Erfarenhet av inställda flyg/ersättning

Av Joeik
25 juli 2014 08:38
Visningar: 4809
Hej!

Tråkigt nog ställdes mitt flyg, som jag bokat med Doodle in precis 7 dagar innan avresa. Fick ett mejl den 21 juli att senast höra av mig den 23e om jag ville ha mina pengar tillbaka. Har nu svarat att jag naturligtvis vill ha pengarna tillbaka, dock är jag tveksam till återbetalningen och har en känsla av att detta kommer att strula.

Jag har läst runt på konsumentverket och det verkar som att man egentligen har rätt till ersättning i de flesta fall, men sedan har jag också läst att Doodle/Flygpoolen och allt vad dem heter kan strula något enormt.

Min fråga:

Är det någon som har erfarenheter av inställda flyg, återbetalning och eventuellt detta i kombination med att man bokat sitt flyg via Doodle eller något liknande?

Tusen tack på förhand!
25 juli 2014 09:03
Från Konsumentverkets hemsida:

"Återbetalning eller ombokning
Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig följande tre alternativ.

Du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig."

Du ska alltså bli erbjuden att välja på dessa alternativ.

Har ingen erfarenhet av Doodle.
Av Joeik
25 juli 2014 09:26
Citerat från Floridasidan:
Från Konsumentverkets hemsida:

"Återbetalning eller ombokning
Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig följande tre alternativ.

Du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig."

Du ska alltså bli erbjuden att välja på dessa alternativ.

Har ingen erfarenhet av Doodle.
Jo men precis, har läst all information som finns att tillgå på nätet men jag efterfrågar mer praktisk erfarenhet. Det står att vi har rättigheter hit och dit, men samtidigt läser man flera som har svårigheter och vissa som inte alls får några pengar tillbaka, framförallt när det gäller företag som Doodle.

Jag undrar om det finns några människor som faktiskt har försökt/ har fått pengar tillbaka, hur ni gick tillväga och med vilket flygbolag.

Tack för ditt svar Floridasidan
Av Birgere
25 juli 2014 09:48
Men vad har resebyrån sagt om när du får pengarna tillbaka?
Du får nog lägga mer krut på dom än att ställa en hypotetisk fråga här.
Om du inte är nöjd med svaret och actions från resebyrån så får du gärna flagga det.

Dom gånger jag råkat ut för inställda flyg så har det alltid löst sig med ombokningar och det har alltid varit flygbolagen som har skött detta och resebyrån bara agerat mellanhand.
Av Joeik
5 aug. 2014 18:40
Hejsan!

Tänkte uppdatera lite hur det gick,

Flygbolaget gick i konkurs och vi kommer troligtvis inte få pengarna tillbaka. Jag hade räknat med att det skulle gå på VISA-kortets försäkring, dock gällde inte den - varför? Problemet är att många företag som Flygpoolen, Doodle och andra tjänsteföretag tar betalt genom att debitera direkt på kontot och inte på själva visa kortet. Så jag vill därför göra andra uppmärksamma på följande:

Att skaffa ett kreditkort som ni betalar resan med så får ni extra skydd och ni lägger inte ut era egna pengar. Om du inte vill skaffa ett kreditkort så var väldigt noga med sättet hemsidan debiterar för varan/tjänsten. Många hemsidor drar alltså beloppet direkt ifrån kontot och inte genom VISA kortet, på så vis går dem runt hela kort försäkringen och lämnar alltså slutkunden helt oskyddad.

Jag tror det är följande vis (inte helt hundra men något liknande är det):

Vissa hemsidor kräver att du knappar in och verifierar med din dosa = Du blir debiterat på ditt kort, det rätta sättet
Andra sidor ber dig bara knappa in kort uppgifter och sen dras beloppet direkt utan att du använt din dosa = Då har ditt konto blivit direkt debiterat och inte genom kortet. Du står utan skydd om något skulle hända.

Vi förlorade "bara" 7.000, har dock läst om andra som förlorat betydligt mycket mer. Mitt slutgiltiga tips är dock att så gott det går, boka direkt genom flygbolagen, MED kreditkort. Tyvärr blev detta en dyr läxa men önskar att göra er andra uppmärksamma!
5 aug. 2014 18:53
Jag hänger tyvärr inte med här!`?

Jag har inga dosor till något av mina kreditkort, skulle det alltså vara helt chansartat om man är försäkrad eller inte? Direkt från kontot? Fattar inte detta, ett kreditkort är väl i princip ett konto där man hamnar på minus och sen betalar in skulden i efterhand, man kan ju även sätta in pengar på detta konto så man hamnar på plus (betalar skulden i förhand).

Kan någon reda ut detta?
Av Joeik
5 aug. 2014 19:07
Citerat från Floridasidan:
Jag hänger tyvärr inte med här!`?

Jag har inga dosor till något av mina kreditkort, skulle det alltså vara helt chansartat om man är försäkrad eller inte? Direkt från kontot? Fattar inte detta, ett kreditkort är väl i princip ett konto där man hamnar på minus och sen betalar in skulden i efterhand, man kan ju även sätta in pengar på detta konto så man hamnar på plus (betalar skulden i förhand).

Kan någon reda ut detta?
Förlåt om jag var otydlig. Ska försöka förklara det lite bättre. Jag betalade för övrigt med Bankkort VISA inte ett kreditkort:

Varför vi inte kommer få våra pengar tillbaka är att pengarna drogs direkt ifrån kontot istället för att betalas genom kortet - skillnaden var alltså sättet Doodle debiterade mig på. När jag knappade in mina kortuppgifter (jag har vanligt visa) så fyllde jag i uppgiftsformuläret och sedan drogs pengarna UTAN att jag behövde verifiera med min dosa (stoppa in kortet i dosan, knappa min pinkod etc). Pengarna har alltså dragits DIREKT ifrån kontot och inte ifrån mitt kort (Doodle har här gått runt VISA försäkringen). Man kan kort och gott kalla detta en direkt ÖVERFÖRING och inte BETALNING.

Ibland när man betalar online så är man tvungen att använda sin bankdosa för att verifiera sitt köp. Detta är vad som kallas KORTBETALNING. Då betalar man via kortet och får då med försäkringarna som kortet erbjuder.

Det här med kreditkort är jag osäker på hur det fungerar. Tror inte det spelar någon roll hur pengarna debiteras om du har ett kreditkort och inte ett vanligt bankort som jag betalade med.

Jag är själv förvirrad, förstod först inte vad hon menade men den stora skillnaden är alltså "sättet" företaget debiterar på.

Hoppa du förstod lite bättre.
5 aug. 2014 19:15
Nej tyvärr, förstår inte mycket mer nu :-(
Jag har många kreditkort och betalkort men inget som det behövs (eller finns) någon dosa till. Oavsett kort så fyller man i kortuppgifter och betalar, vissa ort är anslutna till säkerhetslösningar som Secure Digital och något kort har extra säkerhet med en pinkod som skickas via SMS men som sagt ingen kod.

Vad jag hört tidigare så har man skyddet vid t.ex. konkurs med kreditkort men inte med betalkort som Du tydligen använt.
Av Marilcj
5 aug. 2014 19:30
När vi betalar resor oavsett om det är med Visa el MasterCard använder inte vi heller dosa, utan matar in kortnr,, de 3-siffriga nr på baksidan samt lösenordet till Secure, sen står det klart och tydligt på kvittot som kommer på mailen att det är betalt med Visa alt MasterCard.
Aldrig varit i sitsen att bolag kursat (kanske för att vi väljer att åka m större tillförlitligare bolag), men när vi väl behövt nyttja reseförsäkringen via kortet har det aldrig varit problem, de har kontaktat vårt vanliga försäkringsbolag och betalt ut det som inte täckts av vår vanliga reseförsäkring.
Av Birgere
5 aug. 2014 19:31
Spelar väl ingen roll om man handlar på krita eller betalar cash. Vid en konkurs så blir man ju fordringsägare till konkursboet men det är ytterst osannolikt att man får ut något då det finns så många prioriterade fordringsägare som går före i kön...bla förvaltaren, staten, anställda osv.
Mao har man handlat på krita så är man skyldig banken pengarna och dom kommer ju inte att skriva av den skulden.
Paketreselagen (eller vad den heter) när man köper hotell o flyg i ett paket har ju ett skydd mot konkurser vilket man inte har om man köper dom olika tjänsterna separat.
5 aug. 2014 19:38
Citerat från Birgere:
Spelar väl ingen roll om man handlar på krita eller betalar cash. Vid en konkurs så blir man ju fordringsägare till konkursboet men det är ytterst osannolikt att man får ut något då det finns så många prioriterade fordringsägare som går före i kön...bla förvaltaren, staten, anställda osv.
Mao har man handlat på krita så är man skyldig banken pengarna och dom kommer ju inte att skriva av den skulden.
Paketreselagen (eller vad den heter) när man köper hotell o flyg i ett paket har ju ett skydd mot konkurser vilket man inte har om man köper dom olika tjänsterna separat.
Orkar inte söka men i forumet har det ju skrivits om de som betalt flyg med kreditkort och därigenom fått tillbaka pengarna vilket inte andra kunder fått. Kanske pengarna ligger hos kreditkortsbolget och när betalningsmottagaren kursar får de aldrig pengarna som istället återbetalas?

Paketreselagen är ju inte heller så entydig, uppenbarligen gäller inte den för att man bokar t.ex. hotell och flyg samtidigt, det krävs mer än så, gjorde i samband med en annan diskussion ganska mycket för att ta reda på detta men ingen kunde ge några riktiga besked om vad som egentligen gäller.
5 aug. 2014 19:40
Hittade ganska snabbt info om detta på http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/vad-hander-om-flygbolaget-gar-i-konkurs

"Kreditkort kan ge rätt till ersättning

Om du har betalat resan med kreditkort kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar oavsett om din resa omfattas av resegarantin eller inte. Kontakta banken för att undersöka möjligheterna att få ersättning. För betalkort gäller andra regler. Kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort."
Av Joeik
5 aug. 2014 20:03
Birgere: Nej, så är det inte riktigt. Betalar man med kredit innefattas ens köp av mycket högre säkerhet och kreditutgivaren tar oftast ansvaret.

Mariljc: Så gjorde vi också, men tydligen kunde hon på Handelsbanken se att detta var en direkt debitering på konto och inte en kortbetalning. Just detta är det som är det farliga, du måste vara helt säker på att du gör en kortbetalning och inte en debitering på kontot. Allt detta har och göra med hur företaget du köper varan/tjänsten av tar betalt och det är i princip omöjligt för konsumenten att förstå detta. Hör av dig till din bank så förklarar dem säkert mer. Min handläggare på banken sa att hon stött på detta flera gånger och att man gör bäst i att skaffa ett kreditkort.

Floridasidan: Precis, man får vända sig till sin bank. Jag har själv Handelsbanken och jag trodde att jag kunde använda mig av blanketten som man fyller i när man ej fått sin vara/tjänst. Dock gällde som sagt inte detta då jag ej betalat resan med kortbetalning utan med direkt debitering av konto.
5 aug. 2014 20:17
Hej,
Jag fattar inte heller det här med bankdosa när man betalar med VISA Bankkort. (Har du bankkort eller electron?)

När du skriver bankdosa - menar du den lilla dosan man får av banken för att använda internetbanken? Du skriver att du stoppar in kortet i bankdosan? Alltså måste du mena en annan typ av "bankdosa" än jag har. (Vilken bank har så?)

Eller är det däremot ett VISA Electron du har? Då dras pengarna direkt från kontot (åtminstone på Skandiabanken) och här KAN det vara så att den reseförsäkring som ingår inte gäller vid konkurs (vet ej har inte kortet själv).

Om du inte har electron -
Det är inte så att du egentligen har valt att betala direkt via internetbanken och DÄRFÖR använt bankdosan? Det händer att jag har beställt böcker då jag valt att betala direkt via internetbanken och pengarna dras från kontot. Men då har aldrig mitt bankkort varit inblandat.

OK, nu hann du svara vilken bank du har - men förklara gärna det här med att anv bankdosan vid kortköp online :)
5 aug. 2014 20:35
Jag har betalat på båda sätten och när det har behövts har jag kunnat utnyttja min VISA försäkring. Med Norwegian betalar jag genom att fylla i formulär med kortuppgifter och sedan Secure-koden och när vi blev flera timmar sena för några månader sen fick vi tillbaka pengar genom kortförsäkringen. När vi aldrig kom iväg med Finnair för ett par år sedan och hade använt dosan fick vi också pengar via kortförsäkringen.
Av Birgere
5 aug. 2014 20:48
Citerat från Newyorkchic:
Jag har betalat på båda sätten och när det har behövts har jag kunnat utnyttja min VISA försäkring. Med Norwegian betalar jag genom att fylla i formulär med kortuppgifter och sedan Secure-koden och när vi blev flera timmar sena för några månader sen fick vi tillbaka pengar genom kortförsäkringen. När vi aldrig kom iväg med Finnair för ett par år sedan och hade använt dosan fick vi också pengar via kortförsäkringen.
Har Norwegian gått i KK???
Av Birgere
5 aug. 2014 20:53
Citerat från Joeik:
Birgere: Nej, så är det inte riktigt. Betalar man med kredit innefattas ens köp av mycket högre säkerhet och kreditutgivaren tar oftast ansvaret.
Ser nu att Nordea har andra villkor än Tex SEB som inte gör någon skillnad.
Fortfarande så finns det inga som helst garantier att man får något.
Men det vore intressant att veta hur 29 paragrafen i Kreditkortslagen tolkas o tillämpas vid konkurser, vad händer tex om man betalat av skulden på krediten när konkursen inträffar?

Vi har ju även sätt att vid mediala större konkurser så brukar bankerna gå in o tom ersätta betalningar som gjorts via internetbanken. "Goodwill"
Av Joeik
5 aug. 2014 21:32 (redigerad)
Citerat från Nisse2ears:
Hej,
Jag fattar inte heller det här med bankdosa när man betalar med VISA Bankkort. (Har du bankkort eller electron?)

När du skriver bankdosa - menar du den lilla dosan man får av banken för att använda internetbanken? Du skriver att du stoppar in kortet i bankdosan? Alltså måste du mena en annan typ av "bankdosa" än jag har. (Vilken bank har så?)

Eller är det däremot ett VISA Electron du har? Då dras pengarna direkt från kontot (åtminstone på Skandiabanken) och här KAN det vara så att den reseförsäkring som ingår inte gäller vid konkurs (vet ej har inte kortet själv).

Om du inte har electron -
Det är inte så att du egentligen har valt att betala direkt via internetbanken och DÄRFÖR använt bankdosan? Det händer att jag har beställt böcker då jag valt att betala direkt via internetbanken och pengarna dras från kontot. Men då har aldrig mitt bankkort varit inblandat.

OK, nu hann du svara vilken bank du har - men förklara gärna det här med att anv bankdosan vid kortköp online :)
Nej har vanligt VISA allkort. Och det är precis den lilla internet dosan jag menar, jag kan inte svära på att det är så hos alla banker, utan det enda jag egentligen kan säga att det finns två olika sätt företag debiterar på, och dessa två sätt gör bankerna skillnad på vid ersättningsförfrågan som dessa. Detta gäller inte bara flygresor utan beställer du en TV, dator eller vilken typ av tjänst som helst, som du i slutändan inte får av någon anledning (konkurser är specialfall som du oftast måste kontakta banken för att höra efter med) så kan du kräva ersättning för icke-levererad vara/tjänst. Du kan dock INTE räkna med att bli ersatt om företaget i fråga har tagit betalt av dig genom att dra av direkt på kontot istället för genom kortet.

Ledsen om jag ej kan förklara det bättre än så här, jag förstod knappt själv.

Birgere: Ja precis, då har bolagen du köpt biljetterna ifrån debiterat dig på rätt sätt (kortbetalning). Hade dem inte gjort det hade du inte fått ersättning.

Och precis som du säger, det beror på fall till fall, exempelvis när större bolag går i konkurs går bankerna ut med information och eventuellt hjälper till. I mitt fall var det Fly Olympic/Asian Pacific som gick i konkurs o dessa var ej särskilt stora: http://www.asianpacific.se/

Edit:

Tydligen var dem relativt stora och folk i Somalia verkar ha problem att komma hem:

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2014/Fly-Olympic-har-ansokt-om-konkurs/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19298066.ab

Kommer antagligen att skicka ett brev till konkursförvaltaren men räknar inte med att få några pengar tillbaka.
5 aug. 2014 21:44
Nåja, det är fortfarande helt obegripligt för mig vad Du menar med att de kan debitera direkt på kontot eller inte, två olika sätt att dra pengarna o.s.v.....
Av Joeik
5 aug. 2014 21:53
Citerat från Floridasidan:
Nåja, det är fortfarande helt obegripligt för mig vad Du menar med att de kan debitera direkt på kontot eller inte, två olika sätt att dra pengarna o.s.v.....
Det finns två betalsätt över internet:

1.Direkt betalning - Sämre metoden
2.Kortbetalning - Bättre metoden

Skillnaden på dessa eller vilken metod man använder är väldigt ofta diffus på många mindre företags hemsidor

Jag får be dig att läsa igenom denna flashback tråd: https://www.flashback.org/t2207800

och denna artikel som jag precis hittat: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetalning-via.html

Jag citerar lite från tråden:

"Direktbetalning via webben så "hamnar" du i DIN internetbank och genomför köpet där.
Kortbetalning via webben så används en s k "betalväxel" t ex Pay-Ex som hanterar betalningen åt företaget du handlar åt."

"Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort."

Så tänk på detta alla ni som gör era köp via internet(!). Gör ni direktbetalningar så står ni oskyddade om något händer!
5 aug. 2014 22:02
Citerat från Joeik:
Citerat från Floridasidan:
Nåja, det är fortfarande helt obegripligt för mig vad Du menar med att de kan debitera direkt på kontot eller inte, två olika sätt att dra pengarna o.s.v.....
Det finns två betalsätt över internet:

1.Direkt betalning - Sämre metoden
2.Kortbetalning - Bättre metoden

Skillnaden på dessa eller vilken metod man använder är väldigt ofta diffus på många mindre företags hemsidor

Jag får be dig att läsa igenom denna flashback tråd: https://www.flashback.org/t2207800

och denna artikel som jag precis hittat: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetalning-via.html

Jag citerar lite från tråden:

"Direktbetalning via webben så "hamnar" du i DIN internetbank och genomför köpet där.
Kortbetalning via webben så används en s k "betalväxel" t ex Pay-Ex som hanterar betalningen åt företaget du handlar åt."

"Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort."

Så tänk på detta alla ni som gör era köp via internet(!). Gör ni direktbetalningar så står ni oskyddade om något händer!
Detta är ju något helt annat än att betala med kort, Du har ju tydligen betalat direkt med din internetbank, inte konstigt att man inte får ihop det ;-)
Av Joeik
5 aug. 2014 22:11
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Joeik:
Citerat från Floridasidan:
Nåja, det är fortfarande helt obegripligt för mig vad Du menar med att de kan debitera direkt på kontot eller inte, två olika sätt att dra pengarna o.s.v.....
Det finns två betalsätt över internet:

1.Direkt betalning - Sämre metoden
2.Kortbetalning - Bättre metoden

Skillnaden på dessa eller vilken metod man använder är väldigt ofta diffus på många mindre företags hemsidor

Jag får be dig att läsa igenom denna flashback tråd: https://www.flashback.org/t2207800

och denna artikel som jag precis hittat: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetalning-via.html

Jag citerar lite från tråden:

"Direktbetalning via webben så "hamnar" du i DIN internetbank och genomför köpet där.
Kortbetalning via webben så används en s k "betalväxel" t ex Pay-Ex som hanterar betalningen åt företaget du handlar åt."

"Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort."

Så tänk på detta alla ni som gör era köp via internet(!). Gör ni direktbetalningar så står ni oskyddade om något händer!
Detta är ju något helt annat än att betala med kort, Du har ju tydligen betalat direkt med din internetbank, inte konstigt att man inte får ihop det ;-)
Haha nä nu avslutar jag diskussionen med detta,

Nej jag betalade inte med min internetbank utan skrev in mina kortuppgifter. Hade jag betalat med min internetbank hade jag haft försäkringen då Handelsbanken ej gör skillnad på betalning med internetbank och kortbetalning (dock är det just skillnad mellan dessa två och direktbetalning, så blanda ej ihop dessa, det finns alltså totalt 3 betalsätt som liknar varandra väldigt mycket, kortbetalning, direktbetalning och internet betalning)

Det fysiska kortet är egentligen bara en "genväg" som möjliggör att du kan hänvisa till ditt bankkonto när du gör dina köp. Och som jag tidigare skrev så råkade jag ut för ett bolag som tog betalt i direktbetalning och inte i kortbetalning, även om tillvägagångssättet var nästintill identiska (knappa in kortnummer, CVC, datum etc).

Trevlig kväll allihopa, jag har lärt mig en dyr läxa men det kunde varit värre, hoppas fler läser denna tråd och har förstått att det finns en skillnad på debitering av olika slag, så håll koll på dessa. Må bäst!
5 aug. 2014 22:19
Du får ursäkta men det finns enligt din beskrivning ingen möjlighet att påverka detta själv och jag tror inte detta är hela sanningen, det hänger inte ihop, kanske är jag ovanligt korkad men även det får Du ursäkta! Jag har inte läst alla länkar men ska göra det när jag orkar. God kväll!
5 aug. 2014 23:34
Tänker inte ens ge mig in på sidodiskussionen ovan...

Själv har jag drabbats av inställt flyg (3 ggr) och blivit bumpad (1 gång).

1. Hurricane Georges Florida Novair - En hotellnatt, mat samt barvouchers.
2. Överbokat fr Dublin SAS - Lufthansa, mat och dryckesvoucher samt X00 Euros.
3. Åskmolnet fr ARN SAS - Pengarna tillbaka.
4. Snö på CdG Air France - Mat o dryckesvoucher, inget hotel om ej transfer.
Av Birgere
6 aug. 2014 00:03
Oj vad rörigt det blev.

Men för att göra det hela enklare så finns det i princip 4 olika sätt att betala över internet:

Direktbetalning via internetbanken. För detta behövs en bankdosa, köpesumman reservaras eller dras direkt från bankkontot.

Debitbetalning med kort. Summan dras alt reserveras direkt från ditt saldo på det bankkonto som är kopplat. Ingen bankdosa behövs men ev en extra kod för "Verified by VISA/MC osv"

Kreditkort: Kortleverantören betalar direkt till säljaren och fakturerar köparen vanligtvis månadsvis, köparen kan välja att betala allt på en gång eller delbetala. Köpet utförs utan bankdosa men oftast med en verified by... tjänst.

PayPal o liknande: En betaltjänst där du kan välja var pengarna kommer ifrån: Bankkonto, DebitCard, CreditCard eller PayPal saldo.

Hur skyddet mot konkurser hanteras är olika beroende på vilken bank det handlar om och vad för typ av vara/tjänst man köpt.

I samtliga fall är det KÖPAREN och ingen annan som bestämmer vilken metod som ska användas. För säljarens del är KreditKort och PayPal oftast det som är dyrast för dem.
6 aug. 2014 08:07
Citerat från Joeik:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Joeik:
Citerat från Floridasidan:
Nåja, det är fortfarande helt obegripligt för mig vad Du menar med att de kan debitera direkt på kontot eller inte, två olika sätt att dra pengarna o.s.v.....
Det finns två betalsätt över internet:

1.Direkt betalning - Sämre metoden
2.Kortbetalning - Bättre metoden

Skillnaden på dessa eller vilken metod man använder är väldigt ofta diffus på många mindre företags hemsidor

Jag får be dig att läsa igenom denna flashback tråd: https://www.flashback.org/t2207800

och denna artikel som jag precis hittat: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetalning-via.html

Jag citerar lite från tråden:

"Direktbetalning via webben så "hamnar" du i DIN internetbank och genomför köpet där.
Kortbetalning via webben så används en s k "betalväxel" t ex Pay-Ex som hanterar betalningen åt företaget du handlar åt."

"Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort."

Så tänk på detta alla ni som gör era köp via internet(!). Gör ni direktbetalningar så står ni oskyddade om något händer!
Detta är ju något helt annat än att betala med kort, Du har ju tydligen betalat direkt med din internetbank, inte konstigt att man inte får ihop det ;-)
Haha nä nu avslutar jag diskussionen med detta,

Nej jag betalade inte med min internetbank utan skrev in mina kortuppgifter. Hade jag betalat med min internetbank hade jag haft försäkringen då Handelsbanken ej gör skillnad på betalning med internetbank och kortbetalning (dock är det just skillnad mellan dessa två och direktbetalning, så blanda ej ihop dessa, det finns alltså totalt 3 betalsätt som liknar varandra väldigt mycket, kortbetalning, direktbetalning och internet betalning)

Det fysiska kortet är egentligen bara en "genväg" som möjliggör att du kan hänvisa till ditt bankkonto när du gör dina köp. Och som jag tidigare skrev så råkade jag ut för ett bolag som tog betalt i direktbetalning och inte i kortbetalning, även om tillvägagångssättet var nästintill identiska (knappa in kortnummer, CVC, datum etc).

Trevlig kväll allihopa, jag har lärt mig en dyr läxa men det kunde varit värre, hoppas fler läser denna tråd och har förstått att det finns en skillnad på debitering av olika slag, så håll koll på dessa. Må bäst!
Nu har jag tittat på dina länkar också och hittar ingenting där som stödjer dina påståenden. Alltså fortfarande obegripligt alltihop :-(

Min uppfattning om vilka sätt att betala som är aktuella, är precis som det Birgere skriver och att ett ytterligare sätt där en handlare utan att jag vet om det skulle komma åt ens bankkonto direkt (och därmed skulle sätta alla villkor som gäller kortköpet ur spel) för att man lämnar sina kortuppgifter låter orimligt och jag tror inte på det förrän jag ser någon källa som stödjer detta.
6 aug. 2014 10:15 (redigerad)
Joelk,

Ok då förstår jag det här med bankdosan. Det var som jag trodde en direktbetalning via internetbanken.

Att de begär kortuppgifter utöver är obegripligt och onödigt i sammanhanget, men kanske något de gör för egen säkerhet ...?

Så långt var bankdosan kom in i sammanhanget - som var det enda jag undrade över.

Att sedan banker är schyssta och likställer det med kortbetalning så länge det inte gäller konkurser är ju en annan diskussion.

Trist för dig!
Av Birgere
6 aug. 2014 10:48
Kan det vara så att Joelk har ett visakort med som kan användas för både kredit och debitköp?
Om man handlar i butik så får man ju ofta frågan Credit or Debit.

Men fortfarande så fattar jag lika lite som alla andra detta med bankdosan. Så jag håller med om att köpet måste gjorts med direktbetalning från banken. (man kan ju ibland tjäna någon hundralapp på detta....kortsiktigt)
6 aug. 2014 10:51
Citerat från Birgere:
Kan det vara så att Joelk har ett visakort med som kan användas för både kredit och debitköp?
Om man handlar i butik så får man ju ofta frågan Credit or Debit.

Men fortfarande så fattar jag lika lite som alla andra detta med bankdosan. Så jag håller med om att köpet måste gjorts med direktbetalning från banken. (man kan ju ibland tjäna någon hundralapp på detta....kortsiktigt)
Finns det sådana kort?

Joeik förnekar ju att det var en direktbetalning, samtidigt skriver han att banken ger samma förmåner om man gör en direktbetalning som om man betalar med kort (skiljer inte på kredit och betalkort). Får som sagt inte ihop detta alls och tror inte det är lönt att försöka mer ;-)
Av Birgere
6 aug. 2014 11:07
Citerat från Floridasidan:

Finns det sådana kort?
Vet inte, men man reagerar ju när man får frågan i butiken... så svårt kan det väl inte vara för kortterminalen att veta om det är ett credit eller debitcard.
Själv köra jag alltid med separata kort och kreditkortet betalar jag alltid när fakturan kommer så jag slipper ränta. Men däremot är jag då undrande till hur kreditkortslagen appliceras efter att jag har betalat räkningen.
6 aug. 2014 11:23
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Finns det sådana kort?
Vet inte, men man reagerar ju när man får frågan i butiken... så svårt kan det väl inte vara för kortterminalen att veta om det är ett credit eller debitcard.
Själv köra jag alltid med separata kort och kreditkortet betalar jag alltid när fakturan kommer så jag slipper ränta. Men däremot är jag då undrande till hur kreditkortslagen appliceras efter att jag har betalat räkningen.
Ja Du, tråden ger mer frågor än svar :-(

Du pratar om USA? Vad jag vet är deras system inte riktigt ihopkopplat med vårt så att de kan se automatiskt om det är Debit eller Kredit, vad jag vet finns inga kort i Sverige där man vid köptillfället kan bestämma detta?.....
Det jag brukar göra är att sätta in lite extra på kreditkortet innan vi t.ex. reser så garderar man sig mot otrevliga fenomen som vissa kort har, som att man får betala ränta från första dagen om man tar ut kontanter. Det är fortfarande kredit men man handlar inte på kredit :-)
Av Birgere
6 aug. 2014 11:30
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Finns det sådana kort?
Vet inte, men man reagerar ju när man får frågan i butiken... så svårt kan det väl inte vara för kortterminalen att veta om det är ett credit eller debitcard.
Själv köra jag alltid med separata kort och kreditkortet betalar jag alltid när fakturan kommer så jag slipper ränta. Men däremot är jag då undrande till hur kreditkortslagen appliceras efter att jag har betalat räkningen.
Ja Du, tråden ger mer frågor än svar :-(

Du pratar om USA? Vad jag vet är deras system inte riktigt ihopkopplat med vårt så att de kan se automatiskt om det är Debit eller Kredit, vad jag vet finns inga kort i Sverige där man vid köptillfället kan bestämma detta?.....
Det jag brukar göra är att sätta in lite extra på kreditkortet innan vi t.ex. reser så garderar man sig mot otrevliga fenomen som vissa kort har, som att man får betala ränta från första dagen om man tar ut kontanter. Det är fortfarande kredit men man handlar inte på kredit :-)
Förvirrande är bara förnamnet. Det är som du skriver ännu bättre att sätta in pengar på kortet innan. Det regleras ju då vid månadsbetalningen och man får väl även en "skaplig hrmm" ränta på pengarna.
8 okt. 2014 15:16
Tack Joeik för väldigt intressant bra-att-veta info! Jag betalar ofta mina resor med både konto- och kreditkort över nätet, och har förutsatt att man har de reseskydd som ska ingå när man betalar med exempelvis Visa-kortet. Väldigt fräckt att de kan gå runt den garantin genom sättet de drar pengarna.

Nu kommer jag vara mer uppmärksam när jag använder kortet online. Men väldigt svårt som kund att veta om de drar pengarna som en direktbetalning eller en kortbetalning, har alltid trott att det automatiskt blir kortbetalning när man betalar med kort via nätet. Tror inte man som kund ofta har möjlighet att välja heller. Ibland kan man (om man har sitt Visa-kort på Swedbank iaf) klicka i en ruta och välja "secured by visa" undrar om det ger en garanti för att det blir kortbetalning istället för direktbetalning? Det är dock inte ofta man får det alternativet..

Joeik, får jag fråga om det var ett "debit" eller "kredit" kort du har? Bra att veta om det gör någon skillnad. :)

Som svar angående om frågan om debit/kredit kommer upp i Sverige, jag jobbar i en större affär och beroende på vilken typ av kort de har så händer det ganska ofta att kunder får välja om det vill använda konto eller kredit, så det finns här med :)

Till er som inte förstår det här med bankdosan;
Olika banker har olika dosor för att logga in på sitt konto. Handelsbankens dosa har en kortläsare inbyggd där man sätter in ett speciellt kort för att logga in på sitt konto. Som extra finess kan man kan ÄVEN sätta in ett visa eller mastercard för att göra kortbetalningar eller kortköp via dosan. Inte så vanligt att man behöver göra det dock.

Oftast när man betalar med kort på nätet skriver man in alla kortuppgifter på hemsidan där man gör köpet, sen är köpet klart. Det var så Joeik gjort och trott att det var ett kortköp han gjort. (Vilket borde vara det mest självklara).

När bolaget gick i konkurs fick han veta att företaget som hade hemsidan där han betalat med sitt Visa-kort (fräckt nog) hade dragit hans pengar som en direktbetalning istället för en kortbetalning (som de borde gjort) och att hans reseförsäkring inte gällde pga det. Han fick också veta att OM han hade använt bankdosan för att bekräfta sitt Visa-kort så hade inte företaget kunnat göra så.

Det är iaf så jag tolkar det hela i stora drag. :)

Tack än en gång för bra info! Ska definitivt ha mer koll nu när jag gör kortköp över nätet, även om man kanske inte kan välja om det blir en direktbetalning eller ej, så kan man vara uppmärksam på det så man vet om man har försäkring eller ej iaf.
9 okt. 2014 07:47
Detta är fortfarande lika obegripligt för mig, jag tror helt enkelt inte på det då det låter helt orimligt.
Jag slängde t.o.m. iväg en fråga till Handelsbanken för att höra om de kunde verifiera på något sätt
"Hej!

"Har en fråga angående kortbetalning.

Har hört att när man betalar med betalkort på internet för att köpa en resa
så kan resebyrån debitera detta på olika sätt och att om de gör på ett
visst sätt (som man som kund inte kan se) så gäller inte reseförsäkringar
mm. som ska ingå vid kortbetalning.

Stämmer verkligen detta?"

och fick följande svar.

"Nej, det stämmer inte. Jag har aldrig hört talas om det och reseförsäkringen gäller alltid om resan betalts med kortet."
Av Birgere
9 okt. 2014 18:46
Citerat från Floridasidan:
Detta är fortfarande lika obegripligt för mig, jag tror helt enkelt inte på det då det låter helt orimligt.
Jag slängde t.o.m. iväg en fråga till Handelsbanken för att höra om de kunde verifiera på något sätt
"Hej!

"Har en fråga angående kortbetalning.

Har hört att när man betalar med betalkort på internet för att köpa en resa
så kan resebyrån debitera detta på olika sätt och att om de gör på ett
visst sätt (som man som kund inte kan se) så gäller inte reseförsäkringar
mm. som ska ingå vid kortbetalning.

Stämmer verkligen detta?"

och fick följande svar.

"Nej, det stämmer inte. Jag har aldrig hört talas om det och reseförsäkringen gäller alltid om resan betalts med kortet."
Var det eg inte fel fråga du ställde?

När jag reflekterat över inläggen så är min slutsats att:

Internetbanksbetalning => Ingen reseförsäkring o inget skydd genom kreditköpslagen (ev skydd mot KK)
Kortbetalning som direkt debiterar kontot => Reseförsäkring o inget skydd genom kreditköpslagen
Kortbetalning med kreditkort=> Reseförsäkring + man omfattas av kreditköpslagen

Detta med om man behöver dosa eller inte blir då ointressant.
Att däremot resebyrån kan välja kreditkort eller debit tror jag inte på.

Sedan återstår knäckfrågan, om man nu betalat med kreditkort och månaden efter betalat skulden... omfattas man då fortfarande av kreditköpslagen? Spontant skulle jag säga nej då jag uppfattar andemeningen av denna lag är att du ska inte behöva sitta i en ekonomisk skuld till något som inte kommer att levereras.

En ytterligare vinkling på frågeställningen är ju att TS har köpt en tjänst av en resebyrå och har ett avtal gentemot denna och inte flygbolaget. Om nu resebyråns underleverantör (flygbolaget) konkar så borde det väl vara resebyrån som sitter med svartepetter och inte TS... en tanke bara.
9 okt. 2014 23:31
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Detta är fortfarande lika obegripligt för mig, jag tror helt enkelt inte på det då det låter helt orimligt.
Jag slängde t.o.m. iväg en fråga till Handelsbanken för att höra om de kunde verifiera på något sätt
"Hej!

"Har en fråga angående kortbetalning.

Har hört att när man betalar med betalkort på internet för att köpa en resa
så kan resebyrån debitera detta på olika sätt och att om de gör på ett
visst sätt (som man som kund inte kan se) så gäller inte reseförsäkringar
mm. som ska ingå vid kortbetalning.

Stämmer verkligen detta?"

och fick följande svar.

"Nej, det stämmer inte. Jag har aldrig hört talas om det och reseförsäkringen gäller alltid om resan betalts med kortet."
Var det eg inte fel fråga du ställde?

När jag reflekterat över inläggen så är min slutsats att:

Internetbanksbetalning => Ingen reseförsäkring o inget skydd genom kreditköpslagen (ev skydd mot KK)
Kortbetalning som direkt debiterar kontot => Reseförsäkring o inget skydd genom kreditköpslagen
Kortbetalning med kreditkort=> Reseförsäkring + man omfattas av kreditköpslagen

Detta med om man behöver dosa eller inte blir då ointressant.
Att däremot resebyrån kan välja kreditkort eller debit tror jag inte på.

Sedan återstår knäckfrågan, om man nu betalat med kreditkort och månaden efter betalat skulden... omfattas man då fortfarande av kreditköpslagen? Spontant skulle jag säga nej då jag uppfattar andemeningen av denna lag är att du ska inte behöva sitta i en ekonomisk skuld till något som inte kommer att levereras.

En ytterligare vinkling på frågeställningen är ju att TS har köpt en tjänst av en resebyrå och har ett avtal gentemot denna och inte flygbolaget. Om nu resebyråns underleverantör (flygbolaget) konkar så borde det väl vara resebyrån som sitter med svartepetter och inte TS... en tanke bara.
Nej TS påstående är ju att han betalt med ett betalkort där det enligt honom borde ingå ett konkursskydd, det vet jag inget om eftersom jag inte är kund i den banken.
citat TS: "Flygbolaget gick i konkurs och vi kommer troligtvis inte få pengarna tillbaka. Jag hade räknat med att det skulle gå på VISA-kortets försäkring, dock gällde inte den - varför? Problemet är att många företag som Flygpoolen, Doodle och andra tjänsteföretag tar betalt genom att debitera direkt på kontot och inte på själva visa kortet."

När TS betalde med kortet så gjorde resebyrån betalning på ett sätt som jag fortfarande inte förstår vad TS menar men det skulle då bli en betalning direkt från hans konto, inte en kortbetalning, det skulle dessutom bero på dosa eller inte dosa viket jag aldrig använt vid någon kortbetalning. Det går emot all logik och tydligen förstår damen på banken lika lite som jag. Inget av det som framförts i tråden som stöd, t.ex. tråden på Flashback ger något stöd utan handlar om något helt annat vad jag kan se.

Det handlar ju inte om reglerna kring kortköp och vilka rättigheter man har utan hur själva betalningen genomförts.
Nåja jag lägger inte mer energi på detta nu, jag utgår från att det är fel helt enkelt, kanske inte TS kortförsäkring alls täcker konkurser, vad vet jag :-)
Vi har dessutom en 15-20 betalkort själv och har aldrig någonsin på ca 30 år fått frågan om debit eller credit i Sverige, låter konstigt det också i mina öron.

Tänk om vi hade någon banktjänsteman i forumet som kunde reda ut saken åt oss....

Det med vem TS har ett avtal med är ju intressant, normalt sett har ju säljaren ansvar mot kunden inte en underleverantör, är resor undantaget här.....
Finns mycket för den nye konsumentministern att ta tag i om intresset finns.
Av Zoega
10 okt. 2014 03:04
Vi har dessutom en 15-20 betalkort själv och har aldrig någonsin på ca 30 år fått frågan om debit eller credit i Sverige, låter konstigt det också i mina öron.
Kan kanske inte tillföra så mycket, men frågan debit eller credit har jag iaf ett svar på.
För många år sedan hade jag vad jag tror kallades checkkredit på mitt lönekonto som var kopplat till visakortet. Då fick jag varje gång jag betalade med kortet i butik frågan om debit eller credit. fast debit var ett annat ord som jag inte kommer ihåg nu...

Nu när jag betalar resor eller grejer på internet fick jag tills helt nyligen verifiera köpet genom att använda bankdosan(inte alltid men ofta) nu verifierar genom mobilt bankID som ungefär motsvarar bankdosan.

Hoppas det var till någon hjälp
10 okt. 2014 07:31
Citerat från Zoega:
Vi har dessutom en 15-20 betalkort själv och har aldrig någonsin på ca 30 år fått frågan om debit eller credit i Sverige, låter konstigt det också i mina öron.
Kan kanske inte tillföra så mycket, men frågan debit eller credit har jag iaf ett svar på.
För många år sedan hade jag vad jag tror kallades checkkredit på mitt lönekonto som var kopplat till visakortet. Då fick jag varje gång jag betalade med kortet i butik frågan om debit eller credit. fast debit var ett annat ord som jag inte kommer ihåg nu...

Nu när jag betalar resor eller grejer på internet fick jag tills helt nyligen verifiera köpet genom att använda bankdosan(inte alltid men ofta) nu verifierar genom mobilt bankID som ungefär motsvarar bankdosan.

Hoppas det var till någon hjälp
Checkkredit har jag på ett konto men där har jag inget betalkort. Du menar alltså att Du kunde använda av krediten trots att Du hade pengar på kontot. Låter ju också konstigt och meningslöst men kan ju förklara den biten. Kanske hela detta mysterium får sin lösning någon dag.....
Av Callew
15 sep. 2015 12:10
Hej,

Vet att detta var ett tag sen ni skrev i detta inlägg men såg att du hade blivit försenad och vet vilket helvete det kan vara.

Sist jag blev försenad gjorde jag lite research och hittade då olika hemsidor (flygforsening.se flight och airhelp etc), men den som jag fick snabbast svar ifrån var forsenad.se som hjälpte mig att få 4300 kr i ersättning.

Tänkte att dem kanske kan hjälpa dig också.

http://www.forsenad.se

Vänligen

/Calle
Av Cox
8 okt. 2017 21:39
Den här tråden utgjorde bästa söndagsläsningen genom tiderna. Tack. Har som tur är än så länge varit förskonad från utgifter i samband med uteblivna flyg. Vi får väl se hur livet fortlöper, och vilka försäkringar och regleringar man kan stötta sig emot. Som här nämns kan det ju handla om ganska stora summor förlorad reskassa.