Ersättning flyg
Hej
Skriver åt en anhörig här
De skulle åkt igår till Filippinerna men resan blev inställd pga Covid-19.
De har försökt vända sig till Skytours för hjälp med ersättning men utan några resultat.
De bokade flygen är med Air Asia, Qatar, Philippine Airlines samt Cebu Pacific.
Är det flygbolagen de måste vända sig till för ersättning?
Skriver åt en anhörig här
De skulle åkt igår till Filippinerna men resan blev inställd pga Covid-19.
De har försökt vända sig till Skytours för hjälp med ersättning men utan några resultat.
De bokade flygen är med Air Asia, Qatar, Philippine Airlines samt Cebu Pacific.
Är det flygbolagen de måste vända sig till för ersättning?
Har de bokningsbekräftelse från flygbolagen är det bara att logga in och ansöka. Har de Skytours boknings refferens så är de de som ska kontaktas. Lycka till för liksom övriga resebyråer är det 10.000-tals kunder som försöker få tag i sina mellanhänder. En resebyrå kan ju inte räkna med att något sådant ska hända, de kanske sitter en handfull på ett kontor och mailen plingar å plingar. Det första jag skulle göra om jag jobbade där är att dra ur telefonen och arbeta av mailen i den turordning de kommer in. Det tar säkert flera månader innan de kommer ner till de mail som skickas i dag. De har ju inga pengar att anställa mer personal, men regeringen skulle ju kunna betala och beordra permiterad SAS personal att hjälpa till, men det är väl inget samhällsproblem att folk får vänta några månader på pengar på inställda resor?
Kreditkorten har ju försäkringar så skulle väl kunna gå att reklamera betalningen då de inte kom iväg?
Kreditkorten har ju försäkringar så skulle väl kunna gå att reklamera betalningen då de inte kom iväg?
Har du bokat genom resebyrå, så är det de du ska kontakta.
Själv fick jag vänta 3h i telefonkö innan jag kom fram till Travelstart.
Mail kan du glömma, de kommer inte hinna svara på det.
Kommer ta nån månad att få pengarna tillbaka.
Hade en annan resa bokat direkt från flygbolaget.
De svarade på mail efter ca 2 dagar och har nu fått tillbaka pengarna, tog ca 3 veckor.
Själv fick jag vänta 3h i telefonkö innan jag kom fram till Travelstart.
Mail kan du glömma, de kommer inte hinna svara på det.
Kommer ta nån månad att få pengarna tillbaka.
Hade en annan resa bokat direkt från flygbolaget.
De svarade på mail efter ca 2 dagar och har nu fått tillbaka pengarna, tog ca 3 veckor.
Kontrollfrågor.
1. Ställdes resan in av resebyrån eller var flighterna de facto inställda?
2. Eller ställde resenärerna in självmant pga UD:s rekommendation?
Vid 1 så ska resebyrån eller flygbolagen ersätta, men kanske i form av vouchers som i allafall Qatar kör med (fick min voucher efter ca 1 vecka efter att jag registrerade ärende på deras hemsida). Men vid 2 så finns det nog inte mycket att göra skulle jag tro.
1. Ställdes resan in av resebyrån eller var flighterna de facto inställda?
2. Eller ställde resenärerna in självmant pga UD:s rekommendation?
Vid 1 så ska resebyrån eller flygbolagen ersätta, men kanske i form av vouchers som i allafall Qatar kör med (fick min voucher efter ca 1 vecka efter att jag registrerade ärende på deras hemsida). Men vid 2 så finns det nog inte mycket att göra skulle jag tro.