Bokat Budapest via Expedia, hjälp.

Av Darzo
30 aug. 2011 21:13
Visningar: 1097
Vi har bokat en resa till Budapest via Expedia.se. Kikade på internetbanken, men bara en del av pengarna står som dragna till Expedia, den andra delen står som reserverad? Vi har fått bokningsbekräftelse på flyg, hotell o.s.v och så långt har allting fungerat prickfritt, de har tillochmed hört av sig ang. ändrat flyg hem, men är det där sista beloppet som står som reserverat något att oroa sig för? Bokade resan i Onsdags och åker den 6e september. MYCKET tacksam för svar.
30 aug. 2011 21:21
Vad stod det i betalningsvilkoren? Det kan förekomma olika vilkor även på samma bokningssida.
Expedia brukar enligt min erfarenhet oftast debitera hela kostnaden i förväg men det förekommer även annat som att man betalar till hotellet vid in eller utcheckning. Det kan mycket väl förekomma att man tar en del som handpeng och resten dras senare, har Ni bokat en resa med flyg och hotell skulle man kunna tänka sig att de tagit betalt för flyget och hotellet dras senare. Det är nog ingen riska att bokningen inte skulle gälla men läs igenom alla villkor noga så klarnar det nog ;-)
Av Darzo
30 aug. 2011 21:32
Skönt att jag inte är den enda som tänkt i de banorna. Har funderat på att det kan vara så jag också, och eftersom beloppet står som reserverat så känns det ändå som att det kommer tillrätta innan vi åker, och som sagt, vi har ju fått alla bokningspapper med flyg, hotell o.s.v så på det planet känns det säkert. Vad som stod i betalningsvillkoren vet jag inte riktigt eftersom min mor bokade och betalade resan, det enda jag vill säkerställa nu är att allt är som det ska, så att vi inte kommer till flygplatsen och inte får gå ombord på planet eller något sådant...
30 aug. 2011 21:46
Citerat från darzo:
Skönt att jag inte är den enda som tänkt i de banorna. Har funderat på att det kan vara så jag också, och eftersom beloppet står som reserverat så känns det ändå som att det kommer tillrätta innan vi åker, och som sagt, vi har ju fått alla bokningspapper med flyg, hotell o.s.v så på det planet känns det säkert. Vad som stod i betalningsvillkoren vet jag inte riktigt eftersom min mor bokade och betalade resan, det enda jag vill säkerställa nu är att allt är som det ska, så att vi inte kommer till flygplatsen och inte får gå ombord på planet eller något sådant...
Det bör stå i bekräftelsen från Expedia. DEt stod t.ex. så här senast vi bokade med dem.

Ditt kreditkort debiteras hela kostnaden ovan vid köptillfället. Priser och rumstillgång garanteras inte förrän full betalning gjorts.

Som sagt är det säkert inga problem, man kan ju gå in och kolla på Expedias hemsida och se sin bokning, där bör det framgå om något inte skulle stämma.

På flygbiljetten står ett bokningsnummer. Med hjälp av det kan man kolla att bokningen finns i systemet, det finns olika system och de har olika hemsidor, Du hittar säkert bokningen på någon av dessa.

http://www.checkmytrip.com/ Amadeus
http://mytripandmore.com/ Worldspan & Galileo
http://www.virtuallythere.com/ Sabre
6 sep. 2011 14:53
Hej !
Tänk er för både en och två gånger innan ni använder Expedia .
Dom är väldigt bra att ha och göra med så länge allting fungerar,men om något händer så låser dom dina pengar i 3 månader innan dom återbetalar dem .
i mitt fall sitter dom och trycker på närmare 70000:- kr . Det är inte ok tycker jag . Svaret man får när man ringer är att dom går under amerikanska lagar , och sk**er i ev EU rekomendationer om återbetalningstid.
Jag kommer då iallafall aldrig använda mig av Expedia igen .
6 sep. 2011 16:30
Oroväckande! Vill Du berätta mer om vad som hände eller när det var.

Jag kollade lite på nätet igår och hittade väldigt mycket kritik (det förekommer ju även beröm dock) mot Expedia (hotels.com & Hotels.seär samma företag vad jag vet) t.ex.
http://www.rejta.se/omdome/688924/Expedia+Sweden+AB

Hittade också denna artikel från 23/8 om "nysatsning i Skandinavien" http://www.travelnews.se/Resebyra/Expedia-nysatsar-pa-Skandinavien/ även här finns kritik i kommentarerna.
Nog borde de väl följa Svensk lagstiftning med denna verksamhet i Sverige!

Finns det överhuvud taget reseföretag som är riktigt bra?

Skulle vara nyttigt med tips om dessa i.s.f. man blir lite luttrad även om man själv inte haft problem så känns det ju sådär att handla av företag med så mycket klagomål.

En sak som kan vara av betydelse om man ska köpa paketresa är om de ställt resegaranti i Sverige jag kan inte hitta dem på http://www.kammarkollegiet.se så det är troligen inte fallet.
6 sep. 2011 22:16
Hej,
Jag har använt mig många ggr av Expedia. Nu senast Amsterdam. Det var likadant för mig. De delar upp betalningen: Först flyget och sedan hotellet.
Det har alltid fungerat jätte bra med de weekends jag har bokat/rest med Expedia!
Mvh Cissi
Av Bent
7 sep. 2011 00:09
Citerat från merseburg:
Hej,
Jag har använt mig många ggr av Expedia. Nu senast Amsterdam. Det var likadant för mig. De delar upp betalningen: Först flyget och sedan hotellet.
Det har alltid fungerat jätte bra med de weekends jag har bokat/rest med Expedia!
Mvh Cissi
De kanske delar upp flyget och boendet för då gäller väl inte paketreselagen.
Har bokat flera gånger via Booking.com och då betalar man oftast på plats direkt till hotellet
Av Peter_o
7 sep. 2011 00:30
På expedia.se kan man filtrera sökningen med t ex Tre stjärnor eller högre. Man kan inte söka på Tre stjärnor eller lägre. Det säger tillräckligt om dem för att jag ska undvika dem.

/PeterO
7 sep. 2011 07:36
Citerat från peter_o:
På expedia.se kan man filtrera sökningen med t ex Tre stjärnor eller högre. Man kan inte söka på Tre stjärnor eller lägre. Det säger tillräckligt om dem för att jag ska undvika dem.

/PeterO
Men det kan man ju faktiskt, bara att kryssa i hur många stjärnor det ska vara, 1-2* 3-4 1-5 1-4, alla intervaller utom t.ex. att det ska vara 2 eller 4 *. Man kan också välja efter pris att det får t.ex. kosta 0-500:- , 500:--999:- 0-999:- o.s.v., Man kan kryssa i en massa olika krav på hotellet, pool, bredband, frukost o.s.v. Man ser hotellen på en karta mm.
Tycker det är en av de bästa sidorna att söka på men har de så dålig service mot kunderna så blir man ju mycket tveksam att boka med dem.
Boka bara hotell kommer jag nog göra men om det är lönt, man kan ju ofta få lägre pris direkt från hotellen (om det sen är lättare att ha att göra med dem vet man ju inte), att boka paketresa skulle jag nog hellre göra hos någon som har bättre rykte och som jag vet har ställt resegaranti.
Av Peter_o
7 sep. 2011 09:28
Citerat från floridasidanse:

Men det kan man ju faktiskt, bara att kryssa i hur många stjärnor det ska vara, 1-2* 3-4 1-5 1-4, alla intervaller utom t.ex. att det ska vara 2 eller 4 *. Man kan också välja efter pris att det får t.ex. kosta 0-500:- , 500:--999:- 0-999:- o.s.v., Man kan kryssa i en massa olika krav på hotellet, pool, bredband, frukost o.s.v. Man ser hotellen på en karta mm.
Tycker det är en av de bästa sidorna att söka på men har de så dålig service mot kunderna så blir man ju mycket tveksam att boka med dem.
Boka bara hotell kommer jag nog göra men om det är lönt, man kan ju ofta få lägre pris direkt från hotellen (om det sen är lättare att ha att göra med dem vet man ju inte), att boka paketresa skulle jag nog hellre göra hos någon som har bättre rykte och som jag vet har ställt resegaranti.
Du har givetvis rätt. Man kan initiera sökningen från olika sidor och den sida jag råkade komma till hade bara möjlighet till att söka på de dyraste hotellen. Anledningen var att jag begärt sökning efter Boutique Hotel för att få en hint om vad det är. Dyra tyx de i alla fall vara.

/PerterO