Erfarenheter av att boka med kilroy?
Hej!
Jag har planerat en långresa typ Thailand-malaysia-indonesien, och hittade att Kilroy erbjuder just den. Är det någon som har erfarenheter av att boka med de?
Funderar på om det vore bättre/billigare att boka motsvarande själv, samtidigt som det vore skönt att ha någon som hjälper en med bokningen och kanske kan hjälpa om något krånglar.
Jag har planerat en långresa typ Thailand-malaysia-indonesien, och hittade att Kilroy erbjuder just den. Är det någon som har erfarenheter av att boka med de?
Funderar på om det vore bättre/billigare att boka motsvarande själv, samtidigt som det vore skönt att ha någon som hjälper en med bokningen och kanske kan hjälpa om något krånglar.
Väntar på svar men det var ungefär den här resan jag planerade själv, alltså de destinationerna. Tänker generellt om man bör försöka boka själv eller om man kan lita på Kilroy, läst väldigt blandade recensioner
https://travels.kilroy.se/flyg/grymma-reseforslag/thailand-malaysia-singapore-bali
https://travels.kilroy.se/flyg/grymma-reseforslag/thailand-malaysia-singapore-bali
Jag skulle iallafall kolla upp ett alternativ med att boka själv.
Sök en Open Jaw ticket Sverige -Bangkok och Denpasar-Sverige
Sedan kollar du upp flyg Singapore-Denpasar.
Fundera också på om du verkligen vill åka landvägen BKK-Singapore lågprisflyg i den här delen av världen är väldigt förmånligt. Jag tror att du kommer få nog av långsamma bussar och tåg ändå.
Sök en Open Jaw ticket Sverige -Bangkok och Denpasar-Sverige
Sedan kollar du upp flyg Singapore-Denpasar.
Fundera också på om du verkligen vill åka landvägen BKK-Singapore lågprisflyg i den här delen av världen är väldigt förmånligt. Jag tror att du kommer få nog av långsamma bussar och tåg ändå.
Fick reseförslag nu, 33.000kr för 60 dagar iväg. Då ingår flyg till Bangkok, 4 nätter på hostel när jag anländer, bussresa Bangkok-Singapore där man kan hoppa av när man vill (där jag hoppar av för dykkurs både grundläggande och advancerad som jag la till på koh tao inklusive boende för de totalt 9 nätterna), sen flyg Singapore - bali där jag inleder med 8 day tropical Island escape med både boende och vissa måltider där man ser lite olika öar och surfar etc, samt flyg hem från bali.
För mig låter det här jävligt bra, men det är första resan jag gör själv så länge så har lite att jämföra med liksom. Hela grejen med bussresan är att man får möjlighet att se lite olika ställen, vill liksom hinna se allt jag reser och inte bara flyga förbi.
De rekommenderar resan 45 dagar men jag tänker mig minst 60 för att ha mer tid på mig att kunna göra lite avstickare o stanna nånstans om det känns extra häftigt.
Tycker det är svårt för hittar inga nyliga recensioner av Kilroy, hittar mest gamla och vet inte hur aktuellt det är då.
Tack för tipset, ska kolla vad det hade kostat att boka delar av resan själv nu när jag har deras priser att jämföra med!
(kollade nu samma flyg fast direkt via flygbolagen, och bara flygen hade gått på 20.000. så genom att lägga till 13 då får jag 2 dykkurser ink boende, lite boende i Bangkok, den 8 dagars tropical Island package, plus bussresan Bangkok-Singapore)
För mig låter det här jävligt bra, men det är första resan jag gör själv så länge så har lite att jämföra med liksom. Hela grejen med bussresan är att man får möjlighet att se lite olika ställen, vill liksom hinna se allt jag reser och inte bara flyga förbi.
De rekommenderar resan 45 dagar men jag tänker mig minst 60 för att ha mer tid på mig att kunna göra lite avstickare o stanna nånstans om det känns extra häftigt.
Tycker det är svårt för hittar inga nyliga recensioner av Kilroy, hittar mest gamla och vet inte hur aktuellt det är då.
Tack för tipset, ska kolla vad det hade kostat att boka delar av resan själv nu när jag har deras priser att jämföra med!
(kollade nu samma flyg fast direkt via flygbolagen, och bara flygen hade gått på 20.000. så genom att lägga till 13 då får jag 2 dykkurser ink boende, lite boende i Bangkok, den 8 dagars tropical Island package, plus bussresan Bangkok-Singapore)
20 000 låter saftigt för flygbiljetter. Kollade du samtliga biljetter? ARN - BKK - DPS - ARN går loss på 9000:-, flyg i Asien är billigt.
Bangkok - Singapore är ingen rolig resa landsvägen, vill jag lova. Väl värt åtminstone 1000:- för att slippa.
33 000:- låter väl ganska rimligt. Jag vill minnas att jag gjorde av med cirka 40 000:- själv, på 90 dagar.
Enda nackdelen jag spontant kan se med Kilroy är att man mister friheten lite. Själv skulle jag frihandat resan och tagit en flygstol ner för att ordna med resten själv. Man möter otroligt mycket trevligt folk som man kanske reser med och då är det lite trist att redan ha en planerad rutt.
Bangkok - Singapore är ingen rolig resa landsvägen, vill jag lova. Väl värt åtminstone 1000:- för att slippa.
33 000:- låter väl ganska rimligt. Jag vill minnas att jag gjorde av med cirka 40 000:- själv, på 90 dagar.
Enda nackdelen jag spontant kan se med Kilroy är att man mister friheten lite. Själv skulle jag frihandat resan och tagit en flygstol ner för att ordna med resten själv. Man möter otroligt mycket trevligt folk som man kanske reser med och då är det lite trist att redan ha en planerad rutt.
Aa för 20.000 är det Köpenhamn-Bangkok, singapore-bali, och bali-köpenhamn hem igen. Nu kollade jag dock endast de specifika flygbolag som även Kilroy hade bokat via så absolut möjligt att det finns andra billigare bolag.
Grejen med bussresan är att den stannar i koh tao där jag tänkte dyka, och sen kan man även hoppa av i Phuket och kuala lumpor som jag ändå tänkte besöka (plus några till ställen jag inte minns). Är det så risigt att åka landsvägen där?
Grejen med bussresan är att den stannar i koh tao där jag tänkte dyka, och sen kan man även hoppa av i Phuket och kuala lumpor som jag ändå tänkte besöka (plus några till ställen jag inte minns). Är det så risigt att åka landsvägen där?
Det finns massor att se på vägen mellan BKK och Singapore. Men man kan gott flyga delsträckor, det blir mycket bussåkande ändå. Att ta sig från en flygplats eller stad till någon fin attraktion tar ofta några timmar.
Jag kan förstå att man ser en del fördelar med att åka buss hela vägen. Personligen så har jag haft både mitt livs tråkigaste och mest dödsföraktande ögonblick i bussar i Thailand och Malaysia.
Vill man ändå åka landvägen för att se mer av landet så rekommenderar jag tåget!
Jag kan förstå att man ser en del fördelar med att åka buss hela vägen. Personligen så har jag haft både mitt livs tråkigaste och mest dödsföraktande ögonblick i bussar i Thailand och Malaysia.
Vill man ändå åka landvägen för att se mer av landet så rekommenderar jag tåget!
Jag använder flygstolen.se för flyg till och från Sverige och airasia.com för flyg i Asien.
Visst, det funkar att åka buss men det kan bli dödligt tråkigt och svinkallt i bussen. Dessutom är trafiken i framförallt Thailand snäppet värre än i Sverige.
Som Erik säger så är tåg definitivt att föredra om man nu vill resa landsvägen.
Nu slänger jag bara lite orter och priser på dig. Flyg Bangkok - Koh Samui ~$35 .
Koh Samui - Kuala Lumpur ~$45
Singapore - Bali ~$75
Att resa i Asien är lätt och billigt.
Det är värt några hundra extra att flyga delsträckor, helt klart. Åkte buss mellan PP - Bangkok som tog ungefär 19h och 5 nära-döden-upplevelser. Så mycket billigare var det inte heller, om jag ska vara helt ärlig.
Billigaste flyg CPH - BKK DPS - CPH strax över 8000 SEK.
Mycket beror givetvis på när på året man åker, åker du över jul och nyår blir allt svindyrt.
Dykcert, island hopping och liknande kan man lätt anordna själv.
Visst, det funkar att åka buss men det kan bli dödligt tråkigt och svinkallt i bussen. Dessutom är trafiken i framförallt Thailand snäppet värre än i Sverige.
Som Erik säger så är tåg definitivt att föredra om man nu vill resa landsvägen.
Nu slänger jag bara lite orter och priser på dig. Flyg Bangkok - Koh Samui ~$35 .
Koh Samui - Kuala Lumpur ~$45
Singapore - Bali ~$75
Att resa i Asien är lätt och billigt.
Det är värt några hundra extra att flyga delsträckor, helt klart. Åkte buss mellan PP - Bangkok som tog ungefär 19h och 5 nära-döden-upplevelser. Så mycket billigare var det inte heller, om jag ska vara helt ärlig.
Billigaste flyg CPH - BKK DPS - CPH strax över 8000 SEK.
Mycket beror givetvis på när på året man åker, åker du över jul och nyår blir allt svindyrt.
Dykcert, island hopping och liknande kan man lätt anordna själv.
Malindo, ThaiLion NokAir och legacybolagen kan ibland ha lika bra eller bättre priser som AirAisa... som annars ja är defaultbolaget man går till. Alla finns hur som helst på sökmotorer som den ovan nämnda.
Senast flög jag Alor Setar -KL för ~200 sek med Malaysia Airlines. Inklusive incheckad väska, juice och jordnötter. Tog en timme. Bussen brukar ta sex timmar, ibland mer.
Senast flög jag Alor Setar -KL för ~200 sek med Malaysia Airlines. Inklusive incheckad väska, juice och jordnötter. Tog en timme. Bussen brukar ta sex timmar, ibland mer.
Okej ja det verkar ju mer värt att försöka planera själv, och då ha mer flexibilitet också. Supertack för svaren!
Då till nästa fråga, hur funkar det med att man måste kunna uppvisa utresebiljetter i dessa länder? spontant hade man ju velat bara boka cph-bkk och dps-cph i så fall och kunna ta resten på känn, men läst att det inte riktigt verkar va så lätt då de vill veta när man lämnar landet?
Då till nästa fråga, hur funkar det med att man måste kunna uppvisa utresebiljetter i dessa länder? spontant hade man ju velat bara boka cph-bkk och dps-cph i så fall och kunna ta resten på känn, men läst att det inte riktigt verkar va så lätt då de vill veta när man lämnar landet?
Citerat från Alexandravarga:
Okej ja det verkar ju mer värt att försöka planera själv, och då ha mer flexibilitet också. Supertack för svaren!
Då till nästa fråga, hur funkar det med att man måste kunna uppvisa utresebiljetter i dessa länder? spontant hade man ju velat bara boka cph-bkk och dps-cph i så fall och kunna ta resten på känn, men läst att det inte riktigt verkar va så lätt då de vill veta när man lämnar landet?
Det är upp till varje flygbolag och person vid incheckning. När de skannar din pass så ser de/påpekar att du inte har utrese biljett och då kan du nekas stiga ombord. Om du nu skulle komma finns chans att du inte kommer in i landet vid immigration.Okej ja det verkar ju mer värt att försöka planera själv, och då ha mer flexibilitet också. Supertack för svaren!
Då till nästa fråga, hur funkar det med att man måste kunna uppvisa utresebiljetter i dessa länder? spontant hade man ju velat bara boka cph-bkk och dps-cph i så fall och kunna ta resten på känn, men läst att det inte riktigt verkar va så lätt då de vill veta när man lämnar landet?
Varierar väldigt mycket, men boka alltid utresa biljett är bra idé om du inte vill chansa att inte komma med.
Om man då har plan att ta sig Thailand - Malaysia - Singapore - indonesien, bör man försöka boka upp lite flyg där mellan då eller funkar även bussbiljett ut ur landet som bevis?
Citerat från Alexandravarga:
Om man då har plan att ta sig Thailand - Malaysia - Singapore - indonesien, bör man försöka boka upp lite flyg där mellan då eller funkar även bussbiljett ut ur landet som bevis?
Land/Båt/Flyg funkar i Thailand
Om man då har plan att ta sig Thailand - Malaysia - Singapore - indonesien, bör man försöka boka upp lite flyg där mellan då eller funkar även bussbiljett ut ur landet som bevis?
Jag skulle gjort så här:
Endera
1) Ha en färdig skriven resplan som är trovärdig där det står ungefär hur du ska resa.
2) Var redo att bevisa för incheckingspersonal i Sverige och för immigrationsmyndigheterna i Thailand att du har medel att genomföra din resplan, bankkort, kanske ett kontoutdrag.
3) Som backup, ha några länkar i mobilen redo för att snabbt kunna köpa en del av din resplan, exempelvis en bussbiljett Hat yai- georgetown via http://www.easybook.com/ eller flygbiljett Phuket-Kuala Lumpur på Malindo.com eller vad som nu finns i din resplan. Främst att använda i Sverige om du får problem med incheckningen.
Eller:
Bara göra som man ska och köpa din biljett ut ur Thailand från Sverige. Tåg, båt buss eller flyg ska kvitta.
Man ska hur som helst alltid kunna göra troligt att man har för avsikt samt resurser att lämna ett land innan visumet går ut. Gäller oavsett var man åker.
En enda gång i mitt liv har jag blivit ombedd att på riktigt uppvisa en biljett ut ur landet. Det var på flygplatsen i Nagoya, Japan och jag skulle resa till Seoul med Korean Air. Hade då en Open jaw Arlanda- Nagoya och Seoul-Arlanda med Finnair, så var lyckligtvis inget problem att bevisa :)
Jag arbetar inte med resor utan redogör bara för hur jag erfarenhetsmässigt skulle göra.
En bekant som har Malaysiskt pass hade en gång en del tjafs med outbildad incheckningspersonal på Bangkoks flygplats när hen skulle åka BKK-CPH med Norwegian på enkelbiljett, utan returbiljett. Incheckningspersonalen kunde först inte begripa att Malaysiska medborgare inte behöver visum. Hen hade som tur var redan förutsett detta och mailat gränspolisen på Kastrup och frågat om det är okej för malaysier att resa in i Schengen på en enkelbiljett. att visa upp svaret bet och resan gick som planerat. Ibland får man försöka ligga steget före och förutsätta att alla inte kan sitt jobb tydligen.
Endera
1) Ha en färdig skriven resplan som är trovärdig där det står ungefär hur du ska resa.
2) Var redo att bevisa för incheckingspersonal i Sverige och för immigrationsmyndigheterna i Thailand att du har medel att genomföra din resplan, bankkort, kanske ett kontoutdrag.
3) Som backup, ha några länkar i mobilen redo för att snabbt kunna köpa en del av din resplan, exempelvis en bussbiljett Hat yai- georgetown via http://www.easybook.com/ eller flygbiljett Phuket-Kuala Lumpur på Malindo.com eller vad som nu finns i din resplan. Främst att använda i Sverige om du får problem med incheckningen.
Eller:
Bara göra som man ska och köpa din biljett ut ur Thailand från Sverige. Tåg, båt buss eller flyg ska kvitta.
Man ska hur som helst alltid kunna göra troligt att man har för avsikt samt resurser att lämna ett land innan visumet går ut. Gäller oavsett var man åker.
En enda gång i mitt liv har jag blivit ombedd att på riktigt uppvisa en biljett ut ur landet. Det var på flygplatsen i Nagoya, Japan och jag skulle resa till Seoul med Korean Air. Hade då en Open jaw Arlanda- Nagoya och Seoul-Arlanda med Finnair, så var lyckligtvis inget problem att bevisa :)
Jag arbetar inte med resor utan redogör bara för hur jag erfarenhetsmässigt skulle göra.
En bekant som har Malaysiskt pass hade en gång en del tjafs med outbildad incheckningspersonal på Bangkoks flygplats när hen skulle åka BKK-CPH med Norwegian på enkelbiljett, utan returbiljett. Incheckningspersonalen kunde först inte begripa att Malaysiska medborgare inte behöver visum. Hen hade som tur var redan förutsett detta och mailat gränspolisen på Kastrup och frågat om det är okej för malaysier att resa in i Schengen på en enkelbiljett. att visa upp svaret bet och resan gick som planerat. Ibland får man försöka ligga steget före och förutsätta att alla inte kan sitt jobb tydligen.
Ganska korkat uttal från erik777... du kan bli stoppa var som helst... exempel om du skulle ha Filippinsk pass kommer du inte ens kunna lämna landet. Personer uppgift är att stoppa och kräver utrese biljett om inget annat anges.
Väldigt utbildad uttal...
Väldigt utbildad uttal...