Bra och mindre bra researrangörer flygbolag bussbolag osv.

13 mars 2012 10:26
Visningar: 2822
Startade en tråd om Hit eller flopp alltså possitivt och negativt angående resmål,gör det samma även vad gäller själva resandet,säkert har du åkt med ett bolag eller arrangör som varit speciellt trevligt och prisvärt eller kanske mindre trevligt.

Jag är inte ute efter att starta en pajkastning så förklara varför du tycker som du gör,tex. gillar inte att resa med..... för dom har inte gratis drinkar eller gillar .... för att deras personal alltid uppfattas som trevliga osv.

Varför tycker ni som ni gör?,ja ni fattar vad jag menar och som jag skrev i förra tråden det är sällan bara svart eller vitt även om ni personligen tycker att ett bolag suger eller är underbara.

Om man inte gillar ett resmål för att det tex. är jobbiga försäljare där eller är soligt där året om osv. kan ju inte arrangören lastas eller hyllas för det utan det kan du väl kommentera i den här tråden om resmål istället.

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hit-eller-flopp-vad-var-bra-eller-mindre-bra-pa-de-resmal-du-besokt-19980
Bosse/laplander
Av Asasven
13 mars 2012 11:03
Laplander, vilken bra ide:

RESEARRANGÖR: INDCEN RESOR

Det företag som har bekräftade mest anmälningar till ARN är, så långt som jag kan omfamna, Indcen Resor. De har enligt en uträkning av medlemmen Tubbe i en annan tråd. 2,25 anmälningar om året. Då företaget är litet, så får man betrakta det som en inte accepterad nivå. Varje anmärkning bär på en stor sorg, stora extra kostnader och en mardröm. Så varje anmälning är för mycket.

Man skall betänka att innan en ARN anmälan har ärendet skärskådats mellan parterna. Många företag gör upp i godo och låter inte en tredje part delta. Det är också kostsamt för alla inblandade och skapar dåliga "vibbar". Seriösa företag brukar snabbt bli av med ett klagomål. Det är där som företaget testas. Stridbarheten är en varningssignal.

En annan, ej bekräftad uppgift, är att det på varje ARN anmälning går det hundra nöjda kunder.

Men jag måste också tillägga att en - ej vetenskaplig - uppgift är att det går minst lika många, ett hundar tal, missnöjda kunder på varje anmälan. Skälet är att inte den missnöjda kunden "orkar", har adekvat underlag eller helt enkelt känner sig obekväm med att åter skapa en minnesbild av den misslyckade resan. Stora nerlagda kostnader är bortblåsta. Många känner igen sig i den situationen.

Tråden är mycket bra. Vi kommer att följa den. Pajkastarna kan skriva PM mellan sig.

Vi hade ett förslag från Indcen resor, men jag är glad att jag nu har slängt det efter att följt utvecklingen.

Hälsningar Åsa och Sven
13 mars 2012 11:22
Ryan air har gjort mycket för att pressa priserna på resande även om det ofta är litet pajas över diverse uttalanden i pressen osv.

Hit.
*De ger mig en möjlighet att resa billigt om jag planerar mina resor efter när de har billiga biljetter.

*Har man åkt med dom några gånger går man inte på nitarna med för hög bagagevikt flera handbagage som måste checkas in osv. utan det är ungefär som att åka buss billigt enkelt o simpelt.

*De har ett brett utbud av resmål ute i europa med möjlighet att byta flyg för vidare transport till tex. Kanarieöarna.

*tvärt emot vad många andra tycks känna är jag inte mer orolig för förseningar eller inställda avgångar hos Ryan än med andra bolag.

Flopp.
*Biljetterna kan bli riktigt dyra om man inte är flexibel med datumen.

*Dyra tillägg för incheckat bagage.

*Många uplever det som stressigt att man inte har numrerade platser även om jag personligen vet att det finns ju sittplatser åt alla alltså det är ingen panik man kan gott gå i lugn o ro har aldrig blivit nekad påstigning.

*man hamnar oftast på mindre flygplatser långt från tex. London eller Paris vilket gör att det krävs längre bussresa eller dyr taxiresa för att komma in till staden.
Bosse.
Av Asasven
13 mars 2012 12:01
FLYGBOLAG: RYAN AIR

Jag flyger ofta med bolaget. Vill komplettera Laplands fina uppställning.

Hit
* Sist jag flög med bolaget så vägdes handbagaget. Av någon anledning så hade den ena väskan (vi var två passagerare) blivit några gram tyngre. Då sam vägdes väskorna. Och till vår förvåning så behövde vi inte betala extra. (Det går att packa om, men ändå) Runt halsen hade vi extra tröjor och dyligt. Det gick också vår väg. Bättre än våra förväntningar. Det gäller att få rätt nivå på dem.

* De mindre flygplatserna kan faktiskt vara ett plus. Ibland har de stämt mycket bra med vårt resmål.

* Håller i övrigt med Lapland.

Flopp
* Bolaget struntar i ARN. Överbokningar kan också vara ett problem, men aldrig för oss. Men det finns ARN anmälan. Det är bra att vara långt framme vid insläppet.

* Sätens är mycket obekväma och långa resor blir riktigt "jobbiga". Sätet är hårt och går inte att fälla. Finns inga fack att stoppa sin tidning, etc.

* Ingen "filmvisning". OK det kan man vara utan, men för er som inte tycker så, är det en information.

* Saknar numrerade platser. Är man många som åker kan det resultera i att man får sprida ut sig i flygplanet. Det ger också svårigheten med handbagaget. Det får också spridas, men är inget stort problem. Är man väl på så löser det sig alltid.

* Köpprocessen kan vara "knölig" med många moment och bekräftelser. Men OBS, kan vara!!
Av Asasven
14 mars 2012 17:43
RESEARRANGÖR: VÄRLDENS RESOR

Har utnyttjat bolaget flera gånger. Allt vad som är avtalat har infriats och mer där till.
Deras resor har inte "turistfällor" som resmål utan är mer en resa i "landet" för att känna "lukten, kulturen och folket.

Hit

* Pålitligt företag

* Bra beskrivninmg om resmålet

* Bra hotell med beskriven standard. Inget lyx.

* Transporter mellam resmålen har följt resplan. Flyg, buss, tåg enligt beskrivning.

* Bra guider.

Flopp
* Kan vara för mycket besök på tempel i en del resor, men här är det säkert olika bedömning.

Prisbedömning: Ligger mellan Tema Resor och Läs och Res. Men resan följer också: "Man får vad man betalar för." Så förväntningarna skall ligga i samma nivå.
Av Tubbe
19 mars 2012 23:47
Citerat från asasven:
Laplander, vilken bra ide:

RESEARRANGÖR: INDCEN RESOR

Det företag som har bekräftade mest anmälningar till ARN är, så långt som jag kan omfamna, Indcen Resor. De har enligt en uträkning av medlemmen Tubbe i en annan tråd. 2,25 anmälningar om året. Då företaget är litet, så får man betrakta det som en inte accepterad nivå. Varje anmärkning bär på en stor sorg, stora extra kostnader och en mardröm. Så varje anmälning är för mycket.

Man skall betänka att innan en ARN anmälan har ärendet skärskådats mellan parterna. Många företag gör upp i godo och låter inte en tredje part delta. Det är också kostsamt för alla inblandade och skapar dåliga "vibbar". Seriösa företag brukar snabbt bli av med ett klagomål. Det är där som företaget testas. Stridbarheten är en varningssignal.

En annan, ej bekräftad uppgift, är att det på varje ARN anmälning går det hundra nöjda kunder.

Men jag måste också tillägga att en - ej vetenskaplig - uppgift är att det går minst lika många, ett hundar tal, missnöjda kunder på varje anmälan. Skälet är att inte den missnöjda kunden "orkar", har adekvat underlag eller helt enkelt känner sig obekväm med att åter skapa en minnesbild av den misslyckade resan. Stora nerlagda kostnader är bortblåsta. Många känner igen sig i den situationen.

Tråden är mycket bra. Vi kommer att följa den. Pajkastarna kan skriva PM mellan sig.

Vi hade ett förslag från Indcen resor, men jag är glad att jag nu har slängt det efter att följt utvecklingen.

Hälsningar Åsa och Sven
Hej Asasven

Trevligt att Du vill citera mig, men det blev lite fel.

Att bara ta enstaka rader blir missvisande därför kompletterar jag den nedan med hela textstycket. Sen är det lite märkligt att du lyckats klippt bort enstaka ord inne texten.

Här kommer texten i sin helhet.

2,25 personer har gjort anmälningar om året......
Hur många reser tror du att de säljer per år ?...kan jag få gissa på 2000?
( du kanske har en annan siffra )
Vilket innebär att .................0,001125 %..................av deras resenärer gör en ARN anmälan.

Slut citat

Passar på att komplettera med färsk fakta:
Den senaste anmälan som gjorts är på INDCEN RESOR är
2011-04-29, alltså ingen på nästan ett helt år.

Och med dessa rader så är det upp till läsarna att själv avgöra om det är bra eller dåligt men jag hade inte tvekat att åka med dem.

Mvh Tubbe
20 mars 2012 18:59
Vill först bemöta kritiken mot Indcen Resor. Jag bokade vår Maldivenresa genom dem och det var toppen. Fick tips på vilken ö som skulle passa oss bäst av Micke på Indcen. Han lyssnade på vad som var viktigt för oss och tog sedan fram ett förslag. Allt klaffade bra, biljetter kom i god tid. De svarade snabbt på alla frågor man hade. Så jag är super-nöjd med Indcen.
Ett stort fång rosor vill jag ge till : Monica Travel. En toppen resebyrå. De skräddarsyr resor och har även egna resor, där Monica åker med som guide. Hon är en toppen guide som inte bara ger dig sevärdheterna utan även guldkornen som man inte får någon annan stans. Allt är genom tänkt, från flyg till boende. Och man har så kul på hennes resor. Monica ger sina kunder verkligen mer än 100 %. Hon säger alltid: man får det man betalar för; men jag säger: man får MER än det man betalar för. Kolla på: www.monicatravel.se
20 mars 2012 21:19
Easy jet säljer lågprisresor.

Jag har bara gott att säga om det bolaget hittills,jag tycker att man samlat mycket av de dyrare bolagens fördelar till lågpris.

Personalen upplevs som lugna och hjälpsamma och flygplanen fräscha och fina om än med litet lågprisstuk typ Ryan air.

Enda nackdelen jag kan se är att de har på tok för få destinationer från sverige så vi har brukat ta oss till exempelvis stansted med ett bolag och sen vidare med easyjet.
Av Asasven
21 mars 2012 12:01
RESEARRANGÖR: LÄS och RES, Study and Travel

Har beskriver jag bolaget som återkommer flera gånger som min leverantör av tjänsten: "Äventyrsresa, med utbildning om landet, folket och kulturen, etc". Nu gäller det att ta av den vita skjortan. :O)

Efter många resor med arrangören vet jag att det inte är en slump att dessa resor inte är en tillfällighet att de har gett mig så mycket. Mitt motto är "att även en blind höna kan hitta ett frö". Detta skrivit för att en del arrangörer kan lyckas ibland, om det bara är att sälja ex spårvagnsbiljetter, flygbiljetter, etc., men oftast inte när det gäller. Och då blir det dyrt! .... för mig ....eller den som blir utsatt för en förstörd semester.

Företagets idé är att inte utnyttja affärskedjor utan att "alla" inkomster skall gå till folket på orten/landet.

Målgruppen är inte resenärer som vill ha allt inom hotellområdet och bara bada i pool. Boendestandarden är enkel. Många gånger ett golv på en ute terrass med ditt egna liggunderlag och smuts tvättspåsen som kudde samt en egen medtagen "filt". Sovplatsen kan också vara på ett båtdäck med ett tak av typ segelduk.

Men givetvis bor man också på enkla hotell. Kackerlackor förekommer. Har lärt mig att de kan flyga. :O)

Utrustningen packas av dig själv med en resebeskrivning som källa. Resebeskrivningen är detaljerad och mycket professionell. Glömmer du något så skall du titta dig i spegeln och ryta. Du kan inte skylla på någon annan.

Hela idén med resan är att leva, bo, och transporteras som folket gör i landet. Jag hoppas att jag inte behöver berätta att landet oftast är utvecklingsländer eller i varje fall inte Thailand.

Förutsättningarna och villkoren för resan är tydliga. Man skall vara medveten om att resan är löst organiserad. Detta ger den spännande flexibiliteten och spänning. Givetvis finns det en ryggrad i resplanen.

Innan man reser bör man ha plöjt igenom den bokpaket som arrangören har ibland bifogat, men ibland föreslaget.

HIT

* Man kommer folket mycket nära. Många gånger delas gruppen på cirka 10-12 personer i små grupper om ett par/två. Då kan man bo hemma hos en inföding i deras hydda. På kvällen kommer många gånger hövdingen i byn för att hälsa på "de vita utlänningarna". Utan att förstå kan man sitta och "berätta" om allt mellan "himmel och jord". Nu kommer också den gamla oljeflaskan fram, men innehållet är någon destillerad dryck, som smakar ..... fotogen. :O)

* Ser det, som man aldrig har möjlighet att se, till skillnad att "bara" vara inom ett hotellområde.

* Allt vad som är avtalat har infriats och mer där till.

* Deras resor har inte "turistfällor" som resmål utan är mer en resa i "landet" för att känna "lukten, kulturen och folket.

• Pålitligt företag och ingen stridslysten VD. Är det något så klarades det omgående upp. Ingen ARN anmälan.

• Bra beskrivning om resmålet och resan. Professionellt.

• Bra guider, som oftast har bott i närområdet. Men jag har vandrat i Kinas bergsmasiv och träffat på minoritetsfolket i byar som saknar vägar utan bara "ko stigar" som förbindelse. I byar som just hade fått vägar noterade jag att nedskräpningen var stor. Men efter ett tag, i andra byar som hade haft väg under en längre tid, blev det "renare".

FLOPP

• Transporter mellan resmålen är befintliga bussar. Enkla med träplankor mellan sätena för att "fylla" bussen. Lasten i bussen kan också bestå av däck, levande fiskar i plast påsar, etc. Helt enligt förutsättningarna. Själv älskar jag det, men kan ibland bli väl tufft. Restid på 8 - 10 timmar på slingrande vägar där bilvraken hänger nerför stupen eller där vägras hindrar framfarten.

* Reströtta och åksjuka som öppnar fönstret i "långfärds-bussen" för att "kasta upp". Skulle det ske i bussen så finns det "bussvärdar" som fixar det. Så diskret att man knappt märker det.

* Naturliga behov är knappast att tänka på. Drick lite är lösningen. När bussen stannar finns det "ställen", men det är inget att beskriva. Jag vet nu hur likmasken ser ut!

Prisbedömning: Ligger i ändan av spannet: Tema Resor, Väldens Resor och Läs och Res. Men resan följer också: "Man får vad man betalar för." Så förväntningarna skall ligga i samma nivå.

Men gratis är det inte!
Av Babbo
21 mars 2012 12:24
När det gäller Indcen så har jag bara en erfarenhet. Jag skickade en förfrågan på en offert. Fick svar ett halvår senare...........;-)

När det gäller Ryanair så förstår jag inte all kritik dom får?
Dom vann ju över ARN i Svea Hovrätt och Allmänna reklamationsnämnden fick dra tillbaka svartlistningen! Förstår inte svenskars övertro på ARN. Har man själv haft ett ärende där så inser man att det inte är rättssäkert. Detta p.g.a. att möjligheten att komplettera bevismaterial är undermålig och möjligheten att överklaga obefintlig. Dessutom finns inte möjligheten att muntligen få framställa sin sak.
ARN är ett skämt som konstruerats för att minska trycket på tingsrätterna. Deras beslut är bara rekommendationer.
Av Asasven
21 mars 2012 12:28
Citerat från babbo:
När det gäller Indcen så har jag bara en erfarenhet. Jag skickade en förfrågan på en offert. Fick svar ett halvår senare...........;-)

När det gäller Ryanair så förstår jag inte all kritik dom får?
Dom vann ju över ARN i Svea Hovrätt och Allmänna reklamationsnämnden fick dra tillbaka svartlistningen! Förstår inte svenskars övertro på ARN. Har man själv haft ett ärende där så inser man att det inte är rättssäkert. Detta p.g.a. att möjligheten att komplettera bevismaterial är undermålig och möjligheten att överklaga obefintlig. Dessutom finns inte möjligheten att muntligen få framställa sin sak.
ARN är ett skämt som konstruerats för att minska trycket på tingsrätterna. Deras beslut är bara rekommendationer.
Du är bara en av många hundra som har den inställningen.... i allt du skrev. Ett bra inlägg!

Till skillnad från dig så fick jag ett "förslag" ifrån Inden Resor. Det var ett "mass-förslag" utan kvalité och gick direkt i papperskorgen.
Av Asasven
11 apr. 2013 10:33
Då jag bedömer att frågan alltid kan vara aktuell angående bra eller dålig information angående rubricerade. Syftet är att kartlägga seriösa bolag som ordnar med researrangemang och följer våra förväntningar..

Av en slump - på en reseträff - har jag tagit del av en dom som gäller en resenär som klagade på Indcen Resor i ARN. Beslutet blev att klagan inte kunde bifallas då bevisen inte var klara. Detta är tyvärr ett vanligt beslut då resenärerna oftast inte sparar handlingarna där avtalet är träffat.

Resenären tog då hjälp av ett ombud och stämde Indcen Resor i Stockholms tingsrätt. Domen blev att Indcen Resor blev ersättningsskyldig och fick betala en ganska stor summa som ersättning för en undermåligt dåligt arrangerad resa. Det var att döma av inlagan många aktiviteter som hade gått snett eller var inställda.

Jag själv tog in en offert ifrån Indcen Resor, men offerten till Indien var bristfällig och diffus så jag anlitade ett annat bolag. Det kan jag kanske idag vara glad för?