Bravofly: ny varning för lurendrejeri
Nyligen köpte jag en flygbiljett till Hong Kong på nätet. Jag trodde att jag köpte den av Thai Airways, eftersom det var deras logga jag klickade på. Men jag blev automatiskt kopplad till något som senare visade sig heta Bravofly. För ett par veckor sedan fick jag veta att det universitet där jag undervisar har stängt på grund av coronaviruset. Att avboka min biljett visade sig dock vara i det närmaste omöjligt.
Först ringde jag Thai Airways men fick då veta att jag endast kan göra avbokningen genom det företag som jag köpt min biljett av. Då insåg jag att jag köpt biljetten av ett reseföretag, alltså Bravofly. Jag gick in på deras hemsida, öppnade ett konto enligt deras instruktioner, klickade på avbokning och fyllde i de uppgifter de bad om. I en vecka har jag nu varje dag försökt men får bara meddelandet “Det verkar som om något blivit fel. Försök igen.”
Då försökte jag med ett telefonnummer till deras kundtjänst (0046 852503807) och kopplades till ett kontor i Milano. Telefonsvararen bad om min Booking ID och därefter fick jag genast meddelandet att inga bokningar fanns på det numret. Inga möjligheter gavs att fylla i E-ticket number eller Airline booking reference (PNR) och inte heller att dröja kvar för att få assistans.
Efter en veckas enträgna försök har jag nu gett upp hoppet om att få kontakt med Bravofly. Man behöver inte vara någon Einstein för att inse varför. De gör sig naturligtvis oanträffbara för att slippa betala någon ersättning för min biljett, i all synnerhet som jag köpte en extra försäkring för ett fall som detta när jag köpte biljetten av dem.
Till sist har jag lyckats avboka min resa genom Thai Airways direkt, men givetvis kan de inte ersätta mig för en biljett som jag inte köpt av dem. Slutsatsen blir att Bravofly är ett bedrägligt företag som lurar kunder genom att göra det omöjligt att få någon som helst ersättning så som de utlovar när man köper biljetten och försäkringen.
Jag hade nog aldrig upptäckt detta bedrägeri om jag inte tvingats avboka min resa. Jag är säker på att den här typen av oseriösa företag är vanliga. Därför vill jag varna alla som köper biljetter på nätet att köpa dessa direkt från flygbolagens hemsida och inte genom att exempelvis googla på “billiga flyg” eller liknande. Om jag hade köpt min biljett direkt av Thai Airways hade jag fått ersättning för biljetten minus 200 US dollar, och hade jag dessutom köpt en extra försäkring hade jag förmodligen inte behövt betala den avgiften heller (enligt preliminära uppgifter från Thai Airways).
Jag kommer väl aldrig att få ett öre i ersättning för min avbokade resa av dem, men jag vill att så många som möjligt ska få veta att detta företag är ett av förmodligen många, som jag hoppas så snart som möjligt ska bannlysas från fortsatt bedräglig verksamhet på nätet. BOKA ABSOLUT ALDRIG NÅGRA RESOR GENOM DEM! KÖP BILJETTERNA GENOM FLYGBOLAGEN DIREKT ELLER ANVÄND EN HEDERLIG RESEBYRÅ I OMRÅDET DÄR DU BOR.
Först ringde jag Thai Airways men fick då veta att jag endast kan göra avbokningen genom det företag som jag köpt min biljett av. Då insåg jag att jag köpt biljetten av ett reseföretag, alltså Bravofly. Jag gick in på deras hemsida, öppnade ett konto enligt deras instruktioner, klickade på avbokning och fyllde i de uppgifter de bad om. I en vecka har jag nu varje dag försökt men får bara meddelandet “Det verkar som om något blivit fel. Försök igen.”
Då försökte jag med ett telefonnummer till deras kundtjänst (0046 852503807) och kopplades till ett kontor i Milano. Telefonsvararen bad om min Booking ID och därefter fick jag genast meddelandet att inga bokningar fanns på det numret. Inga möjligheter gavs att fylla i E-ticket number eller Airline booking reference (PNR) och inte heller att dröja kvar för att få assistans.
Efter en veckas enträgna försök har jag nu gett upp hoppet om att få kontakt med Bravofly. Man behöver inte vara någon Einstein för att inse varför. De gör sig naturligtvis oanträffbara för att slippa betala någon ersättning för min biljett, i all synnerhet som jag köpte en extra försäkring för ett fall som detta när jag köpte biljetten av dem.
Till sist har jag lyckats avboka min resa genom Thai Airways direkt, men givetvis kan de inte ersätta mig för en biljett som jag inte köpt av dem. Slutsatsen blir att Bravofly är ett bedrägligt företag som lurar kunder genom att göra det omöjligt att få någon som helst ersättning så som de utlovar när man köper biljetten och försäkringen.
Jag hade nog aldrig upptäckt detta bedrägeri om jag inte tvingats avboka min resa. Jag är säker på att den här typen av oseriösa företag är vanliga. Därför vill jag varna alla som köper biljetter på nätet att köpa dessa direkt från flygbolagens hemsida och inte genom att exempelvis googla på “billiga flyg” eller liknande. Om jag hade köpt min biljett direkt av Thai Airways hade jag fått ersättning för biljetten minus 200 US dollar, och hade jag dessutom köpt en extra försäkring hade jag förmodligen inte behövt betala den avgiften heller (enligt preliminära uppgifter från Thai Airways).
Jag kommer väl aldrig att få ett öre i ersättning för min avbokade resa av dem, men jag vill att så många som möjligt ska få veta att detta företag är ett av förmodligen många, som jag hoppas så snart som möjligt ska bannlysas från fortsatt bedräglig verksamhet på nätet. BOKA ABSOLUT ALDRIG NÅGRA RESOR GENOM DEM! KÖP BILJETTERNA GENOM FLYGBOLAGEN DIREKT ELLER ANVÄND EN HEDERLIG RESEBYRÅ I OMRÅDET DÄR DU BOR.