Flightright fick vi tillbaka netto ca 400 euro/ person De tar en avgift på 20-25 % men det var det helt klart värt.
Flyget gick till Frankfurt, ligger i EU.
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Kan ju ge ett positivt exempel också :)
Också Köpenhamn till Miami. Nästan ett dygns försening då flyget från Köpenhamn trilskades så vi missade bytet i London. Fick hotellnatt där så klart.
Var inställd på att BA skulle skylla på att det var fel på flygplanet men inte, de skickade vars €600 direkt. Var också beredd på att skicka in kvitton mm. till Trygg Hansa då även en av väskorna blev ytterligare försenad och vi skulle ha ersättning för tandborste och lite annat vi köpt (senast var det omöjligt att få rätt ersättning av Folksam då de inte kunde räkna eller läsa kvitton) men där tog de bara anmälan och sa "pengarna kommer innom några dagar".
Också Köpenhamn till Miami. Nästan ett dygns försening då flyget från Köpenhamn trilskades så vi missade bytet i London. Fick hotellnatt där så klart.
Var inställd på att BA skulle skylla på att det var fel på flygplanet men inte, de skickade vars €600 direkt. Var också beredd på att skicka in kvitton mm. till Trygg Hansa då även en av väskorna blev ytterligare försenad och vi skulle ha ersättning för tandborste och lite annat vi köpt (senast var det omöjligt att få rätt ersättning av Folksam då de inte kunde räkna eller läsa kvitton) men där tog de bara anmälan och sa "pengarna kommer innom några dagar".
Citerat från Floridasidan:
Flyget gick till Frankfurt, ligger i EU.
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Tack för svar! Flyget var bokat med United hela vägen till Frankfurt , där var det Lufthansa till Köpenhamn (detta flyg missade då också). Genomgående biljett dock.Flyget gick till Frankfurt, ligger i EU.
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Fick veta att ersättning gäller bara om man åker ut från EU, inte in till EU tydligen.
Citerat från Emolis:
Fick veta att ersättning gäller bara om man åker ut från EU, inte in till EU tydligen.
Ja EU-ersättningen, men det kan finnas annat i andra länder, som sagt verkar United inte var generösa och Honduras tvivlar jag på har några liknande regler (Googla). Flyget inom Europa missades ju p.g.a. försenad anslutning och där vet jag inte riktigt hur man ser på det, därav rådet att höra med Konsumentvägledare, man kan även fråga Konsument Europa tror jag.
Citerat från Floridasidan:
Flyget gick till Frankfurt, ligger i EU.
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Tack för svar! Flyget var bokat med United hela vägen till Frankfurt , där var det Lufthansa till Köpenhamn (detta flyg missade då också). Genomgående biljett dock.Flyget gick till Frankfurt, ligger i EU.
Använd inte Flightright eller liknande om ni inte är extremt lata, man ger samma uppgifter till dem som om man själv begär ersättning, det är sista steget ifall flygbolaget inte följer lagar och regler (om de inte rätter sig efter ARNs rekommendation) ARN har ju inte alltid rätt men seriösa företag följer deras rekommendationer. Avslag hos ARN innebär så klart inte heller att man inte kan gå vidare om man anser sig ha rätt, t.ex. då via flygadvokat.
Man har inget att förlora på att begära ersättningen så även om de slingrar sig eller skyller på något så bara försök. Det kanse inte är just 600 i ersättning om det var United, då gäller deras eller avreselandets (Honduras har förmodligen inte några liknande konsumentregler som EU tyvärr, obs gissning) regler förmodligen men försök iallafall, hon fick väl hotellrum?
Ett tydligt exempel på anledning att välja Europeiska flygbolag som många kanske inte tänker på. Var föygningen en ren United airlines flygning eller codeshare, vad var flightnummret?
Edit, såg svaret om hotell :)
Har Googlat lite på United och de verkar inte generösa vid förseninger :(
Alla reseförsäkringar ger inte heller ersättning om det är försening vid mellanlandning och vissa om resan inte började i hemlandet eller Europa.
Trots allt, försök.
Själv har vi varit med om en resa från Köpenhamn till Miami där vi blev en dag försenade, Folksam ersatte dock ingenting för förseningen var inte så stor vid avresan utan bara vid ankomst (det som spelar roll) detta har de iallafall ändrat sen dess.
Man kan nog utgå ifrån att försäkringsbolag och de flesta flygbolag är ointresserade av att betala ut pengar :(
Det är ju lite komplicerat men flygningen från Frankfurt var ju innom EU, denna missades p.g.a. flygbolaget. Tycker absolut ni ska ringa konsumentvägledningen och få råd. Lycka till!
Fick veta att ersättning gäller bara om man åker ut från EU, inte in till EU tydligen.