Ersättning för försening
Hej,
Tänkte kontakta Norwegian för mitt 17h försenade flyg från Mexiko till USA för 2 veckor sedan, kollar med er innan jag kontaktar de efter helgen.
Men läser jag villkoren står det så här:
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska vara täckt:
• Över 75 % av resekostnaderna måste ha betalats med kreditkortet.
• Resan ska påbörjas och avslutas i Norden, och reskostnaden ska uppgå till minst 1000 kronor.
• Försäkringen gäller i hela världen, men inte i hemmet, på arbetsplats, skola eller resa mellan dessa platser.
• Försäkrade ska vara stadigvarande bosatta i Norden.
• Varje resa kan vara upp till 60 dagar.
• För resor som varar, eller ska vara över 60 dagar, gäller inte försäkringen för någon del av resan.
• För resor med öppen retur, eller resor utan returbiljett gäller försäkringen från det att försäkrad lämnar bostaden där resan påbörjas, tills dess den försäkrade kommit fram till resmålet.
• Kostnadar för hyrbil samt biljetter till evenemang, som innan resan påbörjas betalts till 100% med Kortet och ska användas under resan, omfattas av avbeställningsskyddet.
Eftersom jag betalade resan från Sverige till USA och sen köpte en annan biljett mellan USA och Mexiko, täcker inte försäkringen då?
-”Resan ska påbörjas och avslutas i Norden”
Jag är inte ute efter ersättningen på 500kr eller vad det nu är, utan vill se hur bra de hanterar ärenden, vill inte ha en bank som inte hjälper när det är kris.
Tack på förhand
Tänkte kontakta Norwegian för mitt 17h försenade flyg från Mexiko till USA för 2 veckor sedan, kollar med er innan jag kontaktar de efter helgen.
Men läser jag villkoren står det så här:
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska vara täckt:
• Över 75 % av resekostnaderna måste ha betalats med kreditkortet.
• Resan ska påbörjas och avslutas i Norden, och reskostnaden ska uppgå till minst 1000 kronor.
• Försäkringen gäller i hela världen, men inte i hemmet, på arbetsplats, skola eller resa mellan dessa platser.
• Försäkrade ska vara stadigvarande bosatta i Norden.
• Varje resa kan vara upp till 60 dagar.
• För resor som varar, eller ska vara över 60 dagar, gäller inte försäkringen för någon del av resan.
• För resor med öppen retur, eller resor utan returbiljett gäller försäkringen från det att försäkrad lämnar bostaden där resan påbörjas, tills dess den försäkrade kommit fram till resmålet.
• Kostnadar för hyrbil samt biljetter till evenemang, som innan resan påbörjas betalts till 100% med Kortet och ska användas under resan, omfattas av avbeställningsskyddet.
Eftersom jag betalade resan från Sverige till USA och sen köpte en annan biljett mellan USA och Mexiko, täcker inte försäkringen då?
-”Resan ska påbörjas och avslutas i Norden”
Jag är inte ute efter ersättningen på 500kr eller vad det nu är, utan vill se hur bra de hanterar ärenden, vill inte ha en bank som inte hjälper när det är kris.
Tack på förhand
Medlemmen har tagit bort svaret
Hej. Tyvärr har jag inget bra svar men undrar om förseningen sedan gjorde att du missade din anslutning tillbaka till Sverige? Om du gjorde det kan du få ersättning baserat på vad de menar med ordet "resan". Om de menar hela resan dvs båda dina separata biljetter så borde du få ersättning. Tyvärr kan du dock inte ansöka om kompensation enligt EU-lag då det var bokat på två olika biljetter och endast ditt första flyg var försenat. Om du hann med din flygning tillbaka till Sverige har jag svårt att tro att de kommer ge dig någon kompensation men man kan alltid försöka. Dock tycker jag att du båda ska göra claim till Norwegian Bank eftersom det är där försäkringen på deras kreditkort finns samt hos det flygbolag som orsakade förseningen.
Nej, missade ingen anslutning, för jag stannade i USA en vecka innan och efter Mexiko, innan jag flög hem till Sverige.
Förseningen berodde på brist på personal för flygplanet, men de skyllde det på vädret för att slippa betala hotell övernattning och mat för resenärer.
Förseningen berodde på brist på personal för flygplanet, men de skyllde det på vädret för att slippa betala hotell övernattning och mat för resenärer.
Citerat från Evoline:
Har pratat med Norwegian och man får ingen ersättning om flyget inte påbörjas eller avslutas i skandinavien.
Och inga mellanlandningar får ske.
hmm, det var ju riktigt illa. Vad jag har förstått så får man av andra kreditkort även tex ersättning om man missar en transfer pga sent ankommande även om man har flygen på skilda bokningar. Har även i min enfald trott att förseningsersättningar utgår oavsett mellan vilka destinationer....kanske värt tt läsa det finstilta.
Har pratat med Norwegian och man får ingen ersättning om flyget inte påbörjas eller avslutas i skandinavien.
Och inga mellanlandningar får ske.
Citerat från Evoline:
Har pratat med Norwegian och man får ingen ersättning om flyget inte påbörjas eller avslutas i skandinavien.
Och inga mellanlandningar får ske.
Du menar Norwegian Banks försäkringsbolag? Lter som konstiga villkor, jag får också läsa på tydligen.Har pratat med Norwegian och man får ingen ersättning om flyget inte påbörjas eller avslutas i skandinavien.
Och inga mellanlandningar får ske.
Du ska iallafall få hjälp med mat övernattning och lite knande samt ekonomisk ersättning enl. EU-förordningen.
Citat:
När gäller reglerna?
Inom EU finns regler för vad du som flygpassagerare har rätt till vid försenat flyg. Du omfattas av reglerna när:
du flyger från en flygplats inom EU
du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.
Reglerna gäller inte när du reser gratis eller till reducerat biljettpris som inte är tillgängligt för allmänheten. Däremot gäller de när du reser med bonusprogram eller liknande.
Kollade Santanders villkor och som jag tolkar det så:
- Biljetten måste vara köpt o fullt betald innan man lämnar Sverige
- Förseningsersättning gäller bara till "slutdestinationen" vad det nu kan vara om man åker runt till flera platser.
Så spontant skulle jag tro att även Santander skulle kunna komma undan i detta fallet.
Man får nog se till att få kompensation av flygbolaget i detta fall.
- Biljetten måste vara köpt o fullt betald innan man lämnar Sverige
- Förseningsersättning gäller bara till "slutdestinationen" vad det nu kan vara om man åker runt till flera platser.
Så spontant skulle jag tro att även Santander skulle kunna komma undan i detta fallet.
Man får nog se till att få kompensation av flygbolaget i detta fall.
Citerat från Evoline:
Ja.
Och jag flög inte inom EU, samt flygbolaget var amerikansk.
Ja man läser dåligt på semestern :(Ja.
Och jag flög inte inom EU, samt flygbolaget var amerikansk.
Då är det det flygbolgets villkor som ska finnas på deras hemsida enl. lag som gäller, sällan specielt generöst där borta.
Slutdestinationen bör ju tolkas för just den resan. Slutmålet är ju hemma, så då skulle de kunna säga att bara försening hem räknas, eller att målet är dit man reser och då gäller inte försäkringen om det är på hemresan. Försäkringsvillkor är skrivna för att vara obegripliga!
Man kan ju lika gärna säga att slutmålet är efter denna del av resan ?
Bank Norwegians försäkring har det idiotiska upplägget att försening gäller vid avresa alltså kvittar det hur försenad man är till resmålet.
Det står ingenting om undantag för delar av resan, mellanlandningar och liknande. Så länge man börjar och slutar i Norden, betalar minst 75% med kortet och resan är max 60 dagar. De ljuger alltså antagligen men det kvittar ju egentligen då försäkringen inte täcker den skadan ändå.
Det står ingenting om undantag för delar av resan, mellanlandningar och liknande. Så länge man börjar och slutar i Norden, betalar minst 75% med kortet och resan är max 60 dagar. De ljuger alltså antagligen men det kvittar ju egentligen då försäkringen inte täcker den skadan ändå.
https://www.airhelp.com/sv/
Lägger in denna länk för min egen info, så jag hittar tillbaks i framtiden =)
Lägger in denna länk för min egen info, så jag hittar tillbaks i framtiden =)